Profesní rozvoj řídících pedagogických pracovníků k zajištění rozvoje služeb ICT ve škole Radek MacaKSM2 – Obhajoba závěrečné práce Mgr. Radek Maca
Úvod 1.Záměr práce Hypotéza: Znalosti ŘPP v oblasti rozvoje služeb ICT ve škole jsou malé Nabídka DVPP pro ŘPP v oblasti služeb ICT je nedostatečná 3. Obsah prezentace Východiska Oblasti rozvoje služeb ICT Kompetence řídícího pracovníka Profesní rozvoj – empirický průzkum DVPP pro ŘPP Shrnutí Úvod Radek MacaObhajoba závěrečné práceKSM2 – /10 2. Postup realizace Východiska Státní koncepce rozvoje služeb ICT Empirický průzkum Analýza nabídky DVPP Návrh změn
Východiska 1.Legislativní Zákon č. 561/2005 Sb., Školský zákon Zodpovědnost a pravomoci ředitele školy k zajišťování odborné úrovně vzdělávání Zákon č. o pedagogických pracovnících Povinnost PP vzdělávat se… Vyhláška č. 317/2005 Sb. o DVPP Podmínky vzdělávání pedagogických pracovníků a také řídících pracovníků Východiska Radek MacaObhajoba závěrečné práceKSM2 – /10 2. Věcná Rodičovská a nerodičovská veřejnost si přeje většinově rescholarizační scénář školy s vyšší kvalitou výuky ICT ve škole jsou rozvíjeny dle UV 1276/2008 – Akční plán pro realizaci Koncepce rozvoje ICT ve vzdělávání difuzní model rozvoje ICT Řídící pracovník by ho měl realizovat ve všech svých rolích lídr (dělá správné věci) manažer (dělá věci správně) vykonavatel (dělá…)
Oblasti rozvoje služeb ICT ve škole Oblasti rozvoje služeb ICT Radek MacaObhajoba závěrečné práceKSM2 – /10 dle UV 1276/2008: Akční plán pro realizaci Koncepce rozvoje ICT ve vzdělávání v letech
Kompetence ŘPP Dle ICT kompetencí z materiálů OECD, European Schoolnet: Kompetence řídícího pedagogického pracovníka Radek MacaObhajoba závěrečné práceKSM2 – /10 1.Kompetence k řízení, koordinaci a kooperaci pokrývají oblast vize, strategie, plánování rozvoje služeb ICT koncepční pohled na rozvoj ICT v souladu s naplňováním vzdělávacích cílů (systémová integrace) 2.Kompetence k běžnému využívání služeb ICT jsou základem informační gramotnosti každého uživatele rutinní používání SW aplikací na úrovni ECDL Core 3.Kompetence pro práci s informacemi a komunikaci podporují efektivní komunikaci s interními zaměstnanci i s externími partnery školy bezpečnostní a informační politika školy (nejen na webu školy) 4.Kompetence ke stimulování učení (pedagogické kompetence) k rozvoji znalosti možností využívání nových technologií filosofie (metodika) využívání služeb ICT ve vzdělávání
Profesní rozvoj - empirický průzkum 1.Cíle: Jaký je aktuální stav znalostí v oblasti ICT Jak se staví řídící pracovníci k rozvoji ICT kompetencí Profesní rozvoj – empirický výzkum Radek MacaObhajoba závěrečné práceKSM2 – /10 3. Metodika průzkumu Dotazníkové šetření Osloveno 139 respondentů, vráceno 101 dotazníků Dílčí otevřené otázky ke každé podoblasti – celkem 15 otázek) Celkem 357 variant volných textových odpovědí Sdružení volných textových odpovědí do 76 kategorií podle tematické podobnosti Vyhodnocení četnosti kategorií odpovědí 2. Oblasti průzkumu:
Výsledky průzkumu 1.Uvědomění a zapojení téměř 2/3 respondentů si nedokáže představit výuku bez ICT více než polovina respondentů vidí největší přínos v nových metodách práce 2.Plánování vzdělávání respondenti nepřistupují ke vzdělávání systematicky, ale většinou až když je třeba pouze 1/5 aspoň někdy vyhodnocuje přínos vzdělávání 3.Zaměření 2/3 respondentů vyhledává vzdělávání ve svém oboru včetně metodických kurzů 4.Sebedůvěra pouze 1/3 nemá obavy používat ICT 40 % buď neodpovědělo, nebo hledá zástupné důvody v nedostatku času, ve finančním nedocenění, … 5.Neformální způsoby profesního rozvoje frekventanti neformální výměnu zkušeností moc nepodporují budování osobního a školního vzdělávací prostředí je prozatím v plenkách Profesní rozvoj – empirický výzkum Radek MacaObhajoba závěrečné práceKSM2 – /10
DVPP – stávající nabídka pro ŘPP (k ) 1.Dle oblastí Celkem v nabídce DVPP akcí z toho: cílová skupina ŘŠ: akcí Oblast zájmu: studium pro ŘŠ: 84 akcí Oblast zájmu: Studium pro VPP:31 akcí Oblast zájmu: Řízení školy:1 714 akcí Oblast zájmu: VT a informatika: akcí Pro ŘPP zaměření na ICT:128 akcí DVPP řídícího pracovníka Radek MacaObhajoba závěrečné práceKSM2 – /10 BAKALÁŘI – 48 % Zpracování textů – 34 % Legislativa – 50 % Informační gramotnost v ŠVP – 30 % 2. Dle kompetencí řídícího pracovníka
DVPP – návrh pro studium ŘPP: ICT v řízení školy Mapa modulů: DVPP řídícího pracovníka Radek MacaObhajoba závěrečné práceKSM2 – /10 Forma realizace: 1.Implementace vybraných pasáží ICT do stávajících modulů studia pro PP 2.a) nabídka volitelného modulu blended learning formou (jako projekt CŠM) b) samostatný modulový kurz v rámci DVPP
Shrnutí Hypotéza: 1.Znalosti ŘPP v oblasti rozvoje služeb ICT ve škole jsou malé 2.Nabídka DVPP pro ŘPP v oblasti služeb ICT je nedostatečná Shrnutí Radek MacaObhajoba závěrečné práceKSM2 – /10 Závěry: Ad 1. Znalosti ŘPP v oblasti rozvoje služeb ICT ve škole jsou malé Povědomí o důležitosti služeb ICT ve vzdělávání je relativně vysoké. Většina považuje za nejcennější možnost učit novými metodami. Široké zaměření respondentů na formy rozvoje know how školy dávají šanci na brzkou realizaci online školního vzdělávacího prostředí. Ad 2. Nabídka DVPP pro ŘPP v oblasti služeb ICT je nedostatečná Pro ŘPP je v nabídce DVPP „žalostně“ málo kurzů s tematikou ICT Struktura nabízených kurzů je nevyrovnaná – 80 % je zaměřeno na systém BAKALÁŘI + základy práce s OFFICE (ECDL) Poptávku na nové metody práce s ICT ve výuce i v řízení uspokojuje pouze 12 kurzů!!! NOVÝ MODULOVÝ SYSTÉM DVPP S TEMATIKOU ICT MŮŽE ŘPP POMOCI