Předmět: Řízení podniku 1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

MARKETING A MANAGEMENT
M A N A G E M E N T 3 Akad. rok 2009/2010, Letní semestr
Projektové řízení Modul č.1.
KONTROLA zpracovala: Ing. Jaroslava Teuberová Náchod, dne
Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Organizační struktury
Řídící struktury.
Tereza Podaná Lucie Řeřábková
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ a personální činnosti
Orbis pictus 21. století Tato prezentace byla vytvořena v rámci projektu.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Podnikatelské organizace (firmy, podniky, popř. jejich dílčí části) tvoří součást sociálně ekonomické struktury společnosti. Z tohoto hlediska je pro.
Význam informací v podnikání
Historické etapy vývoje managementu
Podnikatelské prostředí: Makroprostředí
Podnikatelské prostředí: Mikroprostředí
Co je to: podnikové řízení?
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_03_MANAŽER_P2.
Podniková ekonomika Personální činnost.
Předmět: Řízení podniku 1
Marketingové prostředí
Business partnering a role (v) HR Iva Pechová Leden 2008.
2.Marketingové prostředí
1.Základy managementu 1.1 Základní pojmy 1.2 Pojetí managementu
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_04_STYLY.
MARKETING.
1.Obsah marketingového řízení
Prosperita organizace
Mgr. Martin Turnovský, MBA Sekce rozvoje podnikatelského prostředí a konkurenceschopnosti © Ministerstvo průmyslu a obchodu Strategické záměry a.
Vzor titulní strany: Sociální služby 2. ročník Studijní obor: Sociální činnost Každý nový snímek musí mít logo a název projektu včetně čísla!!! Rozložení.
Rozhodovací proces, podpory rozhodovacích procesů
Řídící struktury, malé a velké organizace
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_01_VZNIK.
MARKETINGOVÝ MIX.
Definice managementu.
Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ
Podniková Ekonomika Základní pojmy managementu manažerské funkce
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Tržní prostředí.
T3 Osobnost vedoucího. Management = umění ? = věda ? Manažerem se člověk rodí ? stává na základě praxe ? naučí být ve škole ?
1 Předmět: Personální řízení Téma 4: ŘÍZENÍ A VEDENÍ LIDÍ VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ, o.p.s. Fakulta ekonomických studií Katedra řízení podniku.
Předmět: Personální řízení Téma 4: ŘÍZENÍ A VEDENÍ LIDÍ
Management.
Předmět: ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Téma 2: ŘÍZENÍ A VEDENÍ LIDÍ
Regionalistika 2 Základní nástroje a možnosti rozvoje území.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Management bk 505, bp 505.
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Management v NO Význam pojmu management: řízení (označení funkce) řídící pracovníci vědní disciplína, předmět studia.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Číslo projektu školy CZ.1.07/1.5.00/ Číslo a název šablony klíčové aktivity III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Číslo materiáluVY_32_INOVACE_OdP_S2_02.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
PODNIKOVÉ ČINNOSTI Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ing. Alena Hůrková. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Sociální systém hospodářské organizace Charakteristika sociálního systému hospodářské organizace.
Podnik Typologie a efektivnost Cíle. Podle právní formy Podniky jednotlivce Obchodní společnosti  Osobní Veřejná obchoní společnost Komanditní společnost.
Vnější a vnitřní kontrola
Strategie regionu, obce
Management. Management Management Způsoby a metody řízení podnikatelských i nepodnikatelských celků tak, aby dosahovaly určených cílů Společenská věda.
Podniková Ekonomika Základy managementu, manažerské funkce
Úvod, základní principy a cíle
Digitální učební materiál
Ekonomika malých a středních podniků
Transkript prezentace:

Předmět: Řízení podniku 1 VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ, o.p.s. školící středisko Kladno katedra řízení podniku a podnikové ekonomiky Předmět: Řízení podniku 1 Téma 1: MANAGEMENT, MANAŽER

D E F I N I C E M A N A G E M E N T U tři skupiny definic managementu VEDENÍ LIDÍ V  RÁMCI ORGANIZACE CHARAKTERISTICKÉ ČINNOSTI MANAŽERSKÉ VZDĚLÁVÁNÍ Management je proces, kterým jsou koordinovány činnosti určené skupiny tak, aby bylo dosaženo společných cílů. Management je činnost manažera, směřující k donucení podřízených k uskutečnění stanovených cílů Management jsou typické činnosti, které manažer vykonává, jako je rozhodování, organizování, plánování, kontrolování, vedení lidí, koordinace, motivování, atd. Management je oblast studia, která se věnuje stanovení postupů, jak co nejlépe dosáhnout cíle instituce, firmy Management – jako mobilizace a aktivizace všech zdrojů a podstupování rizik s cílem dosáhnout žádoucích přínosů pro řízenou instituci, firmu

P O J E M O R G A N I Z A C E nejvíce rozporuplně prezentovaný termín INSTITUCE, PODNIK, ÚŘAD Relativně uzavřený soubor lidí, výrobních prostředků Vzájemné propojení hmotně energetickými a informačními vazbami ČINNOST VEDOUCÍCH ZAMĚSTNANCŮ Jako základní předpoklad k dosažení stanovených cílů. STRUKTURA OBJEKTU, ÚŘADU postihující „statickou strukturu“ rozčlenění na části, prvky Vzájemné vazby dle dělby práce MÍRA USPOŘÁDANOSTI míra dokonalosti uspořádání systému. organizace jako opak chaosu

ČLENĚNÍ MANAŽERSKÉ ČINNOSTI VRCHOLOVÁ ÚROVEŇ ŘÍZENÍ (TOP MANAGEMENT) nejvyšší řídící pracovníci organizace, usměrňují a koordinují všechny činnosti, vytvářejí koncepce přebírají odpovědnost za vlastníky. STŘEDNÍ ÚROVEŇ ŘÍZENÍ (MIDDLE MANAGEMENT) řídící pracovních štábních útvarů či nižších liniových útvarů, manažeři závodů, vedoucí různých útvarů pracovní činnosti představuje získávání informací – až 40% ZÁKLADNÍ ÚROVEŇ ŘÍZENÍ (LOWER MANAGEMENT) „management první linie“, nejnižší úroveň řízení, manažer řídí výkonné pracovníky.

ROZDĚLENÍ ZÁKLADNÍCH MANAŽERSKÝCH AKTIVIT 1. PRŮŘEZOVÉ ČINNOSTI rozhodování, organizování, řízení lidských zdrojů, komunikování, práce s informacemi, 2. ČINNOSTI NAPLŇUJÍCÍ FÁZE MANAGEMENTU plánování, implementace (uskutečňování, naplňování), kontrola Veber: Management, základy, prosperita, globalizace

KONKRÉTNÍ PODMÍNKY ORGANIZACE VNITŘNÍ PODMÍNKY VNĚJŠÍÍ PODMÍNKY Tvrdé prvky Měkké prvky vnější vlivy (PEST) výrobky, služby, techn. vybavení logistika, zásoby org. struktura finance stimulace vystupování lidí know how image firmy politické ekonomické sociální technické

Složky okolí organizace Jejich vývoj je zdrojem příležitostí i hrozeb pro další působení organizace Ekonomické Sociální Politické Technologické Přírodní Konkurenční Ekonomická situace regionu (HDP, významné podniky, export) Úroková míra, dostupnost úvěrů Investiční fondy, finanční instituce, dostupnost kapitálu Zahraniční obchodní bilance (aktivní/pasivní saldo) Demografická skladba obyvatel regionu Sociální a příjmové rozvrstvení obyvatel, nezaměstnanost Styl života, nákupní zvyklosti Stabilita vlády, struktura vztahů státních institucí a samosprávy Právní systém, jurisdikce a vymahatelnost práva Daňové zatížení, složitost daňového systému, výše DPH Dopravní obslužnost, silniční a železniční síť Energetické zabezpečení, zdroje, komunální infrastruktura Komunikační sítě, informační technologie, media Stabilita klimatu, klimatické změny Ochrana životního prostředí, ekologická legislativa Výkyvy počasí, rizika přírodních katastrof Intenzita konkurence, rivalové na trhu, dominující subjekty Regulace konkurenční soutěže, otevřenost ekonomiky Obchodní bariery, spolehlivost partnerů, nekalá soutěž

SCHÉMA PRODUKTIVNÍ ČINNOSTI VSTUP TRANSFORMACE VÝSTUP ZÁKAZNÍK Efekty z podnikání Efekty pro zákazníka SOUČASNÉ PODNIKATELSKÉ AKTIVITY = tržní koncepce: PLATÍ: může se vyrábět jen to, co je možné prodat NEPLATÍ: musí se prodat, co se vyrobí

VYVÁŽENOST ASPEKTŮ ŘÍDÍCÍ PRÁCE KVANTITATIVNÍ orientace na množství produkce nebo poskytovaných služeb EKONOMICKÉ Zaměření na náklady, výnosy, ceny, rentabilitu: produkovaných výrobků poskytovaných služeb KVALITATIVNÍ kvalita výstupu podnikatelské činnosti kvalita poskytovaných služeb ČASOVÉ dodržení určených termínů snaha o zkrácení času v podnikatelských aktivitách i poskytovaných službách OSTATNÍ respektování legislativy, ekologické, hygienické, bezpečnostní a další normy

OBECNÉ RYSY MANAŽERSKÉ PRÁCE KLASICKÉ FUNKCE plánování, organizování, kontrola omezovat řídící styl typu příkaz – kontrola preferovat řízení ovlivňováním přesvědčovat podřízené zaměstnance PRÁCE S LIDMI Komunikování, motivování vzdělávání, řízení kariéry ZAMĚŘENÍ DO BUDOUCNOSTI musí být vizionář umět koncepčně myslet ovládat techniky strategického řízení být otevřený vůči změnám, novinkám ZNALOSTI Trvalé doplňování a rozvoj MANAŽER Bude stále více naplňovat roli vůdce, lídra Odborný vliv, charisma, dovednosti Umět přesvědčovat, zmocňovat, zaujmout

JAKÝ JE MANAŽER JAKO ČLOVĚK ? OSOBNOSTNÍ VLASTNOSTI Vztah manažera: k sobě samému k druhým lidem k světu ČINORODOST AKTIVITA vztah k práci vyhledávání a zavádění nových poznatků nespokojenost s dosaženým proaktivní jednání CHARISMA „kouzlo osobnosti“, určitý šarm osobní vlastnosti uznávané okolím DODRŽOVÁNÍ ZÁKONŮ kompetentnost manažera

P R I N C I P P R I O R I T tzv. Paterovo pravidlo: kdy malá skupina jevů má zásadní význam a naopak existuje značná skupina jevů, které jsou téměř bezvýznamné. 20% četnost 80% význam velká skupina úkolů s minimálním významem

STYL MANAŽERSKÉ PRÁCE způsob činnosti manažera charakterizující postupy jeho rozhodování a zvolené metody dosahování vytýčených cílů v konkrétních podmínkách má možnost volby jak rozhodnout MANAŽER je ale determinován (vědomě či nevědomě): Okamžitá situace Závažnost rozhodnutí Postoj podřízených Osobní vlastnosti manažera normální situace časový tlak havárie, katastrofa struktura problému rizika, závažné důsledky chybného rozhodnutí ochota respektování řídících záměrů tolerantnost puntičkářství respektování názorů druhých

S T Y L Ř Í Z E N Í opírá se o směrnice, nařízení „shora“ sleduje, jak byly takto rozpracované úkoly plněny opírá se o autoritu nadřízených byrokratický autoritativní je založen na příkazech příznačný je strohý, formální způsob jednání s podřízenými demokratický vedoucí spolupracuje s podřízenými má přirozenou autoritu ponechává si prostor pro vlastní rozhodnutí liberální činnost podřízených ovlivňuje minimálně vyhýbá se nepopulárním zásahům, kritice, riziku řadu i závažných rozhodnutí ponechává na podřízených

VÝZNAMNOST A NALÉHAVOST ÚKOLŮ Do svého pracovního programu zahrne manažer, lépe jeho asistent: Úkoly významné a naléhavé Úkoly významné, ale nenaléhavé jsou-li tyto úkoly skutečně významné, se naléhavými se brzy stanou Záležitosti nevýznamné, ale naléhavé neřešit vůbec, nebo delegovat podřízeným Nevýznamným a nenaléhavým úkolům pravděpodobně nebude věnována pozornost vůbec