Teorie vzdělávání dospělých

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Problémy spojené se zaváděním CLIL do škol:
Advertisements

Jaroslav Šlehofer „Cobra“
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Cíle vzdělávání Význam zvažování a stanovení cílů vzdělávání
ŘÍZENÍ LIDSKÝCH ZDROJŮ Vzdělávání, kvalifikace, rozvoj
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Vzdělávání a jeho kategorie
Předmět psychologie Předmět psychologie práce a organizace.
AV stručná prezentace.
ZŠ A MŠ BOHUMÍN TŘ. DR. E. Beneše 456 okres Karviná, příspěvková organizace Digitální učební materiály ŠIII/2 VÝCHOVA KE ZDRAVÍ.
Vzdělávání dospělých: základní principy. PhDr. Zuzana Sládková ÚISK, FF UK.
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
PSYCHICKÉ JEVY.
Pedagogické minimum – lektorské dovednosti
Motivace ve vzdělávání dospělých Lektor: Mgr. Šárka Prachařová
Didaktické prostředky
Projekt: Analýza dalšího profesního vzdělávání v Pardubickém kraji Návrhy a doporučení Kolektiv autorů: Institut rozvoje evropských regionů,o.p.s. Univerzita.
Role tutora a studenta v on-line formě DiV. Klíč k úspěšné on-line výuce Kvalitní technické zázemí Zřetelné institucionální ukotvení Dostatečné personální.
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
Kritická analýza různých přístupů k vyučování SH
Projekty mobilit programu Leonardo da Vinci 2002 ___________________ PhDr. Helena Úlovcová
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Poradenství ve vzdělávání PhDr. Pavel Beňo Tel ,
Projekt Zkvalitnění vzdělávání pedagogických pracovníků v oblasti udržitelného rozvoje na školách Jihočeského kraje RČ: CZ.1.07/1.3.06/
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku gymnázia na předmět OSZ KLÍČOVÁ SLOVA: Celoživotní.
Zdravá škola.
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Otázky a dilemata. Komu? Dítě, žák, pedagog, pracovníciDítě, rodiče, pečovatelé Kde? Škola, poradenská instituceDomácí prostředí Kdy? Chování je nefunkčníNastane.
Pedagogické poradenství ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, poradenství ve vztahu k sociální práci, k intervenci.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Psychologie koučování
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Multidisciplinární spolupráce ve zdravotnictví (MS)
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
ICT v edukačním procesu
Didaktický proces Androdidaktika.
Modul č. 2: Tutor DiV Kurz: Distanční minimum (kód skupiny DMPRA0509) Tutor: Mgr. Monika Všetulová Olomouc,
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Vzdělávání zaměstnanců
UČENÍ EVA JEŘÁBKOVÁ.
Pedagogická diagnostika
ORGANIZAČNÍ FORMY VÝUKY
Kurikulum, metody výuky, didaktická technika
Didaktické metody Androdidaktika.
Zákony učení.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_19.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
ICT v edukačním procesu Dana Linhartová Ústav humanitních věd PEF MZLU v Brně.
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Vytrvalostí a dalším vzděláváním k vyšším kompetencím v oblasti tělesné kultury a zdravého životního stylu SPORTEM PRO LEPŠÍ ŽIVOT Vzděláváním k vyšším.
PEDAGOGICKÁ PSYCHOLOGIE Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jan Kumstát. Slezské gymnázium, Opava, příspěvková organizace.
Markéta Stará  Cíle školní TV  Vzdělávací, výchovné, zdravotní, socializační  Cíle vzdělávací oblasti “Člověk a zdraví“  ZŠ, středoškolské.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Didaktické prostředky
Rozvoj týmové spolupráce prostřednictvím pohybových aktivit
TYPY VÝUKY výuka produkční výuka regulativní výuka heuristická
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Teorie vzdělávání dospělých
Didaktické metody Androdidaktika.
DIDAKTICKÉ ZÁSADY obecné požadavky uplatňované v procesu výuky zajišťují kvalitu výchovně vzdělávacího procesu vztahují se na všechny stránky výuky, na.
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Současné pojetí školní TV Zážitková pedagogika
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
Psychologie koučování
Lekce 6: Dítě v procesu socializace výchovy a vzdělávání
Transkript prezentace:

Teorie vzdělávání dospělých Androdidaktika Teorie vzdělávání dospělých

Specifika vzdělávání dospělých Dospělí si uvědomuje objektivní požadavky na své vědomosti a dovednosti Zapojuje se do procesu z vnitřních pohnutek ⇒ selekce potřeby osvojovaných informací Srovnávání látky se zkušenostmi Musí mít možnost aktivně se podílet na řešení problémů a úkolů

Specifika vzdělávání dospělých Více modelů postupů a did. Analýzy Lektor má autonomii pro výběr učiv a a jeho zpracování Lektor si musí svou odbornou a morální autoritu sám vybudovat Musí počítat s širší škálou reakcí Partnerský vztah účastník- lektor a účastník- účastník

Specifika učení dospělých Vztah k učení – emocionální stránka, sebehodnocení Zkušenosti se vzdělávání – navazovat na ně Dospělí jsou partneři a spoluaktéři ve vzdělávacím procesu Formování vlastního stylu učení

Zásady vzdělávání dospělých Aktivní zapojení do procesu Motivace Názornost Systémový přístup Vlastní tempo učení Respektování věkové a individuální osobnosti

Poradenství ve vzdělávání Informativní funkce Orientace – hledání nejvhodnějšího programu a směru Intenzivní pomoc – vyskytne- li se konkrétní problém

Vliv zkušeností na proces učení Příznivé Kritičnost Snaha třídění informací Potřeba sebeuplatnění – větší motivace Nepříznivé Odlišné názory – odmítání látky Stereotyp – odmítání řešení problémů Konfrontace výukové situace s realitou Hledá jen bezprostředně aplikovatelné poznatky Vzdělávání dospělých ⇒ skupinové ⇒více informací ⇒záměr proložen experimentem, objevováním a zkušeností

Oblasti specifičnosti Fyziologická - sestupná tendence tělesných i senzorických funkcí Psychická – jiné vnímání času, pocit odpovědnosti, citlivost na ztrátu prestiže Sociální – přizpůsobení soukromého života, nová životní situace

Rozdíly v char. vzděl. procesu Aktivity institucionální a stabilizované X Aktivity decentralizované a flexibilní Cíle, obsah a formy – unifikované Cíle, obsah a formy – diverzifikované podle potřeb Tradiční didaktické metody Tvorba operativních metodických soustav podle účastníků a podmínek Získané vědomosti aplikované časem Vědomosti a dovednosti využívány hned nebo za krátkou dobu

Formy vzdělávání Klasická – prezenční Distanční Kombinovaná E-learning

Trojdimenzionální model výuky dosp. 1) kognitivní dimenze – hybridní proces, osvojování vědomostí, dovedností a návyků 2) pragmatická – získávání nové kvality jednání a chování 3) kreativní – tvůrčí modifikace poznání a zkušeností