Konference „ČR a budoucnost kohezní politiky”. MUDr. Luděk Sefzig Výbor pro záležitosti EU Senátu Parlamentu ČR
Kohezní politika jako předmět legislativní pozornosti Nepatří mezi hlavní úkoly parlamentní kontroly pro českou horní komoru. Poradní resp. fakultativní postoje spíše v obecné rovině (např. při projednávání víceletého finančního rámce, popř. projednávání návrh ů nařízení o strukturálních fondech a kohezním fondu v rámci politického dialogu s vládou a Evropskou komisí). Kritika složitosti a vysokého počtu operačních programů při negociacích vlády Vladimíra Špidly byla spíše v obecných poznámkách při jednáních. Senát nepovažoval za nutné se do exekutivní činnosti spojené se spolufinancováním dramaticky vměšovat, neboť ani schvalování státního rozpočtu nepatří do jeho agendy.
Kohezní politika jako předmět zájmu senátorů Senátorky a senátoři jsou voleni ve volebních okrscích, a proto bývají často oslovováni starosty či hejtmany (pokud jimi přímo nejsou) s žádostí o lobbing na příslušných ministerstvech (správcích operačních programů) Senát není místem " porcování medvěda" a viditelné „ dárky voličům “ jsou praktick ým osobním marketingovým počinem.
Způsob volby do horní komory regiony a obce jsou primárními adresáty kohezní politiky, a zkušenosti senátorů a senátorek z této úrovně přispívají ke kvalitnější a věcné debatě o kohezní politice. senátorky a senátoři jsou voleni většinově a jmenovitě v okrs cích
Projednávání kohezní politiky v Senátu týká se hlavně Výboru pro územní rozvoj veřejnou správu a životní prostředí, VZEU, VHZD a Stálé komise pro venkov (podle objemu peněz či podle předmětu zájmu) i ostatní výbory se "penězi kohezní agendy a jejich využití " zabývají.
Evropská agenda koheze v Senátu členové VZEU a VUZP na meziparlamentních setkáních pořádaných Evropským parlamentem, resp. Výborem pro regionální rozvoj projednány vybrané komunikační dokumenty:Zelenou knihu o územní soudržnosti (učinit z územní rozmanitosti přednost) na poslední schůzi vybrán dokument Závěry páté zprávy o hospodářské, sociální a územní soudržnosti: budoucnost politiky soudržnosti
Dokument vybraný k projednání: Budoucnost politiky soudržnosti Závěry páté zprávy o hospodářské, sociální a územní soudržnosti: budoucnost politiky soudržnosti Politika soudržnosti by měla nadále sehrávat klíčovou úlohu při zajišťování inteligentního a udržitelného růstu podporujícího začlenění. Prostřednictvím zmenšování regionálních rozdílů by měla podporovat harmonický rozvoj Unie a jejích regionů, přičemž se má soustředit na plnění cílů strategie EU2020. Sdělení se dotýká problematiky zvyšování efektivity politiky soudržnosti a zlepšení jejího dopadu, otázky lepšího řízení kohezní politiky (prostřednictvím posílení strategického plánování, zvýšením tématické koncentrace a zvýšení výkonnosti pomocí podmínek a pobídek) a zjednodušení prováděcího systému. V neposlední řadě se zaměřuje na celkovou budoucí strukturu politiky soudržnosti.
Zkušenosti ze zahraničí Pracovní cesta do Portugalska v roce 2005 byla motivována studiem místních zkušeností realizace kohezní politiky. Portugalsko vytvořilo 5 regionů jen pro obsluhu čerpání evropských strukturálních a kohezních fondů.
Spolupráce Senátu s vládou Pořádání seminářů a "Národních fór" a s MMR spolupořádání mezinárodního semináře v loňském roce, kterého se účastnil m.j. Fabrizio Barca. Současná vláda vytváří konzultační tým pod vedením 1. náměstka MMR Daniela Brauna s přizváním zástupců Senátu.
Společný cíl - závěr Naším společným úkolem je v úrovni EU podpořit projekty se startovním potenciálem rychlého přidružení a rozvoje zaostal ejších oblastí v Česku. V ytvoření snadno obslužného, protekcionismu a korupci odolného a jednoduše(ji) obslužného systému kohezní politiky.
Děkuji za pozornost.