Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola hospodářská a lesnická, Frýdlant Bělíkova 1387, příspěvková organizace Šablona:III/2 Sada:VY_32_INOVACE_Bi Cytogenetika Vytvořeno: Ověřeno: Třída: Ve2
Genetika Vzdělávací oblast:Obecná biologie Předmět:Biologie Ročník:2. ročník Autor:Ing. Sedláček Ladislav Časový rozsah:1 vyučovací hodina Pomůcky:základní informace viz. učebnice Klíčová slova:chromozom, centromera Anotace:Materiál je určen pro výuku v odborném předmětu biologie – cytogenetika.
Buňka je základní stavební a funkční jednotkou, je vybavena úplnou genetickou informací. 95% DNA je v jádru. Pro pozorování se nejlépe hodí chromozomy ve stádiu metafáze, který mají většinou tvar podkovy. Každý chromozom je podélně rozdělen na 2 chromatidy, z nichž každá obsahuje dvojité spirální vlákno – chromonemu.
Na každém chromozomu je zúženina – primární konstrikce a v ní se nachází centromera – na ni se při mitóze připojují vlákna dělícího vřeténka. Podle umístění centromery a délky ramen rozlišujeme chromozomy několika tvarových typů: Rovnoramenný Nerovnoramenný Hůlkový
Některé chromozomy mají na jednom rameni ještě sekundární konstrikci - odděluje tzv. satelit chromozomu. Ramena jsou ukončena telomerami. Popsaný chromozom je typ A = autozom. U některých trav se může objevit typ B = akcesorní.
Ve slinných žlázách dvoukřídlého hmyzu jsou chromozomy velkých rozměrů - tzv. polytemní. C oocytech některých obratlovců - štětkovité chromozomy. Ve všech jádrech buňky jsou heterochromozomy – pohlavní – X,Y.
1. Na co je každý chromozom podélně rozdělen? Na 2 chromatidy. 2. Co je to chromonema? Dvojité spirální vlákno. 3. Jak se nazývají a značí heterochromozomy? Pohlavní a X,Y.
Použité zdroje BUMERL, J. a kol.: Biologie 1 – pro SŠ. SPN: Praha 2005, vydání 1., ISBN Pokud není uvedeno jinak, jsou použité objekty vlastní originální tvorbou autora. Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky a vzdělávání na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému zákonu. Veškerá vlastní díla autora (fotografie, videa) lze bezplatně dále používat i šířit při uvedení autorova jména.