ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblastSpolečenskovědní vzdělání Vzdělávací oborNauka o společnosti Tematický okruhČlověk a právo TémaČlověk a právo Tematická oblastČlověk a právo NázevPrávní řád České republiky a právní záruky zákonnosti v ČR. AutorPaedDr. Ivan Konečný Vytvořeno, pro obor, ročníkLeden 2013,STR, STA, ELE, LYE, LYT 3.ročník AnotacePřehled v oblasti právního řádu České republiky a právních záruk zákonnosti Přínos/cílové kompetenceOrientace v základních otázkách právního řádu a zákonnosti ČR VY_32_INOVACE_53_03
Základní členění práva Subjektivní právo: vychází ze slova subjektivní, což obsahuje možnost chovat subjektivní, což obsahuje možnost chovat se určitým způsobem – možnost volby (konat, se určitým způsobem – možnost volby (konat, něco nekonat, požadovat, obdržet). něco nekonat, požadovat, obdržet). Objektivní právo Objektivní právo: (zákony, nařízení, soupis vyhlášky apod.) je to soupis obecně závazných pravidel chování – při porušení následuje sankce!
Právní řád České republiky Je to uspořádaný systém pramenů práva platných v České republice nebo v rámci mezinárodního společenství, jehož je členem. Český právní řád, jenž je součástí kontinentálního typu právní kultury. Patří do něj: právní předpisy ratifikované mezinárodní smlouvy, k nimž dal souhlas Parlament ČR nálezy Ústavního soudu, kterými Ústavní soud zrušil právní předpis nebo jeho část
Právní normy a předpisy Podle absolutní právní síly se v českém právním řádu rozeznávají: primární (zákonné) předpisy primární (zákonné) předpisy, kterými jsou ústavní zákony, zákony a zákonná kterými jsou ústavní zákony, zákony a zákonná opatření Senátu opatření Senátu, sekundární (podzákonné) předpisy, (právní předpisy vlády a prezidenta republiky) (právní předpisy vlády a prezidenta republiky) přijímané na základě výslovného zákonného přijímané na základě výslovného zákonného zmocnění (právní předpisy ministerstev, správních zmocnění (právní předpisy ministerstev, správních orgánů a orgánů samosprávy v přenesené působnosti) orgánů a orgánů samosprávy v přenesené působnosti)
Normativní právní akty (NPK) NPA legislativy NPA exekutivy NPA územní samosprávy Parlament ČRVláda ČR Ministerstva a jiné ústřední správní úřady Česká národní banka Rady obcí a krajů Prezident ČRObceKraje ústavní zákony nařízenívyhlášky nařízení některá rozhodnutí obecné povahy (např. rozhodnutí o amnestii) obecně závazné vyhlášky zákony zákonná opatření Senátu PČR
Mezinárodní smlouvy Mezinárodní smlouvy jsou především pramenem mezinárodního práva, na základě vnitrostátní úpravy však mohou být pramenem práva, na základě vnitrostátní úpravy však mohou být pramenem také práva vnitrostátního. také práva vnitrostátního. Čl. 10 Ústavy stanovuje, že „ vyhlášené mezinárodní smlouvy, k jejichž ratifikaci dal Parlament souhlas smlouvy, k jejichž ratifikaci dal Parlament souhlas a jimiž je Česká republika vázána, jsou součástí a jimiž je Česká republika vázána, jsou součástí právního řádu; stanoví-li mezinárodní smlouva něco právního řádu; stanoví-li mezinárodní smlouva něco jiného než zákon, použije se mezinárodní smlouva.“ jiného než zákon, použije se mezinárodní smlouva.“ Mezinárodní smlouva tak nemá vyšší právní sílu než zákony, ale aplikační přednost. aplikační přednost.
Nálezy Ústavního soudu Navzdory kritice se působení ústavního soudnictví jako náhradního zákonodárce ve všech západních demokraciích rozšířilo. Ústavní soud ČR může zrušit právní předpis nebo jeho část. Je nutné rozlišovat závaznost vlastního výroku rozhodnutí a odůvodnění rozhodnutí.
Evropské právo Od vstupu České republiky do Evropské unie platí v České republice také prameny unie platí v České republice také prameny evropského komunitárního práva. evropského komunitárního práva. Významná část již byla implementována do zákonů a dalších právních předpisů. do zákonů a dalších právních předpisů.
Zákonnost Zákonností rozumíme všeobecnou vázanost zákonem. To je jeden základních principů právního státu. Právní záruky zákonnosti Právní záruky zákonnosti jsou takové právní instituty, které zabezpečují zákonnost tvorby zákonů a jejich aplikaci v životě společnosti!
Právní záruky zákonnosti Zakotvení základních lidských práv 1. Zakotvení základních lidských práv a mechanismů jejich kontroly a ochrany a mechanismů jejich kontroly a ochrany (Listina lidských práv a svobod - článkem 3 v Ústavě ČR ) Dozor a kontrola - 2. Dozor a kontrola - dozor je formou činnosti, kterou zjišťujeme soulad s právními normami. Dozor státního zástupce Správní (administrativní) dozor Nejvyšší kontrolní úřad
Soudní kontrola 3. Soudní kontrola Soudní kontrola ústavnosti. Soudní kontrola zákonnosti pod zákonných právních aktů Ústavním soudem. Soudní kontrola zákonnosti individuálních právních aktů prováděná obecnými soudy. Soudní kontrola zákonnosti při volbách.
Petiční právo 4. Petiční právo Patří do politických práv, ale není, na rozdíl od iniciativy, závazné. Je garantováno již na ústavní úrovni čl. 18 Listiny základních práv a svobod. formulování určité žádosti, návrhu nebo stížnosti Je to formulování určité žádosti, návrhu nebo stížnosti a lze se s ní obracet na všechny orgány státní správy i územní samosprávy ve věcech veřejného nebo jiného společného zájmu. Petice sestavují především fyzické a také právnické osoby. Je podepisována občany na podpisové archy, každý musí Je podepisována občany na podpisové archy, každý musí obsahovat dostatečné určení konkrétní petice, jeho podpis, obsahovat dostatečné určení konkrétní petice, jeho podpis, uvedou i své jméno, příjmení a bydliště. uvedou i své jméno, příjmení a bydliště. Orgán, kterému je petice určena, je povinen ji přijmout 30 dnů a do 30 dnů na ni písemně odpovědět. Od roku 2012 je specifickým typem petice, která má dle čl. 56 odst. návrh kandidatury na prezidenta republiky 5 Ústavy podporovat návrh kandidatury na prezidenta republiky občanů Je třeba na ní shromáždit podpisy, alespoň občanů s právem prezidenta volit.
Zrušení (změna) nezákonných právních aktů 5. Zrušení (změna) nezákonných právních aktů U normativních a individuálních právních aktů vyhlašovaných presumpce (předpoklad) státními orgány je uplatňována tzv. presumpce (předpoklad) správnosti. správnosti. Znamená to, že i vadný právní akt je platný a má při splnění stanovených podmínek (např. vyhlášení ve Sbírce zákonů České stejné účinky jako akt bezvadný republiky) zásadně stejné účinky jako akt bezvadný. 6. Neplatnost právních úkonů Vadný právní úkon je zásadně neplatný!!! 7. Donucení sankce sankce - trest za nesplnění rozhodnutí exekuce exekuce - soudní výkon rozhodnutí
Pokus se odpovědět 1. Co rozumíš pod pojmem sankce? 2. Vysvětli co jsou podzákonné právní předpisy? 3. Pokus se formulovat jinak - výkon soudního rozhodnutí. 4. Co je zařazeno do Českého právního řádu? 5. Patří návrh kandidatury na prezidenta republiky do petičního práva?
Zdroje a prameny Emmert, F. - Kotrňák, T. : Odmaturuj ze společenských věd, Didaktis Brno Zouhar J. : Základy teorie státu a práva, S &M Knapp, V.: Teorie práva. 1 vyd. 5 dotisk, C.H. BECK, Praha Tomancová, J. Schelle, K. a kol.: Právní nauka pro školy a praxi 6. vyd., Eurolex Bohemia, s.r.o., Praha Šíma, A. – Suk, M. : Základy práva C.H.BECK, Praha