Monitoring médií, legislativa, historie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ochrana osobnosti ve zpravodajství, v tisku a při reklamě
Advertisements

Omezení všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2007.
Vedení správního řízení
Mediální výchova Jaká jsou naše práva vůči médiím? Mediální výchova Lenka Šubířová.
Standardy kvality SIMAR – sdružení agentur pro výzkum trhu a veřejného mínění Po vzoru ESOMAR –European Society for Opinion and Marketing Research (založen.
Ochrana práv ve veřejné správě
Právo na čest a důstojnost, právo na slovní projevy osobní povahy
PERSONÁLNÍ INFORMAČNÍ SYSTÉM PhDr. Vlasta Leštinská Mgr. Pavel Kocián
Audit seminář CGI duben 2014.
Právo pro podnikatele II
Učíme se podnikat Registrační číslo: CZ.1.07/1.3.00/
Media relations – základní vymezení
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Krizová komunikace a princip kontinuity Přednáška od 12:15 do 13: PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla.
Seminární práce Mgr. Bc. Radka Burketová N_TiM/pMPH
SPRÁVNÍ ŘÍZENÍ – vybrané aspekty
Regulační prostředí Mediální právo České republiky.
Seminární práce N_TiM/pMPH.
Volební preference a jejich místo ve výzkumu veřejného mínění
Právo na informace Tereza Danielisová,
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV - činnost a působnost - podnět Veřejnému ochránci práv - náležitosti - možnosti řešení.
Kontrola veřejné správy I.
Správní dokumenty Rozhodnutí, Odvolání
1 Soudní ochrana v oblasti správy věcí veřejných Jitka Bělohradová.
Tiskový mluvčí jako profese
Správní dozor Kontrolní činnosti spojené s veřejnou správou:
Shrnutí základních tématických okruhů
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_20_PODNIKATELSKÁ.
1 Moderní učitel CZ.1.07/1.3.00/ Vdělávání v oblasti veřejných zakázek dle postupu uvedeného v Příručce pro příjemce Ing. Jan Weigel, lektor VŘ.
MARKETINGOVÝ MIX.
Informační bezpečnost jako rámec ochrany osobních údajů v orgánech veřejné správy Hradec Králové
Přístup k řešení bezpečnosti IT Nemochovský František ISSS Hradec Králové, dubna 2005.
Historie profese tiskový mluvčí
Shrnutí základních tématických okruhů
Legislativa a etické kodexy pro práci mluvčích Přednáška PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla
Soudní ochrana práva veřejnosti na účast ve veřejné správě 28. dubna 2010.
Media relations Přednáška ve 12:15 – 13:45
Historie, legislativa a etika Přednáška od 12:15 do 13: PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla
Mediální monitoring, screening a audit
Monitoring médií Přednáška od 12:15 do 13: PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla
Účast veřejnosti ve veřejné správě 12. května 2009.
Kontrola veřejné správy - Nejvyšším kontrolním úřadem - orgány státního zastupitelství - soudy (přehled) Olga Pouperová.
Jak založit tiskový útvar Cvičení od 14:00 do 15: PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla
Trestní právo procesní a trestní řízení Přednáška
Konference Městské kamerové dohlížecí systémy a ochrana osobních údajů, Praha 18. února 2011 PhDr. Miroslava Matoušová Úřad pro ochranu osobních údajů.
Působnost Ministerstva spravedlnosti a správa státního zastupitelství JUDr. Jaroslav Picha.
Bezplatná právní pomoc Podporováno:. Průběh bloku  Lidské příhody a potřebnost právní pomoci  Bezplatná právní pomoc (BPP)  Dnešní právní úprava BPP.
PRÁVO MEDIÁLN Í OBLASTI AKADEMICKÝ ROK 2015/2016 JUDr. Lenka Valová DIFA JAMU.
Územní studie Krajský úřad Plzeňského kraje Odbor regionálního rozvoje
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Tiskový mluvčí ZUR 295 Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU
Media relations Přednáška ve 12:15 – 13:45
Monitoring médií Přednáška od 12:15 do 13:45
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Krizová komunikace, monitoring tisku
Shrnutí základních tématických okruhů
Historie profese TM Dodatek k C od 12:15 do 13:45
Krizová komunikace, monitoring tisku
Zákon č. 46/2000 Sb., o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku a o změně některých dalších zákonů (tiskový zákon), ve znění pozdějších.
Městská část Praha 6 Postup příprav GDPR Ing. Jan Holický, MBA
VEŘEJNÝ OCHRÁNCE PRÁV činnost a působnost
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Obecné nařízení o ochraně osobních údajů
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
GDPR a budoucí redakční praxe
Veřejný ochránce práv.
NÁRODNÍ PROGRAM ROZVOJE VZDĚLÁVÁNÍ V ČR
Ochrana osobnosti ve zpravodajství, v tisku a při reklamě
Dělá reklamu na léčiva jen výrobce nebo prodejce
Transkript prezentace:

Monitoring médií, legislativa, historie 3. Přednáška (u,v) 1. 11. 2011, 17:30 – 19:00 Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Monitoring médií Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Proč sledovat média? Vidět sebe sama a „svůj“ trh očima veřejnosti Podklad pro zpětnou vazbu Tvorba strategií, řízení komunikace Poznání médií Měření účinnosti vlastní práce Reklama: měřitelná účinnost PR = řada subjektivních hledisek => měření složité Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Hodnocení PR aktivit Výstupu (zásah cílových médií, ekvivalent reklamního prostoru, porovnání s konkurencí, hodnocení PR akcí) Levné, ale vhodné jen omezeně, měření přibližné Změny názorů (průzkumy, pre- a posttesty, monitoring) Drahé a časově náročné, spolehlivé, inspirativní Změny chování (návštěvnost webu, telefonních linek, vývoj prodeje) Postihuje konečný cíl, ale těžko oddělitelný je vliv PR od ostatních faktorů Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Monitoring médií Průběžný: Cílený: Všeobecný: klíčová slova, rozsah Zaměřený na relevantní trh, organizaci, osoby Cílený: Událost, subjekt Časový úsek Všeobecný: Politický přehled Ekonomický přehled Specifické okruhy Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Produkty mediálního monitoringu Mediální analýza: vyhodnocovat pozici organizace a jejího okolí,získat zpětnou vazbu, identifikovat silná a slabá místa; Postup: Selekce relevantních výstupů (Tématická, Žánrová, Dle médií, Ostatní: časová, personální, regionální, zdroje); Hodnocení výstupů: Kvantitativní, Kvalitativní (pozitivní, negativní, neutrální); Audit: Koncentrovaný na určitý subjekt v určitém časovém období obsahuje popis metodiky, kvantifikace, yýsledky anket, výzkumů veřejného mínění; závěr: silné a slabé stránky, doporučení Screening: monotématická analýza z veřejných zdrojů (Mediální archiv, dostupné rejstříky - nemovitosti, OR, vlastní zdroje) Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Pár dobrých rad Pozor na účelové manipulace: množství není směrodatné, rozdíl mezi pozitivním a negativním, další významné faktory: Kde to bylo zveřejněno, Kdo k tomu zaujal stanovisko, Jaký dopad měly obdobné informace, Co se děje kolem Nepropadejte euforii, ani panice, media pracují každý den, tedy i zítra Nesledujte jen to, co bylo, ale také to, co bude Reputace a image - Dlouho se pěstuje, rychle se ztrácí, Silná reputace pomáhá přebrodit nesnáze Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Nick Nylor v televizní besedě (2:40) Your picture here Your picture here Your picture here Děkujeme, že kouříte Nick Nylor v televizní besedě (2:40) Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz 8

Legislativa a etické kodexy pro práci mluvčích Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Hlavní zákony 483/1991 o České televizi 484/1991 o Českém rozhlase 517/1992 o ČTK 046/2002 o právech a povinnostech při vydávání periodického tisku; (Tiskový zákon) Novely: 302/2002, 320/2002, 227/2009, 281/2009 Za 10 let žádný negativní výrok ÚS 231/2001 o provozování rozhlasového a televizního vysílání (licence, reklamy, RRTV) 106/1999 – o svobodném přístupu k informacím Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Tiskový zákon - východiska Periodický tisk = soustavné působení na veřejné mínění, ale také zásah do života jednotlivců => nutnost regulace toho, jak se realizuje svoboda projevu vydáváním periodického tisku Listina základních práv a svobod, čl. 17, odst. 4: “je-li to nezbytné pro ochranu práv a svobod druhých, bezpečnost státu, veřejnou bezpečnost, ochranu veřejného zdraví, je možno vyhlásit omezení, a to zákonem. Směrnice EU Nejvyšší soud ČR za 10 let projednal cca 20 sporů Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Tiskový zákon – podstatné body Právo na odpověď §10: Jestliže bylo v periodickém tisku uveřejněno sdělení obsahující skutkové tvrzení, které se dotýká cti, důstojnosti nebo sukromí určité fyzické osoby, anebo jména nebo dobré pověsti určité právnické osoby, má tato osoba právo požadovat na vydavateli uveřejnění odpovědi. Vydavatel je povinen na žádost této osoby odpověď uveřejnit. Právo na dodatečné sdělení §11: Bylo-li v periodickém tisku uveřejněno sdělení o trestním řízení apod. proti fyzické osobě kterou lze podle tohoto sdělení ztotožnit a toto řízení nebylo ukončeno pravomocným rozhodnutím, má tato osoba právo požadovat po vydavateli uveřejnění informace o konečném výsledku řízení jako dodatečného sdělení. Ochrana zdroje a obsahu informací §16: Fyzická osoba nebo právnická osoba, která se podílela na získání nebo zpracování informací pro uveřejnění nebo uveřejněných v periodickém tisku, má právo odepřít soudu, jinému státnímu orgánu nebo orgánu veřejné správy poskytnutí informace o původu či obsahu těchto informací. Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Právo na odpověď, dodatečné sdělení Nárok na uveřejnění vzniká automaticky Povinnost uveřejnit je ale podmíněna: Žádost musí být řádně doručena se všemi náležitostmi a ve lhůtách (30 dnů), včetně návrhu odpovědi (přiměřený rozsah, pouze ve vztahu k napadené části a ke skutkové podstatě, žádné uvádění důvodů a souvislostí atp., zveřejnění nesmí odporovat jiným zákonům) Vydavatel je odpovědný za obsah (pozor na §15, odst 1., pís. C: sdělení citací třetí osob, určené ke zveřejnění, nebo jeho pravdivou interpretaci a takto označené) Vydavatel má lhůtu 15 dnů, pokud nevyhoví dobrovolně, lze se domoci u soudu Soud může návrh odpovědi zkrátit, což se v praxi stalo (§158 o.s.ř. částečné plnění) Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Ochrana dle jiných zákonů Trestný čin pomluvy: §184 odst. 1,2 trestního řádu (zákon 40/2009) Ochrana osobnosti Zákon 218/2003 o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví (§53: razantní zákaz zveřejnění informace vedoucí ke ztotožnění mladistvého) Zákon 53/2009 = novela trestního řádu zakazuje publikovat informace, umožňující zjištění totožnosti osoby, proti které je vedeno trestní řízení, poškozeného a svědka, zakazuje zveřejnění odposlechu, pokud umožňuje ztotožnění odposlouchávaného, pokud nebyly použity jako důkaz v trestním řízení; Vzbudila značnou pozornost, ústavní stížnost, novela uvolňuje zveřejnění ve veřejném zájmu Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Spory organizací s médii Podle tiskového zákona Podle trestního zákoníku (40/2009) – vůči osobám §180 – neoprávněné nakládání s osobními údaji §184 – pomluva Spory podle tiskového zákona Podání žaloby je dobrou zbraní, nic však neřeší Obvyklý průběh: nepravda – žaloba – ticho – výrok Chyby v médiích (jiná řešení) Identifikace (důkazy, projednání, smírné řešení) Oprava (opravný materiál, pečlivá příprava) Náprava (rozeslání korekcí, výstřižku atd.) Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Etika v práci TM Etický kodex klubu mluvčích jednat vždy transparentně, čestně, korektně a slušně informovat výlučně na základě ověřitelných faktů dílčí informace podávat v kontextu, vylučujícím nedorozumění Zasáhnout proti šíření mylných informací v oblasti sv kompetence zajistit rovný přístup k informacím pro všechna relevantní média Používat metody práce, vedoucí k objektivnímu pohledu na fakta projevvovat loajalitu k současnému i předešlým zaměstnavatelům a jejich klientům respektovat konkurenci, nesnižovat se k poukazování na jejich negativa brát ohled na zájmy zúčastněných stran Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Zákon, etika a tiskový mluvčí Nenechat se nutit do všeho Nikam to nevede Kdo to jednou udělá, už si neškrtne Členství v profesních organizacích (Klub mluvčích) Zákoník práce = rozvázání pracovního poměru výpovědí, z libovolného důvodu Odpovídající ohlas v médiích = možnost vyjednávání Co se jednou pokazilo, težko se napravuje Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Historie profese tiskový mluvčí Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Historie TM a PR Historie PR = historie ovlivňování veřejného mínění Historie TM = osobnosti, které vynikly pojetím této práce 1809 – V.B. tiskový mluvčí pro zahraniční politiku Zavedení všeobecného volebního práva (1850 v USA, 1871 v Německu, Francii, 1884 V.B., 1907 v Rakousko-Uhersku) Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Mluvčí Bílého domu ... (4:42) Your picture here Your picture here Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz 21

George Creel (1876-1953) 1905 Woodrow Wilson for president 1917 proti cenzurnímu zákonu, Creel Commission (1917-1919) Předseda G. Creel, členy ministři zahraničí, války, námořnictva Čtyřminutovky (four minute man): 75.000 dobrovolníků, 7,5 mil. proslovů, 314 mil. Lidí, malíři a karikaturisté (učinit svět bezpečným pro demokracii) Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Max Marlin Fitzwater (1942 -) Ronald Reagan, George H. W. Bush (6 let, James Brady po zranění 1981 přenechal titul) Návštěva M. Gorbačova (1987) brífing pro 7000 novinářů 1991 – osvobozování Kuvajtu Mluvčím NATO a Bílého domu během války v Perském zálivu 1992 návštěva Japonska – hasil Seriál Západní křídlo (7 let) Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

ČR po roce 1990 Miroslav Pavel Ladislav Špaček Anna Veverková Radim Ochvat Martin Krafl Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Hodnocení studentů VŠFS 2010 Celkem: 31 mluvčích dostalo 176 hlasů, z toho 91 pozitivních a 85 negativních (k 30/11/2010) Nejlépe hodnocený: Ladislav Špaček 36:2 Nejhůř hodnocená: Lejla Abbasová 0:44 Rarity: Karel Hanzelka 25:13 Eva Jurinová 26:26 Tomáš Cikrt 1:38 Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Diskuse Může být TM nucen organizací k porušení etiky? Může tiskový mluvčí přejít k jiné organizaci? Interní komunikace věc HR nebo PR? “Dělba práce” mezi TM a nejvyššími představiteli Může se tiskovým mluvčím stát novinář a naopak? Kdy používat zájmeno “já” a kdy mluvit o organizaci ve 3. osobě? Vystupování jménem organizace umožňuje hodnotit věci s hlediska veřejného zájmu? TM je osobnost, ale nemusí to pořád zdůrazňovat! Odlišnost práce tiskového útvaru a “zbytku světa” Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Nick Nylor – slyšení v Kongresu (6:20) Your picture here Your picture here Your picture here Děkujeme, že kouříte Nick Nylor – slyšení v Kongresu (6:20) Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz 28

Diskuse Může tiskový mluvčí přejít k jiné organizaci? Může být TM donucen organizací k porušení etiky? Může tiskový mluvčí přejít k jiné organizaci? Interní komunikace věc HR nebo PR? “Dělba práce” mezi TM a nejvyššími představiteli Může se tiskovým mluvčím stát novinář a naopak? Kdy používat zájmeno “já” a kdy mluvit o organizaci ve 3. osobě? Vystupování jménem organizace umožňuje hodnotit věci s hlediska veřejného zájmu? TM je osobnost, ale nemusí to pořád zdůrazňovat! Odlišnost práce tiskového útvaru a “zbytku světa” Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Od tabáku k mobilním telefonům (0:47) Your picture here Your picture here Your picture here Děkujeme, že kouříte Od tabáku k mobilním telefonům (0:47) Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz 31

Diskuse Může být TM donucen organizací k porušení etiky? Může tiskový mluvčí přejít k jiné organizaci? Interní komunikace věc HR nebo PR? “Dělba práce” mezi TM a nejvyššími představiteli Může se tiskovým mluvčím stát novinář a naopak? Kdy používat zájmeno “já” a kdy mluvit o organizaci ve 3. osobě? Vystupování jménem organizace umožňuje hodnotit věci s hlediska veřejného zájmu? TM je osobnost, ale nemusí to pořád zdůrazňovat! Odlišnost práce tiskového útvaru a “zbytku světa” Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::