„Výukové programy“ aneb modely zkušenostního učení

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
V PŘEDŠKOLNÍM VZDĚLÁVÁNÍ
Advertisements

Nové přístupy k využití ict ve výuce přírodovědných předmětů na základních školách CZ.1.07/1.1.07/
Didaktika tělesné výchovy Pedagogická fakulta JU v ČB KTVS
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2013/2014.
Analytické stáže oboru VPLZ - magisterský stupeň -
RVP a jejich transformace do školních vzdělávacích programů
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Z praxe do dalšího vzdělávání: aneb potřeby VP identifikované v průběhu pilotního ověřování kompetencí kariérových poradců v rámci projektu IMPROVE Mgr.
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Odborná praxe 2 2. ročník prezenčního studia 2012/2013.
„Výukové programy“ aneb modely zkušenostního učení
Ročníková práce Závěrečná práce e-learningového kurzu ICT technologie a jejich využití v práci učitele 2. stupně a v dalším rozvoji jeho profesních kompetencí.
Metodický a supervizní seminář k praxi I.
Metodický kurz k Bakalářskému projektu 1 Diplomovému projektu 1
Praha, 23. ledna  Zahájení (Štěpán Blahůšek)  Studijní opory a jejich závazná osnova (Vladimír Kaucký)  Přestávka  Editace interaktivní osnovy.
PLÁNOVÁNÍ CELOROČNÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY UČITELE EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ
Cíle studia didaktiky pedagogiky
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Základní norma zdravotnických znalostí pro pedagogické pracovníky
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
Příprava na vyučovací hodinu a její vyhodnocení
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
1. SETKÁNÍ Bakalářský seminář. Cíle bakalářského semináře Hlavní cíl: seznámit se strukturou a hlavními požadavky na BP Formální náležitosti zadání a.
Rámcové a školní vzdělávací programy
Výuková praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Západočeská univerzita v Plzni
Případová studie Seminář 2014.
Struktura bakalářské práce
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Didaktika přírodopisu 1 1. seminář
METODICKÝ SEMINÁŘ Psaní závěrečné práce STUDIJNÍ PROGRAM: U Č ITELSTVÍ VŠEOBECN Ě VZD Ě LÁVACÍCH P Ř EDM Ě T Ů.
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
SC2MP_DPV Didaktika přírodních věd povinný předmět povinný předmět 7-8 bloků dvouhodinových, 1 čtyřhodinový.
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Úvod do studia Základní informace o předmětu Robert Zbíral Maxim Tomoszek.
Didaktika geografie.
Struktura bakalářské práce Seminář2013. Bakalářská práce jako - dokumentovaný výsledek studia oboru na VŠ součást SZZK (její obhajoba)
Základy managementu Ing. Alena Šafrová Drášilová
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Učitelská praxe 2 Mgr. Libuše VODOVÁ,Ph.D Katedra biologie PdF MU.
Organizační formy vzdělávání Anotace: Výukový materiál je určen pro učitele jako osnova při výkladu učiva ORGANIZAČNÍ FORMY VZDĚLÁVÁNÍ. V prezentaci je.
Pedagogická praxe Informace k praxi Studijní plán pro LS 3 kredity, hodinová dotace : 42 hodin Povinné části: – hospitace (náslech) v TV celkem.
Didaktika přírodopisu 2 1. seminář Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Předškolní vzdělávání.  Rámcový vzdělávací program vymezuje hlavní požadavky, podmínky a pravidla.  Školní vzdělávací program vytváří každá mateřská.
Formy dějepisného vyučování Přednáška č. 7 ZS AR 2014/2015.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
MPH_FMAN Finanční management jaro 2016
VZDĚLÁVACÍ PROGRAM NEZISKOVÉHO SEKTORU
Institut Celoživotního Vzdělávání
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
Obecná didaktika ÚVOD.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
„Výukové programy“ aneb modely zkušenostního učení
BEZBARIÉROVÉ KNIHOVNY
„Výukové programy“ aneb modely zkušenostního učení
Kurikulum: obsah školní edukace
Didaktika učiva biologie člověka
„Výukové programy“ aneb modely zkušenostního učení
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Kurz 1FU191 Metodologický seminář
Metodický a supervizní seminář k praxi I.
METODICKÝ A SUPERVIZNÍ SEMINÁŘ K PRAXI IV.
Základní škola a mateřská škola ANGEL V Praze 12
Digitální učební materiál
Transkript prezentace:

„Výukové programy“ aneb modely zkušenostního učení 14.4.2017 DEN ZEMĚ 2014

Definice výukového programu 14.4.2017 Definice výukového programu 1. S akcentem na obsahový efekt - systém pečlivě vybraných a promyšleně uspořádaných témat, která by měla být předmětem vyučování a učení. 2. S akcentem na cílový aspekt - systém hierarchicky uspořádaných, vnitřně konzistentních, dobře vymezených a relativně kontrolovatelných požadavků, k nimž vyučování a učení má směřovat. 3. S akcentem na regulativní aspekt - systém optimálně spojující vnější řízení a autoregulaci žákova učení tak, aby respektoval zvláštnosti konkrétních žáků, poznatky o učení a strategiích jeho řízení. (Průcha, J. a kol., 1998)

Skupinová seminární práce „Výukový program“ informace pro studenty 4 Skupinová seminární práce „Výukový program“ informace pro studenty 4. ročníku Bi Sestavení aktivit k výukovému programu (SCÉNÁŘ) a zpracování teoretické části pro UČITELE k výukovému programu skupiny je jednou z podmínek zápočtu KAŽDÉHO STUDENTA v předmětu PĚSTITELSTVÍ s didaktikou Komplexní sestavení výukového programu, metodika a realizace se žáky je jednou z podmínek ukončení předmětu PĚSTITELSTVÍ s didaktikou Závěrečné hodnocení VP“ (jeho následná oprava, zhodnocení a odevzdání v tištěné podobě+CD) je jednou z podmínek zápočtu v předmětu PĚSTITELSTVÍ s didaktikou

Výukový program organizace Výukový program (skupina 20 min.) se bude sestavovat na téma „Oslava Dne Země na Kejbalech 2014“ pro následující zařízení: 1. Terénní středisko PdF MU v Brně - Kejbaly

Tvorba výukového programu obecné informace 14.4.2017 Tvorba výukového programu obecné informace Na tvorbě a realizaci výukového programu se podílí studenti v různých rolích skupinově (skupinu vždy tvoří max. 14-15 studentů). Za jeho sestavení (tedy odbornou i didaktickou správnost), realizaci a odevzdání výsledků odpovídá celá skupina v jarním semestru. Při tvorbě VP si můžete zvolit, zda bude VP sestaven pro určitá stanoviště na Kejbalech nebo pro více stanovišť. JARNÍ SEMESTR: Výukový program – návrh scénáře, teoretickou část a citace použitých zdrojů, odevzdávají studenti do poskytovny v ISu předmětu nejpozději do 25. 4. 2014. Opravená vytištěná verze bude odevzdána 1x za skupinu Ing. Jedličkové PhD. do 16. 5. 2014 a to jak v písemné,tak i v elektronické podobě. Výukový program budou studenti vkládat postupně do odevzdávárny již v průběhu jarního semestru 2014 (přesná data jsou uvedena v sylabu).

Výukový program na Kejbalech 14.4.2017 Jednou z možností, kde vytvářet a následně realizovat výukový program je Terénní pracoviště katedry biologie PdF MU v Brně - Bohunicích, Vinohrady 100, tel. 547213708 Pokud studenti budou plánovat přípravu a realizaci programu v době, kdy na pracovišti neprobíhá výuka, doporučujeme telefonicky se domluvit termín s technickými pracovníky, kteří mají na pracovišti Kejbaly službu do 15ti hodin.

Výukový program na Kejbalech Pokud sestavujete VP na Kejbaly můžete si pro následnou realizaci zajistit třídu (skupinu žáků) sami. Termíny pro realizaci VP : duben 2014. Přesný termín realizace (tzn. datum + čas) je nutné domluvit s vyučujícím nejpozději 2 týdny dopředu. Vaše práce s dětmi bude natáčena na video. Student musí zajistit ve škole povolení rodičů. S natočeným materiálem se bude dále pracovat jako s výukovým materiálem.

14.4.2017 Požadavky a metodická doporučení pro sestavení a realizaci výukového programu Při sestavování výukového programu používejte již vytvořený formulář (na ISu MU předmětu) z důvodu přehlednosti a možné další publikace. Formulář obsahuje následující body: 1. Téma VP: Den Země na Kejbalech 2014 Obsah a název svého projektu ve VP volíte podle tématu VP. Pokuste se neomezovat názvy pouze na skupiny zvířat či rostlin (př. nikoliv název Ryby, ale „Co je zajímavého na rybách ?“). DŮLEŽITÉ: CÍLEM VÝUKY NEJSOU ZNALOSTI ALE ROZVOJ K O M P E T E N C Í a UTVÁŘENÍ POSTOJŮ

DŮLEŽITÉ: CÍLEM VÝUKY NEJSOU ZNALOSTI ALE 2. Věk dětí (ročník): Třída (věk dětí), pro kterou budete VP sestavovat je 6.-8.roč. DŮLEŽITÉ: CÍLEM VÝUKY NEJSOU ZNALOSTI ALE ROZVOJ KOMPETENCÍ a UTVÁŘENÍ POSTOJŮ 3. Doba trvání vašeho VP: max. 80 min., tzn. 20 min/stanoviště Údaj zahrnující dobu, po kterou budete s dětmi pracovat. Do části „Scénář” zařaďte také časový rozvrh jednotlivých činností (př. did. hra - 10 minut apod.)

4. VVC = výchovně vzdělávací cíle: Cíle formulujte s ohledem na činnosti žáka. Co chcete, co zamýšlíte u žáků dosáhnout. A, KOMPETENCE B, OBSAH UČIVA Výsledky musí být měřitelné!! V závěru vyhodnocené. 5. Opěrné a nové pojmy Opěrné pojmy – pojmy, které by ŽÁCI měli znát z výuky a které mají sloužit k rozvoji kompetencí. Nezahlcujte ve VP žáky novými pojmy !! Používejte spíše pojmy doplňující, které rozšiřují učivo. 6. Model zkušenostní integrované výuky Organizační formy: Organizační typ výuky (frontální, skupinová, individuální, individualizovaná), který bude vhodný jak z hlediska obsahu výukového programu, tak prostor Kejbal.

7.Metody Výukový program by měl být pro děti motivační a opakovací. Vyhýbejte se metodě výkladu! Používejte metody využívající přírodnin a terénu, které jsou vhodné pro práci na Kejbalech a zároveň děti baví. Využívejte především aktivizující metody – praktické činnosti, didaktické hry, práce s pracovními listy, diskuse, apod. Nezapomínejte na metodu pozorování. Rozhovor je nutno uvést jako řízený (připravené otázky a předpokládané odpovědi v metodice). Pokud bude ve výukovém programu zařazen test, kvíz, pracovní listy, je třeba v příloze uvést vaše autorské řešení, popř. způsob hodnocení! 8.Pomůcky Do tohoto údaje neuvádějte přírodniny v zahradě - to je samozřejmostí. Do tohoto bodu patří Vámi přinesené a používané pomůcky (př. pracovní listy, pomůcky k didaktické hře apod.).

9.Literatura – informační zdroje Veškerá literatura a jiné informační zdroje, ze které jste čerpali při tvorbě výukového programu. Citace dle normy v IS MU. 10. Scénář a metodika VP Obsahová část by měla být rozpracována tak, aby byla srozumitelná i čtenáři, který výukový program nesestavoval. Pozn. Proto nestačí ve VP uvést pouze např. …….. didaktická hra s názvem:“Lesní zvěř“. Je nutné rozepsat provedení hry, pomůcky, časovou dotaci). Stejně tak pokud budete do VP zařazovat řízený rozhovor, je třeba uvést jeho základní strukturu i Vámi očekávané odpovědi.

Nezapomeňte na závěrečné zhodnocení 11. Závěr VP Ve výukovém programu se snažte využívat mezipředmětové vazby. Pokud je nezařadíte přímo do Vaší práce, zkuste je v závěru VP alespoň uvést a posléze třeba nabídnout učiteli. Výuka mimo školní třídu by měla být co nejvíce využita také v jiných předmětech př. TV, VV, JČ, HV…... Nezapomeňte na odbornou správnost VP!! POVINNĚ JE NUTNO UVÉST A ZDŮVODNIT FINANČNÍ NÁKLADY NA VP! Nezapomeňte na závěrečné zhodnocení práce dětí a pochvalu!

Těšíme se na spolupráci při tvorbě výukových programů! 14.4.2017 Těšíme se na spolupráci při tvorbě výukových programů! Ing. Helena Jedličková, Ph.D. Mgr. Jitka Božková