Masmédia a jejich budoucnost

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aleš Pekárek Ústav informačních studií a knihovnictví, FF UK Současný stav využití Creative Commons v oblasti informací veřejného sektoru ČR CC Salon,
Advertisements

Multiplex veřejné služby 2008 – Digimedia 2008 Ing.Pavel Hanuš Manažer programu digitalizace ČT.
Stanovisko TV Nova K TPP TV Nova podporuje digitalizaci  Společnost CET 21 se jako jeden z vůdčích subjektů procesu přechodu zemského.
Úvod do počítačových sítí Úvod. Úvod do počítačových sítí •Úvod, síťové protokoly, architektury,standardy •Fyzická úroveň •Linková úroveň •Lokální počítačové.
CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_INOVACE_593_VyOv8 Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Předmět: Výchova k občanství.
Nový dětský okruh České televize
Sociologie médií, komunikace a jazyka
Satelit – nadpozemské řešení digitalizace TV příjmu červen 2009.
Název Informace a média Předmět, ročník ICT, sekunda Tematická oblast
4. přednáška, PSI – informace veřejného sektoru Úvod do problematiky, historie, kontext, legislativa, členění PSI, jejich komerční využití.
Bilance české digitalizace Ing.Pavel Hanuš Manager programu digitalizace ČT.
Jaká bude dětská veřejnoprávní televize ČT :D? Petr Dvořák, generální ředitel České televize Jaká bude dětská veřejnoprávní televize ČT :D? Zlín Film Fest,
MÉDIA II Mediální trh. Tiskový trh Je regulován velmi volně, k vydávání je potřebná pouze registrace. Vývoj deníků směřoval k postupnému grafickému zpřehlednění,
funkce médií ve společnosti moc médií
TELEVIZE PUBLIC Prezentace televize, sledovanost, kontakty Květen 2010.
Anotace Materiál slouží k: objasnění pojmu MÉDIA rozšíření povědomí o nich Zdokonalení schopnosti třídit jednotlivá média pochopení významu médií v lidském.
Specifika rozhlasu a televize
Mobilní televize ve službách veřejného zájmu Jiří Hašek, Senior manažer řízení kategorie obsahu Jaroslav Chaloupka, Manažer kategorie zodpovědný za Televizi.
Masmédia Budoucnost médií veřejné služby
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov
Obchodní akademie, Ostrava-Poruba, příspěvková organizace Vzdělávací materiál/DUMVY_32_INOVACE_03/A3 AutorIng. Liběna Krchňáková Období vytvořeníZáří 2012.
Digitalizace televizního vysílání & Internet Ing.Pavel Hanuš Manager programu digitalizace ČT.
ZÁKLADNÍ INFORMACE O REKLAMĚ Reklama TV spot Rozhlasový spot Billboard Leták ve schránce Inzerce v novinách Reklama v časopisech Bannery na internetu Spam.
Masová komunikace, masová média
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Masmédia, informativní.
Připojení k internetu (GPRS-EDGE-CDMA a Wi-Fi)
Ekonomické přežití nových médií Ekonomický a politický kontext fungování médií ve světě a v ČR Tomáš Prouza, Peníze.CZ.
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
Televizní vysílání v České republice
Digitalizace – Tisková konference Prima TV. Digitalizace – tisková konference Jak chápeme digitalizaci?  Vnímáme digitalizaci jako proces, který.
Mgr. Jiří Janeček Senát PČR Osvěta zvenčí ? Schopný autor tvoří, neschopný poučuje George Bernard Show.
IPTV dva roky poté Jan Potůček, DigiZone.cz. Stručná historie září 2005 – zahájení prvního pilotního vysílání IPTV v České republice (Mattes AD, Ostravsko)
Struktura vlastnictví 100%. Parlament Vláda Nadační trust Správní rada Vzdělávací společnost Správa Švédského rozhlasu (SRF) Rozhlasová služba ve městě.
Internet jako mediatyp pro reklamní investice
Internet jako mediatyp pro reklamní investice Jan Edlman
Média v ČR Název školyStřední odborná škola Luhačovice Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Klára Masařová Název šablonyIII/2.
Satelit = HDTV do každé domácnosti září Limity pro rozvoj HDTV Dostupnost signálu HDTV Vybavenost domácností televizory zobrazujícími HDTV Cenová.
MARKETINGOVÝ MIX.
Televize 8. ročník.
Masmédia.
Vývoj terciárního vzdělávání
Masmédia Budoucnost médií veřejné služby Ubráníme se mediální manipulaci? Přednáška EKMA
Veřejnoprávní a komerční média
Svobodný přístup k informacím 21. října 2005 V.Jurmanová Volemanová.
Přednáška Evropská Studia 2006 JUDr. Kateřina Ronovská, Ph.D.
Přednáška EKKU Simona Škarabelová. * Organizace semináře v ČT Brno * Definice, funkce, subsystémy masmédií * Vliv masmédií * Masmédia veřejné služby *
Divák musí vědět, kdy a proč by měl investovat do nové televize Marcel Procházka Ředitel regulace a strategie DVB-T2 Televizní digitalizace
Měření sledovanosti obrazovek připojených k internetu Tomáš Bičík INNOVATION DAY, 7. října 2015.
Základní podnikatelské koncepce 1. Výrobní podnikatelská koncepce „čím levnější výrobek, tím lépe se prodá“ představitelé: Henry Ford v USA.
Masová komunikace 2 PhDr. Hana Slámová,Ph.D.. * Odbor médií a audiovize MK ČR * audiovize/default.htm
Masmédia a manipulace: Masmédia a jejich vliv na společnost i osobní životy lidí Jana Kvardová, IV. D Střední škola KNIH, o.p.s. Brno.
Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín ŠKOLA: Základní škola Velké Karlovice, okres Vsetín Mgr. Eva Cigániková AUTOR: Mgr. Eva Cigániková VY_32_INOVACE_OV,7_17_MÉDIA.
Výukový materiál Zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Název projektu: Zlepšujeme a vzděláváme Název programu: Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost.
Nerovné odměňování žen a mužů – příčiny a současná situace v ČR Mgr. Veronika Šprincová.
ŠkolaKatolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu Moderní škola Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Šablona III/2 Inovace a.
◦ Masmédia – současnost a budoucnost ◦ Evropská hlavní města kultury Ekonomika kultury, jaro 2016 Simona Škarabelová.
Digitální učební materiál Název projektu: Inovace vzdělávání na SPŠ a VOŠ PísekČíslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Škola: Střední průmyslová škola a.
Základy mediální výchovy
Televize v konzumaci médií suverénně vede
Masmédia Masmédia – současnost a budoucnost
Chronologický přehled vývoje médií
Masová média a jejich vliv
Masmédia Budoucnost médií veřejné služby
Hospodářská politika Téma č. 9: Realizace modelů intervencionistické koncepce v rámci vyspělých tržních ekonomik Petr Musil
Masmédia Budoucnost médií veřejné služby
Business intelligence shapes security
Přínos přechodu na DVBT-T2 pro koncové uživatele
Role ČT v rozvoji DTT.
Prezentace výzkumu Zbiroh 2018
Prvky edukačního procesu
Transkript prezentace:

Masmédia a jejich budoucnost Přednáška EKKU Simona Škarabelová Masmédia a jejich budoucnost

Tematické okruhy Definice, funkce, subsystémy masmédií Vliv masmédií Masmédia veřejné služby Budoucnost masmédií veřejné služby Tematické okruhy

Aby byl dnes člověk opravdu „vzdělaným“, musí být vzdělán v médiích. (Marshall McLuhan, 1966)

Masmédia masová média hromadné sdělovací prostředky prostředky komunikace, které jsou schopny oslovit velký počet lidí na velké ploše v jednom okamžiku dělíme na subsystémy televize, rozhlasu, tisku, internetu (sociálních sítí) Masmédia

Slovo „medium“ znamenalo v latině „veřejnost“ Protože před vynálezem knihtisku čtenářská veřejnost neexistovala, lidé zřejmě měli sklon považovat čtenáře za – v širším slova smyslu – šiřitele „dorozumívacích prostředků“, tedy za „médium“. (Marshall McLuhan, 1973) Slovo „medium“ znamenalo v latině „veřejnost“

Funkce masmédií osvětová informační vzdělávací výchovná regulační kulturní zábavní ??? Funkce masmédií

Televize Rozhlas Tisk Internet Subsystémy masmédií

Pro uživatele televize se zprávy automaticky stávají skutečným světem, nikoliv náhražkou za skutečnost, samy jsou bezprostřední skutečností. (Marshall Mc Luhan, 1978) Kde je skutečný svět?

Firma Fame Dady – rok stará záležitost http://famedaddy.com/ http://revue.idnes.cz/v-britanii- nabizeji-sperma-celebrit-pro- umele-oplodneni-pj8- /zajimavosti.aspx?c=A121017_11440 4_zajimavosti_nh http://www.youtube.com/watch?v= gqZXkdvzmkY Firma Fame Dady – rok stará záležitost

A statement from the TV company, called 2LE Media, said: “Fame Daddy is not a real organisation. In fact it’s entirely made up, and is part of a satirical comedy / entertainment programme that we are producing for Channel 4.” The statement said: “There is a serious side to the programme in that it aims to highlight the sometimes detrimental impact of social media on our news culture. “Fame Daddy, for example, after starting out simply as a press released website with a social media footprint has reached Los Angeles, China and Australia.” Reality

na náš smyslový život se podobají účinkům nové poezie na náš smyslový život se podobají účinkům nové poezie. Nemění strukturu našeho myšlení, nýbrž strukturu našeho světa. (Marshall McLuhan, 1969) Účinky nových médií

Podle způsobů chování jednotlivých institucí rozlišujeme: masmédia na komerční bázi masmédia na nekomerční bázi média veřejné služby, tj. veřejnoprávní média public broadcast media Podle způsobů chování jednotlivých institucí

Koexistence veřejnoprávních a soukromých provozovatelů na základě státem udělených a kontrolovaných vysílacích licencí Licence uděluje Rada České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání A to na základě zák. č. 231/2001 Sb. O provozování rozhlasového a televizního vysílání Duální systém

Veřejná služba v oblasti médií média jsou tak mocnou silou v ovlivňování veřejného mínění, že by měla být využita k prospěchu co největšího množství lidí (tzn. k prospěchu, nikoli pro uspokojení nebo pro zvětšení možnosti výběru) stát jako majitel frekvenčního a kmitočtového spektra sice jeho část může pronajímat formou licencí soukromým subjektům, neměl by se však vzdávat zodpovědnosti za něj. Veřejná služba v oblasti médií

Od médií veřejné služby se dnes očekává mají publikum vychovávat, informovat, ale také bavit, musí sloužit rozdílnému vkusu, intelektuálnímu i lidovějšímu, mají pokrývat svými službami celou zemi a pokud to technologie dovoluje, nabízet přijatelnou kvalitu příjmu, jsou povinny vytvářet programy pro menšiny (regionální, etnické, jazykové, náboženské i generační). Od médií veřejné služby se dnes očekává

Modely financování médií veřejné služby Metoda financování Země Provozovatelé Koncesionářský poplatek a vládní dotace Velká Británie Japonsko Kanada Austrálie BBC NHK CBC ABC Koncesionářský poplatek a tržní financování Německo Francie Itálie Holandsko Česká republika Nový Zéland ARD, ZDF FT RAI NOS ČT TVNZ Tržní financování Španělsko Portugalsko RTVE RTP

Veřejná kontrola médií v ČR Rada České televize Kodex ČT Etický panel ČT Rada Českého rozhlasu Rada České republiky pro rozhlasové a televizní vysílání Parlamentní komise pro sdělovací prostředky Veřejná kontrola médií v ČR

oddělená regulace veřejnoprávní a soukromé televize (včetně kabelové a satelitní), systém s hlavním regulačním orgánem jehož pravomoc se vztahuje na veřejnoprávní i soukromou televizi jediný regulační orgán s pravomocemi v oblasti veřejnoprávní televize, soukromé televize a telekomunikací Regulace a kontrola na úrovních nižších než je úroveň vlády: tři modely:

Další typy omezení: udělování programové skladby regulace programové skladby kvóty pro nezávislou tvorbu programová náplň reklama a sponzorování omezení vlastnických podílů Další typy omezení:

Direktiva EU - vysílání bez hranic: programové kvóty reklama a sponzorování ochrana dětí a mladistvých právo na odpověď Direktiva EU - vysílání bez hranic:

Chcete-li porozumět povaze televize, udělejte si kompletní seznam všech věcí, které se změnily v uplynulých dvanácti letech v odívání, ve společenském chování a ve výběru programů. (Marshall McLuhan, 1966) Chcete-li porozumět povaze televize,

Média veřejné služby v ČR Česká televize zák. č. 483/1991 Sb. + novelou č. 39/2001 Sb. Český rozhlas zák.č.484/91 + novela č. 192/2002 Sb. Česká tisková kancelář zák. č. 517/1992 Sb. (zák. č. 46/2000 Sb. tiskový zákon – i pro soukromý tisk) Média veřejné služby v ČR

2 celoplošné okruhy + 100% zpravodajský kanál + digitální vysílání (ČT1, ČT1, ČT24, ČT4 Sport, ČT Junior/Art) Programovou skladbou Pokrytím (v HD rozlišení) 24 hodinovým vysíláním ČT plní své poslání

ČRo plní své poslání 4 celoplošné stanice 11 regionálních stanic Digitální vysílání Vysílání po internetu – 4 stanice: Radion D-dur Radio Leonardo Radio Česko Radio Wawe ČRo plní své poslání

Neexistuje žádný svět, který leží vně tohoto, čeho si všímají média Neexistuje žádný svět, který leží vně tohoto, čeho si všímají média. (Norbert Bolz, 2002) .

Masová média dnes závislosti na jejich tržní úspěšnosti, prožívají etapu vývoje, pro niž je příznačná vysoká míra závislosti na jejich tržní úspěšnosti, tedy na schopnosti generovat zisk. Masová média dnes

V této souvislosti hovoříme o: Komodifikací médií - média se stále více a více sama stávají zbožím Komercionalizací médií - Důsledky této skutečnosti jsou stejné mediální produkty (zpravodajství, publicistika, komentáře či zábava) jsou svým charakterem stále více podřízeny tomu, aby byly tržně úspěšné. V této souvislosti hovoříme o:

Hluboká existencionální krize médií veřejné služby Má tři hlavní rysy: krize identity - k čemu vlastně jsou? krize organizace - proč jsou tak obrovská? krize financování - proč mají mít zaručený příjem z poplatků? Hluboká existencionální krize médií veřejné služby

Objevuje se i krize soukromých (kabelových TV) – důvody: Růst zájmu o seriál (oproti klasické kinematografii) Nezájem o klasické vysílací schéma Možnost sledovat oblíbené pořady na médiu, které je právě po ruce Počítač Tablet Telefon Objevuje se i krize soukromých (kabelových TV) – důvody:

Internetové videotéky, které umožňují přehrát daný pořad na jakémkoli počítači s webovým prohlížečem USA - Netflix ČR – iVysílání ČT + Voyo (Nova) Ve světě se – zvláště u mladých lidí - projevuje ochota platit za filmy a seriály, nikoli však klasickým televizím důsledky

Oslabení vlivu kabelových televizí - HBO vlivem výše uvedeného má vlastní filmotéku GO (funguje i v ČR) Kabelové TV jsou tak často na půl cesty: divák si může určit pořad i čas vysílání, ale k tomu musí na prvním místě platit za tradiční kabelový program (ale z toho vlastní tvorba, často seriály ) Internetové videotéky (Netflix) začínají vytvářet vlastní díla (House of Cards/Dům z karet) důsledky

Přesto vše Televizní stanice mají stále převahu Využívají jí tak, že prodávají „internetové konkurenci“ práva k vlastním dílům s výrazným zpožděním Tím podporují pirátského stahování (z úložišť) Jak televizní stanice, tak internetové videotéky sledují pirátské žebříčky – sondují s jejich pomocí, jaká díla se vyplatí koupit Přesto vše

Netflix je přesvědčen, že jeho služba pomáhá nelegální stahování omezit – od doby, kdy vstoupil na kanadský trh, poklesl zájem o hlavní zdroj pirátského obsahu o polovinu Bude ochota platit za internetové videotéky??? Průzkum mezi uživateli servedu Edna.cz existuje určitá ochota platit za obsah (místo pirátského stahování) i v ČR – např. seriály by si mohla kupovat necelá polovina lidí, kteří se na ně chtějí dívat. Jak to dopadne?

Otázky k diskusi: Jakou vidíte budoucnost médií obecně? Médií veřejné služby? Médií soukromých – kabelových TV? Jak na vás působí současná česká média? Ubráníme se mediální manipulaci? Jak? Otázky k diskusi: