1 Příklady inspirujících vůdců Obsah: J.A. Komenský T.G. Masaryk B. Gates T. Baťa.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Úvodní konference projektu Úvodní konference projektu.
Advertisements

Jak ovlivňuje můj život současná technika
Hodnotová orientace svobodné generace
Jaroslav Šlehofer „Cobra“
Poslání, principy a metoda skautingu
Zefektivňování, zvyšování výkonnosti a kvality Kaizen.
Střední škola živnostenská Sokolov, příspěvková organizace
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
Abraham Maslow zakladatel humanistické psychologie
Informalční technologie jako klíčový faktor pro udržení konkurenceschopnosti společností na trzích EU.
FILOZOFIE VY_32_INOVACE_5.1.ZSV4.11/Md CZ.1.07/1.5.00/
Integrace na pilotních školách Zkušenosti z Gymnázia v Rumburku Gymnázia Jana Keplera v Praze.
Žijeme ve společném světě Stav, vývoj, rizika a možnosti v soudobé „multikulturní“ společnosti a globálním světě.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Základní kategorie ekonomie  Vztah ekonomie.
Myšlenkové základy skautingu
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Registrační číslo.
KOMPETENČNÍ MODEL DŮLEŽITÝ PRVEK ŘÍZENÍ LIDÍ
MANAGEMENT - VŽ1 M A N A G E M E N T 1. cvičení. MANAGEMENT - VŽ2 ROLE MANAŽERŮ.
Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T. G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí.
Strategie řízení informačních a komunikačních služeb ve škole PROČ ?
Úsměv je levnější než elektřina a dává více světla.
DUCHOVNÍ ŽIVOT. MŮŽEŠ UDĚLAT COKOLIV, ALE MUSÍŠ VĚDĚT PROČ… …do světa vedou tisíce cest.
úvod pojetí a obsah marketingu
PSYCHOLOGIE LIDSKÉHO VÝVOJE
 Biologie 19. století má dvě hvězdy první velikosti : Darwina a Mendela.
VY_32_INOVACE_51_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Filosofie úvod do problému....
Personální management – vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů Autor: Jméno Příjmení Téma Závěrečné práce: Vedoucí ZP:
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
Definice managementu.
Podnikatelský nápad Nejlepším a nejpříjemnějším způsobem, jak vytvořit úžasný produkt či službu, je udělat něco, co chceš sám používat.
Personální management – vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů Autor: Jméno Příjmení Téma Závěrečné práce: Vedoucí ZP:
Aspekty seniorského vzdělávání na MZLU v Brně Konference AU3V, Kostelec u Zlína, 26. – Veronika Vejrostová, ICV MZLU v Brně.
1 Cvičení č. 3 1.Uplatnění „zdravého rozumu“ v OM.
Přístup k OM v pojetí posunu paradigmatu v managementu k principiálnímu vedení Osnova Připomenutí „co znamená posun paradigmatu v managementu k principiálnímu.
Význam hodnotové orientace v OM Osnova Hodnoty obecně a hodnoty týkající se nás samých 4 kardinální ctnosti a nově diskutované hodnoty Hodnoty jako zdroj.
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Andrea Brožová Doubková
FSpS MU Androdidaktika Mgr. Lucie Mlejnková. Literatura Hroník, F.: Rozvoj a vzdělávání zamestnancu. Praha, GRADA 2007 Koubek,J.: Řízení lidských zdroju.
Postavení pedagogiky mezi vědami
1 Proč potřebujeme systém managementu ? Cesta k dosažení harmonického a úspěšného života. Modul 1 Ing. Miroslav Weber.
1 Úloha vůdců, úloha vůdcovství -Poznat a dělat správné věci -Definovat vize -Ukazovat cestu, jak vizi realizovat.
Vztahy geografie k ostatním vědám
Principy Systému řízení Baťa inspirace pro současnost
Kodexy Výtvarná dílaSochy & plastiky Věda & vynálezy ČLOVĚK - VYNÁLEZCE - GÉNIUS „Mezi malířstvím a sochařstvím neshledávám jiný rozdíl, nežli že sochař.
JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_15_OSVZ_ZSVB ROČNÍK: I. VZDĚLÁVACÍ OBLAST: SPOLEČENSKOVĚDNÍ.
Výchova k občanství RODINA
Přírodovědná gramotnost aktuální téma současnosti Ladislav Podroužek.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Pedagogická díla J. A. Komenského - kromě Velké didaktiky a Informatoria školy mateřské 4.část.
ÚVOD DO MANAGEMENTU Zpracoval Ing. Jan Weiser. Osnova výkladu  1. Proč a jak studovat management?  2. Základní pojmy a definice Definice organizace.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 4: Marketingové řízení MSP.
Ekonomika – základní pojmy.
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Velká didaktika J. A. Komenský 2.část
Společenská odpovědnost a školy
Druh učebního materiálu
O dborné U čiliště a Z ákladní Š kola praktická Holešov
Dějiny psychologie Mgr. Jiřina Boušková.
Co je ekonomie? 1. seminář TNH 1
Osobní management – modul č.4
Téma Závěrečné práce: Personální management – vzdělávání jako hlavní složka řízení lidských zdrojů Autor: Jméno Příjmení Vedoucí ZP:
Genetika.
Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy: SOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast: Ekonomie Předmět: Inovace výuky prostřednictvím.
Základní filozofické otázky
Člověk a příroda Fyzika.
Naše zkuše nosti: #2 Pokoj především KDE A JAK NALÉZT POKOJ? POKOJE
Transkript prezentace:

1 Příklady inspirujících vůdců Obsah: J.A. Komenský T.G. Masaryk B. Gates T. Baťa

2 Jan Amos Komenský (1592 – 1670) -Objevitel nové „duchovní pevniny“ světa dítěte -Učitel národů

3 - Špatným příkladem se dává mládež tak mocně strhovat, že předpisy o pěstování ctnosti nemají žádnou moc nebo jen nepatrnou. - Rodiče často zanedbávají svoji úlohu ve výchově dětí. - Nedostatečná úloha učitelů, kteří umí dobro dobře vštěpovat.

4 Co znamená pečlivě vychovávat mládež? -Škola = dílna lidskosti. -Nejsou to školy, kde by se učilo hravě, nýbrž robotárny.

5 Výrazný rys J.A. Komenského coloživotního duchovního usilování je odhalení povahy a potřeb lidské společnosti, která se dynamicky rozvíjí od dětství až do stáří a jež je kultivována vychovatelským uměním, které nekončí povinou školní docházkou a univerzitním studiem, nýbrž pokračuje celý život.

6 Školy si ani nepřipustí pomyšlení o řádném životě, školy pohrdají „stromem života“, obracejí svoji touhu pouze ke „stromu vědění“ (honička pouze a jedině za vědomostmi).

7 Tomáš Garrigue Masaryk (1850 – 1937) -Skutečný zdroj politiky je a musí být ve sféře mravní. -Pravda je především kategorií mravní. -Pravda je tím nejlepším základem politiky. -Politika, demokracie, právo a materiální rozvoj jsou hodnotami, aby lidský život byl důstojný a spravedlivý, aby měl smysl.

8 T.G.Masaryk nebyl pouhým teoretikem odpovědnosti či humanity, naopak byl statečný a důsledný člověk, který neváhal riskovat odpor veřejnosti, svou popularitu i kariéru, ba dokonce i život ve jménu věcí, které považoval za správné. Mravní rozměr pravdy mu nebyl nárokem kladeným na jiné ale především nárokem kladeným na sebe sama.

9 Odkaz TGM : - Výzva k nelhostejnosti, k osobní odpovědnosti. - Usilování o pravdu je vždy lepší, než umění přetvářky. - Člověk je posvátný ale není Bůh. - Šlechetnost je mnohem lepší cesta než cynismus. - Ideje jsou zbytečné, jestliže se nenajdou lidé, kteří by je hájili.

10 „ I nejlepšího práva musí hájit lidé činní nemá li zůstat na papíře.“ (T.G.M. – Světová revoluce).

11 Bill Gates Bill Gates a jeho nápad: „počítač na každém psacím stole a v každé domácnosti“. Není možné tvrdit, že za nákup osobních PC do domácností a úřadů je zodpovědný jen B. Gates sám, stejně jako H. Ford samotný nezpůsobil rozšíření automobilů. Co však tito dva muži mají společné, je vize možného a sehrání hlavní role při proměňování této vize v realitu.

12 Pět faktorů úspěchu firmy MICROSOFT - Dlouhodobý přístup - Orientace na výsledek - Týmová práce a elán jednotlivců - Vášeň pro vlastní výrobky a zákazníky - Průběžná zpětná vazba se zákazníky

13 Microsoft praktikuje řízení znalostí na principu péče o intelektuální kapitál. Intelektuální kapitál společnosti se skládá: - Z lidského kapitálu - Ze zákaznického kapitálu - Ze strukturního kapitálu

14 -Lidský kapitál je to, co je v hlavách zaměstnanců. - Zákaznický kapitál představuje souhrn vztahů se zákazníky a kredit u nich. - Strukturní kapitál tvoří znalosti udržované v organizaci, jež mohou být předávány novým zaměstnancům. Toto je klíč k řízení znalostí ve společnosti Microsoft. Řízení znalostí je výrazně spojeno se snahou transformovat lidský kapitál a zákaznický kapitál na kapitál strukturní.

15 Bill Gates – počítačový vizionář nebo bezohledný držitel monopolu? -Spasitel nebo ďábel? (Bil Gates vyvolává extrémní reakce.)

16 Jaká je realita? Velmi inteligentní muž s nesmírně velkou energií a touhou po vítězství. (Deset tajemství úspěchu.)

17 Tomáš Baťa /1876 – 1932/ Trvalé hodnoty soustavy Baťa (prezentace podle knihy Prof. M. Zeleného „Cesty k úspěchu“)

18 Tomáš Baťa -Po úspěchu touží jednotlivci, podniky, celé národy. -Úspěch v životě je základem pro úspěch v podnikání. -Úspěchy jednotlivců jsou předpokladem pro úspěch národů.

19 Tomáš Baťa Všichni hledáme své cesty k úspěchu. Hledání? Není snadné. - slepé uličky - přeplněné dálnice - zavádějící zkratky

20 Tomáš Baťa Je třeba se učit od těch, kteří našli cestu k úspěchu (cestu opravdovou, spolehlivou a trvalou). Inspirující vůdce T. Baťa: - služba druhým - poctivost - přímé jednání - integrita

21 Tomáš Baťa Trvalé myšlenkové a akční hodnoty soustavy Baťa: - složka historická - složka trvalá (obsažená ve znalostech, schopnostech, metodách a zkušenostech lidí)

22 Tomáš Baťa Životní účet = má dáti – dal. Skládám účet vrstevníkům i příštím generacím. - Podnik a podnikání. - účelem podnikání je služba veřejnosti, služba národu a služba světu. - Řízení a management. - hodnoty úspěšného podnikání jsou trvalé.

23 Tomáš Baťa Učit se učit = vzdělávání a znalosti podniku. -Vzdělávání je investice, strategický nástroj ke zlepšení výkonu a konkurenceschopnosti. - Orli nelétají ve formacích. -Tak vznikl Tomáš Baťa. - Otcové a synové. -Přál bych si mít deset synů. -Výchova formou smlouvy a skládání účtů.

24 Tomáš Baťa Inovace. -Informace nejsou znalosti. -Celé podnikání není vlastně ničím jiným, než nepřetržitým řetězem vynálezů. Zaměstnanec a zákazník. -Zásadou mého podnikání je učinit ze svých zaměstnanců kapitalisty. Trh, obchod a reklama. -Trh je důležitější než výroba.

25 Tomáš Baťa Spolupráce a konkurence: spolupodnikání -zámožnost všem Kvalita na prvním místě. -nepokračuj ve špatné práci Každá politika je lokální. -poměry nejsou vinny nikdy a ničím, vinni jsou vždy lidé -povinností občana je vládnout, ne reptat a naříkat

26 Tomáš Baťa Láska k podniku, láska k lidem. -Láska k práci, láska k lidem, láska podniku, láska k vlasti – pomohou rozpoznat zrno od plev, kvalitu od šmíry, originál od kopie, hodnoty od pozlátka a znalosti od sebechvály. Vědět + akce = umět (znát). Znalost je čin, akce.

27 Příklady inspirujících vůdců J. G. Mendel - génius genetiky

28 Johann Gregor Mendel (1822 – 1884) -Nar – Hynčice u Nového Jičína -Augustiánský řeholník od roku 1843 – Brno – opatství Sv. Tomáše -Od roku opat

29 Geniální badatel a jeho cesta studia -Gymnázium v Opavě, filozofický ústav Olomouc – teologie, etika, praktická a teoretická filozofie, matematika, kombinatorika, fyzika a pedagogika -Starobrněnský klášter v Brně od října 1843 (teologie, přírodní vědy) vysvěcen na kněze roku Augustiánský klášter v Brně – botanicko mineralogická sbírka, knihovna, uznávané středisko vzdělanosti. -Učitel ve Znojmě -Univerzita ve Vídni (učitelská způsobilost, přírodopis, fyzika) -Experimentální fyzika a vědecká botanika, zoologie, hybridizace rostlin -Člen přírodovědeckého spolku v Brně -Pokusy s křížením rostlin (hrách jako hlavní pokusný model)

30 Úloha genetiky -Všichni se zajímáme o historii své rodiny, co způsobuje, že se podobáme svým rodičům – předkům. -Zákonitosti studovali Ch. Darwin a A. Wallace. Procesem „přírodní výběr“ mohou vzniknout nové variety, případně nové druhy (evoluční teorie). -Podstatné omezení – nemohli vysvětlit, jak se dědí vlastnosti z jedné generace na druhou.

31 Úloha genetiky -Na správnou cestu vysvětlení dědičnosti přišel augustiánský řeholník G. Mendel v Brně, opatství Sv. Tomáše. -Rozluštění mechanismu dědičnosti bylo obtížným problémem proto, že proces, kterým dědíme chromozomy od svých rodičů, je velmi složitý. -Naše genetická výbava je určena kombinací dvou sad chromozomů – jedné pocházející od otce a druhé od matky. -Tyto sady, které získáváme od svých rodičů se tvoří složitým procesem nazývaným melióza.

32 Úloha genetiky Mendelova práce s křížením hrachu + práce cytologů, kteří později studovali chromozomy vedla nakonec k objevu úlohy DNA v dědičnosti.

33 Závěr -Mendelova práce poskytla nový pohled na přírodu a na příčiny naší skutečné existence. -Prostředí, ve kterém vyrůstal a pracoval – opatství Sv. Tomáše – považujeme za místo intelektuálního dědictví lidstva. -„I když jsem musel ve svém životě prožít řadu trpkých chvil, musím přiznat, že krásné a dobré převládaly. Moje vědecká práci mi přinášela hojně uspokojení a jsem přesvědčen, že ji zanedlouho celý svět uzná“ (G. Mendel, 1883).

34 Příklady inspirujících vůdců Leonardo da Vinci (1452 – 1519) Kniha „Sem kroků ke genialitě“ – M. Gelb „Největší génius vědy a umění všech dob“

35 Doba renesance -Renesance (obrození), myšlenka lidské moci a možnosti – 1450 – Knihtisk, tužka, levný papír, magnetický kompas, velké plachetnice, děla s velkým dostřelem, mechanické hodiny -Michelangelo, Raffael, Tizian, Kolumbus

36 Leonardo da Vinci jeho přínos vědě a umění -Vynálezce – plány na létací stroj, vrtulník, padák, výsuvný žebřík, třístupňová převodovka -Vojenský technik, anatomie, botanika, geologie, fyzika -Poslední večeře Páně, Mona Lisa, Klanění tří králů, Znovuzrození snu

37 Sedmo kroků (zásad) ke genialitě (M. Gelb) 1.Zásada Přistupujte k životu s nenasytnou zvědavostí a neustále usilujte o celoživotní vzdělávání Kladu si ty správné otázky? Leonardo da Vinci sebou nosil zápisník, aby si hned mohl poznamenávat myšlenky, dojmy a pozorování

38 2.Zásada Prověřujte znalosti zkušenostmi, buďte vytrvalí a ochotni poučit se z omylů. Jak mohu zlepšit svou schopnost učit se ze svých chyb a zkušeností? Jak mohu rozvíjet své nezávislé myšlení? Leonardo da Vinci všeobecně uznáván jako génius všech dob udělal mnoho chyb, ale nikdy se nepřestal učit, zkoumat a experimentovat.

39 3. Zásada Neustále rozvíjejte smysly, zvláště zrak, protože jsou prostředkem k rozšířenému vnímání. Jak hodlám zbystřovat své smysly, když stárnu? Všechny naše znalosti pocházejí z našeho vnímání (zrak, sluch, hmat, chuť, čich). Pět smyslů jsou vládci duše.

40 4. Zásada Buďte ochotni přijmout nejasnost, paradox a nejistotu. Když svou mysl necháte otevřenou i při setkání s nejistotou, je to jeden z nejúčinnějších nástrojů, jak uvolnit své tvůrčí možnosti. Jak mohu posílit svou schopnost udržet tvůrčí napětí a přijmout hlavní životní paradoxy?

41 5. Zásada Rozvíjejte rovnováhu mezi vědou a uměním, logikou a představivostí, myslete celým mozkem. Dokážu udržet v rovnováze vědu a umění na pracovišti i doma? Pravá hemisféra mozku (umělec, intuice, imaginativní myšlení). Levá hemisféra mozku (přímočará logika, analytické myšlení). Moderní společnost diskriminuje pravou hemisféru. Vzdělávací systém i věda mají často sklony přehlížet neverbální formy intelektu. Leonardo da Vinci – myslitel celým mozkem.

42 6. Zásada Zdokonalujte ladnost, zručnost obou rukou, kondici i duševní vyrovnanost. Leonardo da Vinci – zájem o anatomii byl odrazem jeho vlastní neobyčejné tělesné konstituce (chůze, jízda na koni, plavání, šerm, vegetarián, rozumná strava je klíčem ke zdraví a duševní pohodě, maloval oběma rukama). Uznával osobní odpovědnost za své zdraví a duševní pohodu.

43 7. Zásada Uznávejte a oceňujte vzájemné souvislosti všech věcí a jevů, systémové myšlení. Leonardo da Vinci lidské tělo zkoumal jako ucelený systém, koordinovaný soubor vzájemně propojených vztahů.

44 Závěr -Základem Leonardova odkazu je pobídka, aby moudrost a světlo zvítězily nad strachem a tmou. Ve svém nekonečném hledání pravdy a krásy spojoval umění a vědu pod vedením zkušenosti a vnímavosti. -Jeho jedinečné spojování logiky a fantazie, rozumu a romantiky vyzývalo, inspirovalo a mátlo vědce po celé věky. -V době specializace a rozdvojení Leonardo da Vinci září jako maják celosti. -Jeho příklad nás vede, abychom byli více sami sebou. -„Váš mozek je mnohem lepší, než sy myslíte.“