PISA 2012 Matematická gramotnost patnáctiletých žáků Hlavní zjištění PISA 2012 Členské země OECD, ostatní účastníci Rudolf Adamíček, Zuzana Bürgerová, Simona Kůzlová a Dagmar Kašková
PISA – Projekt Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj. Úvod: PISA – Projekt Organizace pro hospodářskou spolupráci a rozvoj. Hlavní cíl projektu Zjištění projektu PISA V roce 2012 bylo šetření PISA zaměřeno na oblast matematické gramotnosti žáků. Hlavní kapitoly
Projekt PISA a matematická gramotnost Cykly projektu PISA Testování žáků probíhá v tříletých cyklech. Obr 1.1 Přehled uskutečněných cyklů projektu PISA Rok Hlavní testovací oblast Počet zemí Počet škol v ČR Počet žáků v ČR 2000 Čtenářská gramotnost 32 253 9 400 2003 Matematická gramotnost 41 260 9 900 2006 Přírodovědná gramotnost 56 246 9 000 2009 65 290 7 500 2012 297 6 535
pomocí úrovní způsobilostí PISA 2012 Prezentace výsledků Výsledky žáků jednotlivých zemí jsou prezentovány dvěma způsoby: pomocí skórů pomocí úrovní způsobilostí
Matematická gramotnost a koncepce šetření PISA 2012 Pro účely šetření PISA 2012 je matematická gramotnost definována jako schopnost: formulovat, používat, interpretovat matematiku v různých kontextech. Koncepční rámec PISA 2012 je zpracován pro všechny testové oblasti
Kontexty – schopnost jedince řešit úlohy v reálném světě. Matematické postupy Výsledky šetření - prezentovány prostřednictvím matematických postupů: formulovat situace matematicky; používat matematické pojmy, fakta, postupy a uvažování; interpretovat, aplikovat a hodnotit matematické výsledky. Matematický obsah – vychází z širokého spektra matematických jevů a zároveň reflektuje hlavní témata školního kurikula. Kontexty – schopnost jedince řešit úlohy v reálném světě.
2. Celkové výsledky žáků v matematické, čtenářské a přírodovědné gramotnosti v roce 2013 Matematická gramotnost - Obr 2.1 Čtenářská gramotnost - Obr 2.2 Přírodovědná gramotnost - Obr 2.3
Změny ve výsledcích zemí mezi roky 2003 a 2012 pokles výsledků žáků z ČR od roku 2003 vliv pohlaví na výsledky žáků výsledky jednotlivých oblastí (viz. tabulky)
3. Výsledky žáků podle typu škol v České republice Matematická gramotnost
4. Výsledky žáků podle typu škol v České republice Přírodovědná gramotnost Čtenářská gramotnost Čtenářská gramotnost Průměrný výsledek 2000 2003 2006 2009 2012 Základní školy 474 469 457 449 470 Víceleté gymnázia 592 593 609 587 Čtyřletá gymnázia 582 584 603 581 568 SOŠ, SOU s maturitou 525 517 522 502 506 SOU a SOU bez maturity 436 433 386 414 424 Speciální školy 268 300 314 338 346 Česká republika 492 489 483 478 493
5. PISA – Výsledky žáků 9. ročníku v krajích České republiky matematická gramotnost 2012 - porovnání
Děkujeme za pozornost HLAVNÍ ZJIŠTĚNÍ PISA 2012 MATEMATICKÁ GRAMOTNOST PATNÁCTILETÝCH ŽÁKŮ. Zpracovali: Rudolf Adamíček, Zuzana Bürgerová, Dagmar Kašková, Simona Kůzlová