Subjective well-being

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Manažerská moudrost © Outward Bound – Česká cesta Outward Bound – Česká cesta, s.r.o.
Advertisements

Výuková podpora pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami
Zvládání rizik vyplývajících z pracovního stresu ve společnosti EDUCACONSULT M&J Consulting Pardubice, Česká republika
Vypracovaly: Jana Rozsypálková Vendula Nesvadbová 4. A, 2006
Motivace 1.úvodní pojmy 2. pracovní motivace 3. stimulace
Efektivnost řídící práce
Lidský faktor v dopravě!
Senior jako klient sociálních služeb- způsob práce se seniory
Případová studie: UNIC-Services Ltd. Firma UNIC-Services  Založena roku 1993 IT pracovníkem, jménem Saara Remes-Ulkunniemi  Firma nabízí vzdělávací.
Klinická propedeutika
Psychohygiena seniora
Stres Vypracovala:Terezie Stránská
Školní výchova ke zdravým stravovacím návykům dětí
Střední zdravotnická škola, Národní svobody Písek, příspěvková organizace Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Číslo DUM:VY_32_INOVACE_JIROCHOVA.
Projekt Fakultní nemocnice u sv. Anny v Brně „Nadregionální síť středních zdravotnických škol pro vyšší kvalitu vzdělávání a praxe“ reg.č. CZ.1.07/1.1.00/
Náročné životní situace, konflikty
Náročné životní situace
Osobní pohoda.
Jak se vyhnout syndromu vyhoření a jak jej zvládnout ?
BURN-OUT syndrom vyhoření.
Člověk v obtížných životních situacích Úvodní přednáška o krizích a jejích souvislostech.
Regulace úzkosti ve sportu
Humanistické a existenciální teorie v SP
Hudba jako prostředek vyladění a kontroly emocí v období adolescence
Zvládnu i náročné životní situace I.
KRIZOVÁ INTERVENCE.
Obchodní akademie a Střední odborná škola, gen. F. Fajtla, Louny, p.o.
05.1 Péče o tělo, hygiena v dospívání
Racionalizace řídící práce, time management
Duševní zdraví a psychohygiena
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Střední dospělost SZŠ a VOŠZ Zlín Zdravotnický asistent, druhý ročník
Teorie motivace Adéla Furiková.
Tělesné sebepojetí.
2. DUŠEVNÍ VÝVOJ OSOBNOSTI, PORUCHY VÝVOJE OSOBNOSTI
Psychologie zdraví Syndrom vyhoření.
Duševní hygiena Mgr. Tereza Louková, Ph.D.
Psychologické aspekty zdraví
Ivana Petriková, Tomáš Vebr
Psychologie zdraví Copingové strategie.
Sociální psychologie osobnosti
MAN 1. Seminář sociální psychologie se zaměřením na sport Marie Blahutková.
Time management NOE, Vyškov 2014.
Dnes ty mně, zítra já tobě!
Název školyStřední zdravotnická škola a Vyšší odborná škola zdravotnická Nymburk, Soudní 20 IČO Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuModerní.
PEČOVATELSKÉ CENTUM PRAHA 7 Domov Svojšice Realizace systému profesního vzdělávání v Domově Svojšice.
Definice, základní pojmy
Duševní hygiena. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická škola pro tělesně postižené,
Stres Vypracovala: Monika Arsenjevová Datum: 1. října 2012.
Craving a emoce při léčbě návykových poruch Jana Richterová 4.ročník.
Z ÁTĚŽOVÉ SITUACE Mgr. Vladimír Velešík. Gymnázium a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky Svitavy ANOTACE 1.Kód DUMu: VY_32_INOVACE_1.SV.20.
Psychodiagnostické nástroje pro zjišťování odolnosti a reakce na stres PhDr. Simona Hoskovcová, PhD. Katedra psychologie FF UK.
Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Mgr. Jana Novotná Název materiálu: VY_32_INOVACE_10_PEDAGOGIKA_PSYCHOLOGIE_06.
Vznik a průběh těžkého duševního onemocnění Tereza Slavíčková o.s. Baobab.
 PLÁNOVÁNÍ = stanovení cíle a postupných kroků, jak ho dosáhneme.  ORGANIZOVÁNÍ= koordinace zdrojů a činností směrem k dosažení vytýčeného cíle.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Ludmila Jakubcová. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Číslo projektuCZ.1.07/ / Název školySOU a ZŠ Planá, Kostelní 129, Planá Vzdělávací oblast Sociální vztahy a dovednosti Předmět Zdravotnická.
HARTMANN partnerem ve vzdělávání profesionálů ve zdravotnictví
Vypracoval: Mgr. Michal Vičar 4. A, 2006
Střední škola pedagogická, hotelnictví a služeb
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Vypracoval: Mgr. Michal Vičar 4. A, 2006
Vymezení a funkce volného času
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.13
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Sociální čtení.
Náročné životní situace
Stresu i vyhoření odoláte, když víte jak na to…
Transkript prezentace:

Subjective well-being

Obsah well-being stres (Jana Suchánková) syndrom vyhoření (Lenka Frömlová) ---Inventář projevů syndromu vyhoření--- coping (Barbora Salajková) time management (Karolina Brožová Ševčíková)

Subjective well-being Co je štěstí? Kdy je člověku dobře? 1948 WHO 1967 Wilson 1999 Diener a kol. – 3 komponenty SWB teoretické přístupy SWB

7 obecných charakteristik štěstí (Coe, 1999) Pocity štěstí je možno odstupňovat podle jejich intenzity. Míra štěstí není stálá - v průběhu času se intenzita štěstí mění. Zážitek štěstí je spojen s pozitivními emocemi. V zážitku štěstí jsou hlubší tóny nežli v zážitku pohodlí, pobavení či potěšení. Člověk může být šťastný i když se momentálně necítí zrovna nejlépe. Zážitek štěstí se objevuje jednak jako určitý stav, jednak jako určitá aktivita Pocit štěstí není ani zcela nezávislý, ani zcela závislý na okolnostech v nichž se člověk  nachází.

Výsledky empirických studií Ukazuje se, že lidé s extrovertními rysy osobnosti jsou šťastnější nežli introverti. Nejšťastnější je zřejmě extrovert, který při tom není neurotikem. Šťastný je člověk, který se  dobře dovede vyrovnávat se změnami s nimiž se životě setkává – bojovat s překážkami a zvládat obtíže. Šťastný je ten, jehož osobnostní charakteristika nezdolnosti je pokud  možno stabilní- neproměnná. Pro pocit štěstí je podstatně důležité to, jak se daný člověk dívá na svět a na život. Šťastný je ten, kdo je něčím cele zaujat (kdo má výraznou charakteristiku typu „flow“), kdo je pro něco zapálen a nadšen, kdo se pro něco hodnotného angažuje. Šťasten je ten, u něhož zájem o něco (pro co stojí za to žít) je intrinsický a ne extrinsický. J.Křivohlavý, 2009

Stres distres x eustres, hyperstres x hypostres psychická zátěž těžká, střední a lehká příznaky stresu- behaviorální, fyziologické, emocionální Friedman, Roseman- osobnost typu A, B

Vliv stresu na imunitní systém Robert Ader Figt-or-flight Evans a kol. 1997 Cannonův model - aktivace sympatiko-adrenálního systému Seleyho model – aktivace hypotalamo – hypofyzárního systému Seley – GAS dlouhodobé účinky stresu – anxiosní a depresivní symptomy, burn-out

Syndrom vyhoření 1974 Herbert Freundenberger Fáze: nadšení, stagnace, frustrace, apatie, úplné vyhoření Rizikové profese Šlaisová, 2003 (zkoumá věk) Novotná, Hlaváčová 2004 (chronické x akutní oddělení) Hosák, 2005 (interní x psychiatrické odd.)

Metody měření syndromu vyhoření Inventář projevů syndromu vyhoření (Tošnerovi) MBI- Maslach Burn-out Inventory (C. Maslach)

Inventář projevů syndromu vyhoření, Tošnerovi rozumová rovina – otázka: 1,5,9,13,17,21 emocionální – 2,6,10,14,18,22 tělesná – 3,7,11,15,19,23 sociální – 4,8,12,16,20,24 rozumová + emocionální + tělesná + sociální rovina= ____ celkem bodů

Zvládání stresu adaptace (normální zátěž) x coping (nepřiměřená zátěž) 1984, Lazarus, Folkmanová – copingové strategie (zaměření na problém / na emoce / na únik) Možnost řešení distresové situace: na straně zátěže: ubrat zátěž (neudělat) něco zkrátit (udělat jindy) delegovat (přenést) kooperovat (spolupracovat)

Zvládání stresu Možnost řešení distresové situace: na straně zdrojů sil a možností obrany: zbavit se nesprávných a iluzorních představ zlepšit informovanost prověřit známé strategie zlepšovat dovednosti změna životního stylu Pulhanová – vigilační coping

Zvládání stresu Míček (1986): pravidelný spánek správné dýchání čerstvý vzduch správná výživa odpočinek denní režim vhodné mikroklima Truckenbrodt (2002): strukturace úkolu rozdělení času Richards (2006): asertivita

Zvládání stresu Obranné mechanismy Dispoziční x situační přístup Interakční přístup Měření zvládání: WCQ (Ways of Coping Questionnaire) – Dotazník způsobů zvládání COPE – Multidimenzionální dotazník copingových strategií MCI (Multidimensional Coping Inventory) – Multid. dotazník zvládání CAI (Coping Assessment Instrument) – Zvládání každodenních těžkostí Antonovsky – sence of coherence – srozumitelnost, smysluplnost, zvládnutelnost

Time Management Co je čas? Time management nástroj = plánovací systém (time manager, PDA) výhody time managementu

4 generace – přístupy k času I. generace – „Co“ (jaké jsou před námi úkoly a činnosti) II. generace – „Co a kdy“ (seznam úkolů je přiřazen k časové ose) III. generace – „Co, kdy a jak“ (snaží se zachytit rozsáhlejší projekty, pracovat týmově a aktivně přiřazovat priority jednotlivým činnostem)

Hlavní témata III.generace Chyťte zloděje času. Definujte si cíle. Plánujte písemně. Používejte denní plány. Stanovte si priority. Začněte pozitivně. Používejte knihu časového plánu. Buďte důslední. Mějte na paměti výkonnostní křivku. Dbejte na její rozložení i v rámci hodiny.

IV. generace doplňuje, rozvíjí, ale i popírá předchozí generaci korekce III.generace: je pro svou propracovanost až nelidská, ohniskem III.generace je dnešek a naléhavé problémy (vytrácí se prevence a kreativita), III.generace sice pracuje s cíli, ale nedává je do souvislosti s hodnotami jedince, neodpovídá požadavkům současnosti hlavní princip IV.generace: uspokojování potřeb, přátelské vztahy, spokojenost

V. generace 5 principů nového životního stylu: 1. Člověk je víc než čas. 2. Cesta je víc než cíl. 3. Zevnitř je víc než zvenku. 4. Pomalu je víc než rychle. 5. Celek je víc než část.

Shrnutí štěstí, subjective well-being stres, vliv stresu na imunitní systém syndrom vyhoření, Inventář projevů syndromu vyhoření zvládání stresu, copingové strategie time management, 5 generací přístupu k času

Použité zdroje Stres: VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I.,Aplikovaná sociální psychologie II, Grada Publishing, 2001 HLADKÝ, A. a kol., Zdravotní aspekty zátěže a stresu, Karolinum Praha, 1993 NAKONEČNÝ, M., Lexikon psychologie, Vodnář Praha, 1995 ŠOLCOVÁ, I., KEBZA, V., Psychoneuroimunologie a zvládání stresu, Československá psychologie, 42, 1; 32 – 41 Coping: KŘIVHLAVÝ, J., Jak zvládat stres, 1994 MÍČEK, L., Sebevýchova a duševní zdraví, 1986 TRUCKENBRODT, N., Stres? Neznám!, 2002 RICHARDS, M., Stres – Management d kapsy, 2006

Použité zdroje Time management: DRUCKER, Peter F.1992. Efektivní vedoucí.Praha: Management Press. PACOVSKÝ, Petr, 2000. Člověk a čas. Tábor: Time Expert. SEIWERT, Lothar J.1991. Opreteky s časom. Bratislava: Alfa. http://www.jaro.krivohlavy.cz