Bakalářská diplomová práce FSS MU Brno 2007

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Dita Pelantová Šárka Lukešová 3.VSRR
Advertisements

PaedDr. Zuzana Horváthová, Ph.D. doc. Ing. Josef Abrhám, Ph.D.
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Hodnotová orientace svobodné generace
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Ústav pedagogických věd FF MU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
DOTAZOVÁNÍ v rámci kvantitativních i kvalitativních výzkumů
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Česká legislativa sociálních služeb – hodnoty a etická dilemata
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary, Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_11_MARKETINGOVÝ.
Sociologický výzkum.
KVANTITATIVNÍ NEBO KVALITATIVNÍ VÝZKUM?
Švec Vlastimil - Krátká Jana - Kubiatko Milan - Pravdová Blanka
Zpracování dat Kvalitativní výzkum.
Sociální práce s rodinou 3
Využití zprostředkovaného učení ve výuce 1. třídy základní školy
Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence
Adolescence (16 – 18 až 20 – 22 let).
Skupinové interview (Focus group)
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
MASARYKOVA UNIVERZITA FAKULTA SOCIÁLNÍCH STUDIÍ KATEDRA PSYCHOLOGIE
doc. Ing. Cyril Klimeš, CSc. prof. Ing. Radim Farana, CSc.
Analýza nabídky bakalářských studijních programů ICV v rámci pedagogického vzdělávání Ing. Lenka Danielová, Ph.D., Mgr. Dita Janderková, Ph.D., Doc. PhDr.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
Případová studie Seminář 2014.
Struktura bakalářské práce
OBHAJOBA BAKALÁŘSKÉ DIPLOMOVÉ PRÁCE
Sociální politika KVSOPO Jaro 2006 Katedra veřejné ekonomie Mirka Wildmannová 5. patro, místnost 523 Konzultační hodiny: úterý
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Programy optimalizace osobnosti
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Bc. Jaromír Šetek VNÍMÁNÍ ZEMĚ PŮVODU ZNAČKY A ZEMĚ PŮVODU PRODUKTU VEDOUCÍ PRÁCE: Ing. Pavel Štrach, Ph.D. et Ph.D.
SVOČ Zdravotně sociální fakulta JIHOČESKÁ UNIVERZITA V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH Romské ženy a tabu Autorka: Bc. Denisa Kroupová Školitelka: PhDr. et Bc. Alena.
OVĚŘENÍ EFEKTIVITY FIE U ROMSKÝCH DĚTÍ PhDr. Anna Páchová, Ph.D. Katedra psychologie Pedagogická fakulta Univerzity Karlovy.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Zpětná vazba zákazníků ve vybrané společnosti Autor bakalářské práce: Zuzana Kodýdková Vedoucí bakalářské práce: Ing. Kamila Tišlerová, Ph.D. Oponent bakalářské.
Řízení vztahů se zákazníky ve vybraném podnikatelském subjektu v oblasti maloobchodu s potravinářských zbožím Autor: Veronika Janáková Vedoucí práce: Ing.
Personální práce v malé organizaci Milada Matyšková.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie PREZENTAČNÍ A KOMUNIKAČNÍ DOVEDNOSTI MANAŽERA VE VYBRANÉM PODNIKU.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Struktura a vypořádání hospodářského výsledku v dané obchodní korporaci.
Motivace a stimulace zaměstnanců ve vybrané obchodní společnosti
Workshop pro tazatele Bc. Petr Pavlíček Bc. Artem Vartanyan
Hodnota vnímaná zákazníkem
Zpětná vazba zákazníků ve vybrané společnosti
Assessment centrum.
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Analýza vhodnosti používaných komunikačních nástrojů ve vybraném podniku.
Sociologie jako věda Mgr. Vladimír Velešík.
Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Ústav podnikové strategie Vztah řízení výkonu a pracovního hodnocení zaměstnanců ve vybraném.
Úvod do kvalitativního výzkumu
Vzor individuální prezentace
Katedra sociální práce
Rodičovství biologické a pěstounské
Student: xxx Vedoucí práce: xxxx Obhajoba: xxx
Transkript prezentace:

Strategie seznamování a volba životního partnera osob v mladší dospělosti Bakalářská diplomová práce FSS MU Brno 2007 Vypracoval: Rostislav Novotný Vedoucí práce: PhDr. Martin Vaculík, Ph.D.

Zadání práce Cíl práce: Zjistit, jak se lidé ve věku kolem 30-ti let seznamují - s úmyslem vytvořit partnerský vztah směřující k založení rodiny. Teoretická část: Definice pojmů a konceptů (mj. koncept atraktivity, hledání partnera a seznamování se s ním) Porovnání odlišností v dostupných zdrojích Seznámení s výsledky doposud provedených výzkumů Výzkumná část: Osoby v mladší dospělosti, které hledají partnera případně i na ty, kteří už byli v tomto hledání úspěšní. Koncept atraktivity (Kdo je pro nás atraktivní? A pro koho si myslíme, že jsme atraktivní my?), Způsoby seznamování Případné strategie chování při seznamování Výzkumná metoda: kvalitativní výzkumný projekt Sběr dat: polostrukturovaný rozhovor Očekávané výsledky práce: Model seznamování se zaměřením na rozdíly mezi ženami a muži Popis proměnných, které v hrají důležitou roli při seznamování Návrh hypotéz (k ověření pro případné další výzkumy)

Teoretická část - struktura Mezilidské (interpersonální) vztahy Afiliace Osobní vztahy Interpersonální přitažlivost Láska Období mladší dospělosti Seznamování Poznávání člověka člověkem Výběr partnera – náhoda nebo cílená volba? Modely strategií seznamování optikou sociální psychologie Modely strategií seznamování optikou evoluční psychologie

Teoretická část - úskalí Nejednoznačné definice pojmů v dostupné literatuře (seznamování, volba/výběr partnera, taktika, strategie)

Výzkumná část - struktura Předmět a cíle výzkumu Použité teoretické koncepty a východiska Výzkumná metoda Volba kvalitativního přístupu Způsob výběru výzkumného vzorku Technika sběru dat Způsob zpracování dat a jejich analýza Výsledky Proměnné vstupující do procesu seznamování Proces seznamování Návrhy hypotéz a oblastí výzkumů Diskuse

Výzkum - očekávané výsledky Popis proměnných a jejich hodnot vstupujících do procesu seznamování Návrh modelu procesu seznamování se zaměřením na rozdíly mezi ženami a muži Návrhy hypotéz v případě, že to výsledky výzkumné části dovolí, případně oblastí pro budoucí výzkumy Doporučení pro případné budoucí výzkumy v oblasti seznamování

Výzkumná metoda Kvalitativní přístup Výběr výzkumného vzorku: metoda sněhové koule Sběr dat: polostrukturovaný rozhovor Zpracování dat: pomocí software ATLAS.ti Analýza dat: metoda zakotvené teorie → narativní konstrukce rozhovorů

Software ATLAS.ti

Výzkumný vzorek Respondent Věk Pohlaví Vzdělání Stav Alena 27 ♀ SŠ Sama Vašek 28 ♂ Student VŠ Partnerský vztah Eva 26 VŠ Petra 34 Robert 31 Sám Jana 25 Mirka 33 Jirka Markéta Barbora 35 Láďa

Výsledky I. - Proměnné vstupující do procesu seznamování Pohlaví Hodnoty proměnné Motivace utváření partnerského vztahu Ženy Biologické hodiny, potřeba intimity a podpory, Muži Touha po klidném zázemí Atraktivita partnerky/partnera Respekt, tolerance, spolehlivost, smysl pro humor Fyzická atraktivita, schopnost být dobrou matkou, samostatnost, přizpůsobivost Shoda v zájmech, postojích a názorech Ženy i muži Rozdílnost zájmů (→ obohacení) Shoda v životních postojích a hodnotách Předchozí zkušenosti Vliv na preference v oblasti atraktivity, očekávání od partnerského vztahu, výjimečně snižování laťky

Výsledky II. - Model procesu seznamování

Výsledky III. - Vědomé seznamovací strategie respondentů výzkumu Znalost partnera před prvním krokem Barbora Častější kontakt, předstírání nezájmu Vždy Mirka Pozvání na společnou akci Petra Cílený inzerát Nikdy Alena Častější kontakt, vyšší míra intimity Jana Vyhledávání společnosti mužů Alespoň „od vidění“ Láďa Být středem pozornosti, umět naslouchat Většinou Robert Dobře vypadat, oslovení

Výsledky IV. – Návrhy výzkumných hypotéz a oblastí příštích výzkumů Jsou to většinou ženy, kdo naaranžují příležitost k seznámení a poté vyčkávají, zda ji muž využije. Oblast dohazování přáteli: Explorativní výzkum oblasti Následně by bylo možné ověřovat hypotézy navržené v takovém výzkumu. Na základě současného výzkumu lze navrhnout následující hypotézy: Dohazování nápadnice/nápadníka je dnes sociálně akceptováno jako běžná forma seznámení. Úspěšnost dohazování se zvyšuje se zvyšující se mírou navození dojmu přirozeného seznamování. Inzeráty jako prostředek seznámení je vhodný pro uzavřené lidi, kteří mají komunikační problémy.

Doporučení příštím výzkumům Zaměřit se na užší výzkumnou oblast v procesu seznamování a volby životního partnera, např.: Inzeráty: Jakým lidem vyhovují a jakým ne? Jaká je jejich úspěšnost a na jakých faktorech závisí? Dohazování: Jak je tento fenomén dnes ve společnosti rozšířen? Kdo se do něho zapojuje? Jaký je vztah dohazovače a dohazovaných? Jaká je motivace dohazovače? Zaměřit se na specifičtější výzkumný vzorek

Výzkumná část - úskalí Oblast seznamování byla pro respondenty výzkumu často vědomě nereflektovaná, navíc velice individuální a specifická Definice konceptu seznamování/strategie byla asi příliš široká Charakteristiky použité při výběru výzkumného vzorku (věk, pohlaví a stav - ve vztahu/bez vztahu) definovaly příliš velkou populaci. Tendence respondentů do svých výpovědí zahrnovat obecné tendence vyskytující se ve společnosti, případně úvahy typu, „co by se mělo“ Citlivost tématu → neochota respondentů podělit se

Děkuji za pozornost! 