Proč usilovat o svět bez jaderných zbraní

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Kontrola exportu vojenského materiálu a ručních zbraní pro civilní použití – role MZV.
Advertisements

Fyzika 9. ročník Anotace Prezentace, která se zabývá jadernou energetikou Autor Ing. Zdeněk Fišer Jazyk Čeština Očekávaný výstup Žáci se seznámí s klady.
Bezpečnost, bezpečnostní hrozby a rizika
Jaderná energie Výroba paliv a energie.
Svět na rozcestí Evropa Supervelmoci – SSSR, USA Atomové zbraně.
NATO.
NÁZEV:HIROŠIMA A NAGASAKI
Vytvořil: Stanovský Michal, 9. A Zdroj: Wikipedie
TEORETICKÉ OTÁZKY BEZPEČNOSTI
OSN „Je to tvůj svět.” Z materiálů Marka Vargy a Pearla A. Forbese upravil a editoval Vít Zahradníček.
Evropské společenství uhlí a oceli (ESUO) Vzniklo v roce 1951 jako první ze tří evropských společenství. Jeho cílem byla podpora rozvoje dvou tehdy klíčových.
Organizace spojených národů
Ochrana kritické infrastruktury
Integrovaná střední škola,Slaný
Koncepce environmentální bezpečnosti
Jaderné elektrárny Centrum pro virtuální a moderní metody a formy vzdělávání na Obchodní akademii T.G. Masaryka, Kostelec nad Orlicí Zeměpis – 1. ročník.
EVROPA A EUROATLANTICKÝ PROSTOR I: STUDENÁ VÁLKA
ČR A JEJÍ POSTAVENÍ V SOUDOBÉM SVĚTĚ
Vypovězení smluv ABM a START-2 Proliferace zbraní hromadného ničení BSS 158 Lukáš Visingr.
Ekologické důsledky války
Vypracovávání nové mezinárodní dohody EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Změna klimatu.
Mezinárodní kontrolní režimy
Svržení atomových bomb na japonská města v srpnu 1945
Organizace spojených národů
Jaderná energie Jaderné zbraně.
Jaderné elektrárny Vypracoval: Matěj Kolář Obor: Technické lyceum Třída: 2L Předmět: Biologie Školní rok: 2014/15 Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar Datum vypracování:
Porážka fašismu a důsledky 2. světové války
OSN (United Nations Organization)
DRUHÁ SVĚTOVÁ VÁLKA Ztráty 1945 Autor: Mgr. Martin Vonášek
Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.4.00/ Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám Jméno autora:Mgr. Stanislav Pexa Třída/ročník:
Mezinárodní organizace
Předmět: Základy společenských věd Ročník: III.
Mezinárodní vztahy Bc. Lukáš Vacík
VYPRACOVAL:JOSEF SEKANINA A JAROSLAV BAREŠ. 1. mezník Obecně přijímaným datem začátku války v Evropě je 1. září 1939, kdy nacistické Německo napadlo Polsko,
Bilance 1. světové války Oběti 1. světové války
Koncepce environmentální bezpečnosti a snižování rizika katastrof
Studená válka.
II. světová válka 1945 (II.) Petr Machala.
1 Tvůrci energetické politiky ? Hodnocení variant - ukazatele Vychází se z tzv. analýzy životního cyklu LCA, to je přístup zohledňující náročnost na zajištění.
Parlamentní síť za nešíření a odstranění jaderných zbraní.
Nový svět Petr Machala. Jaké byly výsledky II. světové války?
Temelín.
MEZINÁRODNÍ OBCHOD - úvod
Opakování 11. přednáška Přednáška 1. Úvod do MV + základní pojmy.
Dopady změn bezpečnostního prostředí v Evropě a ve světě na bezpečnostní politiku ČR ve střednědobém (3-5 let) a dlouhodobém horizontu (10 let) Alžběta.
Společnost národů, její vznik a úloha
Jaderné zbrojení. Země, které se vzdaly vývoje jaderných zbraní Austrálie, Česká republika, Dánsko, Finsko, Irsko, Itálie, Japonsko, Jižní Korea, Kanada,
1 Aktuální hrozby pro 21.století a ochrana obyvatelstva.
MIGRACE.
KONCEPCE ENVIRONMENTÁLNÍ BEZPEČNOSTI Základní dokumenty Bezpečnostní strategie NATO Mezinárodní strategie pro snižování rizika katastrof OSN.
Versailleská konference. ZPRACOVAL Mgr. Alena Jakubcová ŠKOLA ZŠ Bor, Školní 440, , příspěvková organizace TÉMA Člověk a společnost – Versailleská.
3. Fáze (60. léta). -Nejen z ekonomických důvodů, ale hlavně kvůli politickému útlaku utíkaly tisíce lidí z východního Německa do západního -Východní.
7. listopadu 2006Licenční správa1 Kontrola exportu zboží dvojího použití a jiných strategických položek Ing. Libuše Čudová.
OSN.
Jaderná zařízení a jejich dopad na okolní prostředí
Závěrečné opakování - přehled přednášek
Černobyl Richard Horký.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace
k diagnostice některých jaderné elektrárny jako
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor: Mgr. Ernest Seifert Název materiálu:
Název školy: ZŠ a MŠ Verneřice Autor výukového materiálu: Eduard Šram
OHNISKA NAPĚTÍ A KONFLIKTŮ VE SVĚTĚ 2.POLOVINY 20.STOLETÍ
Digitální učební materiál:
Autor: Mgr. Milena Hainišová Datum: Název: VY_32_INOVACE_12_DĚJEPIS
Oblast Aleppa: Strategický cíl opozice i režimu
Obnova veřejné zeleně Libčice nad Vltavou
Konflikty ve světě Význam ozbrojených sil Příčiny a důsledky konfliktů
Anotace Žák se seznámí s problematikou vzniku, historií a fungováním Severoatlantické aliance a jejím významem pro obranyschopnost České republiky Autor.
Severoatlantická aliance
OHNISKA NEKLIDU V SOUČASNÉM SVĚTĚ
Transkript prezentace:

Proč usilovat o svět bez jaderných zbraní Jana Jedličková 9. 4. 2015, veřejná debata PNND a MSD

Milníky Vyvinuty v roce 1945 Použity za 2. světové války Spojenými státy na japonská města Hirošimu a Nagasaki Za studené války až 70 000 jaderných hlavic Doktrína vzájemného zničení („MAD“) Provedeno více než 2 000 jaderných zkoušek 1963 Zákaz povrchových zkoušek 1970 Smlouva o nešíření jaderných zbraní 1996 Všeobecný zákaz jaderných zkoušek, zatím nevstoupil v platnost

Počet jaderných zbraní ve světě Rusko 8 000 USA 7 300 Francie 300 Čína 250 Velká Británie 225 Indie 90–110 Pákistán 100–120 Izrael 80 Severní Korea 6–8 CELKEM 16 300 Zdroj: SIPRI.org

„Existence tisíců jaderných zbraní je nejnebezpečnějším dědictvím Studené války. (...) Dnes tedy jasně a s přesvědčením oznamuji odhodlání Spojených států usilovat o mír a bezpečnost světa bez jaderných zbraní. (...) V tomto úsilí nemůžeme uspět sami, ale můžeme ho vést, můžeme ho začít.“ — Barack Obama, Praha, 5. 4. 2009 —

následky a rizika užití Máme usilovat o svět bez jaderných zbraní? bezpečnostní přínosy vs. následky a rizika užití

následky

Humanitární následky Následky 100 kT bomby Okruh o poloměru 3 km: Radioaktivní výbuch žhavější než slunce o síle 100 000 tun TNT (zabije každého). Okruh o poloměru 5 km: Většina lidí rychle umírá na následky zranění z výbuchu, zadušení nebo nemoc z ozáření. Okruh o poloměru 10 km: Zhruba polovina zemře následkem úrazu a popálení. Mnozí podlehnou brzy poté kvůli ozáření. Okruh o poloměru 80 km: Radioaktivní spad (v dlouhodobém horizontu tisíce dalších obětí).

Klimatické následky a „jaderný hladomor“ Následky regionálního jaderného konfliktu při použití 100 bomb o síle Hirošimy (například mezi Indií a Pákistánem při použití poloviny jejich arzenálů) 10% zastínění Slunce Klimatické změny vedoucí ke snížení produkce potravin, ohrožení 1 miliardy lidí hladomorem Epidemie infekčních nemocí Konflikty o zdroje Snížení ozonové vrstvy Poničení mořského života Zdroj: IPPNW

Jaderné zbraně a mezinárodní právo Následky jaderného výbuchu nelze omezit v čase a prostoru  možnost poškození cizího území, životního prostředí či klimatu Nerozlišuje mezi vojenskými cíli a civilním obyvatelstvem 1996 – posudek Mezinárodního soudního dvora: Použití či hrozba použitím jaderných zbraní je obecně nelegální; soud se však nedokázal vyjádřit k případnému použití v extrémním případě ohrožení samotné existence státu Červený kříž: Použití jaderných zbraní je neslučitelné s mezinárodním humanitárním právem

„Humanitární iniciativa“ Katastrofické humanitární následky jaderných zbraní jako imperativ k jejich odstranění Tři mezinárodní konference o následcích jaderných zbraní Série stanovisek v mezinárodních fórech Cíl: posílení politické vůle k zákazu a eliminaci jaderných zbraní Pro jaderné státy jsou ale katastrofické humanitární následky jaderných zbraní naopak základem pro doktrínu jaderného odstrašování…

bezpečnostní přínosy

Důvody k vlastnictví jaderných zbraní Vnitropolitické faktory Národní hrdost, demonstrace technologické vyspělosti Mezinárodní prestiž Mezinárodní vliv, asociace se stálým členstvím v RB OSN Obrana a bezpečnost Obrana státu či spojenců, ochrana proti intervenci

Bezpečnostní role jaderných zbraní Zachování strategické stability („dokud má protivník jaderné zbraně, musíme je mít také“) Kompenzace nedostatečné konvenční síly (např. ochrana před intervencí či změnou režimu) Jaderné odstrašování Předpokládá racionální aktéry Předpokládá „porozumění“ na straně protivníka Předpokládá ochotu užít jaderné zbraně Kritika: nepraktičnost, důkaz „absencí“ atd. Závazek nepoužít jaderné zbraně jako první: Indie, Čína

rizika

Stanislav Petrov „Muž, který zachránil svět“ 26. září 1983, v době vysokého napěti mezi Západem a Východem Falešný poplach – chyba satelitů Neuposlechnutím procedur zabránil 3. světové válce

13× na prahu užití jaderných zbraní Důvody Eskalace konfliktu Nedorozumění Falešné varování Dezinterpretace vojenských cvičení Technické a výpočetní chyby atd. Zdroj: Too Close for Comfort – Cases of Near Nuclear Use and Options for Policy (Chatham House)

Jaderné nehody Klíč upuštěný mechanikem do raketového sila poškodil jadernou hlavici a způsobil únik paliva. Následná exploze vystřelila hlavici k nedaleké silnici s civilním provozem. Naštěstí při dopadu nedetonovala. … a stovky dalších incidentů Zdroj: Eric Schlosser – Command and Control

Zabezpečení jaderného materiálu Zabezpečení materiálu z hlavic vyřazených z provozu a z jaderných elektráren. Ztracené jaderné hlavice (min. 11 ztracených hlavic USA; Rusko žádné nepřiznává). Jen v roce 2013 OSN informovalo o 140 případech ztraceného radioaktivního materiálu či jeho neautorizovaného užití. Získat jaderný materiál je největší překážou ve výrobě jaderné bomby. K výrobě improvizované bomby je třeba zhruba 25 kg vysoce obohaceného uranu. Jaderně bezpečnostní summity, započaté z iniciativy Baracka Obamy, posílily zabezpečení jaderného materiálu ve světě. Vojenská zařízení a materiály jaderných velmocí ale nejsou pod mezinárodním dohledem.

přínosy < rizika Je třeba usilovat o globální jaderné odzbrojení a vytvořit mechanismy, které by nahradily roli jaderných zbraní v mezinárodní bezpečnosti.