Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Škola: Gymnázium, Brno, Slovanské náměstí 7
Advertisements

Název školy Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb, Komenského 3, Litoměřice AutorMgr. Milena Procházková Název šablonyIII/2_Inovace a zkvalitnění.
Stereometrie Řezy hranolu I VY_32_INOVACE_M3r0108 Mgr. Jakub Němec.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace VY_32_INOVACE_M4r0107 Mgr. Jakub Němec.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Vzdálenost bodu od přímky
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v podílovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0105 Mgr. Jakub Němec.
Soustavy nerovnic o jedné neznámé
R OVNICE A NEROVNICE Soustava lineárních rovnic o více neznámých II. VY_32_INOVACE_M1r0114 Mgr. Jakub Němec.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM.
Název školy Obchodní akademie a Hotelová škola Havlíčkův Brod Název OP OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost Registrační číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady30Číslo DUM.
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení II. – Diskriminant VY_32_INOVACE_M1r0109 Mgr. Jakub Němec.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do pravděpodobnosti VY_32_INOVACE_M4r0113 Mgr. Jakub Němec.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Úvod do statistiky VY_32_INOVACE_M4r0117 Mgr. Jakub Němec.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Permutace s opakováním VY_32_INOVACE_M4r0109 Mgr. Jakub Němec.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Kombinace VY_32_INOVACE_M4r0108 Mgr. Jakub Němec.
Lineární rovnice s absolutní hodnotou II.
Vzdálenost rovnoběžných rovin
SZŠ a VOŠZ Zlín ® předkládá presentaci Kabinet MAT Mgr. Vladimír Pančocha.
Stereometrie Řezy jehlanů VY_32_INOVACE_M3r0110 Mgr. Jakub Němec.
Vzdálenost bodu od roviny
Vzájemná poloha dvou rovin
Stereometrie Kolmost přímek a rovin Mgr. Jakub Němec
Stereometrie Řezy hranolu II VY_32_INOVACE_M3r0109 Mgr. Jakub Němec.
R OVNICE A NEROVNICE Lineární rovnice VY_32_INOVACE_M1r0102 Mgr. Jakub Němec.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Variace s opakováním VY_32_INOVACE_M4r0110 Mgr. Jakub Němec.
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Příjemce podpory – škola: Hotelová škola, Obchodní akademie a Střední průmyslová škola Teplice, Benešovo náměstí 1, p.o. Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/
Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika
Tento projekt je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky 1.
Projekt OP VK č. CZ.1.07/1.5.00/ Šablony Mendelova střední škola, Nový Jičín Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem ČR. Byl uskutečněn.
K OMBINATORIKA, PRAVDĚPODOBNOST, STATISTIKA Charakteristiky variability VY_32_INOVACE_M4r0120 Mgr. Jakub Němec.
Operace s množinami Matematika Autor: Mgr. Karla Bumbálková
Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení III. – Viètovy vzorce
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/34.XXXX.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_15 Název materiáluKombinatorika.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice ČÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ ČÍSLO MATERIÁLU.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
R OVNICE A NEROVNICE Kvadratické rovnice – Algebraické způsoby řešení I. VY_32_INOVACE_M1r0108 Mgr. Jakub Němec.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_42_INOVACE_12_11 Název materiáluZákladní.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
R OVNICE A NEROVNICE Rovnice v součinovém tvaru VY_32_INOVACE_M1r0104 Mgr. Jakub Němec.
1 Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Vladimír Mikulík. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace. Vzdělávací materiál.
Podmíněné pravděpodobnosti
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Matematika Pravděpodobnost
Opakování Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
ČÍSLO PROJEKTU ČÍSLO MATERIÁLU NÁZEV ŠKOLY AUTOR TÉMATICKÝ CELEK
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Matematika Variace.
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Vzdělávání pro konkurenceschopnost
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Transkript prezentace:

Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika Nezávislé jevy VY_32_INOVACE_M4r0116 Mgr. Jakub Němec

Nezávislé jevy Nezávislé jevy poznáme podle toho, že kritéria jednoho jevu neovlivňují kritéria jevu druhého, např. při hodu dvou kostek (modré a červené) padne na modré liché číslo a na červené větší než pět. Jevy jsou nezávislé, pokud pro jejich pravděpodobnosti platí, že 𝑷 𝑨∩𝑩 =𝑷(𝑨)∙𝑷(𝑩) Pro pravděpodobnost tří jevů existuje složitější vztah: 𝑃 𝐴∩𝐵 =𝑃(𝐴)∙𝑃(𝐵), 𝑃 𝐴∩𝐶 =𝑃 𝐴 ∙𝑃 𝐶 , 𝑃 𝐵∩𝐶 =𝑃 𝐵 ∙𝑃 𝐶 ,𝑃 𝐴∩𝐵∩𝐶 =𝑃(𝐴)∙𝑃(𝐵)∙𝑃(𝐶)

Nejdříve určíme pravděpodobnosti samotných jevů. Poté určíme průnik obou jevů. Je vidět, že součin obou pravděpodobností se rovná pravděpodobnosti průměru. Nezávislost jevů je dána tou skutečností, že oba jevy se navzájem neovlivňují. Vyřešme úlohu, která byla uvedena v příkladu předchozího výkladu: při hodu dvou kostek (modré a červené) padne na modré liché číslo a na červené větší než pět. Určete průnik jevů. Zjistěte, zda se jedná o jevy závislé, či nezávislé. Ω= 1,1 ; 1,2 ; 1,3 ; 1,4 ; 1,5 ; 1,6 ; 2,1 ; 2,2 ; 2,3 ; 2,4 ; 2,5 ; 2,6 ; 3,1 ; 3,2 ; 3,3 ; 3,4 ; 3,5 ; 3,6 ; 4,1 ; 4,2 ; 4,3 ; 4,4 ; 4,5 ; 4,6 ; 5,1 ; 5,2 ; 5,3 ; 5,4 ; 5,5 ; 5,6 ; 6,1 ; 6,2 ; 6,3 ; 6,4 ; 6,5 ; 6,6 𝑃 𝐴 = 18 36 = 1 2 =0,5⟹50% 𝑃 𝐵 = 6 36 = 1 6 =0,167⟹16,7% 𝑃 𝐴∩𝐵 = 3 36 = 1 12 =0,083⟹8,3% 𝑃 𝐴∩𝐵 = 1 2 ∙ 1 6 = 1 12 =𝑃(𝐴)∙𝑃(𝐵)

Vlastnosti nezávislých jevů Obecně platí, že libovolný počet jevů je nezávislý v případě, že pravděpodobnost průniku dvou, tří, čtyř … jevů se rovná součinu jejich pravděpodobností. Jsou–li jevy A a B nezávislé, poté jsou nezávislé i jevy A´ (doplněk A) a B, jevy A a B´ a jevy A´ a B´. 𝐴´∩𝐵´ 𝐴∩𝐵´ 𝐴∩𝐵 𝐴´∩𝐵

Děti ve školce malovaly temperovými barvami Děti ve školce malovaly temperovými barvami. 10% z nich se zašpinilo červenou, 15% ze všech zelenou a polovina dětí modrou barvou. Jaká bude pravděpodobnost, že dítě nebude špinavé? Na úvod příkladu je nutné určit opačné jevy, neboli doplněk jevů, protože se ptáme na nezašpiněné děti. Procenta je nutné převést na desetinná čísla (součin procent by neodpovídal skutečné pravděpodobnosti). Jevy se navzájem neovlivňují, pravděpodobnosti mezi sebou můžeme tedy roznásobit, čímž získáme průnik všech doplňků, tedy nezašpiněné děti. 𝑃(𝐴)=10% ⟹0,1 𝑃(𝐴´)=90%⟹0,9 𝑃 𝐵 =15%⟹0,15 𝑃 𝐵´ =85%⟹0,85 𝑃(𝐶)=50%⟹0,5 𝑃(𝐶´)=50%⟹0,5 𝑃 𝐴´∩𝐵´∩𝐶´ =0,9∙0,85∙0,5=𝟎,𝟑𝟖𝟐𝟓⟹𝟑𝟖,𝟐𝟓%

Úkol závěrem 1) V sáčku jsou míčky dvou barev, modré a žluté. Vytáhneme vždy tři a tážeme se na různé trojice (záleží na pořadí prvků). Určete pravděpodobnost, že na prvním místě bude modrý míček, a pravděpodobnost, že na druhém místě bude žlutý míček. Jsou tyto jevy závislé? 2) V továrně na boty byla vytvořena statistika, která hodnotila vady výrobků. Nezávisle na sobě bylo zjištěno, že 3% výrobků má chybu ve vázání, 5% v podrážce a 7% na povrchu boty. Jaká je pravděpodobnost, že bude výrobek bez vady?

Zdroje Literatura: Calda, Emil; DUPAČ, Václav. Matematika pro gymnázia: Kombinatorika, pravděpodobnost, statistika. Dotisk 4. vydání. Praha: Prometheus, 2003, 170 s. ISBN 987-80-7196-362-2. Schémata byla tvořena v programu Malování, který je součástí operačního systému Windows.