Jak psát a jak mluvit 2. Přednáška (v) ; 13:45 – 15:15

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Návod na postup k neuměleckým textům u ústní maturitní zkoušky z ČJL
Advertisements

Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno,
Jak vytvořit prezentaci
MS Office PowerPoint 2007 Ing. Jaroslav Parma.
PUBLICISTICKÝ STYL PaedDr
PRAVIDLA PRO Tvorbu PREZENTACÍ
Umění prezentace.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink.
Zásady písemného vyjadřování, zefektivňující kontakt s médii a institucemi Přednáška PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin.
PhDr. Josef Duplinský, CSc. PhDr. Zuzana Hadj Moussová
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
Jaroslava Geletičová, Celostátní seminář SOČ, Brno
KURZY PRO VYSOKOŠKOLSKÉ PEDAGOGY doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
Komunikace.
Media relations – základní vymezení
Distanční studijní texty
Hodnocení ústní prezentace Mgr. Petra Janečková šk. r. 2007/2008
Jak vzniká zpráva Podpora využití ICT ve výuce průřezových témat na základních školách (CZ.1.07/1.1.00/ )
Prezentační dovednosti
Krizová komunikace a princip kontinuity Přednáška od 12:15 do 13: PaedDr.Emil Hanousek,CSc., :: Ing. Martin Švehla.
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Odborný styl PaedDr. Hana Vítová Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456 CZ.1.07/1.5.00/ MODERNIZACE VÝU.
Obhajoba maturitní práce
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
FÁZE NÁCVIKU SLOHOVÉHO PROJEVU
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_2.1.4.
Jak sestavit referát „Kuchařka“ pro žáky.
Tiskový mluvčí jako profese
Shrnutí základních tématických okruhů
Účinná prezentace doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Styl řečnický Marcela Jurková.
Mgr. Bc. Radka Burketová Písemné vyjadřování, krizová komunikace, zásady a pravidla mluveného projevu Mgr. Bc. Radka Burketová.
Pedagogická diagnostika
Shrnutí základních tématických okruhů
Prezentační dovednosti Michal Kindl. CÍL ŠKOLENÍ/PREZENTACE Seznámit se základními prezentačními dovednostmi, technikami a postupy používanými při tvorbě.
Zásady tvorby prezentace
Jak přednášet o fyzice.
Přesvědčivá argumentace
Tvorba posterů *1* - Co je to poster? *2* - Jak vypadá?
Michal Rameš, Martin Pína, Jan Panáček
Jazykový projev Profil a plán předmětu. Cíl předmětu Naučit se využívat mluveného a psaného jazykového projevu  k odpovídající prezentaci sebe sama 
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
Jak prezentovat Dana Hlaváčková.
Prezentace Ing. Miluše Sedláčková.
Písemné vyjadřování, zefektivňující kontakt s médii a institucemi Přednáška od 12:15 do 13: PaedDr.Emil Hanousek,CSc.,
Publicistické útvary ČÍSLO DUM VY_32_INOVACE_CJL_3,4_70 Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ,
Tomáš Seidl 1 c. Prezentace Podání většího množství informací v krátkém čase. Co je k dobré prezentaci třeba? Kvalitní vystupování Dokonalá prezentace.
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM: VY_32_INOVACE_94 Licence: CC BY-NC-SA 3.0 Jméno autora:
CHYSTÁME SE PSÁT DOPIS POKYNY A RADY ZÁSADY NA ÚVOD O DOPIS JE VIZITKOU AUTORA, ORGANIZACE O S P R Á V N O S T  VĚCNÁ  SLOHOVÁ  JAZYKOVÁ  ESTETICKÁ.
KULTURA OSOBNÍHO PROJEVU Střední škola obchodně technická s. r. o. Mgr. Marta Fojtíková.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
PREZENTACE.  Základní principy prezentace  Příprava prezentace  Struktura prezentace  Závěr.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
PROSLOV Mgr. Michal Oblouk.
Název školy: Základní škola a Mateřská škola Kladno, Vodárenská 2115
Škola Katolické gymnázium Třebíč, Otmarova 22, Třebíč Název projektu
Písemný a mluvený projev
Inf Prezentace informací
Krizová komunikace a princip kontinuity
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Tiskový mluvčí ZUR 295 Tereza Fojtová, tisková mluvčí MU
Datum: Projekt: Kvalitní výuka Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/
9. ročník Michaela Hantková
Shrnutí základních tématických okruhů
ČÍSLO DUM: VY_32_INOVACE_CJL_3,4_77
Zásady a zlatá pravidla mluveného projevu
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
STYL PROJEVŮ MLUVENÝCH A PSANÝCH
Číslo projektu Číslo materiálu název školy Autor Tematický celek
Transkript prezentace:

Jak psát a jak mluvit 2. Přednáška (v) 6. 1. 2012; 13:45 – 15:15 Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Činnosti v média relations – mluvit a psát Vladimír Menšík 2

Mluvit nebo psát? Mluvené slovo Psané slovo více prostředků ke sdělení/vyvolání emocí (působí intonace, rytmus, barva hlasu, hlasitost, interpunkce, mimika, gestikulace), jasná personifikace, možnost grafického doplnění, ale je: více náročné na vnímavost posluchačů, víc improvizace, větší možnost adaptace plyne lineárně a jiné než lineární strukturování je obtížné; výhody se uplatní zejména při sdělování jednodušších faktů a souvislostí, v případech, kdy chceme vzbudit určité pocity Psané slovo umožňuje také vzbudit emoce, ale jinými prostředky, více času na přípravu, možnost korekcí nemáme pod kontrolou prostředí, atmosféru, situaci, ve které bude text čten, a zda vůbec bude přečten může být obsažnější, čtenář se k textu může vracet, aktivujeme zrakovou paměť, text lze graficky strukturovat uplatní se zejména k exaktní formulaci (právní aspekt), složitějšímu popisu, objasnění složitějších souvislostí,, shrnutí více stanovisek, pozdějšímu doložení; Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Podmínky úspěchu Dobrá příprava; Kvalitní text; Správné umístění; pro koho píšeme (cílová skupina, médium), tomu je potřeba přizpůsobit styl, rozsah a formát co je cílem psaní, co chceme sdělit, jakou reakci očekáváme a na základě čeho bychom sami reagovali oním žádoucím způsobem Kvalitní text; Blahodárné škrtnání. vnitřní propojenost textu (zejména delších) jasné a čtivé psaní (lehké pero): jednoduchá, srozumitelná slova, krátké věty, neotřelé a jasné formulace. Využití headlinů, sloganů, mott, metafor, řečnických otázek, humoru Příliš dlouhý text je dobré rozbít nadpisy, odrážkami, odlehčit vyjmutím poznámek pod čarou atp. Doplňky textu: fotografie, kresby, grafy, tabulky Korektura: obsahová, jazyková, slohová (víc očí víc vidí) Správné umístění; médium, čas, způsob Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Zásady dobrého psaní Tvořivá práce s pravdivými informacemi Obsah je prvotní, forma jej podporuje Styl (osobitost, emoce, respektování některých tabu) Správná volba žánru: popis + citace, poznámky, označené komentáře, dodatečná fakta, infotaiment rozsah Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Typy textů z pera TM Tisková zpráva Press kit (soubor tiskových informací) Článek („PR článek“) Newsletter Firemní časopis Direct mail Dopisy Pozvánky Tiskoviny k akcím Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Tisková zpráva Základní struktura: Nejdůležitější zásady: Relativně krátký text, sdělující novou skutečnost, připravený tak, aby mohl být převzat do médií (zásada převrácené pyramidy – od základní informace k těm ostatním). Základní struktura: Titulek: výstižný, korektní, nápaditý, vzbuzující zájem o obsah Domicil: důležité pro novináře, zdůraznění místa i času může mít velký význam Hlavní sdělení: „kdo, co, kdy, kde“, to jsou hlavní sdělení, pak následuje „jak a proč“ další části: argumentace, rozvíjející ?proč“, souvislosti, reference, citace, informace o subjektu Kontakt Nejdůležitější zásady: hlavní sdělení jako první, pak vše ostatní; neobohacovat zprávu o další souvislosti, nejsou-li úplně podstatné; odstranit všechna nedůležitá adjektiva, zejména sebechválu; krátké věty; každé slovo musí být důležité, žádná vata. Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Zdá se to být samozřejmé, ale Gramatika (skloňování, časování, pravopis, úloha nespisovných výrazů) Stylistika (trpný rod, chybné předložky, cizí slova, více jak - více než, movitý – mohovitý) Pravdivost (litera scripta manet) Jazyková čistota (cizojazyčné zlozvyky) (vše se lze naučit nebo se v případě potřeby poučit) Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Jak mluvit? Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Michale Douglas: Money never sleeps Šokující věta na začátku; bonmoty jako ninja generaqtion, stereoid banking, přímá řeč – bankéř: můj život je nudný, ve vězení: což jste se tam venku všichni zbláznili?, údarná čísla? 40% veškerého zisku z finančních operací; black-out typu – 75 lidí na světě ví, co to je; vtipná přirovnání – zbraně hromadného ničení; výrazná pointa na konci; 11. Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz :: 11

Šokující věta na začátku; bonmoty jako ninja generaqtion, stereoid banking, přímá řeč – bankéř: můj život je nudný, ve vězení: což jste se tam venku všichni zbláznili?, údarná čísla? 40% veškerého zisku z finančních operací; black-out typu – 75 lidí na světě ví, co to je; vtipná přirovnání – zbraně hromadného ničení; výrazná pointa na konci; 12

Výhody a úskalí mluveného slova Dodatečná sdělení Projev emocí Zdůraznění, zpochybnění, zlehčení Dodatečné nástroje Poloha a barva hlasu Intonace, výslovnost, frázování Veřejný projev (TV, vystoupení) Mimika, gestikulace, řeč těla Podpůrné prostředky (kresby, grafy) Zjev, oblečení, vystupování Nevýhody Rušivý vliv prostředí Nižší úroveň zainteresovanosti a informovanosti posluchačů Snížená schopnost posluchačů vnímat a chápat daný problém Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Co definuje kvalitního řečníka Paměť (rychlé vybavování argumentů, souvislostí, parametrů, definic, čísel) Inteligence (logické řazení, vtažení do problému) Slovní zásoba (přesné vystižení podstaty, zvýšení zajímavosti, gramatika, která neruší) Schopnost empatie (reflexe pocitů recipientů) Využití periferních výrazových prostředků (hlas, rytmus, mimika, gestikulace) Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Jak se zdokonalit Paměť (pexeso, popis obrázku, volná interpretace textu, včerejšek) Slovní zásoba (cílená četba beletrie) Trénink (diktafon, kamera) Důkladná příprava každého vystoupení Sebereflexe, skromnost Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Mluvení v médiích - interview Tři faktory úspěšnosti Kvalita přípravy Klíčová sdělení, argumenty, čísla, fakta Znalost daného média a novináře, charakter, styl, technologie Počítat i s nepříjemnostmi Schopnost přesvědčivé formulace Nasazení, energičnost, motivace Jasná a stručná vyjádření Reakce na otázky Logicky a přehledně řadit argumenty Neváhat Dobrý kontakt s novinářem (nepoučovat, bez konfrontace) Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Techniky v interview Volba vhodné roviny Převzetí iniciativy (veřejnost by mohlo zajímat …, Možná nebudete věřit, že …) Překlenutí od negativního k pozitivnímu (to je obecně pravda, ale v našem případě …, Dlouhá léta platilo, ale dnes …, Lze se na to podívat i z druhé strany …) Zdůraznění (to je pravda, ale nejdůležitější je …) Doložení (grafy, čísla, statistiky, zkušenosti jiných) Kouzlo osobnosti (připravené poznámky, formulace, headliny) Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Specifika interview pro tisk Více času, hlubší záběr (30-60 min), připravení novináři, možnost variability témat! Natáčení rozhovoru – kontrola V projevu dobré respektovat, že Emoce se do výsledku nepromítnou Co se řeklo, to se může otisknout Nemusí být otištěno vše, přímá řeč se prokládá komentáři, dalšími sděleními, fakty Autorizace není povinná, ale kontrola je praktická Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Specifika interview pro rozhlas Zpravodajský rozhovor – pouze výňatek Publicistický rozhovor – větší prostor, vnitřní logika, záměr Účast v diskusi Čím stručnější a jasnější, tím úspěšnější Někdy je lepší mlčet Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Specifika interview pro televizi Úskalí a kouzla střihu Vystoupení ve zpravodajství a publicistice Účast v besedách Pár dobrých rad do studia Odpočatý, bez trémy a v dobré náladě Střízlivé oblečení (pozor na bílou a třpyt) Příměřená mimika a gestikulace Výhodná poloha Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Ukázka – čeho se lze dočkat Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::

Veřejné vystoupení Napsaný projev nebo zpaměti? Šikovná struktura Otevření tématu, které zaujme Popis problému Souvislosti, možnosti řešení, postoje zainteresovaných Cesta řešení, argumenty pro a proti Pointa = výzva nebo poučení Varianty Hvězdice (ukotvení a úvahy různými směry) Červená nit (soustavné opakování základního faktu) Substituční logika (rozvíjení tématu paralelně k jednoduchému a dobře známému příměru či příkladu) Úvod rozhoduje (pronikavá otázka, anekdota, historka) Jak skončit (zopakovat fakta, sugestivní otázka, výzva) Diskusní příspěvek (v panelových diskusích atp.): navázat na jiného účastníka, přímo k věci, jednoduše a logicky Ing. Martin Švehla martin@svehla.cz PaedDr.Emil Hanousek,CSc., 14002@mail.vsfs.cz ::