Reporting
Charakteristika reportingu reporting je obvykle chápán jako relativně samostatná součást IS, která zahrnuje výběr, zpracování, formální úpravu a distribuci informací o podniku určených pro nejrůznější skupiny uživatelů reporting je tedy systém řízené zprávy poskytuje komplexní informace o aktivitách podniků, o které se uživatelé zajímají je součástí controllingu Zpracovali: Fatková Tereza, Komínková Zuzana a Severová Petra, VSRR - 4.kruh
Charakteristika reportingu reporting lze členit z časového hlediska, z hlediska zaměření a prostředí z časového hlediska na: Reporting retrospektivní reporting s orientací na budoucnost z hlediska zaměření: Reporting dílčí Reporting souhrnný z hlediska prostředí: Reporting hodnotící vnější prostředí Reporting hodnotící vnitřní prostředí Reporting kombinovaný Zpracovali: Fatková Tereza, Komínková Zuzana a Severová Petra, VSRR - 4.kruh
Jak se reporting zpracovává? pro vytvoření reportingu musíme zjistit potřebné údaje, které můžeme zjistit pomocí vnitřního informačního systému (např. statistiky a účetnictví) nebo vnějšího (např. zákazníci, odbytové cesty) výstupem je tedy předem obsahově koncipovaný formulář (šablona), do kterého se vkládají zpracované informace reporting by se měl psát v rozsahu potřeby pro jednotlivé uživatele – manažery nebo řídící úrovně Zpracovali: Fatková Tereza, Komínková Zuzana a Severová Petra, VSRR - 4.kruh
Jak se reporting zpracovává? reporting se skládá ze tří složek zpracování, což je proces, zpracovatel a pravidla proces – příprava souboru informací, které budeme zpracovávat a posléze dokumentovat Součástí přípravy je také určení forem a techniky zpracování zpracovatel – zaměstnanec podniku, který má odpovědnost za zpracování sledované činnosti s využitím podkladových a výstupních informací (např. hlavní účetní nebo personalista) pravidla – dodržení posloupnosti zpracování a předávání informací (tzv. tras) organizaci pro konečné vyhotovení reportingu Zpracovali: Fatková Tereza, Komínková Zuzana a Severová Petra, VSRR - 4.kruh
Charakteristika jednotlivých kroků při zpracování reportingu sběr údajů – shromažďování údajů k předem stanovenému datu a jsou zpracovány pro potřeby jednotlivých částí reportingu zpracování informací – snahou je zpracovat informace do uceleného obrazu hodnoceného procesu s pomocí stanovených strukturovaných formulářů přenos informací – májí písemnou nebo elektronickou podobu a jsou určeny jen pro určité zaměstance kvalitní úroveň – přispívá manažerům k aktuální informovanosti k danému procesu – je to tzv. uživatelská databanka Zpracovali: Fatková Tereza, Komínková Zuzana a Severová Petra, VSRR - 4.kruh
Komu tyto informace poskytuje? abychom správně pochopili význam reportingu, musíme analyzovat potencionální uživatele zpráv a jejich požadavky uživatele můžeme v podstatě dělit na interní uživatelé a externí adresáty interní uživatelé jsou především vlastníci mající rozhodovací pravomoci a jsou odpovědni za výsledky podnikových činností externí adresáti zaujímají široké spektrum kontrolních orgánů, zájmových skupin i jednotlivců Zpracovali: Fatková Tereza, Komínková Zuzana a Severová Petra, VSRR - 4.kruh
Jaké jsou úrovně řízení? Zpracování reportingu Úroveň řízení Operační Taktická Strategická zdroj informací převážně interní interní a externí rozsah informací přesně definován a aktualizován podrobnost informací analytické informace kombinované informace syntetické informace časové období operativní informace operativní informace s charakteristikou budoucího vývoje souhrnné informace (časové řady) s charakteristikou budoucího vývoje frekvence využití informací pravidelné, dané systémem zpracování reportingu typ informace převážně kvantitativní převážně kvantitativní s naznačeným vývojem převážně kvalitativní, vývojové, predikativní Zpracovali: Fatková Tereza, Komínková Zuzana a Severová Petra, VSRR - 4.kruh
Vztah reportingu a IS při navrhování systému podnikového reportingu by se měly dodržovat tyto zásady: identifikovat uživatele zpráv a analyzovat jejich požadavky různorodost obsahu zpráv podle potřeb interních a externích uživatelů vhodná forma poskytovaných reportů jednotný design zpráv vhodný způsob distribuce zpráv, oddělení důvěrných informací od ostatních zpráv a jejich ochranu využívat zpětnou vazbu na adresáty a zjišťovat jejich připomínky a návrhy ke zlepšování reportingu Zpracovali: Fatková Tereza, Komínková Zuzana a Severová Petra, VSRR - 4.kruh
Literatura Kříž J., Zuzák R.: Administrativní technika. Skripta. Česká zemědělská univerzita v Praze, 2006. ISBN 978-80-213-1158-9 http://www.systemonline.cz/clanky/reporting.htm, Machač O.: Článek z časopisu IT SYSTÉM 12/2003 – Reporting jako součást informačního systému podniku. Univerzita Pardubice. Zpracovali: Fatková Tereza, Komínková Zuzana a Severová Petra, VSRR - 4.kruh