METODY A TECHNIKY DRAMATICKÉ VÝCHOVY

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
K terminologii a praxi hraní rolí v dějepisném vyučování
Advertisements

Drama – vývoj a rozdělení
Tematická a kompoziční složka literárního díla
Slohové postupy.
Obecné poučení o literatuře
Komunikační dovednosti
Kvalitativní výzkum.
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
VÝUKOVÁ METODA DEFINICE KRITÉRIA VOLBY
Zásady rozboru textu uměleckého a neuměleckého
Mgr. Michal Oblouk. nejjednodušší podává fakta (co se kdy a kde stalo nebo stane) údaje jsou řazeny v místních či časových sledech nebo abecedním způsobem.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
POPIS = informuje o výsledcích pozorování objektů neživých i živých, o jejich pohybu a činnosti.
Vybrané techniky a metody sociální práce
Zásady v tréninkové přípravě mládeže Licence B
Systémy pro podporu managementu 2
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Tazatelská síť.
Dramatická výchova a využití jejich prvků v práci muzejního pedagoga workshop pro pracovníky muzeí Muzeum h lavního města Prahy
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.8.
v pedagogické diagnostice
Obecné poučení o literatuře
I Operační program vzdělání pro konkurenceschopnost 1.1. Globální grant: Zvyšování kvality ve vzdělávání ve Zlínském kraji Projekt CZ.1.07/1.1.08/
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Úvod do managementu 1. seminář
Možnosti mystifikace ve školním dějepise metodami dramatické výchovy
Systémy pro podporu managementu 2 Inteligentní systémy pro podporu rozhodování 1 (DSS a znalostní systémy)
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Metody pedagogické diagnostiky
Skupinové interview (Focus group)
LEADERSHIP DEVELOPMENT PROGRAM
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
D R A M A Mgr. Michal Oblouk. DRAMA Slovo odvozeno z řeckého pojmenování dráma = čin, jednání, skutek Literární dílo určené k jevištnímu provedení Divadelní.
osob s mentálním postižením
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Autor: Mgr. Dana Forýtková
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Poznáváme antickou kulturu „ „Vzdělanost má trpké kořínky, ale sladké plody“ Aristoteles.
Jazykový projev Profil a plán předmětu. Cíl předmětu Naučit se využívat mluveného a psaného jazykového projevu  k odpovídající prezentaci sebe sama 
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Vyučovací metody Školní pedagogika 2013.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Teambuilding 2 Posouzení potřeby Podávání zpětné vazby
Didaktika geografie.
ETNOGRAFICKÉ INTERVIEW ● cíl: zjistit, jak zkoumané osoby interpretují svět kolem sebe ● raport - navození příjemné, uvolněné atmosféry ● informant - osoba,
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
DRAMATERAPIE VY_52_INOVACE_ února 2014
 program „Začít spolu“ (Step by Step) je realizován ve více než 30 zemích  v ČR od 1994 v MŠ, 1996 v ZŠ  pedagogický přístup orientovaný na dítě 
LITERÁRNÍ DRUHY DRAMA – DRAMATICKÉ ŽÁNRY Mgr. Michal Oblouk
Název školy:Základní škola Okříšky Autor:Mgr. Jana Němcová Název:VY_32_INOVACE_17 Téma:Vypravování Číslo projektu: CZ 1.07/1.4.00/
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
Teorie a metodika výchovy Lekce 4: Pedagogika volného času a zážitková pedagogika Mgr. Katřina Lojdová
Vzdělávání pedagogických pracovníků v přírodovědných a technických oborech Závěrečná odborná konference Trojlístek - podpora výuky přírodopisu, biologie,
Vedení dialogu a diskuse Dobrá dohoda je dcerou nespoutaného myšlení a vzájemného respektu Jiří Plamínek.
PSYCHOLOGIE KOMUNIKACE KOMUNIKAČNÍ SITUACE V PRÁCI MANAŽERA IVANA NEKVAPILOVÁ Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Projekt: Vzdělávání pro.
O útvarech, žánrech a textech
SLOHOVÉ POSTUPY A ÚTVARY
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
SLOHOVÉ POSTUPY a ÚTVARY
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE DĚJEPIS Úvod do tématu ŠOA Gymnázium Nové Strašecí
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
6. Diagnostika sociálních vztahů ve skupině dětí
Mgr. Helena Hubatková Selucká VIKBB35 Podpora čtenářství – podzim 2013
O útvarech, žánrech a textech
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

METODY A TECHNIKY DRAMATICKÉ VÝCHOVY Eva Káňová Březen, 2011

„Dramatická výchova je systém řízeného, aktivního uměleckého, sociálního a antropologického učení dětí či dospělých založený na využití základních principů a postupů dramatu a divadla, se zřetelem na jedné straně: ke kreativně-uměleckým a k pedagogickým požadavkům na druhé straně: k bio-psycho-sociálním podmínkám (individuálním i společenským možnostem dalšího rozvoje zúčastněných osobností).“ (Valenta, s. 40)

TYPOLOGIE DRAMATICKÝCH HER VĚTŠÍ HROVÉ CELKY Drama založené na příběhu – který zná předem učitel, ale žáci nikoliv Drama založené na literárním textu – kdy děj zná jenom učitel – kdy děj znají žáci i učitel držet se předlohy odstupovat od předlohy Drama založené na tématu nebo problému – kdy učitel ani žáci předem nic nevědí – kdy učitel předem stanovuje pouze problém, ale ne postup; žáci předem nic nevědí – kdy učitel předem zná téma a stanovuje sled úkolů, ale žáci předem nic nevědí Drama založené na kombinaci předchozích typů

FIXOVÁNÍ TVARU A PŘEDSTAVENÍ MENŠÍ HROVÉ CELKY Hry modelující prosté zobrazení jevu Hry modelující situaci, v níž se uskutečňují určité nekonfliktní vztahy Hry modelující situaci, v níž se uskutečňují vztahy a napětím, obtíží, konfliktní povahy CVIČENÍ A TRÉNINK DALŠÍ KLASIFIKACE JEDNOTLIVÝCH DRAMATICKÝCH HER A CVIČENÍ (RESPEKTIVE HRANÍ ROLÍ) FIXOVÁNÍ TVARU A PŘEDSTAVENÍ

TYPOLOGIE ETAP Rozehřátí, uvolnění, zklidnění, soustředění Startovací bod Hledání tématu (pokud není předem dáno) Zaostřování na jev (výběr určitých prvků důležitých pro rozvoj dramatu a cíl) Plánování hry na začátku i průběžně Budování důvěry v drama (aby hráči začali vstupovat do děje) Sbírání/vytváření informací Vytváření atmosféry a charakteristik různých okolností Posouvání děje

Typologie etap Vytváření napětí Nastolení kontrastu Nastolení, eskalace a vyvrcholení napětí, problému, obtíže, konfliktu Analýzy jevů, variování, experimenty ve vztahu k problému (obsahu) Estetizované ztvárnění jevů/problémů (obsahu), experimenty ve vztahu k formě Zpomalení Řešení, rozuzlení Závěr Reflexe a hodnocení

METODY A TECHNIKY DRAMATICKÉ VÝCHOVY METODA PLNÉ HRY METODY PANTOMIMICKO-POHYBOVÉ Pantomima částečná, dotyková, mechanická, narativní, ozvučená Pantomimický překlad, pantomimizace prostoru, prostředí a věcí, parafrázování pohybem, úplná pantomima Pohybová cvičení, proxemizace postojů, předávaná pantomima, přetahování, převrácený dabing, pohybový rituál, sekvenční pantomima, taneční drama, zrcadlení, živá loutka

METODY VERBÁLNĚ ZVUKOVÉ alej, alter ego, brainstorming, čtení, dabing, dialogické monology, diskuse, disputace, dotazování a odpovídání, extralingvistické hry, hádka, chór, imaginativní hra, konverzace, mluvící předměty, monolog – verbální sólo, neviditelné hlasy, porada, postsynchron, předávaná řeč, quasipanel, recitace, rozhovor, ticho, titulkování, verbální a zvukový rituál, vyjednávání, zaslechnutá řeč, zpěv a hudební exprese

METODY GRAFICKO-PÍSEMNÉ Beletrie, deníky, dokumenty, dopisy, dotazníky, testy, eseje, formuláře, foto-film, inventáře a seznamy, inzerát, leták, líčení, logo, slogan, název, mapy, plány, myšlenkové mapy, obrazy, obrazová představa, odborný text, plakát, projekt, recenze, reflexe, role na zdi, scénář, schéma, sociogram, telegram, zpráva, životopis

METODY MATERIÁLOVĚ-VĚCNÉ Práce s jakýmikoliv objekty a stavbami Práce s kostýmem Práce s loutkou Práce s maskou Práce s modelovacím materiálem Práce s papírem Práce s prostorem Práce s rekvizitou – věcí Práce se stroji a přístroji Práce se světlem a stínem Práce se zástupnými předměty

METODY ŘÍZENÍ VYUČOVÁNÍ (TŘÍDNÍHO MANAGEMENTU) Instrukce Odpočítávání Otázky Předvádění Souběžné vedení Mlčení Učitel v roli Pozice a pohyb učitele v prostoru Podávání informací Fyzická manipulace Zpětná vazba Řízení materiálem Vypravování Shrnování Pravidla Signály

LITERATURA VALENTA, J. Metody a techniky dramatické výchovy. 1. vydání. Praha: Grada Publishing, 2008. 352 s. ISBN 978-80-247-1865-1