PROBLEMATIKA DIDAKTICKÉHO TESTU

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Cíle a postupy empirického výzkumu
Advertisements

Sedm základních nástrojů managementu jakosti
OBSAH TESTŮ JEJICH RELEVANCE A KVALITA Od „osnov“ k vyhodnocení testů.
Matika krokem  Proč? - motivy vzniku
Mosty mezi pedagogickou a psychologickou diagnostikou
Hodnocení ve výuce dějepisu Přednáška č. 12 AR 2011/2012.
Sociologie – metody a techniky sociologického výzkumu
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
POZNATKY Z ETNOGRAFICKÉHO VÝZKUMU NA ČESKÝCH VYSOKÝCH ŠKOLÁCH JAK VYPADÁ VZDĚLÁVÁNÍ, KTERÉ SE SNAŽÍME ZLEPŠIT? JANA DVOŘÁČKOVÁ (FSS MU) PETR PABIAN (KSV.
Learning management system Zdeněk Jelínek. Learning management systém LMS- systém řízení studia – Learning management systém Je to soubor nástrojů pro.
1 Evropská asociace pro testování a hodnocení jazykových dovedností
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Vzdělávání a jeho kategorie
Metody psychologie PhDr. Eva Tomešová, PhD.. Jak psychologové dospějí k závěrům o neznámém?  Používají VĚDECKOU METODU: IDENTIFIKACE VĚDECKÉ OTÁZKY FORMULACE.
Výzkum (pedagogického zhodnocení) volného času
Něco o pozorování Tereza Krajčová Lenka Prachařová Anna Rokytová
Etapy práce na sociologickém výzkumu. 2 I. Formulace problému II. Rozhodnutí o populaci a vzorku III. Pilotní studie IV. Rozhodnutí o technice sběru dat.
Mgr. Alena Lukáčová, Ph.D., Dr. Ján Šugár, CSc.
Teorie psychodiagnostiky a psychometrie
Didaktické prostředky
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
European Computer Driving Licence Informační a poradenské centrum PEF.
 Pro hodnocení není žádný jednoznačný předpis či návod, žádná kuchařka.  Existují principy, metody, formy a prostředky a také specifické podmínky školy.
VLASTNOSTI MOTORICKÝCH TESTŮ Oddělení antropomotoriky, rekreologie a metodologie Katedra kinantropologie, humanitních věd a managementu sportu © 2009 FTVS.
Implementace konceptu ECDL do výuky ZKVALITŇUJEME CESTU K POZNÁNÍ.
Principy konstrukce norem a základní statistické pojmy
Didaktické testy doc. Mgr. Antonín Staněk, Ph.D.
1 © Mediaresearch, a.s., 2008 NetMonitor a AdMonitoring Výsledky za říjen 2008.
Spotřebitelský výzkum
Dobrá škola ?. Co je produktem školy? Výstupy: výsledky dlouhodobé efekty.
Výběr adekvátních vyučovacích metod při fixaci a kontrole znalostí v rámci ekonomického vzdělávání ©prof. Ing. Ondřej Asztalos,CSc.
- Pojmy - SPSS Statistické zpracování kvantitativních šetření.
Hodnocení ve vzdělávání dospělých Mgr. Miroslava Dvořáková 2007.
Metody pedagogické diagnostiky
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy -obsahové.
DKV část 31 Design kvantitativního výzkumu 4. část ( ) Jiří Šafr UK FHS Historická sociologie (LS 2010)
Didaktické testy a sociometrie
Cíle studia didaktiky pedagogiky
1 Tazatelé a dotazovací situace Jan Hartl. 2 CO a JAK?
Ostrava 30. září 2002 ECDL pro učitele Libor Koníček Přírodovědecká fakulta Ostravská univerzita.
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
European Computer Driving Licence
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU ● nekvantitativní způsob obsahové analýzy - kategorie se nezpracovávají numericky ● kvantitativní způsob obsahové analýzy - obsahové.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
Úvodní informace Informatika pro ekonomy II ZS 2011/2012.
Marketingový průzkum Milan Mrázek Matematika & Business
OBSAHOVÁ ANALÝZA TEXTU
Didaktika přírodopisu 2 Konstrukce didaktického testu
Úvodní informace Informatika pro ekonomy II LS 2007/2008.
Didaktické testy II Psychometrická analýza úloh a testů podle klasické teorie testování Martin Chvál Brno,
Úlohy pro rozvoj přírodovědné gramotnosti
Úvodní informace Informatika pro ekonomy I LS 2012/2013.
Postup při empirickém kvantitativním výzkumu
Úvodní informace Informatika v agrobyznysu LS 2011/2012.
Didaktika přírodopisu 2 7. seminář Konstrukce didaktického testu Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Ověření modelů a modelování Kateřina Růžičková. Posouzení kvality modelu Ověření (verifikace) ● kvalitativní hodnocení správnosti modelu ● zda model přijatelně.
Univerzitní informační systém III., Lednice 2004 Automatizované testování Mgr. Tomáš Foltýnek
Pedagogická diagnostika
Kritéria kvality metod a výzkumného šetření
Didaktické prostředky
Kateřina Vlčková Přednášky Základy pedagogické metodologie
VYUČOVÁNÍ A UČENÍ A/ B/ a/ cíle výuky b/ klíčové kompetence
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Co se dá změřit v psychologii a pedagogice?
Pedagogicko–psychologická diagnostika
SCHOPNOSTI MOTORICKÉ SCHOPNOSTI © Tom Vespa.
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Informatika pro ekonomy I LS 2009/2010
Metody pedagogiky.
Transkript prezentace:

PROBLEMATIKA DIDAKTICKÉHO TESTU JAKO APLIKACE PEDAGOGICKÉ KOMUNIKACE X.

DIDAKTICKÝ TEST Achievement test: Nástroj systematického zjšťování –měření výuky Kontrola množství a kvality osvojených vědomostí a dovedností

Druhy testů dle klasifikačního hlediska: Měřená charakteristika výkonu: rychlosti, úrovně Dokonalost přípravy testu: standartizované, kvazstand., nestandartiz. Povaha činnosti testovaného: kognitivní, psychomotorické Interpretace výkonu: relativní výkon, absolutní výkon Míra objektivity skórování: objektivně skorov. – subjektivně skórovatelné

VLASTNOSTI DIDAKTICKÉHO TESTU Validita: Obsah úloh by měl být reprezentativním vzorkem zkoušeného učiva dle příslušného kurikula. Předikční validita: schopnost předpovídat budoucí úspěšnost učení.

VLASTNOSTI DIDAKTICKÉHO TESTU Reliabilita: výsledek didaktického testu je tvořen dvěma složkami: pevnou složkou (skutečné vědomosti) náhodnou složkou (okamžitá kondice, vliv prostředí, podm.) spolehlivost testu a přesnost testu je reliabilita

Míra reliability: Exaktní posouzení míry reliability: Hodnoty 0 –1 Průměrná 0. 80 Jednoduchý výpočet reliability: poměr správných odpovědí ku celkovému počtu žáků

TVORBA DIDAKTICKÉHO TESTU Plánování didaktického testu Technika specifikační tabulky (taxonomie výukových cílů) Určení struktury testovaného učiva Určení počtu úloh v testu Určení úrovně osvojení, které se má ověřovat

Konstrukce didaktického testu Návrh testových úloh Otevřené široké úlohy: se širokou odpovědí – se stručnou odpovědí Uzavřené úlohy: dichotomické, s výběrem odpovědí přiřazovací, uspořádací

Základní doporučení pro návrh úloh s výběrem odpovědí Nezkoušíme zapamatování konkrétních požadavků Ve formulaci otázek se vyhýbáme formulacím,které by mohly sloužit jako nápověda Pokud se ve formulaci vyskytne zápor – zvýrazníme jej Soubor nabízených odpovědí by měl být homogenní Problematika přiřazovacích úloh

Zásady pro navrhování testových úloh Vyhýbáme se úlohám testového charakteru Testové úlohy by měly být na sobě navzájem nezávislé Formulace by neměla obsahovat nápovědu správné odpovědi (nezamýšlená nápověda) Zásadně nepoužíváme „chytáků“ Používáme jednoduchého skórování při hodnocení odpovědí

VYTVOŘENÍ KLASIFIKAČNÍHO STANDARDU Některé standardizované testy umožňují vyjádřit výkon v podobě klasifikačních stupňů Je nutné rozhodnout jaké procentové ekvivalenty zvolíme pro jednotlivé klasifikační stupně Kvantita normálního rozdělení

KLASIFIKACE VÝSLEDKŮ TESTU Intuitivní přístup ke klasifikaci Klasifikace na základě procenta správných odpovědí Klasifikace na základě normálního rozdělení

NOVĚJŠÍ METODY TESTOVÁNÍ ZNALOSTÍ Europan Computer Driving Licence (ECDL) – 33 států Uznávaná objektivní standardizovaná metoda založená na systému testování v EU Veřejně dostupný okruh témat Sedm základních modulů 2000 000 držitelů certifikátu Státní správa

NOVĚJŠÍ METODY TESTOVÁNÍ ZNALOSTÍ Porovnání výsledků počítačového testu s hodnocením examinátora Určení rozdílu mezi známkou udělenou zkoušejícím a množstvím procent udělených počítačem Výpočet – korelační analýzou Statistický program Statgraf

NOVĚJŠÍ METODY TESTOVÁNÍ ZNALOSTÍ Jazykové testování Statistický program ITEMAN – statistická analýza odpovědí na jednotlivé položky textu Diskriminační index odděluje dobré a špatně odpovědi Program statisticky vyhodnocuje chování celého testu

NOVĚJŠÍ METODY TESTOVÁNÍ ZNALOSTÍ Systém eTester pracuje pomocí dynamické webové stránky, která nabízí i opravu opravy odpovědí Úvodní formulář Použité nástroje nejsou komerční Různorodost předmětů eAMOS-publikování kurzů-kontrolních testů.

NOVĚJŠÍ METODY TESTOVÁNÍ ZNALOSTÍ Problematika ověření účinnosti audiovizuálního sdělení Stimulace myšlenkových operací Zvláštnosti komunikace Podpora procesu učení a vyučování Didaktický test Analýza informací sekvencí

ANALÝZA OBSAHU UČEBNÍCH TEXTŬ Komunikační vlastnosti Obsahové vlastnosti- transformace poznatků věd, hodnotových orientací, postojů, kulturních vzorců, presuazivní –prezentační aspekty textů Ergonometrické parametry ( didaktická typografie)

ELEMENTY VÝZKUMU TEXTU Kvantitativní metody Metody obsahové analýzy Metody dotazování Observační metody Testovací metody Experimentální metody Komparativní metody

KOMPRACE KONKRÉTNÍHO TEXTU - diskuze