Vývoj vzdělávacích aspirací žáků Popelář nebo doktor? Kateřina Pokorná Markéta Vyšatová
Dotazník byl položen žákům 6. , 7. , 8. a 9 Dotazník byl položen žákům 6., 7., 8. a 9. třídy na ZŠ na Praze 7 a žákům primy, sekundy, tercie a kvarty z gymnázia na Praze 10.
Chceš studovat vysokou školu?
Kolik času denně věnuješ školní přípravě?
Druhý den píšeš důležitý test; jeden z kamarádů tě zve ven, co uděláš?
Zde prezentovanými grafy můžeme závěrem shrnout : Shrnutí Zde prezentovanými grafy můžeme závěrem shrnout : Žáci primy mají větší představu o budoucím povolání než stejně staří žáci ZŠ. Tento poměr se mění během následujících čtyř let v zcela opačný výsledek.
Zde prezentovanými grafy můžeme závěrem shrnout : Shrnutí Zde prezentovanými grafy můžeme závěrem shrnout : Již 25% primánů je jasně rozhodnuto studovat vysokou školu a 17% s tím spíše počítá, zatím co žáci ZŠ se k těmto výsledkům přibližují až v 9. třídě( 18% určitě a 27% uvažuje o VŠ)
Zde prezentovanými grafy můžeme závěrem shrnout : Shrnutí Zde prezentovanými grafy můžeme závěrem shrnout : Z grafu jasně vyplynulo, že pedagogové ZŠ se v 6-9. třídě více věnují výběru budoucího povolání svých žáků než pedagogové nižšího stupně gymnázia.
Zde prezentovanými grafy můžeme závěrem shrnout : Shrnutí Zde prezentovanými grafy můžeme závěrem shrnout : Pravidelně se školní přípravě věnují pouze primáni. Gymnazisté ve vyšších ročních, stejně jako žáci ZŠ, se učení věnují pouze nárazově – podle potřeby.
Zde prezentovanými grafy můžeme závěrem shrnout : Shrnutí Zde prezentovanými grafy můžeme závěrem shrnout : Zodpovědnost k přípravě ke studiu je výrazně vyšší u gymnazistů, zvláště pak v nižších ročnících (50% primánů se nenechá zlákat zábavou a bude se plně věnovat přípravě)
Shrnutí Zde prezentovanými grafy můžeme závěrem shrnout : Je s podivem, že mezi 12-15 rokem jsou stále jedinci, kteří by přivítali nepovinnou školní docházku a nevzdělávali se. Vyšší % jich je na ZŠ, jen již dříve zmíněná tercie opět vybočuje.
Závěr Z šetření vyplývá, že aspirace ke studiu mezi 12ti -15tiletou mládeží se vyvíjí rozličně - podle typu školy. Studenti nižších tříd gymnázia věnují více času přípravě, mají větší představu o svém budoucím povolání a jejich aspirace jsou tedy vyšší než u žáků ZŠ. Před ukončením druhého stupně ZŠ a nižšího stupně gymnázia dochází k výrazné změně – klesají aspirace gymnazistů a zvyšují se aspirace u žáků ZŠ. Snad to souvisí s nutností volby budoucího povolání.
Děkujeme za pozornost Na českém území povinnou školní docházku dětí od 6 do 12 let zavedl roku 1774 Všeobecný školní řád Marie Terezie.