PODNIKY V ČR VÝSLEDKY EMPIRICKÉHO ŠETŘENÍ KONKURENCESCHOPNOSTI PODNIKŮ Ladislav Blažek Výzkum konkurenceschopnosti podniků realizovaný v rámci Centra konkurenční.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
MARKETING A MANAGEMENT
Advertisements

Strategická podnikatelská jednotka Strategic Business Unit - SBU
Výsledky výzkumu ve vzdělávacích institucích doc. Ing. Josef Vaculík, CSc. Ing. Petr Urbanec Univerzita Pardubice.
ÚČETNÍ SYSTÉM PODNIKU.
EXPORTNÍ GARANČNÍ A POJIŠŤOVACÍ SPOLEČNOST, a. s. TISKOVÁ KONFERENCE EGAP 31. ledna 2005.
Komora sociálních podniků Ing. Vojtěch Miler Hlavní principy sociálního podnikání obcí a MAS.
- manažerská práce je závislá na lidských zdrojích - manažeři uskutečňují cíle podniku prostřednictvím svých spolupracovníků - personální management se.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Konkurenční prostředí a konkurenční strategie
Analýza vlastního podniku
25. srpna EUro Finance Consulting EUFC CZ s.r.o. Analýza celkové energetické spotřeby Libereckého kraje Liberec, 25. srpna 2009.
Základní principy řešení a využití ERP aplikací
Pozice odběratelů elektřiny v ČR Seminář SVSE květen 07 K.Šimeček.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
Strana 1 Projekt Reflex Flexibilní odborníci ve společnosti znalostí Nové požadavky na terciární vzdělávání v Evropě Jan Koucký Středisko vzdělávací politiky.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o. Osvoboditelů 380, Louny Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo sady 34Číslo.
Zajištění dostupnosti produktu Informování zákazníka a objednávka
ČESKÝ STATISTICKÝ ÚŘAD Na padesátém 81, Praha 10 Šetření o využívání informačních technologií ve veřejné správě Konference ISSS 2006.
1 Regionální inovační strategie RIS. 2 O Regionálních inovačních strategiích Projekty RIS mají za cíl podporu rozvoje regionálních inovačních strategií,
Organizace a organizování podniku
Prof. Molnár1 Podnikové informační systémy Outsourcing IS/IT a ASP Prof. Ing. Zdeněk Molnár, CSc Ústav řízení a ekonomiky podniku
Analýza konkurence Harry Löwit 2009/2010
Preferenční kritéria při nákupu potravin Preferential factors affecting food purchases.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
MPO Konzultace: po 16,00 – 17,00 č.dv. B 427 a
Management - Organizování
Bezpečnostní politika
IMPLEMENTACE, HODNOCENÍ, OPAKOVÁNÍ
ORGANIZACE A ŘÍZENÍ NADNÁRODNÍCH SPOLEČNOSTÍ METODIKA A VÝSLEDKY VÝZKUMU Ladislav Blažek.
V. Informace pro marketing Otázky: 1.K čemu slouží systémy market.informací 2.K čemu slouží market. Výzkum 3.Jak řešit market. Problém 4.Jak získat primární.
VZDĚLÁVÁNÍ PRACOVNÍKŮ. Označení materiálu : VY_32_INOVACE_EKO_1133Ročník:2. Vzdělávací obor: Ekonomika podniku Tematický okruh: Personální činnosti Téma:
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU PS 2014 / 2015 SPRÁVNÍ FUNKCE Ladislav Blažek.
II.PŘ Strategie podniku a růst hodnoty podniku 1.Strategie českých podniků v EU 2. Světové trendy podnikových strategií 3. Strategické podmínky konkurenceschopnosti.
Podnikové finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
ÚVOD Účetnictví je chápáno jako stavová či výsledková karta podnikání.
Model strategie marketingového mixu
ORGANIZACE A ŘÍZENÍ NADNÁRODNÍCH SPOLEČNOSTÍ METODIKA A VÝSLEDKY VÝZKUMU.
Na průzkumu se podílely: Krajský úřad Jihomoravského kraje Úřad práce České republiky - krajská pobočka v Brně.
Investiční pobídky. ► Investiční pobídky začaly být v ČR poskytovány investorům od roku Jsou realizovány MPSV, MPO a Agenturou na podporu podnikání.
Personální plán pro podnikatelský plán
PPSD Personální a poradenské družstvo Ing. Vojtěch Miler předseda družstva Hlavní principy sociálního podnikání obcí a MAS Informační seminář MAS Region.
Struktura podnikatelského plánu
Př.MPO 2: strategie podniku a růst hodnoty podniku Strategie Růst výkonnosti podniku Růst hodnoty podniku.
Ing. Jitka Nesnídalová, Ph.D. SVŠES, s.r.o. Praha
Důvody sestavování podnikatelského piánu Struktura podnikatelského plánu poskytuje podnikateli užitečný kontrolní prostředek pro zpracování informací.
Návrh opatření ke zlepšení pozice firmy na trhu. Cíl práce stanovit postavení firmy IMPRESS Znojmo, a.s. na trhu zjistit postavení plechovky mezi ostatními.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Podnikatelský plán Vzor a struktura.
NÁKLADY VEŘEJNÝCH ZAKÁZEK a MOŽNOSTI JEJICH KONTROLY IODA, z.s. ČVUT Fakulta dopravní.
Pracovní schůzka aktérů integrace - příprava navazujícího projektu „Jihomoravské regionální centrum na podporu integrace cizinců 2010“ 30. září 2009 EVROPSKÝ.
Téma 10: Podnikový zisk a dividendová politika 1. Tvorba zisku (výsledku hospodaření) 2. Bod zvratu a provozní páka 3. Zdanění zisku a rozdělení výsledku.
MONDRAGON Cooperative Corporation (MCC) Příklad z dobré praxe - Best practice Červen 2015.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Návrh marketingového mixu obchodního podniku Autor bakalářské práce:
Strukturální fondy – nové možnosti, nové zkušenosti… Ing. Radim Konečný
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Plánování zakázek ve vybraném výrobním podniku ÚSTAV PODNIKOVÉ STRATEGIE Autorka bakalářské.
Strategická analýza společnosti TIBBIS, s. r. o.
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU
Ekonomika provozu a podnikání Ekonomika podnikání
Průzkum zaměstnanosti v Jihomoravském kraji k
Řízení vztahu podniku k věřitelům
Společenská odpovědnost a školy
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
VYSOKÁ ŠKOLA TECHNICKÁ A EKONOMICKÁ V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích ANALÝZA MARKETINGOVÉHO MIXU VYBRANÉHO SUBJEKTU (Obhajoba bakalářské práce) Autor práce: Libuša.
Ekonomika malých a středních podniků
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU ZÁKLADNÍ POŽADAVKY A DOPORUČENÍ
Malé a střední podnikání
PROJEKT SYSTÉMU ŘÍZENÍ PODNIKU
Výroční zpráva o stavu podnikání v Ústeckém kraji za rok 2017
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Transkript prezentace:

PODNIKY V ČR VÝSLEDKY EMPIRICKÉHO ŠETŘENÍ KONKURENCESCHOPNOSTI PODNIKŮ Ladislav Blažek Výzkum konkurenceschopnosti podniků realizovaný v rámci Centra konkurenční schopnosti české ekonomiky Masarykova univerzita Ekonomicko-správní fakulta

Hypotéza a hlavní cíl řešení Hypotéza řešení: Existuje významná závislost mezi určitým typem hospodářské úspěšnosti podniků a určitou typickou konfigurací faktorů, vytvářejících konkurenceschopnost podniků Hlavní cíl řešení: Potvrzení této hypotézy a nalezení typických konfigurací faktorů vytvářejících určité typy hospodářské úspěšnosti podniků. Konkurenceschopnost p 1 p 2 p Úspěšnost f 1 f 2 f ≈ čas

1.Zpracování podrobné metodiky řešení 2.Vymezení základního a výběrového souboru podniků 3. Analýza informačních zdrojů 4. Zpracování dotazníku 5. Příprava a realizace sběru dat (terénní fáze empirického šetření) 6. Vyhodnocení reprezentativnosti výběrového souboru podniků 7. Primární analýza získaných dat Postup řešení - 1. etapa

1.Zpracování podrobné metodiky řešení 2.Vymezení základního a výběrového souboru podniků 3. Analýza informačních zdrojů 4. Zpracování dotazníku 5. Příprava a realizace sběru dat (terénní fáze empirického šetření) 6. Vyhodnocení reprezentativnosti výběrového souboru podniků 7. Primární analýza získaných dat Postup řešení – 1. etapa

Základní a výběrový soubor podniků Empirické šetření se zaměřilo na podniky se sídlem v České republice, které vyhovují těmto kriteriím Z hlediska velikosti: střední a velké (min. 50 zaměstnanců, resp. min. roční obrat 50 mil. Kč) Z hlediska právní formy: akciové společnosti a společnosti s ručením omezeným Z hlediska odvětví: odvětvové skupiny C až K odvětvové struktury OKEČ Dostatečná dostupnost ekonomických údajů ve veřejných firemních databázích (Albertina Data) Základní soubor: 2817 podnikůVýběrový soubor: 432 podniků D a F

1.Zpracování podrobné metodiky řešení 2.Vymezení základního a výběrového souboru podniků 3. Analýza informačních zdrojů 4. Zpracování dotazníku 5. Příprava a realizace sběru dat (terénní fáze empirického šetření) 6. Vyhodnocení reprezentativnosti výběrového souboru podniků 7. Primární analýza získaných dat Postup řešení – 1. etapa

Hlavní informační zdroje  Webové stránky podniků  Veřejné firemní databáze (Albertina Data)  Dotazníkové šetření - Respondenty byli představitelé podniků - Dotazník má dvě části část A: názory respondenta na faktory konkurenceschopnosti podniku část B: charakteristika podniku - Respondent dotazník vyplňoval ve spolupráci s tazatelem Dotazníkové šetření bylo anonymní

1.Zpracování podrobné metodiky řešení 2.Vymezení základního a výběrového souboru podniků 3. Analýza informačních zdrojů 4. Zpracování dotazníku 5. Příprava a realizace sběru dat (terénní fáze empirické šetření) 6. Vyhodnocení reprezentativnosti výběrového souboru podniků 7. Primární analýza získaných dat Postup řešení – 1. etapa

1.Důležitost stakeholderů 2.Péče o zákazníky 3.Změny ve vlastnické struktuře 4.Struktura zaměstnanců, formy motivace 5.Vztahy k dodavatelům a odběratelům, obchodní strategie 6.Dobré jméno podniku Vybrané výsledky šetření

1.Důležitost stakeholderů 2.Péče o zákazníky 3.Změny ve vlastnické struktuře 4.Struktura zaměstnanců, formy motivace 5.Vztahy k dodavatelům a odběratelům, obchodní strategie 6.Dobré jméno podniku Vybrané výsledky šetření

Důležitost stakeholderů

1.Důležitost stakeholderů 2.Péče o zákazníky 3.Změny ve vlastnické struktuře 4.Struktura zaměstnanců, formy motivace 5.Vztahy k dodavatelům a odběratelům, obchodní strategie 6.Dobré jméno podniku Vybrané výsledky šetření

Vnitřní faktory konkurenceschopnosti

1.Důležitost stakeholderů 2.Péče o zákazníky 3.Změny ve vlastnické struktuře 4.Struktura zaměstnanců, formy motivace 5.Vztahy k dodavatelům a odběratelům, obchodní strategie 6.Dobré jméno podniku Vybrané výsledky šetření

01 Jediný vlastník FO11,16 02 Jediný vlastník PO11,98 03 Jediný vlastník PO - K18,60 04 Majoritní vlastník FO7,02 05 Majoritní vlastník PO2,48 06 Majoritní vlastník PO - K7,02 07 Majoritní vlastník FO1,24 08 Majoritní vlastník PO1,65 09 Majoritní vlastník PO - K0,83 10 Několik velkých vl. FO CZ25,62 11 Několik velk. vl. FO+PO CZ4,96 12 Několik velkých vl. PO CZ1,24 13 Ostatní6,20 CELKEM 100,00 Typy vlastnické struktury

1.Důležitost stakeholderů 2.Péče o zákazníky 3.Změny ve vlastnické struktuře 4.Struktura zaměstnanců, formy motivace 5.Vztahy k dodavatelům a odběratelům, obchodní strategie 6.Dobré jméno podniku Vybrané výsledky šetření

Zaměstnanci Podíl pohyblivé složky mzdy Struktura: THP/C = 0,3 D/C = 0,7 VŠ/C = 0,11 Ž/C = 0,27 spíše tradiční hodnoty

Zaměstnanci Fluktuace, prostředky na zaměstnanecké výhody a vzdělávání PROSTŘEDKY NA ZAM. VÝHODYVZDĚLÁVÁNÍ podíl z personálních nákladů 5,16%4,65%

Zaměstnanci Struktura zaměstnaneckých výhod

1.Důležitost stakeholderů 2.Péče o zákazníky 3.Změny ve vlastnické struktuře 4.Struktura zaměstnanců, formy motivace 5.Vztahy k dodavatelům a odběratelům, obchodní strategie 6.Dobré jméno podniku Vybrané výsledky šetření

zaměření na nízké ceny a nízké náklady zaměření na specifický charakter výrobků s možností požadovat vyšší ceny široký rozsah výroby široký okruh zákazníků úzký rozsah výroby úzký okruh zákazníků COST LEADERSHIP 23,1% DIFFERENTIATION 29,0% COST FOCUS 18.3% DIFFERENTIATION FOCUS 29,6% Obchodní strategie

1.Důležitost stakeholderů 2.Péče o zákazníky 3.Změny ve vlastnické struktuře 4.Struktura zaměstnanců, formy motivace 5.Vztahy k dodavatelům a odběratelům, obchodní strategie 6.Dobré jméno podniku Vybrané výsledky šetření

Společenská odpovědnost podniků

Kodexy, certifikáty

1.Vytvoření shluků podniků podle jejich hospodářské úspěšnosti 2.Definování vstupních proměnných 3. Hledání faktorů hospodářské úspěšnosti podniků 4. Vytvoření shluků dle podobnosti hodnot faktorů jejich hospodářské úspěšnosti 5. Interpretace charakteristických rysů skupin podniků Postup řešení - 2. etapa

1.Vytvoření shluků podniků podle jejich hospodářské úspěšnosti 2.Definování vstupních proměnných 3. Hledání faktorů hospodářské úspěšnosti podniků 4. Vytvoření shluků dle podobnosti hodnot faktorů jejich hospodářské úspěšnosti 5. Interpretace charakteristických rysů skupin podniků Postup řešení - 2. etapa

Vážené průměry rentability aktiv a růstu aktiv za jednotlivé shluky A 205 B 185 C 42

1.Vytvoření shluků podniků podle jejich hospodářské úspěšnosti 2.Definování vstupních proměnných 3. Hledání faktorů hospodářské úspěšnosti podniků 4. Vytvoření shluků dle podobnosti hodnot faktorů jejich hospodářské úspěšnosti 5. Interpretace charakteristických rysů skupin podniků Postup řešení - 2. etapa

 Důležitost věřitelů  Důležitost státu  Důležitost komunity  Rozpětí řízení  Součást koncernu  Typ vlastnické struktury  Původ vlastníka  Vlastníci jako součást top managementu  Úroveň rozhod. složek hmotného majetku  Softwarové aplikace - Moduly MRP  Softwarové aplikace - Moduly CRM  Softwarové aplikace - Moduly SCM  Velikost  Podíl pracovníků s VŠ vzděláním  Podíl TH pracovníků  Fluktuace  Podíl pohyb. slož. mzdy  Výše prostředků na zam. výhody  Výše prostředků na vzdělávání  Podnikatelská strategie  Stabilita odběratelů  Podíl exportu na tržbách  Specifičnost produktů  Stabilita dodavatelů  Podíl importu na dodáv.  Specifičnost dodávek  Důležitost kritérií výběru dodavatele  Důležitost certifikátu jakosti při výběru dodavatele  Důležitost souladu chování dodavatele s politikou CSR  Míra angažovanosti v CSR  Vlastnictví kodexů  Certifikát ISO  Certifikát OHSAS  Kraj  Právní forma podnikání  Odvětví  Přidaná hodnota na zaměstnance Matice A počet proměnných: 683 z dotazníku účetní data využití: primární analýza Matice C počet proměnných: 37 využití: vícerozměrná analýza

1.Vytvoření shluků podniků podle jejich hospodářské úspěšnosti 2.Definování vstupních proměnných 3. Hledání faktorů hospodářské úspěšnosti podniků 4. Vytvoření shluků dle podobnosti hodnot faktorů jejich hospodářské úspěšnosti 5. Interpretace charakteristických rysů skupin podniků Postup řešení - 2. etapa

 Odvětví  Právní forma podnikání  Velikost  Součást koncernu  Původ vlastníka  Typ vlastnické struktury  Podnikatelská strategie  Specifičnost produktů  Stabilita odběratelů  Podíl exportu na tržbách  Specifičnost dodávek  (P 23) Stabilita dodavatelů  Podíl importu na dodávkách  Úroveň roz. složek hmotného majetku  Soft. aplikace – Moduly MRP (řízení výroby)  Přidaná hodnota na zaměstnance  Podíl technicko-hospodářských pracovníků  Podíl pohyblivé složky mzdy  Výše prostředků na zaměstnanecké výhody  Výše prostředků na vzdělávání  Fluktuace  Certifikát ISO  Certifikát OHSAS vícerozměrná analýza 37 proměnných

1.Vytvoření shluků podniků podle jejich hospodářské úspěšnosti 2.Definování vstupních proměnných 3. Hledání faktorů hospodářské úspěšnosti podniků 4. Vytvoření shluků dle podobnosti hodnot faktorů jejich hospodářské úspěšnosti 5. Interpretace charakteristických rysů skupin podniků Postup řešení - 2. etapa

A 205 A I 86 A II 49 A III 33 A IV 27 A V 7 A VI 2 A VII 1 B 185 B I 55 B II 54 B III 36 B IV 26 B V 9 B VI 4 B VII 1 C 42 C I 18 C II 14 C III 10 shluková analýza 17 faktorů

1.Vytvoření shluků podniků podle jejich hospodářské úspěšnosti 2.Definování vstupních proměnných 3. Hledání faktorů hospodářské úspěšnosti podniků 4. Vytvoření shluků dle podobnosti hodnot faktorů jejich hospodářské úspěšnosti 5. Interpretace charakteristických rysů skupin podniků Postup řešení - 2. etapa

Skupina A I Zahrnuje 86 podniků. Všechny náležejí do odvětví zpracovatelského průmyslu. Výrazně převažují společnosti s ručením omezeným, kterých je více než 74 %, akciových společností je necelých 26 %. Zastoupeny jsou převážně podniky malé (50 až 99 zaměstnanců) s podílem 43 % a střední (100 až 249 zaměstnanců) s podílem více než 40 %. Velkých podniků (250 a více zaměstnanců) je pouhých cca 16 %. Žádný z podniků není součástí koncernu. V drtivé většině (více než 97 %) jsou vlastněny domácími vlastníky. Ve většině případů – bezmála 44 % - se jedná o vlastnickou strukturu několika fyzických osob. V necelých 30 % případů jsou podniky vlastněny jediným vlastníkem, a to buď fyzickou nebo právnickou osobou. Většina těchto podniků (více než 42 %) realizuje strategii differentiation focus, tedy strategii, orientovanou na úzký rozsah výroby, resp. úzký okruh zákazníků, se zaměřením na specifický charakter výrobků s možností požadovat vyšší ceny.

Skupina A II Zahrnuje 49 podniků. Všechny náležejí do odvětví stavebnictví. Převažují společnosti s ručením omezeným, kterých je více než 63 %, akciových společností je necelých 37 %. Zastoupeny jsou převážně podniky malé (50 až 99 zaměstnanců) s podílem cca 39 % a střední (100 až 249 zaměstnanců) s podílem 49 %. Velkých podniků (250 a více zaměstnanců) je pouhých cca 12 %. Pouze 12 % je součástí koncernu. Ve velké většině případů (cca 91 %) jsou vlastněny domácími vlastníky. Ve většině případů – bezmála 45 % - se jedná o vlastnickou strukturu několika fyzických osob. V cca 25 % případů jsou podniky vlastněny jediným vlastníkem, a to buď fyzickou nebo právnickou osobou. V této skupině podniků výrazněji nedominuje žádná z podnikatelských strategií. Nejvíce podniků, téměř 30 %, realizuje strategii differentiation, následují strategie cost leadership a differentiation focus, každá z nich je uplatňována ve 25 % podniků. Nejmenší zastoupení, necelých 21 % mají podniky uplatňující strategii cost focus.