Systém a informační systém Úvod do systémové metodologie

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Znalostní zázemí organizace
Advertisements

Personální řízení v malých podnicích
1IT PVY Klasifikace programového vybavení Ing. Jiří Šilhán.
Projektové řízení Modul č.1.
Přednáška č. 1 Úvod, Historie zpracování dat, Základní pojmy
Lokalizace průmyslových (ekonomických aktivit)
Přednáška č. 3 Normalizace dat, Datová a funkční analýza
S YTÉMOVÁ INTEGRACE Ing. Jiří Šilhán. S YSTÉMOVÁ INTEGRACE Jedná se o přístup, který přispívá k integraci nesourodých výpočetních systémů. Vyplývá ze.
 Informací se data a vztahy mezi nimi stávají vhodnou interpretací pro uživatele, která odhaluje uspořádání, vztahy, tendence a trendy  Existuje celá.
Procesy Informační proces
Faktory prosperity Tvrdé a měkké faktory.
ENVIRONMENTÁLNÍ INFORMATIKA A REPORTING
Organizační struktury
IS V EKONOMICKÝCH SUBJEKTECH Ing. Jiří Šilhán. IS IS – data+lidi+HW, prvky + relace mezi uživateli, které splňují nějaké cílové chování – tak aby byly.
Audit administrativních činností
Tvorba mezinárodních podnikových sítí a strategických aliancí
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
Gymnázium, SOŠ a VOŠ Ledeč nad Sázavou I NFORMAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ TECHNOLOGIE Ing. Jan Roubíček.
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
Definování prostředí pro provozování aplikace dosud jsme řešili projekt v obecné rovině aplikace bude ovšem provozována v konkrétním technickém a programovém.
Systém a informační systém Úvod do systémové metodologie
ÚČEL AUTOMATIZACE (c) Tralvex Yeap. All Rights Reserved.
Historické etapy vývoje managementu
Činnost veřejné správy
Dotyková zařízení ve výuce​ KA4 Evaluace
D ATOVÉ MODELY Ing. Jiří Šilhán. D ATABÁZOVÉ SYSTÉMY Patří vedle textových editorů a tabulkových kalkulátorů k nejrozšířenějším představitelům programového.
Řídící struktury v organizaci
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Inovace výuky ve vazbě na požadavky Mezinárodních výukových standardů doc. Ing. Marie Pospíšilová,CSc. SVŠES.
Pracovní skupina Pracovní skupinu tvoří určitý počet osob na jednom pracovišti, kteří jsou spjatí společnou činností, vnitřní strukturou sociálních pozic.
Auditorské postupy Činnosti před uzavřením smlouvy
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Systémy pro podporu managementu 2
Předmět: Řízení podniku 1
Informatika pro ekonomy II přednáška 10
Informační systémy TPS,MIS, SIS.
Školní informační systémy
(komentovaný přehled)
10 Logistická struktura a plánování v servisních podnicích a útvarech
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Zvýšení kvality řízení KÚPK aktivita A3 Informační strategie Analýza Workshop
2008/2009 REPORTING Tereza Mulačová Česká zemědělská univerzita v Praze Tereza Řezníčková Provozně ekonomická fakulta Marek Tláskal obor Veřejná správa.
Databázové modelování
Jako součást informačního systému podniku
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Inovace je změna daného stavu a lze ji aplikovat ve všech směrech lidských aktivit. Tyto změny mají sedm řádů, sedm faktorů a sedm zdrojů. Inovační proces.
KREATIVNĚ ORIENTOVANÁ PÉČE O KLÍČOVÉHO ZÁKAZNÍKA- NOVÁ FIREMNÍ STRATEGIE.
Reporting.
MANAGEMENT - Pojetí managementu
Eva Dufková, Jan Matyáš VSRR, 3.ročník
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Teorie systémů z ptačí perspektivy. Praktická cvičení z teorie systémů, Fruta Mochov 1977.
1. Charakteristika IS Informační systém je soubor lidí, technických prostředků a metod, zabezpečujících sběr, přenos, uchování a zpracování dat za účelem.
Přednáška č.1 Školský management Mgr. Jana Kratochvílová.
Databázové systémy Úvod, Základní pojmy. Úvod S rozvojem lidského poznání roste prudce množství informací. Jsou kladeny vysoké požadavky na ukládání,
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
INFORMAČNÍ SYSTÉMY PRO KRIZOVÉ ŘÍZENÍ POUŽITÍ INFORMAČNÍCH SYSTÉMŮ PRO MODELOVÁNÍ A SIMULACE KRIZOVÝCH SITUACÍ - T3 ING. JIŘÍ BARTA Operační program Vzdělávání.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Vzdělávací oblast:Ekonomické vzdělávání Tematická oblast:Management a řízení hotelu Název vyučovací oblasti:Managerské funkce Ročník / obor studia:IV.
Model struktury strategického managementu
Vzdělávací oblast: Ekonomické vzdělávání Tematická oblast: Podnik a podnikání Název vyučovací oblasti: Podnik Ročník / obor studia: II. – III. r./ Hotelnictví.
Geopolitika a geostrategie Úvod do kurzu Definice pojmů apod.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Podklady pro zpracování semestrální práce
Principy inovace.
Digitální učební materiál
Informatika pro ekonomy přednáška 8
Ing. Milan Houška KOSA PEF ČZU v Praze
Ekonomika malých a středních podniků
Sytémová integrace Ing. Jiří Šilhán.
Transkript prezentace:

Systém a informační systém Úvod do systémové metodologie Informační systémy Systém a informační systém Úvod do systémové metodologie TPS MIS EIS EDI OIS strategické řízení taktické operativní řízení a provozu IS-2012-2

Informační systémy Informační systém Různé pohledy: systém zpracování dat systém pravidel a způsobů řízení v určité organizaci jeden ze systémů v každé organizaci IS-2012-2

Ad IS jako systém zpracování dat Informační systémy Ad IS jako systém zpracování dat pořízení dat uchování dat zpracování dat prezentace dat přenos IS-2012-2

Ad IS jako systém zpracování dat Informační systémy Ad IS jako systém zpracování dat pořízení dat přenos přenos uchování dat zpracování dat přenos prezentace dat IS-2012-2

Ad systém pravidel a způsobů řízení v určité organizaci Informační systémy Ad systém pravidel a způsobů řízení v určité organizaci př. pravidelné porady, neformální setkání, jednání hierarchie, pravomoci, zodpovědnost firemní filosofie, etická pravidla u IS zdůrazňujeme hledisko řízení Ad jeden ze systémů v každé organizaci př. dopravní systém, energetický systém, systém vzdělávání zdůrazňuje pojetí IS jako obslužné aktivity, zabezpečující hlavní činnost firmy IS-2012-2

Informační systémy Podnikový informační systém zpravidla zahrnuje aspekty více disciplín: datových, organizačních, procesních, metodických, technologických, ekonomických, obchodně podnikatelských … - prvořadým hlediskem je otázka, jaké informace jsou pro úspěšnou realizaci podnikání a jeho rozvoj potřebné IS-2012-2

Vztah IS a IT Informační systémy Informační systémy principy relativně stálé, neměnné Informační technologie všechny prostředky, využívané k pořízení, uchování, zpracování, prezentaci a přenosu dat (HW, SW, FW,…) dynamicky se vyvíjejí obtížně predikovatelné z dlouhodobého hlediska krátkodobé trendy Potřeba souladu mezi IS a IT - nutnost vyváženého přístupu!!! častý problém - „izolované“ pořízení moderních informačních technologií využití IT a zdokonalování IS souběžně s představou o strategickém rozvoji dané firmy tvorba informační strategie - ucelené představy o budoucí roli IS/IT v dané firmě a jak se k tomuto cíli dopracovat IS-2012-2

SYSTÉM ? Informační systémy “Množina prvků a vazeb mezi nimi, chápán obvykle intuitivně, nejednotně Účelově definovaná množina prvků a vazeb mezi nimi, jež vykazují jako celek určité vlastnosti, resp. chování. “Množina prvků a vazeb mezi nimi, zavedených na vymezeném reálném objektu z  hlediska reálného cíle" IS-2012-2

SYSTÉM ? Informační systémy “Množina prvků a vazeb mezi nimi, z hlediska reálného cíle" “Množina prvků a vazeb mezi nimi, zavedených na vymezeném reálném objektu IS-2012-2

SYSTÉM ? Informační systémy z hlediska reálného cíle" “Množina prvků a vazeb mezi nimi, zavedených na vymezeném reálném objektu Cíle IS podniku pro podporu managementu - poskytovat potřebné informace v požadovaném rozsahu, lhůtách, podrobnostech i formě IS - dynamický systém, jehož vazby tvoří informace a prvky systému jsou místa transformace informací IS-2012-2

SYSTÉM ? Informační systémy Účelové (cílové) vymezení systému na objektu znamená, že na stejném "objektu" můžeme vymezit více systémů v závislosti na účelu, který sledujeme. Reálný objekt - určitý autonomní celek z okolního světa (má sám o sobě smysl) Umělé systémy (artefakty) - snaha o to, aby měly vybrané vlastnosti (např. i organismů – viz čidla) Přirozené systémy (systémy s evolučním vývojem) - informace je nutná pro adaptibilitu systému (př. hospodářské organizace) a jeho prvků. IS-2012-2

Rozlišení z hlediska chování systémů: Informační systémy VYBRANÉ SYSTÉMOVÉ POJMY A VLASTNOSTI V důsledku interakce prvků systému může mít celek (tj. systém) vlastnosti zcela nové (tj. novou kvalitu), které samostatné prvky nevykazovaly - synergie - synergický efekt, emergence Systém lze charakterizovat z hlediska chování (tj. z reakce systému na určité podněty) Rozlišení z hlediska chování systémů: „deterministické systémy“ - na podněty reagují jednoznačnými způsoby „stochastické systémy“ - vykazují nahodilé chování, obtížné způsoby řízení, neurčitost Další rozlišení vymezené dvěma póly: tvrdé systémy měkké systémy IS-2012-2

Systémy VYBRANÉ SYSTÉMOVÉ POJMY A VLASTNOSTI IS-2012-2

Systémy VYBRANÉ SYSTÉMOVÉ POJMY A VLASTNOSTI Struktura systému – skladba či způsob uspořádání prvků a vazeb (nezahrnuje jejich chování) Ve většině reálných situací je vhodné pohlížet v systému na jeho relativně samostatné části jako na subsystémy (podsystémy). Okolí systému – účelově definovaná množina prvků, které sice nejsou součástí systému, ale mají k němu podstatné vazby (vstupy a výstupy). Funkce představují schopnost prvků a vazeb plnit určité cíle a přispívat k plnění cílů celého systému. Hierarchické pojetí systému - každý prvek systému lze považovat za samostatný systém a naopak: každý systém může být chápán jako součást vyššího systému. IS-2012-2

TYPY SYSTÉMŮ A JEJICH VLASTNOSTI Systémy TYPY SYSTÉMŮ A JEJICH VLASTNOSTI Checklandova taxonomie systémů: Přirozené systémy – systémy fyzikální a biologické; dělení na živé a neživé; účelné chování – živým systémům je vnitřně i geneticky dané Navrhované (umělé) systémy – fyzikální (automobil) či abstraktní (rovnice); jde o systémy se záměrem, který je dán zvenku Systémy lidských aktivit – rozhodujícími prvky systémů jsou lidé; systémy činností a sociálně kulturní systémy Transcendentální systémy – přesahují hranice lidského chápání IS-2012-2

TYPY SYSTÉMŮ A JEJICH VLASTNOSTI Systémy TYPY SYSTÉMŮ A JEJICH VLASTNOSTI Bouldingova taxonomie systémů: Fyzikální systémy (Frameworks) - materiálně energetický základ, nemají zjevnou strukturu Mechanické systémy (Clockworks) – významná struktura, časově proměnné vztahy (př. stroje, tech. zařízení) Kybernetické systémy - působení zpětné vazby, regulace typu „control“ Otevřené systémy - informační, hmotné a energetické vazby do okolí (spojeny s existencí života, např. buňka) Genetické systémy – mají rozlišené funkce jednotlivých prvků, chování dáno společným genetickým kódem Systémy s prvky animality (živočichové) - otevřené systémy, které mají vysokou mobilitu, vyšší úroveň nervové soustavy Systémy se symbolickou funkcí - jsou představovány člověkem – vědomí, záměrné jednání. Aktivní ovlivňování prostředí; člověk je schopen myslet do budoucnosti a cíleně vytvářet nové systémy. Sociální systémy – nejvyšší a nejsložitější úroveň systémů, jsou typické interakcí lidí (individuí) se všemi dříve zmiňovanými přednostmi a problémy subjektivity.Významným reprezentantem je organizace. Transcendentní systémy - přesahují hranice lidského chápání IS-2012-2

TYPY SYSTÉMŮ A JEJICH VLASTNOSTI Systémy TYPY SYSTÉMŮ A JEJICH VLASTNOSTI S rostoucí úrovní systému stoupá i význam informací a mění se i jejich funkce a charakter. Na každý z vyšších typů systémů lze nahlížet podobně jako na systémy nižší, ovšem za cenu značného zjednodušení. IS-2012-2

TYPY SYSTÉMŮ A JEJICH VLASTNOSTI Systémy TYPY SYSTÉMŮ A JEJICH VLASTNOSTI Organizace představuje specifický druh sociálního systému vykazuje a integruje rysy umělého (racionálně vytvářeného) a přirozeného systému. Pojetí organizace jako racionálního systému klade důraz na cíle a poslání organizace jako celku a podřizuje mu všechny systémové komponenty (prvky a funkce), tedy i chování jednotlivců. Pojetí organizace jako přirozeného systému chápe organizaci jako soubor individuí, uplatňujících své přirozené zájmy, které jsou ve vzájemné interakci. Nutnost respektování obou aspektů IS-2012-2

TYPY SYSTÉMŮ A JEJICH VLASTNOSTI Informační systémy TYPY SYSTÉMŮ A JEJICH VLASTNOSTI Nutnost respektování obou aspektů !!! Potřebné - navrhnout vhodné informační technologie v relaci k informačním potřebám konkrétní organizace, dostupnosti dat, schopnostem je interpretovat aj. Informační systém nestojí sám o sobě, ale je součástí vyššího systému Počítačově orientované IS - komponenty tvoří hardware, software a datová základna. Jde ale pouze o jednu součást informačních systémů!!! IS-2012-2

Požadavky na počítačový IS Informační systémy Požadavky na počítačový IS Horizontální a vertikální integrace informací Rychlé agregování informací od nižších stupňů řízení Racionální prezentace informací v čase, formě a prostoru Optimální časová frekvence Vhodný rozsah uchovávaných informací IS-2012-2

Informační systémy IS - etapy vývoje Agendový přístup Systémový přístup př. skladové hospodářství př. skladová evidence skladová evidence příjem a výdej účetní evidence UŽIVATEL SOUBOR DAT APLIKACE UŽIVATEL APLIKAČNÍ PROGRAMY SŘBD BÁZE DAT IS-2012-2

Informační systémy Báze dat – principy: obsahuje soubory dat všechna data obsahuje jen jednou existují vazby obdobné jako v IS Báze dat – principy: IS-2012-2

Informační systémy Existují dva výrazně odlišné pohledy na informační systém podniku (IS): výrazně technologická orientace, pojímající IS jako artefakt IS je pojímán jako přirozený systém, vymezený nad informačními procesy v konkrétní organizaci Počítačově orientovaný IS je nutno chápat jako významnou součást organizace (systému), která musí být s ostatními komponentami v souladu. Podnikový informační systém je komplex lidí, procesů, programového vybavení, technických zařízení a organizačních pravidel – za účelem sběru, přenosu, aktualizace, uchování a zpracování dat s cílem včasného získání a prezentace informací. IS-2012-2

IS jako přirozený systém Informační systémy Srovnání vybraných atributů obou pohledů: pojetí IS IS jako přirozený systém IS jako artefakt obecně pojímaný "koncový uživatel" příjemce informace se subjektivním vnímáním člověk v rámci IS rozhodující informační procesy pojetí samotné informace vymezení IS informace jako zdroj (objektivní pojetí) informace jako interpretace dat (subjektivní pojetí) formalizace a formalizované operace s daty interpretace informace, navazující na předchozí transformaci soubor HW a SW, případně datová základna informační procesy, včetně poznávání a rozhodování IS-2012-2

Informační systémy Významný rozdíl v pojetí informace: Důsledek: Informace jako zdroj: její význam a hodnota jsou pevně a jednou provždy dány Přirozená interpretace informace respektuje individualitu příjemců - důraz na individuální znalosti a sdílení informací; jsou podporovány horizontální informační toky. Problémy „neúspěchu IS“ se objevují ve dvou rovinách: Řada "počítačových profesionálů" akceptuje pouze formalizované přístupy Značná část manažerů nerozumí podstatě informací a nedokáže formulovat své požadavky na IS. Důsledek: nedostatečná spolupráce na tvorbě IS a spoléhání, že ICT samy od sebe uspokojí informační potřeby IS-2012-2

Informační systémy Problém produktivity: Proč nedokážeme postupovat rychleji? IS-2012-2

Úrovně informace Myšlení - vytváření konceptuálních modelů světa Technici/inženýři tvůrci počítačových systémů Administrativa novináři Manažeři lidé při rozhodování SIGNÁLY DATA ZPRÁVY INFORMACE Pragmatika zprávám je přiřazován význam (smysl) Sémantika Sekvencím symbolů je přiřazován obsah Syntaxe vhodné signály prezentují symboly či sekvence symbolů lidské poznání Fyzikální svět Myšlení - vytváření konceptuálních modelů světa Při „zdolávání“ jednotlivých stupňů na cestě k využití informaci je nutné aplikovat syntaktické, sémantické i pragmatické aspekty. IS-2012-2