Problematika podpory KVET a druhotných energetických zdrojů v novele energetického zákona Ing. Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Výkupní ceny 2013 Budoucnost bioplynu, Hospodářská komora,
Advertisements

Obecné požadavky na výstavbu
Zkušenosti s prokazováním původu elektřiny z druhotných a obnovitelných zdrojů elektřiny Ladislav Havel © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Novela zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Martin Pecina MBA náměstek ministra © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Podpora KVET v novele zákona o hospodaření energií
Energetický management budov Jiří Karásek Fakulta stavební, ČVUT v Praze K126.
Energetická legislativa Zákon č.406/2000 Sb.,o hospodaření energií Vyhláška 252/2001Sb., o způsobu výkupu elektřiny z obnovitelných zdrojů a KVET Liberec.
ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov ČVUT v Praze Fakulta stavební Katedra technických zařízení budov Energetický audit VYHLÁŠKA.
Novela energetického zákona a teplárenství. Evropská legislativa a teplárenství EU nemá žádnou ucelenou směrnici týkající se teplárenství Novela energetického.
Stav přípravy novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM
Podmínky podnikání v teplárenství a kogeneraci v ČR a v EU Ivo Slavotínek MVV Energie CZ s.r.o. Agora Flora, Chrudimská 2526/2a Praha 3.
Zákon o podporovaných zdrojích energie
Teplárenství a liberalizovaný trh s energiemi. České teplárenství Vývoj, současnost, perspektiva.
1 Stav novelizace energetických zákonů a vyhlášek a účinnost užití energie v průmyslu Současný stav energetické legislativy v ČR Seminář AEM Brno – 20.
ve světle nové legislativy
Sustainable Construction and RES in the Czech Republic Irena Plocková Ministry of Industry and Trade CR, Na Františku 32, Praha, CR.
Využívání druhotných zdrojů energie
Smluvní vztahy a registrace u Operátora trhu s elektřinou, a. s
Vladimíra Henelová ENVIROS, s.r.o. Podrobnosti zpracování ÚEK dle zákona č. 406/2000 Sb., v platném znění, a Nařízení vlády č. 195/2001 Sb.
Energetická účinnost a změna klimatu Kontrola emisí Podpora výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů energie konference EPEE, , Praha Josef.
Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Zákon o podpoře výroby energie z obnovitelných zdrojů energie z pohledu MŽP Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická.
Zákon o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Ladislav Pazdera Ministerstvo průmyslu a obchodu Seminář AEM Praha,
Státní energetická koncepce a postavení plynárenství v ČR Ing. Tomáš Hüner náměstek ministra © 2006 Ministerstvo průmyslu a obchodu České Republiky Praha,
Opatření na snižování emisí skleníkových plynů a plnění environmentálních cílů státní energetické koncepce Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo.
Otevírání trhu s elektřinou základní pravidla a informace
Dopady obchodování s povolenkami CO 2 na průmyslovou energetiku Ing. Bohuslav Bernátek Jarní konference AEM Poděbrady 22. –
Teplárenství v ČR a současná legislativa, výhled do budoucnosti.
Daně na energie z pohledu velkého odběratele paliv a elektřiny Ing. Petr Matuszek Seminář AEM/SVSE – Spotřební daně na energie Praha 27. listopadu 2007.
Úspory energie a regenerace
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Brno -
1 Brno, Ing. Petr Fajmon Dopady liberalizace a legislativních změn na JMP,a.s.
Současný stav a problematika plnění Státní energetické koncepce
Energetická legislativa Příprava zákona o výkupu energie z obnovitelných zdrojů a kogenerace Poděbrady 19. března 2003 Ing. Miroslav DOSTÁL Česká energetická.
Energetika ČR a její vyhlídky Základní změny zákona č Sb Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Zkušenosti se zákonem o podpoře výroby elektřiny z OZE z pohledu provozovatelů OZE Jan Motlík předseda Asociace pro využití obnovitelných zdrojů energie.
Ekonomické dopady obchodování s povolenkami z pohledu provozovatele velké podnikové energetiky Ing. Petr Matuszek Seminář AEM Praha 23. listopadu 2006.
1. Průkaz energetické náročnosti budov Praha 15. ledna 2009.
Systém kontrolní činnosti SEI
Systém kontrolní činnosti SEI
Novela zákona č. 458/2000 Sb. v oblasti plynárenství Ing. Jan Zaplatílek © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Ministry of Industry and Trade of the Czech Republic Směrnice 77/2001 o podpoře výroby elektřiny z obnovitelných zdrojů Jan Pouček Ministerstvo průmyslu.
AEM – význam a vliv krajských energetických koncepcí.. ENVIROS s.r.o. Vladimíra Henelová a kol. ÚEK - územní interpretace Státní energetické koncepce.
9. prosince 2004 Regulace cen tepelné energie od Energetický regulační úřad Stanislav Večeřa.
Pohled MŽP na novely energetických zákonů Doc. Ing. Miroslav Hájek, Ph.D. Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel..:
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady
Stav otevření trhu a energetické legislativy v ČR z pohledu spotřebitelů a nezávislých výrobců Ing. Bohuslav Bernátek - ENERGETIKA TŘINEC, a. s. Ostrava.
Ostrava Obnovitelné zdroje energie Ing. Jaroslav Kubín Ministerstvo životního prostředí Vršovická Praha 10 Tel.:
Propojení zákona o integrované prevenci a zákona o hospodaření energií Ing. František Plecháč Státní energetická inspekce.
Podpora obnovitelných zdrojů podle návrhu nového zákona a souvisejících vyhlášek Stanislav Trávníček ERÚ.
10.listopadu 2003ČEA, Ing.Josef Bubeník Zákon o podpoře výroby elektřiny a tepelné energie z obnovitelných zdrojů energie.
1www.eav.cz Energetická agentura Vysočiny, z.s.p.o. Ing. Michaela Bačáková EAV, z.s.p.o. Jiráskova 65 Jihlava
Problematika zákona o kogeneraci z pohledu provozovatelů závodních energetik Ing. Petr Matuszek Praha
Česká energetika ve sjednocené Evropě Vliv směrnic EU na energetickou legislativu ČR Konference AEM 10. a 11. září 2003 P r a h a Josef Fiřt Ministerstvo.
Ing. Josef Karafiát, CSc. ORTEP s.r.o.
1 Aktualizovaná SEK a prosazení zásad SEK do energetické legislativy ČR Česká energetika v kontextu energetiky Evropské unie Konference AEM – Poděbrady.
Novela energetického zákona z pohledu ERÚ Ing. Blahoslav Němeček místopředseda a ředitel sekce regulace.
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady
Lokální distribuční soustavy – nejdůležitější zásady z pohledu roku 2005 Martin Kašák Energetický regulační úřad 7. října 2004.
Asociace energetických manažerů Brno, 20. září 2004 Energetický zákon ELEKTROENERGETIKA A TEPLÁRENSTVÍ Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu.
Zkušenosti s regulací cen OZE Stanislav Trávníček.
Kontrolní činnost SEI v teplárenství Ing. Josef Svoboda ředitel odboru teplárenství.
Systém podpory obchodování s elektřinou z KVET zajišťovaný OTE
NÁRODNÍ ALOKAČNÍ PLÁN, OBCHODOVÁNÍ SE SKLENÍKOVÝMI PLYNY, DOPADY ZÁKONA O INTEGROVANÉ PREVENCI NA PRŮMYSL Ing. Josef Bubeník Česká energetická agentura.
Novela Energetického zákona změny a zkušenosti v oblasti elektroenergetiky a teplárenství Brno Ing. Josef Snítilý © 2005 Ministerstvo průmyslu.
Pohled nezávislého výrobce na trh s elektřinou v ČR a EU Ing. Petr Matuszek Poděbrady
Praha – Žofín, 29. Září 2009 Vliv evropské legislativy na energetiku v ČR Tomáš HÜNER náměstek ministra průmyslu a obchodu Praha 29. září 2009.
Centrální zásobování teplem Kulatý stůl Hospodářská komora ČR Ing. Pavel Bartoš viceprezident HK ČR , Praha.
Energetika budoucnosti - uhlí atom nebo obnovitelné zdroje?
Kontroly a revize elektrických zařízení v DS a PS elektroenergetiky
Transkript prezentace:

Problematika podpory KVET a druhotných energetických zdrojů v novele energetického zákona Ing. Ladislav Havel © 2004 Ministerstvo průmyslu a obchodu

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 3 KVET - EU Směrnice 2001/77…zákon č. 180/2005 Sb. Směrnice 2003/54…zákon č. 458/2000 Sb. Směrnice 2003/87…zákon č. 695/2004 Sb. Směrnice 2004/8… zákon č. 458/2000 Sb. Návrh směrnice o bezpečnosti dodávek elektřiny ……………zákon č. 458/2000 Sb.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 4 SMĚRNICE EVROPSKÉHO PARLAMENTU A RADY 2004/8/ES o podpoře kombinované výroby tepla a elektřiny založené na poptávce po užitečném teple na vnitřním trhu s energií a o změně směrnice 92/42/EHS ze dne 11. února 2004

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 5 Směrnice 2004/8 Potenciál kombinované výroby tepla a elektřiny pro dosahování úspor energie je ve Společenství v současnosti využíván nedostatečně Podpora vysokoúčinné výroby založené na poptávce po užitečném teple je ve Společenství prioritou vzhledem k možným přínosům kombinované výroby tepla a elektřiny, pokud jde o úspory primární energie, vyloučení ztrát energie v rozvodné síti a snížení emisí, zejména emisí skleníkových plynů Zlepšení hospodářské soutěže, rovněž vzhledem k novým účastníkům trhu

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 6 Směrnice 2004/8 Zvýšené využívání kombinované výroby elektřiny a tepla zaměřené na dosahování úspor primární energie by mohlo být důležitou součástí souboru opatření nezbytných k dosažení souladu s Kjótským protokolem Kombinovanou výrobou elektřiny a tepla současná výroba tepelné energie a elektrické nebo mechanické energie v jednom procesu Užitečným teplem je teplo vyrobené v procesu kombinované výroby tepla a elektřiny k uspokojování ekonomicky odůvodněné poptávky po teple a chlazení

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 7 Směrnice 2004/8 Vysokoúčinnou kombinovanou výrobou elektřiny a tepla je kombinovaná výroba elektřiny a tepla splňující kritéria přílohy směrnice Referenční hodnotou účinnosti pro oddělenou výrobu je účinnost alternativních oddělených výrob tepla a elektřiny, které mají být nahrazeny procesem kombinované výroby elektřiny a tepla

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 8 Směrnice 2004/8 Členské státy provádějící tuto směrnici dříve než Komise stanoví sladěné referenční hodnoty účinnosti pro oddělenou výrobu elektřiny a tepla mají do 21. února 2006 přijmout své referenční hodnoty účinnosti pro oddělenou výrobu elektřiny a tepla.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 9 Směrnice 2004/8 Pro účely směrnice musí vysokoúčinná kombinovaná výroba splňovat tato kritéria: kombinovaná výroba kogeneračních jednotek musí zajišťovat úspory primární energie ve výši alespoň 10 % ve srovnání s referenčními údaji za oddělenou výrobu tepla a elektřiny, výrobu kogeneračních jednotek malého výkonu a kogeneračních mikrojednotek, která zajišťuje úspory primární energie, je možno kvalifikovat jako vysokoúčinnou KVET.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 10 Směrnice 2004/8 Záruka původu elektřiny z KVET Členské státy zajistí, aby záruka původu elektřiny umožňovala výrobcům prokazovat, že elektřina, kterou prodávají, je vyrobena formou vysokoúčinné KVET a aby byla vydávána za tímto účelem na žádost výrobce. Režimy záruky původu samy o sobě nezahrnují právo na požívání výhod vnitrostátních mechanizmů podpory.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 11 Směrnice 2004/8 Záruky původu by měly být vzájemně uznávány členskými státy jako důkaz: použití tepla vyrobeného společně s elektřinou a dále data a místa výroby, množství elektřiny, na kterou se záruka vztahuje a která je vyrobena formou vysokoúčinné kombinované výroby, úspory primární energie vypočtené podle přílohy směrnice a založené na sladěných referenčních hodnotách stanovených Komisí, jak je uvedeno ve směrnici.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 12 Směrnice 2004/8 Členské státy provedou analýzu vnitrostátního potenciálu pro uplatňování vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla. Členské státy provedou hodnocení pokroku při zvyšování podílu vysokoúčinné kombinované výroby elektřiny a tepla poprvé nejpozději do 21. února 2007 a potom vždy po čtyřech letech na žádost Komise uplatněnou alespoň šest měsíců před příslušným termínem.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 13 Směrnice 2004/8 Členské státy zajistí, aby podpory pro kombinovanou výrobu elektřiny a tepla – pro existující i budoucí jednotky – byly založeny na poptávce po užitečném teple a na úsporách primární energie (respektování možností snižování poptávky po energii pomocí jiných opatření nebo opatření výhodných z hlediska životního prostředí).

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 14 Směrnice 2004/8 Na zajištění přenosu a distribuce elektřiny vyrobené KVET se vztahují ustanovení čl. 7 odst. 1, 2 a 5 směrnice 2001/77/ES jakož i příslušná ustanovení směrnice 2003/54/ES.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 15 Směrnice 2004/8 Členské státy zveřejní nejpozději do 21. února 2006 zprávu obsahující výsledky analýz a hodnocení provedených v souladu s čl. 5 odst. 3 (záruky původu), čl. 6 odst. 1(analýza potenciálu KVET) a s čl. 9 odst. 1 a 2 (správní postupy). Členské státy zveřejní zprávu s výsledkem hodnocení dosaženého pokroku při využívání KVET nejpozději do 21. února 2007 a potom vždy po čtyřech letech na žádost Komise uplatněné alespoň šest měsíců před příslušným termínem. Členské státy předloží Komisi poprvé před koncem prosince 2004 údaje za rok 2003 a potom každoročně statistiky o vnitrostátní výrobě elektřiny a tepla podle metodiky uvedené v příloze směrnice.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 16 Směrnice 2004/8 Komise přezkoumává uplatňování této směrnice a nejpozději do 21. února 2008 a pak vždy po čtyřech letech předkládá Evropskému parlamentu a Radě průběžnou zprávu o provádění této směrnice. Do konce roku 2010 a s výhradou předchozího schválení Komisí mohou členské státy používat jiné metody, než je metoda uvedená v příloze II písm. b) směrnice.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 17 Směrnice 2004/8 Členské státy uvedou v platnost právní a správní předpisy nezbytné pro dosažení souladu s touto směrnicí nejpozději do 21. února Neprodleně o nich uvědomí Komisi.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 18 KVET – návrh směrnice o bezpečnosti dodávek elektřiny Různorodost struktury výrobní základny energetiky, aby byla zajištěna rozumná rovnováha mezi různými prvotními zdroji Podpora zvyšování energetické účinnosti Efektivní opatřování elektřiny

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 19 KVET Otevírání trhu s elektřinou – právo regulovaného přístupu mají za účelem uplatnění své výroby držitelé licence na výrobu elektřiny s instalovaným elektrickým výkonem větším než 10 MW právo regulovaného přístupu mají za účelem uplatnění své výroby všichni držitelé licence na výrobu elektřiny , ,

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 20 Otevírání trhu s elektřinou

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 21 Energetický zákon – def. Kombinovanou výrobou elektřiny a tepla přeměna primární energie na energii elektrickou a užitečné teplo ve společném současně probíhajícím procesu v jednom výrobním zařízení Druhotným energetickým zdrojem využitelný energetický zdroj, jehož energetický potenciál vzniká jako vedlejší produkt při přeměně a konečné spotřebě energie, při uvolňování z bituminozních hornin nebo při energetickém využívání nebo odstraňování odpadů a náhradních paliv vyrobených na bázi odpadů nebo při jiné hospodářské činnosti

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 22 Energetický zákon – def. Za elektřinu z druhotných energetických zdrojů se považuje elektřina vyrobená z energetických zdrojů využívajících zcela nebo zčásti energetický potenciál druhotných energetických zdrojů. Užitečným teplem je teplo vyrobené, sloužící pro dodávky do soustavy centralizovaného zásobování teplem nebo pro přímé dodávky fyzickým či právnickým osobám k dalšímu využití a pro technologické účely s výjimkou odběru pro vlastní spotřebu zdroje

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 23 Energetický zákon – def. Elektřinou z kombinované výroby elektřiny a tepla elektřina vyrobená ve společném procesu spojeném s výrobou užitečného tepla ( KVET - dodávka užitečného tepla k dalšímu využití) Celkovou účinností součet ročního objemu elektřiny vyrobené v procesu kombinované výroby elektřiny a tepla a užitečného tepla dělený energií vstupního paliva použitého na výrobu užitečného tepla, na výrobu elektřiny a mechanické energie

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 24 Energetický zákon - def. Referenční hodnotou účinnosti pro oddělenou výrobu elektřiny a tepla (dále jen „referenční hodnota“) celková účinnost při alternativní samostatné výrobě tepla a elektřiny, kterou je možno kombinovanou výrobu elektřiny a tepla nahradit, Poměrem elektrické a tepelné energie číselná hodnota vyjadřující podíl výroby elektřiny k výrobě užitečného tepla v zařízení kombinované výroby elektřiny a tepla za určité časové období

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 25 Energetický zákon § 32 Výrobce tepelné energie musí přezkoumat podle zvláštního právního předpisu 11) možnost zavedení kombinované výroby elektřiny a tepla Právo k přednostnímu zajištění dopravy elektřiny přenosovou soustavou a distribučními soustavami Právo na přednostní připojení svého výrobního zařízení k přenosové nebo distribuční soustavě

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 26 Energetický zákon § 32 Celková účinnost kombinované výroby elektřiny a tepla musí splňovat hodnoty minimální účinnosti užití energie podle zvláštního právního předpisu a zároveň celková účinnost kombinované výroby elektřiny a tepla musí být pro klasifikaci elektřiny jako elektřiny z kombinované výroby elektřiny a tepla nejméně o 10 % vyšší než referenční hodnota. Tato podmínka nemusí být splněna u zařízení kombinované výroby elektřiny a tepla do instalovaného výkonu 1 MW. Vyhláška č. 150/2001 Sb., kterou se stanoví minimální účinnost užití energie při výrobě elektřiny a tepelné energie.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 27 Energetický zákon § 32 Příspěvky hradí PDS přímo připojených k přenosové soustavě nebo PPS Výši příspěvku stanoví Energetický regulační úřad Obchodníci s elektřinou jsou povinni přednostně nakupovat a dodávat elektřinu, kterou výrobci elektřiny z kombinované výroby elektřiny a tepla nebo výrobci elektřiny z druhotných energetických zdrojů nabídli. Podrobnosti ke způsobu určení a obchodování elektřiny z kombinované výroby elektřiny a tepla a druhotných energetických zdrojů stanoví prováděcí právní předpis

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 28 KVET - výkup Dříve – 458/2000 Sb. Provozovatel distribuční soustavy je povinen, pokud je to technicky možné, vykupovat elektřinu z obnovitelných zdrojů a kombinované výroby elektřiny a tepla pouze v množství prokazatelně vázané na výrobu tepelné energie za účelem jeho dodávek fyzickým či právnickým osobám a pro technologické účely způsobem stanoveným prováděcím právním předpisem.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 29 KVET - výkup Ještě dříve: 222/1994Sb. § 18 Výkup elektřiny 1) Dodavatel je povinen, pokud je to technicky možné, vykupovat elektřinu a) z kombinované výroby tepla a elektřiny v rozsahu odpovídajícím technologické potřebě výroby tepla, b) vyráběnou z obnovitelných a druhotných zdrojů energie. 2) Náklady spojené s připojením zdroje podle odstavce 1 hradí vlastník tohoto zařízení. 3) Způsob připojení zdroje podle odstavce 1 k rozvodnému zařízení určuje dodavatel. 4) Cenu vykupované elektřiny ve smyslu odstavce 1 stanoví cenové předpisy.

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 30 Energetický zákon § 32 VYHLÁŠKA č. 439/2005 Sb., kterou se stanoví podrobnosti způsobu určení množství elektřiny z kombinované výroby elektřiny a tepla a určení množství elektřiny z druhotných energetických zdrojů

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 31 Osvědčení o původu elektřiny Stav ke dni MPO obdrželo celkem žádostí o vydání osvědčení o původu elektřiny309 MPO vydalo celkem osvědčení277 Z toho KVET264 Druhotné zdroje 13

 2004  Ministerstvo průmyslu a obchodu 32 Děkuji Vám za pozornost Ministerstvo průmyslu a obchodu Na Františku 32, Praha 1 mpo.cz