AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako doplňující výukový materiál pro žáky 3. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ SLOVA: pohlaví, doplňky, tělo, výška, úprava, zdobnost SDĚLOVÁNÍ ÚPRAVOU ZEVNĚJŠKU VY-32-INOVACE-PED-310
Úvodem dříve než se dostaneme k verbální interakci s lidmi, automaticky si o nich vytváříme závěry na základě jejich zevnějšku nejdříve si patrně všimneme pohlaví, výšky, věkové skupiny a příslušnosti k určité rase následně pak tvaru postavy, barvy vlasů a stylu oblečení až při delší komunikaci si můžeme všimnout např. barvy očí nebo úpravy nehtů svým vzhledem můžeme vyjadřovat sociální status jako společenské postavení, povolání, příslušnost k určité skupině, náboženství apod.
lidé mají přirozený sklon považovat člověka hůře či zanedbaně oblečeného nebo neupraveného za jedince, který je „statusem níž“ než člověk perfektně oblečený nejen oblečení, ale i zvolené doplňky a ozdoby těla mají svou vypovídací hodnotu ať už se jedná o drahé hodinky či zlaté šperky a nebo tetování či piercing i zde však platí pravidlo všeho s mírou přezdobenost většinou bývá vnímána velmi negativně
Vzhled těla již odedávna měli lidé snahu hodnotit lidi podle stavby těla je nutno poukázat na mnohé snahy nejrůznějších typologií o prokázání vzájemné souvislosti mezi konstitučním typem nebo vzhledem a výskytem určitých psychických vlastností jako příklad je možné uvést známou Kretschmerovu typologii, která prokázala určité souvislosti mezi tělesnými typy a některými duševními chorobami a temperamentem
tato známá typologie však podléhá stereotypizaci to znamená, že např. lidé silnější postavy budou považováni za dobrosrdečné, veselé a přátelské, hubení budou nervózní a netrpěliví apod. při hodnocení bychom tedy měli dát především na svůj úsudek a těmto stereotypům nepodléhat tělesná stavba člověka však může sloužit jako informace o jeho zájmech nebo o profesi
výška postavy je pravděpodobně jedinou nezměnitelnou charakteristikou vysocí lidé získávají automaticky větší autoritu než lidé menšího vzrůstu vysocí lidé zabírají více prostoru, a proto také působí dojmem větší síly a moci ženy vyšší postavy působí na obě pohlaví méně ženským a spíše hrozivějším dojmem asociace mezi výškou a sílou má svůj původ v dětství, kdy jsme obklopeni vyššími, mohutnějšími a silnějšími dospělými, kteří nad námi mají absolutní moc
Úprava zevnějšku ideál tělesné krásy podléhá dobovým a módním vlivům styl úpravy zevnějšku je ovlivněn věkem, povoláním, členstvím v různých skupinách, ale i možnostmi přibližně od 10. roku věku začínají děvčata bedlivě sledovat své spolužačky a snaží se napodobovat módní trendy v současné době se učitelé na základních školách potýkají s předčasnou vyspělostí některých žákyň
a to nejen po fyziologické stránce, ale především v souvislosti se stylem oblékání není pak výjimkou potkat žákyni páté třídy ve vyzývavém oblečení a mnohdy navíc nalíčenou jsou rodiče, kteří své bohatství dávají na odiv právě stylem oblékání svých dětí děti „hůře“ oblečené se pak v nejednom případě stávají terčem výsměchu situace může dojít až tak daleko, že se tyto děti stanou obětí šikany strach z výsměchu také může vést ke vzniku patologických jevů, jako jsou krádeže
hodnocení úpravy zevnějšku se v neposlední řadě odvíjí od věku, ve kterém lidi hodnotíme pravděpodobně nejkritičtějším obdobím je věk pubertální učitelé vyšších ročníků základních škol a škol středních tak podléhají každodennímu pečlivému sledování styl oblékání učitelů velice úzce souvisí s jejich autoritou lidé mají určitou představu, jak má vypadat příslušník nějaké profese dospívající mládež preferuje u učitelů spíše oblečení neformální
z druhé stránky pohledu ale i učitelé hodnotí styl oblékání svých žáků určitá norma bývá zpravidla vymezena ve školním řádu dané školy nejčastěji se pak klade důraz na čistotu oblečení dospívající mládež často při svém začleňování se do určité skupiny, při hledání vlastní identity používá i řadu zdobných prvků, které se s touto normou neztotožňují může se jednat o prvky svébytné společenské kultury, které mohou být jednou z cest k hledání dospělosti
nezáleží pouze na stylu oblečení, ale i na barevném sladění učitel může zvolit oblečení v podobném stylu jako má většina studentů, ale přece jen o trochu lepší s určitou mírou elegance nepůsobí dobře ani příliš křiklavé oblečení, ani oblečení, v němž splyne s okolím
POUŽITÉ ZDROJE: HARTLEY, Mary. Řeč těla v praxi: teorie, cvičení a modelové situace. 1.vyd. Praha: Portál, s. ISBN LEWIS, David. Tajná řeč těla. 1.vyd. Praha: Victoria Publishing, a.s., s. ISBN X BEČVAŘÍKOVÁ, Lenka. Pedagogická neverbální komunikace. Diplomová práce. Hradec Králové Obrázková galerie Microsoft Office PowerPoint 2003