Základní pojmy a teoretické přístupy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Personální řízení v malých podnicích
Advertisements

Markéta Kadlecová: Evropské sítě NNO Evropské sítě NNO Zapojení českých sítí do nich Markéta Kadlecová Síťování nejen genderových NNO 24. ledna 2008.
Mezinárodní nevládní organizace, transvládní organizace
Předmět a prameny pracovního práva
Vymezení a pojetí sociální práce
Svět na rozcestí Evropa Supervelmoci – SSSR, USA Atomové zbraně.
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Politologie jako věda Politika moc
Projekt Kreativní města Future City Game Snímek 2 „Rozvoj města stojí na pomezí řádu a chaosu. Nemá žádný počátek ani konec. Rozvoj města je.
Sociální konstruktivismus
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
Evropská strategie zaměstnanosti a víceúrovňové vládnutí – sen nebo skutečnost? Milena Jabůrková, Ondřej Mátl a Gabriela Nováková Zpráva zpracována pro.
MALÉ SOCIÁLNÍ SKUPINY © Spurný, O ČEM TO BUDE?  PROČ  PROČ SOCIÁLNÍ SKUPINY, JEJICH VÝZNAM PRO JEDINCE, PRO PRAXI?  JAK  JAK ČLENÍME SOCIÁLNÍ.
Taktická příprava Michal Lehnert.
Financování politických stran a regulace politických kampaní Prorůstání ekonomiky a politiky Vladimíra Dvořáková CESTA Praha, , hotel Jalta.
Tento projekt je financován z prostředků Evropské unie Hodnota partnerství SROP 3.3.
Základní pojmy a teoretické přístupy
EVROPA A EUROATLANTICKÝ PROSTOR I: STUDENÁ VÁLKA
Výukový program:Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
Evropské správní právo
Globalizace z různých úhlů dopadu
Marketingové prostředí
Sociálně patologické jevy
Funkce mezinárodních organizací, INGO
CCO JE PARTNERSTVÍ  PARTNERSTVÍ A SOV  PARTNERSTVÍ A BUDOUCNOST Ing. Zdeňka Škarková.
12. října  z řeckého filein – milovat / sofia – moudrost  touhu po vědění, které by obsáhlo celou skutečnost a vyjevilo člověku smysl jeho života,
Institucionální rámec/ Rozdělení kompetencí Úvod do evropských studií 3.11.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Výukový program: Ekonomické lyceum Název programu: Hospodářská politika státu Vypracoval: Ing. Lenka Gabrielová Projekt Anglicky v odborných předmětech,
NEZISKOVÉ ORGANIZACE VYMEZENÍ, VÝZNAM. 2 Občanská společnost občan Soukromý sektor stát VEŘ. PROSTOR Dána institucemi a organizacemi různého charakteru.
Mezinárodní vztahy Bc. Lukáš Vacík Test Jaký je vztah mezi mezinárodní politikou a mezinárodní ekonomií A. Nijak se neovlivňují B. Pouze ekonomie.
Implementace veřejného zájmu Veřejné politiky. CYKLUS VEP  KDE JSME ? (identifikace a formulace VZ) - různé varianty řešení problému (kriminalita, dopr.
Chicagská škola Rozvoj od 30. let 20. století
Vnější hospodářská politika
Tvorba veřejných politik - přístupy Veřejná politika Zaměření činnosti nebo nečinnosti veřejné moci ve vztahu k určitému problému (course.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
Právo hospodářské soutěže
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
5. PROJEKCE MODERNÍCH ORGANIZAČNÍCH A ŘÍDÍCÍCH PODNIKOVÝCH STRUKTUR Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Martina Slánská Kalhousová Název.
Evropská integrace RNDr. Oldřich Hájek. Principy a kompetence  Politiky EU se liší v kompetencích členů a EU  Každá politika je řízena principy  Při.
Mezinárodní kooperativní instituce Mezinárodní organizace Mezinárodní režimy Konvence Nadnárodní korporace.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Kanton St.Gallen 27. března 2013 Konference o demokracii Liberec Budoucnost a výzvy demokracie Dr. Benedikt van Spyk Právo a legistika, Státní kancelář.
VEŘEJNÁ EKONOMIE a VEŘEJNÝ SEKTOR Co je jeho náplní a jak velký má být?
Název SŠ: SŠ-COPT Uherský Brod Autor: Mgr. Rostislav Navláčil Název prezentace (DUMu): 5. Sociální politika státu Název sady: Občanská nauka Ročník: 1.
Klasifikace MO Podle typu členství Podle rozsahu členství Podle cílů a pole působnosti.
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Z AJIŠŤOVÁNÍ VEŘEJNÝCH SLUŽEB Kontrahování služeb se soukromým a neziskovým sektorem.
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
ITI METROPOLITNÍ OBLASTI (MO) Dr. Ing. Marie Zezůlková Kancelář strategie města.
Institut ochránce práv dětí
Právo mezinárodní a právo vnitrostátní
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Subjekty a objekty veřejných politik
Stát Definice, funkce, typy.
Sociální skupiny a role
Číslo projektu OP VK Název projektu Moderní škola Název školy
Základní pojmy a teoretické přístupy
VeřeJnÁ FinaNční Politika a VEŘEJNÁ FINANČNÍ ČINNOST
Veřejné Finance.
Sociální zabezpečení Funkce Činitelé, financování
Geopolitika Státy a závislá území 1.
Proč by se měl podnik chovat na trhu eticky?
Globalizace z různých úhlů dopadu
POLITOLOGIE ÚVOD POLITIKA X POLITOLOGIE STÁT A JEHO FUNKCE FORMY STÁTU.
Transkript prezentace:

Základní pojmy a teoretické přístupy Mezinárodní organizace

Základní pojmy Mezinárodní instituce: mezinárodní organizace mezinárodní režimy konvence Definice mezinárodní instituce = neexistuje shoda na jedné definici, ale společné chápání mezinárodních institucí jako souboru ustálených pravidel (formálních i neformálních), která určují vhodné chování aktérů. Základní pojmy

Mezinárodní organizace Definice MO (Volker Rittberger): Mezinárodní organizace je instituce, která se řídí interně přijatými závaznými normami. Tyto normy a pravidla určují možnosti jednání členů, což vede k předvídatelnému chování těchto členů. MO je i aktérem, který vystupuje autonomně vůči svému okolí → např. vůči státům Je založena na formální smlouvě, má administrativní aparát a formální a materiální skutečnosti Mezinárodní organizace

Mezinárodní organizace MO se rozlišují na mezinárodní vládní organizace (IGO) a mezinárodní nevládní organizace (INGO). Hlavním rozdílem je způsob vzniku. IGO vznikají na základě mezivládní dohody nebo rozhodnutím jiné IGO. Pokud tak nevzniknou, jsou klasifikovány jako INGO. Členství není úplně určující. Mohou existovat i hybridní organizace, kde mohou být členy vládní i nevládní aktéři (např. Mezinárodní organizace práce) Mezinárodní organizace

Mezinárodní organizace Mezinárodní vládní organizace (intergovernmental organizations, IGO) Formální instituce, jejímž členy jsou státy. Je to dobrovolné uskupení států, které finančně přispívají na chod IGO a činí v jejím rámci rozhodnutí. Jejím základem je charta nebo smlouva, kde jsou specifikovány cíle, struktura a mechanismy rozhodování. Mohou se klasifikovat podle typu, rozsahu členství, cílů Mezinárodní organizace

Mezinárodní organizace Mezinárodní nevládní organizace (nongovernmental organization, INGO) Je nutné je odlišit od jiných transnacionálních uskupení: Neziskové (x nadnárodní korporace) Vysoce institucionalizované (x sociální či protestní hnutí) Orientují se na obecný zájem (x mafie). Role v mezinárodním systému: stanovují cíle, poskytují informace, poradenství, vytváří tlak na státy nebo IGO, aby jednaly v určité oblasti, pomáhají vytvářet normy a realizovat určitá rozhodnutí. Obvykle jsou podporovány vládami a koordinují se s IGO Mezinárodní organizace

Mezinárodní režim Mezinárodní režim: definice Stephena Krasnera: Jedná se o implicitní nebo explicitní principy, normy, pravidla a rozhodovací procesy, v jejímž rámci se sbližují očekávání aktérů v určité oblasti. Omezená definice: Multilaterální dohody mezi státy, které regulují jednání států v určité oblasti. Činí jejich jednání předvídatelné. Na rozdíl od MO jsou: Méně institucionalizované (nemají byrokratickou strukturu a kapacity k vlastnímu jednání) Zaměřeny na specifičtější cíle (x MO – cíle jsou širší). Např. Smlouva o nešíření jaderných zbraní, Všeobecná dohoda o clech a obchodu (GATT) Mezinárodní režim

Konvence Konvence: primitivní forma mezinárodní spolupráce Jedná se o pravidelný vzorec chování v opakujících se situacích, který umožňuje vytvářet očekávání aktérů a koordinovat jejich chování. Např. diplomacie do r. 1815 → zásady a pravidla se utvářely ad hoc, ale vznikly tak vzorce určitého chování aktérů Konvence

Teoretické přístupy

Obecné pojetí MO v mezinárodních vztazích MO jako nástroj: jsou nástrojem v rukou států, skrze než prosazují své zájmy. MO jako aréna: jsou více než nástroj v rukou států, jedná se o stálé instituce, na jejichž půdě si státy vyměňují informace, odsuzují určité jednání nebo koordinují národní strategie. MO jako aktér: Předpoklad, že státy delegovaly část své suverenity na MO, která se tímto stává samostatným aktérem v mezinárodních vztazích. Obecné pojetí MO v mezinárodních vztazích

Obecné pojetí MO v mezinárodních vztazích Jednotlivé teoretické přístupy se liší v: Pohledu na strukturu mezinárodního systému a jeho aktéry Hodnocení příčin vzniku a výsledků mezinárodních organizací Obecné pojetí MO v mezinárodních vztazích

Realismus Klasický realismus (E. Carr a H. Morgenthau) Základní teze: Pojetí struktury mezinárodního systému MS má anarchickou podstatu → neexistuje zde nadnárodní entita, která by státy omezovala Anarchie neznamená chaos, protože existuje určitý řád daný hierarchií mezi státy (silnější vs. slabší) Aktéři MS Hlavním aktérem v MV je stát Stát pojímají jako black-box = unitární aktér Neberou do úvahy, že v rámci státu fungují další aktéři (společenské skupiny, jednotlivci), kteří mají vliv na výslednou politiku státu Cílem státu v MS je získat moc – vztahy mezi státy jsou konfliktní Realismus

Realismus Pohled na mezinárodní organizace Nejsou podstatnými aktéry, protože nemají sílu změnit anarchickou strukturu MS Vznik a vliv MO je určován zájmem a mocí států Jsou využívány silnými státy k realizaci svých národních zájmů MO trvá tak dlouho, jak trvá zájem státu Realismus

Neorealismus John Mearsheimer a Kenneth Waltz Zůstává anarchické pojetí MS a státu jako hlavního aktéra Posun od klasického realismu v tom, že podle nich je to sama anarchická struktura MS, která vede státy k boji o moc Neorealismus

Neorealismus Pohled na MO: Hlavním předmětem analýzy jsou IGO Nevěří, že dlouhodobá spolupráce mezi státy je možná Státy participují v MO, aby zajistily, že jiná skupina států nebude mít větší zisk než oni jakýkoliv zisk jiných berou jako ztrátu vlastní moci (hra s nulovým součtem) Neorealismus

Neorealismus Teorie hegemonické stability Vznik a fungování MO jsou závislé na existenci hegemona v MV Hegemon vytváří MO a režimy, aby prosadil své zájmy a hodnoty v MS Dokáže tolerovat relativní zisky ostatních států, aby dosáhl vlastního absolutního zisku Efektivita MO závisí na moci hegemona → když klesá, klesá i podpora pro MO Pokles moci hegemona vytváří prostor pro jiné státy, které se budou snažit napadnout stávající instituce a normy a změnit MS Neorealismus

Neorealismus Příkladem je fungování OSN během Studené války: Hegemon: USA (v r. 1945 jediný vlastník jaderných zbraní) Cíle OSN odpovídaly zájmům USA (světový mír, RB složená z vítězů 2. světové války) 1945-48 RB funkční, OSN považována za efektivní MO Změna v r. 1949: SSSR získalo atomovou zbraň, Čína se stala komunistickou zemí → konec efektivity RB RB zablokována soupeřením Východ-Západ Neorealismus

OSN jako udržitel míru pod vedením USA padla → USA se soustředí na NATO Úspěchy OSN jsou přičítány shodě zájmů velmocí, kterou ale neorealisté považují za krátkodobou Neorealisté považují USA v 21. století za upadajícího hegemona→ nechtějí nést náklady za OSN (financování) Pokles váhy se např. v intervenci v Iráku v r. 2003 (USA jednaly i bez mandátu OSN) Neorealismus

Institucionální liberalismus Přebírají pohled realistů na MV → MS má anarchickou strukturu + stát jedná racionálně Na rozdíl od realistů se domnívají, že státu nejde jen o získání moci a že spolupráce států na půdě MO je naprosto racionální. Institucionální liberalismus

Institucionální liberalismus Odlišný pohled na státy: Zájmy států se vzájemně nevylučují v MV, ale ani nejsou v naprostém souladu. V MV mohou mít státy společné zájmy (buď aby dosáhly společného zisku, nebo aby zabránily společné ztrátě) Vzájemná závislost mezi státy vede k tomu, že některé problémy nemůže stát řešit sám, a to ani supervelmoc → proto i silné státy jsou nuceny spolupracovat s ostatními. MO jsou považují za místo, kde se vytváří stabilní vztahy spolupráce. Institucionální liberalismus

Institucionální liberalismus Spadá sem: Funkcionalismus (David Mitrany) Neofunkcionalismus (Ernst Haas) Neoliberální institucionalismus (Robert Keohane a Joseph Nye) Institucionální liberalismus

Institucionální liberalismus Funkcionalismus: Technologický pokrok zvyšuje závislost mezi státy → to vede ke vzniku MO Pokud se objeví problém překračující státní hranice, vždy vznikne nějaká forma spolupráce. MO pomáhají státům překonat problémy, které vyplývají ze vzájemné závislosti Institucionální liberalismus

Institucionální liberalismus Neofunkcionalismus Inspirace evropskou integrací – snaha o její vysvětlení Kladou důraz na provázanost politiky a ekonomiky MO vznikají za účelem vyřešení určitého problému → mezinárodní spolupráce pak expanduje do dalších oblastí (efekt spill-over) → nakonec i do sféry politické Institucionální liberalismus

Institucionální liberalismus Neoliberální institucionalismus: Vychází z teorie vzájemné závislosti Vzájemná závislost mezi státy vede k potřebě zakládat MO. Na rozdíl od funkcionalistů se ale nedomnívají, že se tak děje automaticky. Vznik MO je do značné míry závislý na rovnováze moci v MV v oblasti, ve které působí. Institucionální liberalismus

Institucionální liberalismus Kdy a proč vznikají MO? Když se objeví problém, který přesahuje hranice států (např. válka, znečištění životního prostředí, protekcionismus) Státy zakládají MO, aby daný problém nezhoršil situaci v těchto státech, což by se mohlo stát, pokud by nespolupracovaly. MO podporují spolupráci mezi státy, které umožňují dosažení společných cílů. Úspěch MO závisí na konstelaci zájmů v dané oblasti → jsou úspěšné tehdy, když společné zájmy účastnících se států výrazně převažují nad jejich protikladnými zájmy. Institucionální liberalismus

Podle idealistů se chování států v MS řídí hodnotami a normami Původně tzv. normativní idealismus Navázal na myšlenky I. Kanta, H. Grotia Hlavní představitel Woodrow Wilson Opak klasického realismu Idealismus

Vychází z předpokladu, že společnosti (ne státy) jsou hlavními aktéry MS Lidé se řídí morálkou a umí rozlišit, co je dobré a co je špatné Společnosti mohou najít společné normy → především žít v míru MO pomáhají ukotvit tyto společné normy a hájit je v MS Z toho vycházel návrh Wilsona na založení Společnosti národů Idealismus

Sociální konstruktivismus Současná teorie vycházející z idealismu Společný předpoklad, že státy se ve svém jednání řídí nejen zájmy, ale i hodnotami a normami. MO vznikají tehdy, když hodnoty a normy, které reprezentuje, jsou společné jejím členům Sociální konstruktivismus

Sociální konstruktivismus Při vzniku MO kladou důraz na podmínku uznání existence určitého společného problému. Státy musí mít také alespoň částečný společný pohled na řešení problému, jinak se MO neustaví. Kladou důraz roli sociálních skupin, které lobbují za specifické normy či určitá specifická vnímání problému. Nestátní aktéři (NGO) jsou důležití pro uznání problému. Sociální konstruktivismus