U ČÍME SE UČIT Zavádění klíčové kompetence k učení do škol Jan Jersák.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Evaluace v mateřské škole
Advertisements

Cílené rozvíjení čtenářské gramotnosti ve výuce na 2. stupni ZŠ
Základní škola, Slavkov u Brna, Malinovského 280
Petr Adamus.  Vycházíme z předpokladu, že osoby s autismem trpí poruchami chování, protože prostředí a většina technik učení nepočítá s jejich individuálními.
Strukturované učení PROJEKT EU
Koordinační centrum EQF Základní a střední vzdělávání PhDr. Jana Kašparová.
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Nové možnosti v gymnaziálním vzdělávání Martin Mach.
Hodnocení klíčových kompetencí ZŠ Jablunkov 2009/102010/11.
SCHOLA SERVIS od roku 2006 realizovala celkem 9 projektů financovaných fondy Evropské unie 8 projektů úspěšně ukončila, jeden je od roku 2012 v realizaci.
RYTMUS, o.p.s – od klienta k občanovi
Didaktické prostředky
Kurikulární reforma a pedagogický sbor ZŠ Vrané nad Vltavou.
Integrace na pilotních školách Zkušenosti z Gymnázia v Rumburku Gymnázia Jana Keplera v Praze.
Inkluzivní škola Předpoklad rovných příležitostí ve vzdělávání
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Výstupy z Úvodního semináře
Aktuální problémy v přípravě učitelů (Komise pro přípravu učitelů Rady VŠ) Materiál pro 17. zasedání předsednictva Rady VŠ dne
Hodnocení průběhu a výsledků pedagogického procesu ve škole změny vyplývající z RVP RNDr. Jiří Kuhn Gymnázium Nymburk.
(komentovaný přehled)
Kompetence žáka – absolventa Ing. Dana Juchelková
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Střední škola umělecká a řemeslná PROJEKT EVA. 10 oblastí hodnocení: 1.Cíle a jejich dosahování, ŠVP, základní dokumenty 2.Vnitřní pravidla života ve.
Proč potřebujeme informace o rodinném zázemí Jana Straková ÚVRV, PedF UK
Průřezová témata klíčových kompetencí
Projektová výuka. Úspěch projektu je závislý na dobrém naplánování a dobrém řízení v poměru 8:2.
Zapojení ZŠ Krnov, Dvořákův okruh 2 do projektu. Mgr.Ivana Procházková Krnov
PROFESNÍ ROZVOJ PEDAGOGŮ PŘEDŠKOLNÍHO VZDĚLÁVÁNÍ,,MATEŘINKY‘‘ CZ.1.07/1.3.42/ Tento projekt je financován ESF a státním rozpočtem ČR.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
RVP ZV a tvorba ŠVP Jak dojít k cíli : zpracovat efektivní
Rámcové a školní vzdělávací programy
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
RÁMCOVÝ VZDĚLÁVACÍ PROGRAM
„Abych nemluvila jako tatar…“ Eva Hartmannová Iva Pecháčková Kdo má lepší příležitost naučit se anglicky?
Téma Hypotézy ve výzkumu
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Vendula Slámová Markéta Otáhalová Jitka Wagenknechtová
Mgr. Katarína Nemčíková, VÚP Praha Změny v kurikulárních dokumentech základního vzdělávání.
Školní kurikulum Rámcový vzdělávací program, školní vzdělávací program.
KOMPETENCE PRO ŽIVOT versus KLÍČOVÉ KOMPETENCE. Kompetence pro život Soubor vědomostí, dovedností a postojů. To co chce zaměstnavatel od zaměstnance (tedy.
Rámcový vzdělávací program (RVP) školní vzdělávací program (ŠVP) Zpracoval: Bc. Hromčík Adam Fakulta sportovních studii.
VÝSTUPY Z DOTAZNÍKOVÉHO ŠETŘENÍ POTŘEB MATEŘSKÝCH ŠKOL A ZÁKLADNÍCH ŠKOL pro ORP ŠUMPER Mgr. Ivana Hanáková.
Profese učitele z pohledu praxe střední školy (vážně i nevážně) Duben 2008.
I N V E S T I C E D O R O Z V O J E V Z D Ě L Á V Á N Í.
Projektová výuka. Historie projektové výuky První známky – 17. a 18. století – Itálie a Francie – součást závěrečných zkoušek 18. a 19. století - Killpatrick.
Standardy jako zrcadlo českého kurikula Mgr. Olga Bauerová Mgr. Marek Lauermann ZŠ a MŠ Brno, Jihomoravské nám. 2.
Od tématu k problému – druhy problému - hypotézy Východisko = problém Kvantitativní výzkum – musí mít vždy hypotézu? Kvalitativní výzkum – bez hypotézy?
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Oblast podpory 1.1 – Zvyšování kvality ve vzdělávání.
ČESKÝ JAZYK A LITERATURA Praktická aplikace teoretických poznatků z hláskosloví Online diskuse k virtuální hospitaci – Open Gate, gymnázium.
Tisková konference k pětiletému výročí zavedení EtV jako DVO.
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Didaktické prostředky
Analýza potřeb škol Většina škol rozvíjí inkluzívní vzdělávání prostřednictvím činností spadajících do základní nebo mírně pokročilé úrovně. Inkluzívní.
Základní vzdělávání a další …
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
CLIL v ČR a v zahraničí Content and Language Integrated Learning
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
1. Vyhledej na internetu loga různých firem, zhodnoť je a porovnej
11. Portfolio dítěte Portfolio je uspořádaný soubor prací dítěte shromážděný za určité období, které poskytuje informaci o výsledcích dítěte, průběhu učení.
Standardy pro základní vzdělávání
Tisková konference
Aktuální stav dalšího vzdělávání a vize do budoucna
Polytechnické vzdělávání v praxi
Základní škola a Mateřská škola Libáň, okres Jičín Moderní škola 2010
Hlavní manažér SP Kvalita I
KLIMA NAŠÍ ŠKOLY 2018/19 Pravidelné diagnostikování prostředí, ve kterém se vzdělávají naši žáci.
Transkript prezentace:

U ČÍME SE UČIT Zavádění klíčové kompetence k učení do škol Jan Jersák

P ŘEDSTAVENÍ PROJEKTU Reakce na zavádění RVP do škol – k líčové kompetence, klíčová kompetence k učení. Zavádění KKU do škol Jan Jersák

K LÍČOVÉ KOMPETENCE Jan Jersák Zavádění KKU do škol

K OMPETENCE K UČENÍ Na konci základního vzdělávání žák: vybírá a využívá pro efektivní učení vhodné způsoby, metody a strategie, plánuje, organizuje a řídí vlastní učení, projevuje ochotu věnovat se dalšímu studiu a celoživotnímu učení vyhledává a třídí informace a na základě jejich pochopení, propojení a systematizace je efektivně využívá v procesu učení, tvůrčích činnostech a praktickém životě operuje s obecně užívanými termíny, znaky a symboly, uvádí věci do souvislostí, propojuje do širších celků poznatky z různých vzdělávacích oblastí a na základě toho si vytváří komplexnější pohled na matematické, přírodní, společenské a kulturní jevy samostatně pozoruje a experimentuje, získané výsledky porovnává, kriticky posuzuje a vyvozuje z nich závěry pro využití v budoucnosti poznává smysl a cíl učení, má pozitivní vztah k učení, posoudí vlastní pokrok a určí překážky či problémy bránící učení, naplánuje si, jakým způsobem by mohl své učení zdokonalit, kriticky zhodnotí výsledky svého učení a diskutuje o nich Jan Jersák Zavádění KKU do škol

P ŘEDSTAVENÍ PROJEKTU Reakce na zavádění RVP do škol – klíčové kompetence, klíčová kompetence k učení. → jakým způsobem se s tím různé školy vyrovnaly? → s jakými problémy se střetly? Existují rozdíly mezi přístupem ZŠ a gymnázií? Jan Jersák Zavádění KKU do škol

S TRUKTURA PROJEKTU Jan Jersák Zavádění KKU do škol

S TRUKTURA PROJEKTU Jan Jersák Zavádění KKU do škol

S TRUKTURA PROJEKTU Jan Jersák Zavádění KKU do škol

S TRUKTURA PROJEKTU Jan Jersák Zavádění KKU do škol

S TRUKTURA PROJEKTU Jan Jersák Zavádění KKU do škol

S TRUKTURA PROJEKTU - PŘÍPRAVA Jan Jersák Zavádění KKU do škol

CHARAKTERISTIKA PŘEDVÝZKUMU Výzkumný problém Jakým způsobem proběhla implementace klíčové kompetence k učení (dále jen KKU) do procesu vyučování? „Zmapování“ terénu. Hypotéza U gymnázií budou KKU ve srovnání se ZŠ rozvíjeny méně – větší prostor bude věnován reprodukci vědomostí. Jan Jersák Zavádění KKU do škol

CHARAKTERISTIKA PŘEDVÝZKUMU Výzkumný vzorek Učitel zeměpisu, 7. třída ZŠ resp. sekunda gymnázia. Záměrný výběr… Pilotní školy. Liberecký kraj. Výzkumné metody Strukturovaný rozhovor. Jan Jersák Zavádění KKU do škol

VÝSTUPY – OKRUHY PROBLÉMŮ Jan Jersák Zavádění KKU do škol

S TÁT RVP – kvalitní dokument, ale zavedený bez odpovídající podpory. Metodická podpora. Odpovídající pomůcky, vybavení. Financování (distribuce peněz). Obtíže s projekty. Problém s víceletými gymnázii. Protikladné tendence při vytváření celostátních dokumentů Duch RVP vs. metodika na maturitní zkoušky (výrazně faktografická). Jan Jersák Zavádění KKU do škol

K RAJ, OKRES, MĚSTO Problematická komunikace s krajským úřadem. Centrum vzdělanosti libereckého kraje. Nedostatečná iniciativa (pojí se s neochotou řady učitelů se vzdělávat) – ve srovnání s jinými městy. Jan Jersák Zavádění KKU do škol

M ÉDIA, SPOLEČENSKÁ REALITA Konzervativní pohled na školství ve společnosti. Příklad: znalostní soutěže. Často chybné či zkreslené informace o reformě („děti už se nebudou biflovat“). Jan Jersák Zavádění KKU do škol

R ODIČE Spojitost se společenskou realitou – konzervativní pohled. Úspěch v navazujících přijímacích zkouškách je na prvním místě před úspěchem v životě jako takovým. Špatné návyky z rodiny, asociální chování, přenášení výchovy na školu. Jan Jersák Zavádění KKU do škol

Ž ÁCI Přenášejí si návyky z nižších stupňů škol (ještě před reformou) – jsou zvyklé na frontální výuku. Dětí je méně (problém gymnázia) – pokles úrovně. Děti odcházejí na gymnázium (problém ZŠ) – klesá různorodost třídy. Jan Jersák Zavádění KKU do škol

U ČITELÉ Nízká motivace dále se vzdělávat – nejsou za to ohodnoceni. Potřeba učitelského týmu klade další nároky na volný čas a prostředky pedagogů. Nedostatečné zázemí, servis (viz stát). Význam osobnosti učitele. Jan Jersák Zavádění KKU do škol

Z AVÁDĚNÍ KK (KKU) DO VYUČOVÁNÍ Učitelský tým (viz Učitelé). Náročnost na další vzdělávání učitelů (tamtéž). Absence vzdělávacích standardů pro jednotlivé stupně (obecná formulace KK vede k odlišným představám o jejich naplnění na různých školách). Neexistuje ucelená metodika, jak KKU učit. Práce s KKU pouze nepřímo, prostřednictvím aplikace různých strategií a metod vyučování – „očekává se“, že budou mít efekt. Osobnost učitele (viz Učitelé). Jan Jersák Zavádění KKU do škol

E VALUACE KKU Očekávané výstupy měřit lze, KK - ? Jak evaluovat? Chybí standardy pro měření. Návrhy řešení ze strany učitelů: Teorie střešních pojmů. Certifikovaná komisionální zkouška – stupeň, který vyjadřuje míru úspěšnosti žáka v KK, očekávaných výstupech. Jan Jersák Zavádění KKU do škol

Z HODNOCENÍ HYPOTÉZY U gymnázií budou KKU ve srovnání se ZŠ rozvíjeny méně – – větší prostor bude věnován reprodukci vědomostí. Vzhledem k tomu, že se jedná o pilotní školy a sledovanou ZŠ lze počítat mezi výběrovou školu, nelze výsledek považovat za přesvědčivý. Jan Jersák Zavádění KKU do škol

VÝHLED DO BUDOUCNA Jaká je situace na běžných (nepilotních) základních a gymnaziálních školách? Existuje nějaký objektivní způsob, jak testovat klíčovou kompetenci k učení (KKU)? Jaký je vliv jednotlivých faktorů na úspěch žáka v rozvíjení KKU? Osobnost učitele. Specifické vzdělávací strategie a techniky. Materiální vybavení školy. Návyky převzaté z rodiny, z nižších stupňů školní docházky. Jan Jersák Zavádění KKU do škol

D ĚKUJI ZA POZORNOST ! Příjemný zbytek dne ! Jan Jersák Zavádění KKU do škol