PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Mgr. Michal Oblouk
PŘEDMĚT rozvíjející větný člen vyjadřuje osobu, zvíře nebo věc, kterou slovesný děj zasahuje nebo které se týká rozvíjí SLOVESO nebo PŘÍDAVNÉ JMÉNO ptáme se PÁDOVÝMI OTÁZKAMI kromě 1. a 5. pádu může být holý, rozvitý nebo několikanásobný bývá vyjádřen PODSTATNÝM JMÉNEM, ZÁJMENEM nebo INFINITIVEM Psal o svých problémech. Ochranné brýle se vyplatí každému. Na lavičce seděli děti kreslící strom. Nemluvil o mně hezky. Vítr kolébal obilím.
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ rozvíjející větný člen vyjadřuje různé okolnosti děje a vztahy rozvíjí SLOVESO, PŘÍDAVNÉ JMÉNO nebo PŘÍSLOVCE ptáme se TÁZACÍMI PŘÍSLOVCI může být holé, rozvité nebo několikanásobné bývá vyjádřeno PŘÍSLOVCEM, PODSTATNÝM JMÉNEM nebo INFINITIVEM rozlišujeme 8 druhů
DRUHY PŘÍSLOVEČNÉHO URČENÍ MÍSTA – KDE? KAM? ODKUD? KUDY? Sedí u stolu. Půjdu domů. Pochází z Olomouce. Cesta vedoucí lesem je rozbahněná. ČASU – KDY? ODKDY? DOKDY? JAK DLOUHO? JAK ČASTO? Někdy tě navštívím. Představení začínající od dvou je vyprodané. Do zítřka to nestihnu. Cesta trvala věčnost. Lék užívejte obden. ZPŮSOBU – JAK? JAKÝM ZPŮSOBEM? Já to tak udělám. Děti si spokojeně hrály na písku. Je zdravý jako řípa. MÍRY – KOLIK? O KOLIK? JAKOU MĚROU? JAK MOC? Neměl bys tolik jíst. Je o rok starší než já. Stála po kolena ve vodě. PŘÍČINY – PROČ? Z JAKÉHO DŮVODU? Kvůli nám se opozdili. ÚČELU – PROČ? ZA JAKÝM ÚČELEM? Půjdu do obchodu nakoupit. PODMÍNKY – ZA JAKÉ PODMÍNKY? Za deště nikam nepůjdu. PŘÍPUSTKY – NAVZDORY ČEMU? I PŘES CO? Přes zákaz rodičů šli ven.