Povídka II In the following short story, fill in the blanks with the appropriate Czech translation of the English pronoun given in parentheses.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kde to jsem? Where am I?. Už jsem v tomhle obchodě někdy byl? Have I been in this store before?
Advertisements

Vypracovala: Mgr. Silvie Reitharová
Malí andělé.
Dejte slova do věty II Put the words between slash marks into the appropriate case. Vzor: Se /sestra/ je vždycky problém. Se sestrou je vždycky problém.
Practice with Numbers Answer the following questions in Czech. Remember to use the correct case of nouns after numbers. Vzor: Kolik minut má hodina?
22. základní škola Plzeň, Na Dlouhých 49, příspěvková organizace Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Practice with the Conditional Change the following sentences to the conditional, according to the model. Vzor: Nemám peníze a nemohu si koupit auto. Kdybych.
Practice with moci Insert the appropriate present tense form of moci into the following sentences. Vzor: Neznáte tady nikoho? ___ vám pomoct já? Neznáte.
ZÁJMENA- osobní, přivlastňovací a předmětová
Vy a ty: Changing Personal Pronouns In each of the following sentences, replace vy with ty, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the correct.
Svůj vs. jeho, její, jejich Fill in the blanks with the correct form of svůj or jeho/její/jejich, depending on whether the subject of the clause is the.
Kdo/Co? Fill in the blanks with the correct case of kdo or co, depending on context. Vzor: ____ políbil Jiří? Koho políbil Jiří?
Zájmena on, ona, oni Fill in the blanks with the appropriate forms of on, ona, or oni. Vzor: Já ___ znám jen od vidění. Já ho znám jen od vidění. *Taken.
Už ti to řekli? Have you been told already?. Kdo ti to řekl? Who told you?
Ten, ta, to II Fill in the blanks with the appropriate forms of ten. Vzor: Proč potřebuješ ___ knihy? Proč potřebuješ ty knihy? *Taken from Review Lesson.
Practice with Numbers II For each of the following sections, insert the correct form of the given noun and/or number. Vzor: Jeden Mám ___(sešit) a ___(kniha).
Ona a on: Masculine & Feminine Pronouns In each of the following sentences, replace ona with on, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the correct.
Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“
Mít rád Fill in the blanks with the appropriate forms of mít rád in both the present and past. Vzor: Radek ____ hudbu. Radek má rád hudbu. Radek měl rád.
Vědět vs. znát Fill in the blanks with the appropriate forms of vědět (to know a fact) or znát (to be familiar with), depending on the context. Vzor: Sestra.
Prepositions & Cases Combine the following nouns with the given prepositions to form prepositional phrases. Don’t forget to use the correct case of the.
My a já: Singular & Plural Personal Pronouns In the following sentences, replace my with já, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the appropriate.
Jméno autora: Mgr. Olga Bayerlová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_04_AJ1G Ročník: I. Anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Zájmena.
Jméno autora: Mgr. Olga Bayerlová Datum vytvoření: Číslo DUMu: VY_32_INOVACE_05_AJ1G Ročník: I. Anglický jazyk Vzdělávací oblast: Jazyk a jazyková.
Lidové noviny a webové stránky. Kdo je ta dy? Kdo má domácí úkol ?
Jak se mu říká? What is he called?.
Verbs of Motion Fill in the blanks using the appropriate form of either motion verb given. Vzor: Tak malý Ivan už ___? Tak malý Ivan už chodí?
Nová slova: Lekce 7 Fill in the blanks with the appropriate vocabulary words from Lesson 7 of Contemporary Czech by Michael Heim. Remember to decline nouns.
Ten, to, ta: Demostrative Pronouns Insert the correct form of the demonstrative pronoun into the following sentences. Be sure to use the appropriate case,
Possessive Pronouns In each of the following sentences, change the possessive pronouns from singular to plural and vice versa. Vzor: Mám jeho sešity. Mám.
Connecting Sentences with který Connect the following sentences with který. Remember to put který into the appropriate number and case. Vzor: Viděl jsem.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Javorník, okres Jeseník REDIZO: NÁZEV: VY_32_INOVACE_421_Zájmena osobní AUTOR: Ing. Magdalena Nemeškalová ROČNÍK,
Modal Verbs Insert into the following sentences the appropriate present tense forms of the modal verbs mít, moci, muset, smět, and umět, wherever they.
Nemuseli tam jít they didn't have to go there. myslím, že bychom jim to neměli říkat I don't think we should tell them.
Nemusela se vrátit brzo she didn't have to be back early.
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. Diktát: napíšeme na tabuli.
Verb forms with rád Insert an appropriate verb form into each of the following sentences. Some possible variants are given in parentheses. Vzor: Rád ______.
Declension Practice II In the following sentences, translate the word in parentheses into Czech. Use the appropriate case. Vzor: Mnoho lidí nerozumí modernímu.
Který or Jaký? Insert the proper form of který (which one?) or jaký (what sort of?), depending on the sense of the sentence. Vzor: V(e) ____ jazycích máte.
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. L4 z webové stránky Napíšeme na tabuli!
Singular to Plural Rewrite the following sentences and change all nouns, adjectives, and verbs from singular to plural. Vzor: Studentka opakovala novou.
JAK V NÁDHEŘE SVÉ KRÁL BUĎ VYVÝŠEN TY SÁM, The splendor of the King, clothed in majesty AŤ CELOU ZEMÍ ZNÍ, AŤ CELOU ZEMÍ ZNÍ. Let all the earth rejoice,
Verbs of Motion II Fill in the blanks with either the perfective or imperfective form of the verb in parentheses. Vzor: Včera jsem (dojíždět/dojet) až.
Přeložte zájmena: Translate the Pronouns In each of the following sentences, translate the English pronouns into Czech. Possible variants will be displayed.
Všechen Fill in the blanks with the appropriate form of všechen, using the correct number, gender, and case. Vzor: Já vím ___, co víš ty. Já vím všechno,
Líbit se In the following sentences, translate the English in parentheses into Czech, using the correct form of líbit se. Vzor: Jak (do you like) ta kniha?
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Číslo: VY_32_INOVACE_15_11 Digitální učební materiál vznikl v rámci projektu "Inovace + DVPP", EU peníze do škol, CZ.1.07/1.4.00/ Název: Revision.
Povídka In the following short story, fill in the blanks with the correct Czech form of the English pronoun given in parentheses.
Gymnázium, Brno, Elgartova 3 GE - Vyšší kvalita výuky CZ.1.07/1.5.00/ III/2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím ICT Téma: English Grammar.
Název školy ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Číslo a název klíčové aktivity 3.2 Inovace a zkvalitnění výuky prostřednictvím.
Practice with Numbers Answer the following questions in Czech. Remember to use the correct case of nouns after numbers. Vzor: Kolik minut má hodina?
Který or Jaký? Insert the proper form of který (which one?) or jaký (what sort of?), depending on the sense of the sentence. Vzor: V(e) ____ jazycích.
Čeština: 2. lekce Czech language: 2nd lesson
Malí andělé.
Ten, to, ta: Demostrative Pronouns
Practice with the Conditional
Connecting Sentences with který
My a já: Singular & Plural Personal Pronouns
Possessive Pronouns Vzor: Mám jeho sešity. Mám jejich sešity.
Connecting Sentences with který II
Singular to Plural Rewrite the following sentences and change all nouns, adjectives, and verbs from singular to plural. Vzor: Studentka opakovala novou.
Malí andělé.
Název školy: Základní a Mateřská škola Bečváry, okres Kolín Autor: Mgr
Malí andělé.
AUTOR: Mgr. Iveta Hejtmánková
Vloženo z verb_present_simple_x0031x.ppt Začátek.
Kdo/Co? Fill in the blanks with the correct case of kdo or co, depending on context. Vzor: ____ políbil Jiří? Koho políbil Jiří?
Verb forms with rád Insert an appropriate verb form into each of the following sentences. Some possible variants are given in parentheses. Vzor: Rád.
Transkript prezentace:

Povídka II In the following short story, fill in the blanks with the appropriate Czech translation of the English pronoun given in parentheses.

Povídka II Tady je Jirka. (He)___ taky studuje angličtinu. Studuje (it)___ každý den a je dobrý student. Včera jsem byla u (him/his place)___ a mluvila jsem s (him)___. Zeptala jsem se (him)___, „Máš tu starou knihu o angličtine?“ Řekli (me), „Mám (it)___, ale už potřebuji nové knihy a nemám peníze.“

Povídka II Tady je Jirka. On taky studuje angličtinu. Studuje ho každý den a je dobrý student. Včera jsem byla u něj a mluvila jsem s níim. Zeptala jsem se ho, „Máš tu starou knihu o angličtine?“ Řekli mi, „Mám ji, ale už potřebuji nové knihy a nemám peníze.“

Povídka II „Já mám mnoho peněz a koupím (you)___ (them)___.“ „Děkuji! Dám (you)___ seznam knih, které potřebuji. Jiní studenti taky potřebují ty knihy. Koupíš (them)___ (them)___?“ „Ti studenti ale mají peníze—kromě (you)___ všichni mají peníze.

Povídka II „Já mám mnoho peněz a koupím ti je.“ „Děkuji! Dám ti seznam knih, které potřebuji. Jiní studenti taky potřebují ty knihy. Koupíš jim je?“ „Ti studenti ale mají peníze—kromě tebe všichni mají peníze.

Povídka II Koupím knihy jenom (you)___! (empathetic)“

Povídka II Koupím knihy jenom tobě!“