Učitel by měl mít vlastnosti:  Pracovní – svědomitost, důslednost, vztah a láska k dětem  Intelektuální – tvořivé myšlení, logičnost, konkrétnost 

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Environmentální výchova pro základní školu
Advertisements

AUTOEVALUACE neboli VLASTNÍ HODNOCENÍ MŠ Martina Kupcová.
Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
PSYCHICKÉ JEVY.
Vzájemná hospitační činnost
PŘEDSTAVENÍ VÝUKOVÉ AKTIVITY VYUŽÍVAJÍCÍ ICT PRO ŽÁKY Vypracovala: Ilona Plocková.
MANAGEMENT Mgr. Petra Neumannová.
kurz pro lektory kurz pro lektory 19. a 19. a Mgr. Pavel Motyčka
VY_32_INOVACE_PSYPS11160ZAP Výukový materiál v rámci projektu OPVK 1.5 Peníze středním školám Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Rozvoj.
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA:
Metody pedagogické diagnostiky
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Výchovné a vzdělávací strategie a cíle ve výuce přírodopisu
Educoland 1. setkání: (sebe)reflexe v práci učitele
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
PSYCHOLOGIE VÝCHOVY A VZDĚLÁVÁNÍ
Pedagogická komunikace
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Assessment centrum.
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
Osobnost učitele, vlastnosti učitele, pracovní činnosti učitele
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
OSOBNOST UČITELE JAKO JEDEN ZE SUBJEKTŮ VÝCHOVNĚ-VZDĚLÁVACÍHO PROCESU Seminární práce KPG/RPEPS Pavel Švejda.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
III. TYPOLOGIE PEDAGOGICKÉ DIAGNOSTIKY A) Diagnostika neformální – mikrodiagnostika - průběžné diagnostikování: vědomostí, dovedností, názory, představy,
Co je to učení?. Učení je jeden ze základních vývojových procesů, jehož výsledkem je relativně trvalá změna vyvolaná zkušeností. (Denglerová, 2009)
Osobní bezpečí. Sebepojetí Sebepojetí - znamená porozumět sám sobě, svému JÁ, svým náladám, chování Sebepojetí – zahrnuje sebepoznávání, sebehodnocení.
Připraveno s podporou programu Erasmus+ Evropské unie. Výsledky učení v pedagogické činnosti vysokých škol Představení metodiky.
Psychická struktura osobnosti Vytvořila Ing. Lenka Hřibová, Duben 2016.
Výukový materiál zpracován v rámci projektu
Výchova (definice) celoživotní společenský proces ovlivňování osobnosti…. proces záměrného působení na osobnost člověka… směřující k cíli vzájemné působení.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
SEBEPOZNÁNÍ JÁ Mgr. Michal Oblouk.
Assessment centrum.
VIRTUÁLNÍ HOSPITACE DĚJEPIS Úvod do tématu ŠOA Gymnázium Nové Strašecí
Pedagogická Psychologie
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
11. Evaluace/hodnocení Hodnocení škol, školských zařízení a vzdělávací soustavy vymezuje § 12 zákona 561/2005 Sb. o předškolním , základním, středním,
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Psychologie výchovy a vzdělávání
Komunikace učitele se žáky
Osobnost supervizora Jitka Navrátilová
Sociální dovednosti učitele
12. Autodiagnostika = sebepoznání (z hlediska psychologie součást sebereflexe, která je strukturovaným procesem vývoje osobnosti)
EVROPSKÝ SOCIÁLNÍ FOND
VIKBA32 Informační vzdělávání
Jak zvládat zlost a agresivitu
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Pedagogika II Mgr. Kateřina Lojdová
Assessment centrum.
Bc. Miloslava Vavříková
Rodičovství biologické a pěstounské
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Pedagog.
Transkript prezentace:

Učitel by měl mít vlastnosti:  Pracovní – svědomitost, důslednost, vztah a láska k dětem  Intelektuální – tvořivé myšlení, logičnost, konkrétnost  Citově temperamentní – sebeovládání, trpělivost, optimismus  Společensko-charakterové – laskavost, srdečnost, porozumění, slušnost, ohleduplnost, uctivost  Charakteru a vůle – spravedlivost, cílevědomost, samostatnost, čestnost, upřímnost, zásadovost, vytrvalost

 Komunikativní  neustále rozšiřovat obzor svých vědomostí  tlumočit žákům vlastní myšlenky (expresívnost)  Diagnostické  Sebediagnostické = sebereflexe Učitel by měl mít znalosti v oblasti:  oborové  pedagogické,  psychologické,  didaktické,  komunikativní,  sociální,  manažerské,  kulturní…

 Dle zaměření na obor nebo na žáky: ◦ Logotrop ◦ Paidotrop

 Typologie podle stylů výchovy (K. Lewin) ◦ Autoritativní ◦ Demokratický ◦ Liberální

 Termín interakce znamená vzájemné působení. Interakce je vždy dvojstranná, zúčastňuje se jí učitel i žák a chování jedné strany ovlivňuje chování druhé  Každý učitel inklinuje k určitému způsobu interakce, který u něho převládá v rozlišných interakčních epizodách, takže můžeme hovořit o jeho interakčním stylu.  Interakční styl je relativně stabilní charakteristika učitele

 Sebereflexe: uvažování o sobě, které by mělo vést k hlubšímu sebepoznání Sebereflexe je:  předpoklad řešení problémových pedagogických situací  jedna z klíčových pedagogických kompetencí  součást profesního rozvoje učitele

 psaná sebereflektivní výpověď (popis, analýza, interpretace)  učitelův deník  videozáznam hodiny  zpětná vazba od kolegy (hospitace)  zpětná vazba od žáků

 vnímat, popisovat a hodnotit své myšlení, postoje, emoce, způsoby jednání  stanovit si jasný cíl a vytvořit soubor kritérií hodnocení  používat řadu sebereflektivních technik  klást si sebereflektivní otázky  nalézat odpovědi  srovnávat stav aktuálního „já“ s ideálním a požadovaným „já“  odhalovat pravé příčiny sledovaných jevů  vyvozovat závěry pro své zdokonalování

1. Stačím pozorně sledovat práci žáků v hodině a poskytuji pomoc těm, kteří to potřebují? 2. Umím rozeznat, co žáky nejvíce baví a proč, zda dosahují úspěchů, nebo zda prožívají neúspěch? 3. Co mi pomáhá při navazování kontaktu se žáky? 4. Umím vytvořit strukturu vyučovací hodiny? Mají moje hodiny spád a dynamiku? 5. Umím sledovat projevy nepozornosti a nekázně žáků a nacházet jejich příčiny?

1. Popisné otázky si učitel klade o učivu, žácích, metodách, způsobech jednání v pedagogických situacích, svých emocionálních prožitcích. 2. Hodnotící otázky se týkají názorů, postojů, způsobech jednání ve vyučovací hodině. 3. Kauzální otázky směřují k odhalení příčin a zdrojů postojů a způsobů jednání (proč). 4. Rozhodovací otázky vedou ke změně postupů, způsobů jednání (jak).

 Vysvětlete kolegovi v pěti minutách, jak se hraje Člověče nezlob se  Položte si v každé kategorii alespoň jednu otázku ke svému „pedagogickému působení“ a pokuste se ji zodpovědět

 Text „V parku“ 1 – 4

 od popisu po reflektivní záznam;  od žádných otázek přes otázky po odpovědi na otázky;  identifikace a postupně efektivnější zacházení s vlivem emocí;  v „odstupu od události”;  v sebetázání, zpochybňování vlastních myšlenek;  v rozpoznání důležitosti předchozí zkušenosti;  v braní v úvahu názorů ostatních lidí  směrem k metakognici – přezkoumávání vlastních reflektivních procesů