LICENČNÍ SMLOUVY V DIVADLE Zpracováno s využitím habilitační práce doc. JUDr. Jiřího Srstky „Autorské právo v divadle“ JUDr. Lenka Valová DIFA JAMU 2007.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
STA a povinnosti provozovatele podle autorského zákona Mgr. Markéta Prchalová
Advertisements

OCHRANA DUŠEVNÍHO VLASTNICTVÍ v České republice a EU
Omezení všeobecného osobnostního práva © Vladimír Plecitý, 2007.
Průzkum stavu služby DODO Stav roku 2006 Odpovědělo 31 knihoven Mgr. Jindřiška Pospíšilová.
Nakladatelská licenční smlouva
VY_32_INOVACE_08/3/14 Náměty pro výuku výchovy k občanství v 6. – 9. ročníku Autorský zákon Mgr. Luboš Horký Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li.
Průmyslové vlastnictví a licence při podnikání
Redukce textů, obsahová analýza, anotace
CO KNIHOVNY OČEKÁVAJÍ OD NOVELY AUTORSKÉHO ZÁKONA? Zdeněk Matušík Národní knihovna České republiky.
1 Repozitář MU Mgr. Michal Petr Odbor pro akademické kvalifikace a kvalitu
 výhradní práva k nakládání s díly, vynálezy a jinými nehmotnými výsledky procesu lidské tvořivosti, zkoumání a myšlení  Hodnota práv k duševnímu vlastnictví.
AUTORSKÝ ZÁKON A ZPŘÍSTUPŇOVÁNÍ DIGITÁLNÍCH DOKUMENTŮ
Diplomové práce z hlediska autorského práva
Pořadové číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:VY_32_INOVACE_DUM51_10 Sada:VY_32_INOVACE_DUM51 Autor: Mgr. Jaroslav HASIL Ročník/předmět:6. – 9.ročník,
Tv a net Pravidla licencování IPTV Kam kráčí české telekom. sítě Srní
1 Masarykova univerzita Právnická fakulta Pracovní skupina pro právo a informační technologie JUDr. Radim Polčák, Ph.D.
Právní aspekty související s provozováním video služeb Internet Video Forum 2007 Josef Aujezdský, advokát.
PRÁVO AUTORSKÉ PRÁVO (AP) Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Mgr. Eva Šreibrová.
Úvod do autorského práva Když se nerozhodneš, buď nerozhodný, když se však rozhodneš, buď rozhodný.. L.N.Tolstoj FEL ČVUT v Praze Právo pro podnikatele.
Správa autorských práv Mnohý člověk má čisté svědomí jen proto, že má slabou paměť.. Schopenhauer FEL ČVUT v Praze Právo pro podnikatele II Mgr. František.
PRÁVA VÝKONNÝCH UMĚLCŮ
Obsah autorského práva Obsahem práva autorského jsou ▪ Výlučná práva osobnostní ▪ Výlučná práva majetková Výlučná jsou proto, že za života autora nemohou.
„ O podání návrhu na uzavření smlouvy jde i tehdy, směřuje-li projev vůle i vůči neurčitému počtu osob. Obsah smlouvy nebo její část leze určit také odkazem.
Struktura personální směrnice
Autorské právo a Open Access
1 Práva související s právem autorským  Práva výkonného umělce (tvůrčí, § 67 a násl AutZ )  Právo výrobce zvukového záznamu (netvůrčí, § 75 a násl. )
Lektor – Ing. Kárník Ladislav, CSc.
Základní literatura PISTORIUS, Vladimír. Jak se dělá kniha. Praha/Litomyšl, TELEC, Ivo – TŮMA, Pavel. Přehled práva duševního vlastnictví 1. Brno:
UŽITÍ DÍLA § 12. (4) Právem dílo užít je a) právo na rozmnožování díla (§ 13), b) právo na rozšiřování originálu nebo rozmnoženiny díla (§ 14), c) právo.
Změna v úpravě práv duševního vlastnictví po rekodifikaci Mgr. Mikuláš Vargic.
Část 4 Hlava II, Díl 2, oddíl 5 NOZ §§
Celtx – správa multimediálního díla VY_32_INOVACE_Mul4r0115Mgr. Jiří Mlnařík.
OCHRANA PRÁVA AUTORSKÉHO §§ OCHRANA PRÁV OCHRANA PRÁV AUTORA, DO JEHOŽ PRÁV BYLO NEOPRÁVNĚNĚ ZASAŽENO, NEBO TAKOVÝ ZÁSAH HROZÍ OCHRANA PRÁV AUTORA,
Výtah z autorského zákona
Použití licencí Creative Commons jako alternativy Copyrightu FF UK, Jan Vobořil.
SIK Skupina odhalování informační kriminality
Právo na informace Tereza Danielisová,
Příprava novely autorského zákona Celostátní porada vysokoškolských knihoven Hradec Králové Vít Richter Národní knihovna ČR
Informace a informační zdroje. informace obecně = obsah zprávy či sdělení V informatice = kódovaná data, která lze vysílat, přijímat, uchovávat či zpracovávat.
, ISSS, Hradec Králové Právo na informace a autorská práva – hledání rovnováhy Martin Svoboda Státní technická knihovna, Praha
Software pro správu multimediálního díla VY_32_INOVACE_Mul4r0114Mgr. Jiří Mlnařík.
PRÁVO VÝROBCE ZVUKOVÉHO ZÁZNAMU K JEHO ZÁZNAMU §§
Směrem k jednotnému digitálnímu trhu - harmonizace práv duševního vlastnictví JUDr. Jiří Čermák Baker & McKenzie, v.o.s., advokátní kancelář 12. září 2012.
Autorské právo Licenční smlouva autorská JUDr. E. Kadlecová ZS 2011/12.
Pracovní smlouva - co musí a nemusí obsahovat
Práva k nehmotným statkům. Evropský patent. Licenční smlouvy. JUDr. Dana Ondrejová, Ph.D.
Autorské právo Václav Stupka aabc. Pojem a předmět Autorského práva Je složkou práva duševního vlastnictví Dva cíle: – Chránit investice tvůrců a podporovat.
Autorské právo Václav Stupka aabc. Pojem a předmět Autorského práva Je složkou práva duševního vlastnictví Dva cíle: – Chránit investice tvůrců a podporovat.
Každý den se softwarovým právem 19.dubna 2016 JUDr. Jiří Matzner, Ph.D., LL.M. Advokátní kancelář MATZNER et al Anny Letenské 34/7, Praha 2
Autorské právo Autorské právo (anglicky copyright law) je odvětví práva, které se zabývá právními vztahy uživatelů a tvůrců tzv. „autorských děl“ k příslušným.
ELEKTRONICKÉ ZABEZPEČOVACÍ SYSTÉMY. Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Název školy:
„Autorská práva související s používáním fotografií, obrázků a map“ Mgr. Karel Švercl, právník Odboru rozvoje, fondů EU, cestovního ruchu a sportu Krajského.
Ochrana duševního vlastnictví architektonická a urbanistická díla, počítačové programy a databáze Ludmila Tichá, Michaela Morysková Ústřední knihovna ČVUT,
Gymnázium Šternberk Petra Hudáková, Lucie Brablecová, Aneta Jelínková, Martin Michalík
Uvedení autoři, není-li uvedeno jinak, jsou autory tohoto výukového materiálu a všech jeho částí. Tento projekt je spolufinancován ESF a státním rozpočtem.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
Autorský zákon základní pojmy
Autorské právo.
Copy on demand Martin Krčál (ÚK FSS MU) Zdeněk Kadlec (ÚK FF MU)
Autorské právo a ochrana označení – vybrané otázky
HUDEBNÍ VÝCHOVA HUDBA NA JEVIŠTI
Paragrafované znění III
PRÁVA VÝKONNÝCH UMĚLCŮ
Právní aspekty zpřístupňování otevřeného vzdělávání
Užití autorských děl na Internetu a z Internetu Marie Šebelova, advokátka.
Mimosmluvní instituty užití autorských děl
Paragrafované znění III
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu
Paragrafované znění I 7. listopadu 2018 doc. JUDr. Radim Boháč, Ph.D.
Paragrafované znění III
Transkript prezentace:

LICENČNÍ SMLOUVY V DIVADLE Zpracováno s využitím habilitační práce doc. JUDr. Jiřího Srstky „Autorské právo v divadle“ JUDr. Lenka Valová DIFA JAMU 2007

I. Živé provozování a jeho přenos § 19 ŽIVÉ DIVADELNÍ – velká práva ŽIVÉ DIVADELNÍ – velká práva ŽIVÉ NEDIVADELNÍ PROVOZOVÁNÍ – malá práva ŽIVÉ NEDIVADELNÍ PROVOZOVÁNÍ – malá práva Kolektivní správa OSA – nedivadelní provozování hudebních děl s textem nebo bez textu OSA – nedivadelní provozování hudebních děl s textem nebo bez textu Nemáme obdobu kolektivní správy divadelního provozování x Německo GEMA, Slovensko LITA ( živé čtení v knihovně, divadelní provozování scénické hudby napsané pro představení) Nemáme obdobu kolektivní správy divadelního provozování x Německo GEMA, Slovensko LITA ( živé čtení v knihovně, divadelní provozování scénické hudby napsané pro představení)

PŘENOS VE SMYSLU § 19 SOUČASNÉ ZPŘÍSTUPŇOVÁNÍ ŽIVĚ PROVOZOVANÉHO DÍLA POMOCÍ REPRODUKTORU, OBRAZOVKY NEBO PODOBNÉHO PŘÍSTROJE UMÍSTĚNÉHO MIMO PROSTOR ŽIVÉHO PROVOZOVÁNÍ X OD ROZHLASOVÉHO ČI TELEVIZNÍHO VYSÍLÁNÍ SOUČASNÉ ZPŘÍSTUPŇOVÁNÍ ŽIVĚ PROVOZOVANÉHO DÍLA POMOCÍ REPRODUKTORU, OBRAZOVKY NEBO PODOBNÉHO PŘÍSTROJE UMÍSTĚNÉHO MIMO PROSTOR ŽIVÉHO PROVOZOVÁNÍ X OD ROZHLASOVÉHO ČI TELEVIZNÍHO VYSÍLÁNÍ VNITŘNÍ OKRUH VNITŘNÍ OKRUH I VYSÍLÁNÍ MIMO DIVADLO – VELKOPLOŠNÁ OBRAZOVKA – PAK ALE VYSILATELEM MUSÍ BÝT DIVADLO ( I KDYŽ SI TECHNICKOU STRÁNKU OBJEDNÁ) JINAK JSME MIMO LICENCI § 19 A VZNIKÁ NUTNOST ZÍSKAT LICENCI DLE §§ 21 A 22 I VYSÍLÁNÍ MIMO DIVADLO – VELKOPLOŠNÁ OBRAZOVKA – PAK ALE VYSILATELEM MUSÍ BÝT DIVADLO ( I KDYŽ SI TECHNICKOU STRÁNKU OBJEDNÁ) JINAK JSME MIMO LICENCI § 19 A VZNIKÁ NUTNOST ZÍSKAT LICENCI DLE §§ 21 A 22

II. Rozmnožování + rozšiřování Licenční smlouva nakladatelská pokud je v programu uveden text hry x citace úryvku Licenční smlouva nakladatelská pokud je v programu uveden text hry x citace úryvku Interní rozmnožování textů pro účely zkoušení Interní rozmnožování textů pro účely zkoušení Titulkování – operní představení, ale i např. překlady činohry – nutno přesně vymezit způsob užití – nabízí se obecná formulace § 18 odst. 1 či provozování díla ze záznamu § 20 odst.1. Pozor na úpravy textu – odchylky od hraného textu. Titulkování – operní představení, ale i např. překlady činohry – nutno přesně vymezit způsob užití – nabízí se obecná formulace § 18 odst. 1 či provozování díla ze záznamu § 20 odst.1. Pozor na úpravy textu – odchylky od hraného textu. Zveřejnění díla na www stránkách divadla – užití dle § 18 odst. 2 Zveřejnění díla na www stránkách divadla – užití dle § 18 odst. 2

LICENČNÍ SMLOUVA podstatné náležitosti upraveny vyvratitelnou právní domněnkou – s výjimkou odměny ta musí být dohodnuta konkrétně či metodicky podstatné náležitosti upraveny vyvratitelnou právní domněnkou – s výjimkou odměny ta musí být dohodnuta konkrétně či metodicky Jinak se má za to, že Jinak se má za to, že - územní rozsah je dán ČR – divadelní praxe má za to, že je dán místem jeviště divadla a míst, kde divadlo hostuje - územní rozsah je dán ČR – divadelní praxe má za to, že je dán místem jeviště divadla a míst, kde divadlo hostuje - časový rozsah obvyklý – praxe od premiéry k derniéře - časový rozsah obvyklý – praxe od premiéry k derniéře - licence je nevýhradní s neexistencí práva podlicencí – problém hostování a koprodukcí - licence je nevýhradní s neexistencí práva podlicencí – problém hostování a koprodukcí - odměna obvyklá - % z hrubé tržby – definice hrubé tržby při užívání distributorů vstupenek – zúčtovatelná záloha – především zahraniční autoři - odměna obvyklá - % z hrubé tržby – definice hrubé tržby při užívání distributorů vstupenek – zúčtovatelná záloha – především zahraniční autoři

HOSTOVÁNÍ Nositelem licenčního oprávnění má být ten, kdo vybírá vstupné Nositelem licenčního oprávnění má být ten, kdo vybírá vstupné V praxi však pořadatelské divadlo očekává, že licenční oprávnění má divadlo hostující – tzn., že má ve své licenční smlouvě právo udělovat podlicence V praxi však pořadatelské divadlo očekává, že licenční oprávnění má divadlo hostující – tzn., že má ve své licenční smlouvě právo udělovat podlicence Problematika divadelních agentur – ty představení vyrobí a téměř nikdy nejsou pořadateli – zde se nabízí systém hromadné správy Problematika divadelních agentur – ty představení vyrobí a téměř nikdy nejsou pořadateli – zde se nabízí systém hromadné správy

SCÉNICKÉ POZNÁMKY DO JAKÉ MÍRY JSOU CHRÁNĚNY JAKO SOUČÁST DRAMATICKÉHO TEXTU JDE O TO, DO JAKÉ MÍRY JSOU NEODDĚLITELNĚ S TEXTEM SPOJENY JDE O TO, DO JAKÉ MÍRY JSOU NEODDĚLITELNĚ S TEXTEM SPOJENY - INSTRUMENTÁLNÍ POZNÁMKY (PŘÍCHOD Z PRAVA) JSOU VĚTŠÍNOU ODDĚLITELNÉ – NAPOMÁHAJÍ SPÍŠE SPRÁVNÉMU ČTENÍ NEŽ INSCENOVÁNÍ - INSTRUMENTÁLNÍ POZNÁMKY (PŘÍCHOD Z PRAVA) JSOU VĚTŠÍNOU ODDĚLITELNÉ – NAPOMÁHAJÍ SPÍŠE SPRÁVNÉMU ČTENÍ NEŽ INSCENOVÁNÍ - POZNÁMKY PRO REŽISÉRA NAPŘ. POPISUJÍCÍ CHARAKTER POSTAV – ROVNĚŽ SPÍŠE NÁPOVĚDA NEŽ SOUČÁST - POZNÁMKY PRO REŽISÉRA NAPŘ. POPISUJÍCÍ CHARAKTER POSTAV – ROVNĚŽ SPÍŠE NÁPOVĚDA NEŽ SOUČÁST - POZNÁMKY POPOSUJÍCÍ PROSTŘEDÍ – TY JSOU JIŽ ZÁVAŽNĚJŠÍ - POZNÁMKY POPOSUJÍCÍ PROSTŘEDÍ – TY JSOU JIŽ ZÁVAŽNĚJŠÍ - PŘÍMÉ POKYNY JEJICHŽ DODRŽENÍ JE PODMÍNKOU INCENOVÁNÍ – NAPŘ. POUŽITÍ KONKRÉTNÍ SCÉNICKÉ HUDBY, REÁLNÝ POPIS VZHLEDU POSTAV - PŘÍMÉ POKYNY JEJICHŽ DODRŽENÍ JE PODMÍNKOU INCENOVÁNÍ – NAPŘ. POUŽITÍ KONKRÉTNÍ SCÉNICKÉ HUDBY, REÁLNÝ POPIS VZHLEDU POSTAV

III. ÚPRAVA A ZPRACOVÁNÍ TEXTU AZ používá termíny: AZ používá termíny: zpracování díla, zpracování díla, námět díla, námět díla, osobnostní právo autora udělit souhlas k jakékoliv změně nebo jinému zásahu do díla osobnostní právo autora udělit souhlas k jakékoliv změně nebo jinému zásahu do díla právo nabyvatele licence k užití díla na úpravy nebo jiné změny díla či názvu, u kterých lze spravedlivě očekávat, že by k nim autor vzhledem k okolnostem užití svolil právo nabyvatele licence k užití díla na úpravy nebo jiné změny díla či názvu, u kterých lze spravedlivě očekávat, že by k nim autor vzhledem k okolnostem užití svolil

PRAKTICKÉ DRUHY ÚPRAV BĚŽNÉ ČI ZÁSADNÍ ŠKRTY – zkracují původní dílo, přičemž ty zásadní mohou měnit i jeho charakter BĚŽNÉ ČI ZÁSADNÍ ŠKRTY – zkracují původní dílo, přičemž ty zásadní mohou měnit i jeho charakter NOVÁ DOPLNĚNÍ PŮVODNÍHO TEXTU NEBO ZMĚNA TEXTU PŘEHOZENÍM SCÉN ČI VĚT NOVÁ DOPLNĚNÍ PŮVODNÍHO TEXTU NEBO ZMĚNA TEXTU PŘEHOZENÍM SCÉN ČI VĚT DOPSÁNÍ TORZA DRAMATICKÉHO TEXTU DOPSÁNÍ TORZA DRAMATICKÉHO TEXTU PŘEPSÁNÍ DRAMATICKÉHO DÍLA PŘEDEVŠÍM Z DŮVODŮ SROZUMITELNOSTI A JAZYKOVÉ REVIZE PŘEPSÁNÍ DRAMATICKÉHO DÍLA PŘEDEVŠÍM Z DŮVODŮ SROZUMITELNOSTI A JAZYKOVÉ REVIZE DRAMATIZACE TEXTU KTERÝ PŮVODNĚ NEBYL URČEN PRO DIVADELNÍ PROVOZOVÁNÍ DRAMATIZACE TEXTU KTERÝ PŮVODNĚ NEBYL URČEN PRO DIVADELNÍ PROVOZOVÁNÍ POUŽITÍ CIZÍHO NÁMĚTU – HOLÝ NÁMĚT, TZV. NA MOTIVY POUŽITÍ CIZÍHO NÁMĚTU – HOLÝ NÁMĚT, TZV. NA MOTIVY