ETBB29 Psaní odborných textů v etnologii – seminář

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Metodologie sociologického výzkumu
Advertisements

Cíle a postupy empirického výzkumu
METODY A TECHNIKY VÝZKUMU
Zpracovávání BP a DP Odborná praxe pro bakalářské studium
Ústav pedagogických věd FF MU
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Zpracování seminárních a kvalifikačních prací
Textová média v DV AR 2013/2014.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Metodologie historického výzkumu volného času
Empirická část práce a její struktura
AV stručná prezentace.
Téma: Co je sociologie? Na úvod, co jsou to sociální vědy? A které by to měly být? Politologie, ekonomie, psychologie, sociologie…?
Bakalářský seminář Úvod BP Závěr BP.
PŘÍPRAVA GRANTOVÉHO PROJEKTU prof. RNDr. Jiří Patočka, DrSc.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
Sociální konstruktivismus
Předmět sociologie Věda společenská a behaviorální
Postup výzkumného šetření v projektové fázi I. V projektové části směřují výzkumné práce k přípravě výzkumného šetření pro získání empirických informací.
Sociologický výzkum.
Organizace empirického výzkumu Etapy výzkumu: 1.Přípravná – definice problému, určení cíle výzkumu, zajištění dostupných již existujících informací o problému,
Metody sociálního výzkumu 2. Ročník LS 2010 Jabok, ETF 2. výukový blok.
VÝZKUM V OŠETŘOVATELSTVÍ
VY_32_INOVACE_EKO_06 MARKETINGOVÝ VÝZKUM I. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
Sociologie C 2. cvičení Základní informace k organizaci výuky, obsah a průběh cvičení, požadavky k plnění studijních povinností, literatura Vstup do problematiky.
Specifikace cíle práce. Pravidlo č. 1  Odborný text musí mít jasně stanovený a formulovaný cíl výzkumu = cíl práce.  Cíl práce formulujeme jako výzkumnou.
Skupinové interview (Focus group)
Definování cíle a hypotézy
Diplomový seminář I – 3. hodina Kontrola domácích úkolů – Úvod do DP 2. Návrh výzkumu: Cíle výzkumné práce a formulace výzkumných otázek.
Absolventská práce.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
TECHNIKY SBĚRU DAT KVANTITATIVNÍ KVALITATIVNÍ VÝZKUM VÝZKUM
Kvantitativní metody výzkumu v praxi
Základy pedagogické metodologie
Výzkum veřejného mínění a jeho realizace
Metody sociálního výzkumu Kombinované studium ZS 2009.
PŘÍPADOVÁ STUDIE - zaměřuje se na podrobný popis a rozbor jednoho nebo několika málo případů. - výzkumná otázka: Jaké jsou charakteristiky daného případu.
Předmět sociologie Určení sociologie: Věda společenská a behaviorální Empirická sociologie Empirická sociologie Sociální jevy a formy vztahů Sociální jevy.
Případová studie Seminář 2014.
S využitím prezentací Mgr. Pavlíny Mazáčové, Ph.D.:  Jak napsat dobrý odborný článek  Tvorba odborného textu.
Struktura bakalářské práce
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka, Ph.D.
Sociologie ?.
Základy pedagogické metodologie; seminář Mgr. Zdeněk Hromádka
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
pokus o obecnou teorii sociálního jednání (T
Mgr. Karla Hrbáčková Metodologie pedagogického výzkumu
Typy výzkumu  Kvantitativní  Kvalitativní  Smíšený  První zkoumá kolik lidí si co myslí atd …  Druhý co přesně si lidé myslí  Třetí je kombinací.
Výzkumné techniky Neintervenující výzkumné techniky Sekundární analýza
Masarykova univerzita Filozofická fakulta Ústav hudební vědy US_34a / Proseminář PhDr. Dagmar Koudelková (s použitím podkladů od PhDr. Kristýny.
ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Základy pedagogické metodologie Kateřina Vlčková Katedra pedagogiky PdF MU PS 2015.
Vymezení demografie, její vnitřní diferenciace a vnější návaznosti.
P REZENTACE OBORU SOCIOLOGIE P REZENTACE OBORU SOCIOLOGIE P H D R. R OMAN V IDO, P H.D. Den otevřených dveří 22. – 23. ledna 2016 Fakulta.
Mgr. Jitka LAŠTOVKOVÁ, Ph.D.
Analýza manažerských dovedností ve vybraném podniku
Varianty výzkumu Kroky výzkumu Výběrový soubor
FILOsOFIE A VĚDA.
Vzor individuální prezentace
I. Úvod do předmětu 1a. Historie a dějepisectví, historické prameny, metody historické práce.
Seminář 1 – Téma a úvod odborného textu
Úvod do kvalitativního výzkumu
KVALITATIVNÍ VÝZKUM - ÚVOD
TÝDEN VĚDY A VÝZKUMU FA ČVUT WORKSHOP I
Vzor individuální prezentace
Katedra řízení podniku
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

ETBB29 Psaní odborných textů v etnologii – seminář Kurz akademického psaní

Etnologie jako věda (?) Problém nedostatečné diskurzivity: absence metodologického aparátu, základní literatury Věda „o všem co se týká lidské společnosti“ – vágní, etiketa pouhé formality Lit: Diskuze: Národopisný věstník – etika, Česká etnologie 2000, Český lid – Co je a co není sociální antropologie

Hlavní těžkost etnologického popisu – „nemožnost kontroly“ Je spíše: objektivisticko-empirická… …nebo interpretativně-hermeneutická? je víc sociální nebo historickou disciplínou?

Má veškerá sociální skutečnost jedinečnou povahu? Pokud ano, co z toho vyplývá, a pokud ne, proč se etnologům nedaří formulovat obecně platné teorie o sociální realitě?

Definice etnologie Nejobecněji řečeno: věda o rozdílech a shodách mezi kulturami a společnostmi v současnosti a minulosti (Streck 1987:7) Zabývá se: kulturně podmíněným jednáním (včetně jeho důsledků a výsledků) ve specifických evropských podmínkách

Jak napsat etnologickou studii V čem spočívá specifikum etnologického studia? (zaznamenání zjištěných skutečností, etnologického psaní?)

Mezi Charybdou empirie a Skyllou teorie Zvládnout trojí kvalifikaci: Empirickou Metodologickou Teoretickou

Volba tématu Schopnost nabídnout problémové vidění Formulování vhodných otázek Rozpoznání, explikace relevantního problému, stanovení pracovních otázek a definování objektu včetně formulování pracovních hypotéz

Zamyslet se nad povahou dat Způsobem jejich získání Jejich dostupnosti Jejich evidence Konkrétními problémy práce ve zvoleném terénu

Kdy začínání problematizace? V momentu, kdy nejsme sto určit kulturně imanentní (emický) smysl – co se ukrývá za „zřejmým“, co je neviditelné, ale přitom pro aktéry zásadně významné Problém má empiricko-jevovou povahu – z problému je třeba odvodit pracovní otázky či i varianty odpovědí

Způsob získávání a vyhodnocování dat otázka jejich charakteru Není nic jako fakt, data apod – stávají se až v momentě, kdy vyslovíme otázku…tím definujeme, co hledáme Musíme tak specifikovat, co pro mne bude etnografickým datem – čili definice terénu

Kvalitativní nebo kvantitativní? Dilema – dvě paradigmata

Data kvantitativní – numerická, zpracovány statistickými metodami

Kvalitativní data Přímými nositeli významu, obvykle textuální nebo vizuální povahy jak jednotlivci a skupiny nahlížejí, chápou a interpretují svět. Emic perspektiva

Primární a sekundární prameny ústní výpovědi získané přímo v terénu, přímé pozorování, písemnosti materiální artefakty audiovizuální dokumenty

3 kompetence Získat adekvátní etnodata Jejich empirické zpracování Jejich interpretace a prezentace Musíme si tak osvojit dvojí metodologickou dovednost – pro způsob získávání a vyhodnocení dat

Způsoby/metody shromažďování dat Interview – oral history, biografická metoda, narativní interview Zúčastněné pozorování Obsahová analýza Experiment Shromažďování materiálních objektů

Terénní výzkum Centrální způsob získávání dat Kritika: k čemu se data vztahují, o čem vypovídají, jaká je jejich vypovídací hodnota Role – výzkumník – badatel – 3. entitou je lokální kontext Terén vlastně kdekoliv – éra svědků

Determinace terénu Kontextuálně ovlivněný – finanční, časové možnosti, vzdálenost, jazykové kompetence volba problému Na počátku do něj teprve pronikáme, určujeme předmět našeho zájmu, mění se

Etnologický text ÚVOD – seznámení s problematikou, vytýčení badatelského záměru, resp. formulování problému a představení dosavadního stavu bádání TEORETICKOU –východiska a popis metod, v čem spočívá teoretická a metodologická inspirace – definování vlastního východiska

POPISNOU – obsahuje prezentaci kvantifikovatelných etnodat, vyjádření k povaze etnodat, s nimiž bude pracováno, co je pro mne pramenem a proč aa jak byla data získána ANALYTICKOU – interpretace etnodat Komparace SUMARIZUJÍCÍ – shrnutí a zevšeobecnění nových poznatků

ÚKOL NA PŘÍŠTĚ Vypracování ÚVODu – (seznámení s problematikou, vytýčení badatelského záměru, resp. formulování problému) Na základě úvahy zformulujete motivaci, proč jste si dané téma vybrali Seznámíte se se základní literaturou k tématu zformulujete výzkumné otázky a hypotézu, která se stane předmětem ověřování, nejlépe ve vztahu k textu, který vás zaujal (ideálně formou polemiky).

Načíst ŠANDEROVÁ, Jadwiga. Jak číst a psát odborný text ve společenských vědách. Praha: Sociologické nakladatelství, 2009. 209 s. Studijní texty, 34. svazek. ISBN 978-80-86429-40-3. LOZOVIUK, Petr. Evropská etnologie ve středoevropské perspektivě. Vyd. 1. Pardubice: Univerzita Pardubice, 2005. 189 s. ISBN 80-7194-752-0.