Řízení o žalobě proti nezákonnému zásahu správního orgánu

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
ŽALOBA NA OBNOVU ŘÍZENÍ A ŽALOBA PRO ZMATEČNOST
Advertisements

předsedkyně 7. senátu Nejvyššího správního soudu
Vedení správního řízení
DOVOLÁNÍ.
Žaloby a petity v občanském soudním řízení
Kárná odpovědnost advokátů a advokátních koncipientů
Organizace soudnictví v ČR
Ochrana práv ve veřejné správě
Přednáška dne Petr Lavický
Ochrana práv ve veřejné správě
Správní činnosti.
Ochrana proti aktům Vězeňské služby ČR – aplikace správního řádu a soudního řádu správního JUDr. Faisal Husseini.
Zásah do práva na ochranu osobnosti – domácí násilí Policie a institut vykázání © Vladimír Plecitý, 2011.
Finanční soudnictví Mgr. Michal Kozieł.
Občanské soudní řízení II.
Právo pro podnikatele II
Pravomoc správních soudů, řízení před správními soudy NSS v Brně, Právnická fakulta MU v Brně Petr Průcha listopad 2013.
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Ústavní soudnictví J.Kožiak. Ústava - čl. 83 a následující Ústava - čl. 83 a následující Zákon o ústavním soudu č. 182/1993 Zákon o ústavním soudu č.
Řízení o přestupcích.
Výkon rozhodnutí – obecná část I.
Vykonavatelé vlastnického práva státu
Exekuční řád po novelách
Kontrola veřejné správy I.
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Přednáška Správní řízení 4 M. Horáková
Správní řízení J.Kožiak. Proces realizace veřejné správy Proces realizace veřejné správy –Upravuje postup správních orgánů při výkonu veřejné správy Předpis.
Správní dozor Kontrolní činnosti spojené s veřejnou správou:
Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková
BT502Z – TPP – Zvláštní část
SPRÁVNÍ SOUDNICTVÍ ŘÍZENÍ PŘED SPRÁVNÍMI SOUDY
Dělba moci Moc soudní.
Právní předpisy obcí Krajský úřad Zlínského kraje, únor 2015
Občanské právo procesní
PRÁVNÍ ÚPRAVA SOUDNÍ KONTROLY ROZHODNUTÍ ORGÁNŮ VEŘEJNÉ SPRÁVY
činnosti správních orgánů a typy žalobních řízení
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
ŽALOBA NA OBNOVU ŘÍZENÍ A ŽALOBA PRO ZMATEČNOST
Správní řízení Přednáška Správní řízení 6 M. Horáková.
Správní soudnictví Veřejná správa.
Předsoudní stadium trestního řízení
Opravné a dozorčí prostředky ve správním řízení
Správní soudnictví J.Kožiak. Soudní řád správní (150/2002) Soudní řád správní (150/2002) Organizace Organizace –Nejvyšší správní soud – senáty a rozšířené.
Výkon rozhodnutí – obecná část
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Tento studijní materil byl vytvořen jako výstup z projektu č. CZ.1.07/2.2.00/ Správní proces Správní soudnictví Katedra práva.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Občanské právo procesní
ZÁKLADY TEORIE PRÁVA III. Normativní právní akty Právní normy I.
Správní řád -vybrané instituty
2. Správní trestání a správní delikty
Účast veřejnosti ve správních řízeních a v dalších procesech ve veřejné správě.
SPRÁVNÍ ŘÁD V PODMÍNKÁCH POŽÁRNÍ OCHRANY JUDr. Leona Ošlejšková Hasičský záchranný sbor Olomouckého kraje ČERVENÝ KOHOUT 2007, České Budějovice
Správní řízení Vendula Povolná Ekologický právní servis Září 2007.
Jedenáct let aplikace „nového“ správního řádu a jeho proměny administrativní a justiční praxí – aneb 3 podivuhodné judikáty Stanislav KADEČKA SPRÁVNÍ.
ORGÁNY PRÁVNÍ OCHRANY A SANKCE
JEDENÁCT LET APLIKACE NOVÉHO SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEHO PROMĚNY ADMINISTRATIVNÍ A JUSTIČNÍ PRAXÍ K VYBRANÝM INSTITUTŮM SPRÁVNÍHO ŘÁDU A JEJICH.
Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Aktuální judikatura k územnímu plánování
Přednáška pro VIII. jarní semestr magisterského studia
Soudní kontrola veřejné správy
Vrchní vodoprávní dozor rok 2016
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Řádné opravné prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Zahájení a průběh správního řízení Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Mimořádné opravné a dozorčí prostředky Doc. JUDr. H. Prášková, CSc.
Transkript prezentace:

Řízení o žalobě proti nezákonnému zásahu správního orgánu © JUDr. Martina Radkova

§ 82 – 87 s. ř. s. ochranu proti nezákonnému zásahu máme v s.ř.s. od 1. 1. 2003 – byla to novinka definici zásahu neobsahuje ani s.ř.s. ani jiný zákon

Definice legislativní zkratka ZÁSAH = zásah, pokyn nebo donucení (pojem „zásah“ tedy používáme v užším a širším smyslu) zásah musí být zaměřen proti žalobci nebo v jeho důsledku bylo proti žalobci zasaženo

Pojem zásahu = důvodnost žaloby Posouzení, zda úkon správního orgánu může být pojmově nezákonným zásahem, pokynem nebo donucením ve smyslu § 82 o. s. ř., je otázkou důvodnosti žaloby (součástí rozhodnutí ve věci samé), nikoli otázkou existence podmínek řízení dle § 46 odst. 1 písm. a) s. ř. s. (Podle usnesení rozšířeného senátu Nejvyššího správního soudu ze dne 16.12.2008, č. j 8 Aps 6/2007 - 247

Zásahem je například: zahájení či provádění daňové kontroly odtažení vozidla neumožnění nahlédnutí do osobního spisu celníka změna rodného čísla zaevidování v databázi provedení místního šetření

Aktivní úkon? Faktické jednání správních orgánů musí pro to, aby bylo "zásahem" ve smyslu § 82 s. ř. s., naplňovat mj. dva znaky: 1) musí jít o aktivitu (úkon), nemůže se jednat o pasivitu (nekonání) správního orgánu, a 2) úkon musí být pro osoby, vůči nimž směřuje, závazný tak, aby tyto osoby na základě tohoto úkonu byly povinny něco dát, konat, nekonat (opominout, zdržet se) či strpět. Neprovedení záznamu do katastru nemovitostí proto není zásahem správního orgánu ve smyslu § 82 s. ř. s. Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 16. 1. 2008, čj. 3 Aps 3/2006-54

2 typy žalob: žádost soudu, aby rozhodl, že zásah je nezákonný aby soud navíc zakázal opakování zásahu – podmínkou je, aby zásah trval nebo jeho důsledky anebo hrozilo jeho opakování - tento stav tu musí být i v době rozhodnutí soudu (rozdíl proti přezkumu rozhodnutí)

Hrozba hrozba opakování zásahu musí být reálná (pravděpodobná)

K definici zásah není rozhodnutím ani nečinností, není to ani vydání právního předpisu

K definici zásahem jsou obvykle aktivní úkony v rámci správního dozoru (autoritativní úkony příslušníků ozbrojených sil – policistů, vojáků, vězeňské stráže, celní správy, městských strážníků, ale i různých kontrolorů, stavebního dohledu, daňové správy)

K definici zásah musí směřovat proti veřejným subjektivním právům žalobce, nejde např. o ochranu proti soukromé osobě, např. svépomoci podle občanského zákoníku

Nezákonnost zásah musí být nezákonný: výchozím bodem je ústavní klauzule: státní moc lze uplatňovat jen v případech, kdy tak stanoví zákon a v zákonem určených mezích (č. 2/3 Ústavy a čl. 2/2 LZPS)

Nezákonnost zásahu zásah je nezákonný, když správní orgán k němu nemá pravomoc (prokazuje se předložením služebního průkazu, stejnokrojem…), zásah musí být v souladu se zákonem povahou, rozsahem, obsahem a účelem způsob zásahu musí být zákonný (přítomnost třetí osoby, tělesná prohlídka – osoba stejného pohlaví) zásah musí být vykonán v územním obvodu správního orgánu/příslušníka

Bránit se nezákonnému zásahu? podle komentáře s. ř. s. to není podmínka žaloby, Obecné správní právo (Hendrych) to vyvozuje z LZPS, nelze se však přitom dopustit trestného činu (útoku na veřejného činitele apod.).

Účastníci řízení účastníci řízení: žalobce a žalovaný aktivní žalobní legitimaci má ten, kdo byl přímo zkrácen na svých právech (tj. ten, kdo to tvrdí), kdo podal žalobu

Žalobce žalobcem je ten, kdo BYL zkrácen na svých právech – k zásahu tedy již došlo – jde se do minulosti

Žalovaným je správní orgán nebo správní orgán, který sbor, jehož je členem zasahující příslušník, řídí (např. policie je podřízena Ministerstvu vnitra), nebo u obecní policie obec

Řízení věcná příslušnost: krajské soudy místní příslušnost: podle sídla žalovaného správního orgánu v řízení o nezákonném „zásahu“ se použijí obecná ustanovení o řízení (část III. hlava I s.ř.s.)

Lhůty subjektivní lhůta pro podání žaloby: 2 měsíce objektivní: 2 roky zmeškání lhůty nelze prominout lhůta běží od doby, kdy se žalobce dozvěděl o zásahu

Náležitosti žaloby § 84 SŘS obecné (§ 37/3 SŘS) zvláštní: označení zásahu vylíčení rozhodujících skutečností návrh důkazů a petitu (měla by obsahovat o tvrzení a argumenty o trvání zásahu nebo hrozbě opakování), důkazní břemeno žalobních tvrzení nese žalobce

Nepřípustnost žaloby § 85 SŘS ochrany se lze domáhat jinými prostředky to neplatí, když se žalobce se domáhá pouze určení nezákonnosti zásahu

„Jiný prostředek“ jiným prostředkem tu není stížnost, podání trestního oznámení, podnětu ombudsmanovi, žaloby o náhradu škody ani ústavní stížnost např. lze podat námitky (které nemají odkladný účinek) proti ústnímu zákazu prodeje zboží inspektorem ČOI, znehodnocení zboží, uzavření provozovny jinak je to, když stavební úřad odstraní stavbu nebo nařídí vyklizení stavby a oznámí to až poté

Tzv. jiný zásah – pro Ústavní soud odlišit od tzv. jiného zásahu, který může zakázat (nikoli zrušit) Ústavní soud (má jít o jednorázový, protiprávní a protiústavní útok orgánů veřejné moci na ústavně zaručená práva či svobody), v praxi ÚS to byly např. vynucování čestného prohlášení ve věcech ochrany přírody, znemožnění přítomnosti advokáta u podání vysvětlení u policie

1. možný výrok soudu soud určí, že provedený zásah byl nezákonný + výrokem zakáže pokračovat v porušování práv žalobce + přikáže obnovit stav před zásahem důležité: soud rozhoduje podle stavu ke dni rozhodnutí

2. možný výrok soudu Když zásah již netrvá: soud výrokem pouze určí, že zásah byl nezákonný důležité: soud rozhoduje podle skutkového a právního stavu, který byl v době zásahu

Z ustanovení § 85 s. ř. s. plyne, že ve vztahu mezi žalobou proti rozhodnutí a žalobou proti nezákonnému zásahu správního orgánu má primát žaloba proti rozhodnutí a možnost úspěšně podat žalobu proti nezákonnému zásahu nastupuje teprve tehdy, pokud žaloba proti rozhodnutí nepřipadá v úvahu… Podle rozsudku Nejvyššího správního soudu ze dne 4. 8. 2005, čj. 2 Aps 3/2004-42