Vytváření a prosazování českých zájmů v Evropské unii Členství ČR v EU, 18. ledna 2011.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Správní právo Pojem správního práva.
Advertisements

Popularizace výsledků dopravního výzkumu CZ.1.07/2.3.00/
Občanská výchova 9. ročník
Organizační stránka předsednictví České republiky v Radě Evropské unie leden - červen 2009 PhDr. Jana Hendrichová, náměstkyně místopředsedy vlády pro evropské.
Chci ovlivnit rozhodování EU… Seminář v Evropském domě František Čakrt, Parlamentní institut Národní parlamenty v rozhodovacím procesu EU Úvod Co přinesla.
EU a Česká republika Instituce EU
Obsahová stránka předsednictví ČR v Radě EU Ing. Marek Mora, náměstek místopředsedy vlády pro evropské záležitosti, Sekce pro evropské záležitosti Prezentace.
Rady vlády pro koordinaci boje s korupcí
Nelíbí se mi porušování lidských práv v různých zemích světa… Seminář v Evropském domě Tomáš Weiss, Institut pro evropskou politiku EUROPEUM a FSV UK Společná.
OMC Pracovní expertní skupina
Instituce EU Evropská rada Rada Evropské unie Evropská komise
Daňová teorie a politika
INSTITUCE EVROPSKÉ UNIE Je nás sedm společných institucí EU. Máme také poradní orgány a další evropské instituce jako sousedy a spolupracovníky.
Vznik mezinárodní smlouvy
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role Sekce pro evropské záležitosti Aleš Opatrný Odbor koordinace evropských politik Sekce pro evropské záležitosti.
Projekt 3.3 „Partnerství pro budoucnost“. Úvodní informace o projektu Projekt byl úspěšně předložen Karlovarským krajem v rámci výzvy SROP, priority 3.
VY_32_INOVACE_ Smlouva o EU je platná od Je zavedeno „evropské občanství“ Přináší „kritéria konvergence“ – ekonomické sblížení 1.Stabilita.
Vyjednání Národního strategického referenčního rámce a operačních programů na období 2007 – 2013 Jiří Čunek 1. místopředseda vlády a ministr pro místní.
Autor: Jitka Krausová, ERC Stanovy ERC v ČR. autor: Jitka Krausová, ERC Stanovy ERC v ČR Stávající Stanovy ERC byly přijaty Prezidiem ERC v ČR dne
Kontrola veřejné správy
Celostátní síť pro venkov. Obsah  Cíle, nástroje a zásady Sítě  Organizační zajištění Sítě  Tématické pracovní skupiny  Kontaktní místa Sítě  Informační.
AGENTURA V ROCE Agentura pro sociální začleňování v romských lokalitách  schválen usnesením vlády č. 85/2008  pilotní fáze 2008 – 2010  odbor.
 Ministerstvo kultury je podle tzv. kompetenčního zákona ústředním orgánem státní správy pro.... věci církví a náboženských společností...".  Hlavní.
Příprava České republiky na výkon předsednictví v Radě Evropské unie leden – červen 2009.
Krajské zřízení Přednáška M. Horáková.
Dělba moci.
Zajištění bezpečnosti potravin v České republice
Oddělení Evaluační jednotky SF Předběžné hodnocení programových dokumentů: Ex-ante evaluace NRP/NSRF - zpracováno: –Ex-ante hodnocení NRP –Pracovní.
Postavení a role MD v politickém systému EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND PRAHA & EU INVESTUJEME DO VAŠÍ BUDOUCNOSTI.
Ministerstva a jejich úloha ve státní správě Ing. Eva Tylová náměstkyně ministra žp ředitelka ČIŽP.
Rozhodovací proces v Evropské unii
Studium pro školní metodiky prevence
Plánovací proces v oblasti vodního hospodářství. (návrh novely – tzv. „EURONOVELA“) Zákon č. 254/2001Sb., o vodách a o změně některých zákonů (vodní zákon),
ÚSTAVNÍ VÝVOJ A ÚSTAVNÍ SYSTÉM ČR III.12 Moc zákonodárná a tvorba práva Mgr. Petr Čechák, Ph.D.
Návrh státního rozpočtu ČR na rok 2007 I.náměstek ministra financí Ing. Eduard Janota 11. září 2006.
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
MÍSTNÍ SPRÁVA III. ..
Úřad vlády České republiky Rada vlády pro udržitelný rozvoj Úřad vlády České republiky, nábřeží Edvarda Beneše 4, Praha 1, telefon: ,
EVROPSKÁ UNIE.
Evropská občanská iniciativa
Organizace veřejné správy
Strukturální fondy a Fond Soudržnosti EU. Struktura kursu Legislativní a institucionální rámec Legislativní a institucionální rámec SF a CF – Agenda 1999.
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Vznik mezinárodní smlouvy. Etapy vzniku platné mezinárodní smlouvy 1. Sjednání textu smlouvy 2. Schválení a autentifikace textu smlouvy 3. Souhlas se.
Hlavní orgány v EU Monika Matysová.
Orgány a instituce působící v oblasti sociální politiky a jejich kompetence. JUDr. Jana Komendová, Ph.D.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
AKTUÁLNÍ INFORMACE MINISTERSTVA ZDRAVOTNICTVÍ („MZ“) – „Bílý dům“ Mgr. Aleš Kapucián Oddělení vědy a výzkumu (odbor VLP/1)
Územní správa a samospráva RNDr. Oldřich Hájek, Ph.D.
Role MŠMT a Národní rady pro kvalifikace v procesu tvorby, posuzování a schvalování NSK Monika Pokorná.
Národní politika BOZP a příprava Národního akčního programu BOZP pro období konference Společně bezpečně v EU – Partnerství v prevenci rizik.
Veřejné projednání P olitiky územního rozvoje ČR 2008 a Vyhodnocení vlivů PÚR ČR 2008 na udržitelný rozvoj území (včetně Zprávy o uplatňování PÚR ČR 2006)
Rady pro rozvoj lidských zdrojů - komunikace a koordinace Kamil Ubr, OŠMS Krajského úřadu kraje Vysočina.
ZŠ Brno, Řehořova 3 Já a společnost Výchova k občanství ročník III
Analýza možností využití institutu centrálního zadavatele v rámci jednotlivých resortů Přednášející: Ing. Pavel Brož.
Výroční zprávy Rady vlády pro udržitelný rozvoj 7. zasedání Pracovní skupiny pro udržitelný rozvoj regionů, obcí a území RVUR 31. březen 2010.
Proces komitologie Mgr. Ondřej Veselský Ředitel odboru Evropské unie a mezinárodního práva Ministerstvo vnitra.
Příprava předsednictví ČR v Radě EU a role
Společná zahraniční a bezpečnostní politika
Multimediální prezentace vzdělávacích oblastí ŠVP
Společná zahraniční a bezpečnostní politika
Etický kodex zaměstnance veřejné správy
Evropská dimenze legislativy
Role sektorových rad jako reprezentantů zaměstnavatelů v procesech NSK
Tvorba veřejných projektů – příklad Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Mgr. Bc. David Póč Oddělení pro strategii a rozvoj/Katedra.
Prof. JUDr. Vladimír Týč, CSc
Ing. Luděk Sosna, Ph.D. Odbor Strategie Ministerstvo dopravy
PESCO vs. EDF: projekty rozvoje schopností
Transkript prezentace:

Vytváření a prosazování českých zájmů v Evropské unii Členství ČR v EU, 18. ledna 2011

Úvodní poznámky vstup znamená zásadní proměnu prosazování zájmů v mezinárodní politice dopady přenosu pravomocí na „nadnárodní“ úroveň –nadnárodní instituce ponejvíce iniciativní funkce –ústřední role členských států síla středně velkého státu –oslabování vs přežití s ohledem na velmoci přenos pouze normativních pravomocí –adaptace a implementace zůstává národní

Základní koncepce klíčová role exekutiv –vychází z pravomocí v zahraniční politice –součinnost exekutivy a legislativy specifika unijní politiky –široký záběr zasahuje do všech oblastí –potřeba koordinace národních orgánů model A: koordinaci vede MZV –hlavně menší státy model B: koordinaci vede speciální orgán, obvykle při úřadech vlády Spojené království –Evropský sekretariát při Cabinet Office –MZV, nosná ministerstva

Právní rámec pro ČR řešeno už před vstupem –potřeba koordinace při jednání –příprava adaptace na vstup ústavní rovina- tzv. euronovela (395/2001 Sb.) –neřeší provádění politiky- zůstává, že „vláda je vrcholným orgánem výkonné moci“ –čl. 10b: informační povinnost vlády vůči Parlamentu, právo vyjádření obou komor k připravovaným rozhodnutím zákonná rovina –novely jednacích řádů obou komor (v roce 2004) –stykový zákon? podzákonná rovina –Usnesení vlády ze dne 28. dubna 2001 č. 427 o návrhu na institucionální zajištění členství ČR v EU a na koordinaci procesu rozhodování –široká řada dalších usnesení a metodických pokynů obecný rámec –dominantní pozice vlády –Úřad vlády a zde působící Sekce pro evropské záležitosti (dříve Útvar ministra pro evropské záležitosti, ještě předtím MZV) –ale: klíčová role jednotlivých (resortních) ministerstev

Jednání v institucích zejména v Radě –pracovní skupiny instrukce pro jednaní pracovní skupiny Rady EU připravuje expert gestora sám obyčejně i na jednání jezdí –Coreper také instrukce pro jednání připravuje expert gestora postoupeno na stálé zastoupení –Rada mandát pro jednání Rady obsahuje pozici ČR ke všem bodům programu, obsahově ale hlavní pozornost na problematické oblasti Komise (komitologie) –instrukce pro jednání výboru Komise –stejné jako u pracovních skupin Rady Evropská rada –mandát pro Evropskou radu –jde mimo klasický rozhodovací rámec

Příprava postoje ČR návrh Komise –poslán členských státům (distribuce prostřednictvím Extranetu EU) Usnesení vlády ze dne 7. června 2006 č. 680 (v něm uvedené směrnice) určení gestora –určuje Odbor kompatibility Úřadu vlády –přiděleno konkrétnímu ministerstvu odpovědnost za přípravu postoje, prosazení i následnou implementaci možnost spolugestorů rámcová pozice ČR (pro Parlament) –předpokladem analýza návrhu gestorem –výchozí podklad pro všechny další kroky –postoj ČR, dopady na národní legislativu, rozpočet –lhůta 10 dnů od přijetí

Koalice v Radě smernice-o-ekologicky-cistych-vozidlech.aspx

Koalice v Radě 9.html

Projednání a schválení postojů tři stupně, jejich cíle –propojit zájmy všech příslušných subjektů od nejnižší úrovně –propojení důležitosti ČR-EU resortní koordinační skupina –zřizuje každé ministerstvo, členy zaměstnanci resortu, účastní se ale i jiné osoby –projednává a schvaluje instrukce pro výbory Komise a prac. skup. Rady rámcové pozice ČR návrhy mandátů pro Coreper a Radu –má spolupracovat s veřejností

Projednání a schválení postojů Výbor pro EU na pracovní úrovni –zabezpečuje Úřad vlády, kdo je předsedou? –členy vysocí úředníci ministerstev –projednává a schvaluje instrukce pro Coreper, mandáty pro Radu materiály, kde se nedohodnou RKS rámcové situační dokumenty –zasedání jednou týdně (úterý 14h) –cílem dosáhnout konsenzu Výbor pro EU na úrovni členů (národní) –členy ministři –projednává a schvaluje strategické otázky projednávané v EU mandáty pro Evropskou radu co nedohodne Výbor na pracovní úrovni

Databáze ISAP Informační systém pro aproximaci práva spravuje Odbor kompatibility, vyvíjen od konce 90. let informační systém s několika hlavními databázemi –monitoring rozhodovacího procesu EU (včetně přípravné fáze) –monitoring a koordinace národního rozhodovacího procesu –monitoring následné implementace již přijatých aktů většina informací vyhrazena pro státní správu, vybrané zdroje ale veřejné

Kontrola činnosti vlády Parlamentem již zmiňovaný ústavní rámec předpokládán společný postup obou komor, ale není příliš pravděpodobné Poslanecká sněmovna –Výbor pro evropské záležitosti –projednává alespoň rámcově veškerou legislativu, jedná i o dalších záležitostech –možnosti: sám dá stanovisko, do odborných výborů, nebo na plénum Senát –Výbor pro záležitosti EU (bývalý 1. pilíř), Výbor pro zahraniční věcí, obranu a bezpečnost (hlavně SZBP a EBOP) –vybírá si dokumenty, možnost odkázat odborným výborům, někdy diskuze na plénu –výsledkem přezkumu stanovisko pléna! vláda „zohledňuje“ stanoviska komor, nemusí se podřídit spolupráce parl. v EU –skrz síť COSAC –databáze IPEX