GLOBÁLNÍ PROBLÉMY LIDSTVA

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Ozonová díra & Skleníkové plyny
Advertisements

Ozónová vrstva Dagmar Trhlínová.
Registrační číslo projektu:
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Enviromentální výchova.
Ochrana Ovzduší - cvičení 4 Globální problémy
Narušení ozónové vrstvy
Globální klimatické změny
Globální oteplování Marek tecl 2L.
Ozonová díra.
Globální oteplovaní.
ATMOSFÉRA - vzdušný obal Země.
Globální změny Zpracoval: Jakub Mach. Osnova prezentace 1.Úvod 2.Osnova prezentace 3.Skleníkový efekt 4.Globální klimatické změny 5.Konec.
Ozon a vše kolem něho Jan Bajaja.
Antropogenní vlivy na přírodní sféru
Vzduch Mgr. Helena Roubalová
Snižování růstu koncentrací CO 2 v ovzduší. Co je to CO 2 ? Oxid uhličitý je bezbarvý plyn bez chuti a zápachu; při vyšších koncentracích může mít v ústech.
Škola: Mendelovo gymnázium, Opava, příspěvková organizace Jméno autora: RNDr. Rostislav Herrmann Datum: 1. listopadu 2012 Ročník: čtvrtý Vzdělávací oblast:
GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ Matěj Martinák IX.A.
Globální oteplování Ondřej Málek, 2.L.
Globální oteplování Vojta Voborník 8.B.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Globální oteplování Štěpánka Štindlová.
Globální Oteplování Jméno: Martin Šiška Obor: Technické lyceum
Autorem materiálu, není-li uvedeno jinak, je Jitka Dvořáková
Vypracovala: Nikola Mináriková kvinta A
Tento Digitální učební materiál vznikl díky finanční podpoře EU- OP Vzdělávání pro konkurenceschopnost. Není – li uvedeno jinak, je tento materiál zpracován.
ATMOSFÉRA.
Výukový materiál: VY_32_INOVACE_Oxid uhličitý
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Vzduch ( environmentální příručka – 5.ročník )
MĚNÍCÍ SE KLIMA Vývoj klimatu v minulosti a dnes
Škola Střední průmyslová škola Zlín
Narušení ozónové vrstvy
GLOBÁLNÍ EKOLOGICKÉ PROBLÉMY Autor: Mgr. Helena Nováková Škola: Základní škola Slušovice, okres Zlín, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:
Stavba a složení atmosféry. Globální oteplování.
Globální oteplování VY_32_INOVACE_ 09 Globální oteplování.
Skleníkový efekt.
Vliv ozónové vrstvy na životní prostředí
J. Schlaghamerský: Ochrana životního prostředí - ochrana ovzduší – globální oteplování Globální oteplování.
Ozónová vrstva Země Předmět: Biologie Vyučující: Mgr. Ludvík Kašpar
Výukový materiál EK Tvůrce: Ing. Marie Jiráková Projekt: S anglickým jazykem do dalších předmětů Registrační číslo: CZ.1.07/1.1.36/ Tento.
Obr. 1 ATMOSFÉRA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kršková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
Životní prostředí. Rešovské vodopády Životní prostředí Zhoršující se stav životního prostředí přímo souvisí s globálními problémy dnešního světa. Řada.
její znečištění a důsledky
GLOBÁLNÍ ZMĚNY Skleníkový efekt a globální oteplování Kyselý déšť
Jak učit o změně klimatu?.  Tato prezentace vznikla v rámci vzdělávacího projektu Jak učit o změnách klimatu?  Projekt byl podpořen Ministerstvem životního.
GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ (Global Warming) ZŠ Benešov, Jiráskova 888 Ing. Bc. Jitka Moosová Přírodovědný seminář-chemie – 9. ročník.
Skleníkový efekt Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Radomír Hůrka. Dostupné z Metodického portálu ISSN:
Globální problémy – – ozonová díra, skleníkový efekt a znehodnocení půdy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_05_„ČISTÝ.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor:Mgr. Jiří Hajn Název DUM:Atmosféra Název sady:Přírodopis – geologie Číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ VY_32_Inovace_
Atmosféra.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název školy Gymnázium Česká a Olympijských nadějí, České Budějovice, Česká 64 Název materiálu VY_52_INOVACE_PR_04_ATMOSFÉRA.
DIGITÁLNÍ UČEBNÍ MATERIÁL
UV ZÁŘENÍ našlo cestu - - OZONOVÉ DÍRY
Obr. 1 ATMOSFÉRA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Martina Kršková. Dostupné z Metodického portálu ISSN.
GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ.
Globální oteplování Martina Červenková.
ATMOSFÉRA atmosféra a její vlastnosti
Globální problémy lidstva globální problémy týkají se celého lidstva ohrožují samotnou existenci člověka.
Globální oteplování Vypracoval: Adam Čada
VY_32_INOVACE_C9-013 Název školy ZŠ Elementária s.r.o Adresa školy
Fakta o klimatických změnách
Problémy Ozónové vrstvy.
Environmentální problémy
KRAJINNÁ SFÉRA PŘÍRODNÍ SLOŽKA ČLOVĚKEM TVOŘENÁ SLOŽKA
ZŠ Benešov, Jiráskova 888 CHEMIE
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_04-07
Kristián Petr Šulista, Jan Stejskal, Šimon Kubeš
Důsledky globální změny klimatu
Transkript prezentace:

GLOBÁLNÍ PROBLÉMY LIDSTVA Environmentální problémy Globální klimatické změny Bc. Hana KUTÁ, Brno, 2011

OSNOVA Klíčové pojmy 1. NARUŠENÍ OZONOVÉ VRSTVY Ozonová vrstva Vznik ozonu Rozpad ozonu Ozonová díra Důsledky Mezinárodní ujednání 2. GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ A SKLENÍKOVÝ EFEKT Globální oteplování Skleníkový efekt Mechanismus skleníkového efektu Antropogenní činnost Růst koncentrace CO2 v ovzduší Proces globálního oteplování Dopady Mezivládní ujednání

Klíčové pojmy freony globální oteplování ozonová díra ozonová vrstva skleníkový efekt skleníkové plyny http://zpravodajstvi.ecn.cz/index.stm?x=1981846

1. NARUŠENÍ OZONOVÉ VRSTVY http://www.treehugger.com/files/2007/09/and_now_for_some_good_news.php

upraveno podle: http://www.theozonehole.com Ozonová vrstva ozon O3 stratosféra 15 – 18 km nad Zemí ochrana proti UV záření upraveno podle: http://www.theozonehole.com

Vznik ozonu O2 + foton → O + O O + O2 → O3 http://www.sci.muni.cz/~dobro/ozon_1.htm

Rozklad ozonu - freony Cl + O3 → ClO + O2 ClO + O → Cl + O2 http://www.sci.muni.cz/~dobro/ozon_1.htm

Ozonová díra oslabená vrstva ozonu první pozorování – 70. léta 20. století Antarktida, Jižní Amerika, Austrálie rozloha 27,3 km2 úbytek 0,6% ročně upraveno podle http://www.sci.muni.cz/~dobro/ozon_1.htm

Vývoj koncentrace ozonu nad jižním pólem v září a říjnu 2006 http://www.theozonehole.com Vývoj koncentrace ozonu nad jižním pólem v září a říjnu 2006 (stupnice v Dobsoných jednotkách)

Důsledky průnik UV záření na zemský povrch Živočichové: Rostliny: karcinogenní účinky (rakovina), oslabení imunitního systému, vady zraku Rostliny: inhibice růstu a odolnosti http://www.theozonehole.com/

Mezinárodní ujednání Vídeňská úmluva: Montrealský protokol: 1985 ochrana lidského zdraví a životního prostředí proti nepříznivým účinkům lidské činnosti, které mění nebo by mohly měnit ozonovou vrstvu Montrealský protokol: 1987 konec používání freonů ve výrobě a zastavení dovozu a vývozu těchto látek do roku 2010

2. GLOBÁLNÍ OTEPLOVÁNÍ A SKLENÍKOVÝ EFEKT http://globalwarming.com/2009/03/the-greenhouse-effect/

Globální oteplování zvyšování teploty nižších vrstev atmosféry a hladiny světového oceánu pozorováno od poloviny 20. století antropogenní stimulace skleníkového efektu http://www.discoursive.com/?p=170

Skleníkový efekt přirozený jev ohřev zemského povrchu prostřednictvím skleníkových plynů v atmosféře Skleníkové plyny: vodní pára, CO2, methan, freony, ozon http://vt-2004.astro.cz/teorie/D7/

Mechanismus skleníkového efektu Slunce - krátkovlnné záření Země - dlouhovlnné záření skleníkové plyny v atmosféře odráží záření zpět na povrch zemský povrch se ohřívá upraveno podle: http://star.arm.ac.uk/climate/intro.html

Antropogenní činnost zvyšování koncentrace skleníkových plynů v atmosféře (hlavně CO2) vlivem nešetrného hospodářství: spalování fosilních paliv kácení lesů produkce freonů … http://www.pastymuncher.co.uk/global-warming/

Růst koncentrace CO2 v ovzduší před začátkem průmyslové éry 0,030 % CO2 v ovzduší dnes přes 0,035 % CO2 v ovzduší upraveno podle: http://www.meteocentrum.cz/zmeny-klimatu/sklenikovy-efekt-koncentrace-co2.php

Proces globálního oteplování Mezivládní panel pro změnu klimatu (ICCP) – výzkum v letech 1906 – 2005 se průměrná globální teplota zvýšila o 0,74 ± 0,18 °C s pravděpodobností větší než 90 % může za více než 50 % tohoto oteplení lidská činnost upraveno podle: http://www.newscientist.com/articleimages/dn11639/0-climate-myths-the-cooling-after-1940-shows-co2-does-not-cause-warming.html

Dopady Řetězová reakce: → změny v prostorovém složení a skladbě bioty tání ledovců → stoupání hladiny světového oceánu → zaplavení přímořských oblastí → změny v prostorovém složení a skladbě bioty → dopady na zemědělství a ekonomiku lidské společnosti → dopady na lidské zdraví (možnost šíření infekčních chorob apod.) … http://gnosis9.net/view.php?cisloclanku=2005120017

Mezinárodní ujednání Kjótský protokol: 1997 snížení emisí skleníkových plynů do roku 2012 v celkovém průměru o 5,2 % v porovnání s rokem 1990 ČR ratifikovala 2001 upraveno podle: http://www.globalwarmingart.com/wiki/File:Carbon_Emission_by_Region_png