2 JAK FUNGUJE TRH.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Trh, nabídka, poptávka, tržní rovnováha
Advertisements

Zákony trhu Zákon poptávky a nabídky
Rozhodování firmy v postavení monopolu o výstupu a ceně
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Fungování tržního mechanismu - neviditelná ruka trhu
Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
Mikroekonomie I Chování spotřebitele: užitečnost a poptávka
Poptávka na trhu zboží a služeb
B) Nabídková funkce.
Mikroekonomie II Úvod Ing. Vojtěch Jindra Katedra ekonomie (KE)
 V tržním systému se ekonomické subjekty (na jedné straně výrobci, prodávající, na druhé straně nakupující zákazníci (domácnosti, firmy, vláda a státní.
Ekonomická gramotnost
Základní elementy trhu Mikroekonomie i
Seminář 4. Trh a tržní mechanismus
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Nerovnováha při poklesu ceny  Řešení.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Tržní mechanismus a jeho fungování, makroekonomické výstupy
Mikroekonomie I Nedokonalost konkurence
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Jak vznikne rovnováha na trhu  Zásady.
Základy ekonomie Téma č. 4: Nabídková strana trhu výstupu
Základy ekonomie Seminář 4. Trh a tržní mechanismus.
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště Horky nad Jizerou 35 Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Předmět: Ekonomika Ročník: 1.
Mikroekonomie I Nabídka dokonale konkurenční firmy
TRH. Definice: -je místo střetu nabídky a poptávky. Směňují se zde výrobky a služby. Prostředkem směny jsou peníze.
Mikroekonomie I Rovnováha na dokonale konkurenčním trhu
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule  Nerovnováha při růstu ceny  Řešení.
Mikroekonomie I Tržní rovnováha a efektivnost
Doc. Ing. Pavel Janíčko,CSc.
Teorie poptávky a užitek, chování spotřebitele
VY_32_INOVACE_ Nabídka a poptávka.
Sportovní a podnikatelská střední škola, spol. s r.o. Ekonomika a marketing I. ročník Vyučující PhDr. Jan Sinkule Poptávka na trhu výrobků a služeb  Poptávka.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, Karlovy Vary Autor: ING. JANA KOVAŘÍKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_PODSTATA.
Trh a tržní mechanizmus Ne chaos, ale ekonomický řád.
EKONOMIE Poptávka a její elasticita 2. přednáška
Ing. Hana Kročová EKONOMIKA Anotace Materiál seznamuje se základními pojmy nabídka, faktory ovlivňující nabídku, cena. Musí být doplněn.
Dokonalá konkurence (DK)
Druhy ekonomik, hospodářský proces, trh
Trh a jeho fungování Milena Tichá
Ekonomie 1 Bakaláři Devátá přednáška Trh statků a jeho fungování.
Nedokonalé konkurence
Střední průmyslová škola, Mladá Boleslav, Havlíčkova 456
Poptávka a poptávané množství
TRH A TRŽNÍ MECHANISMUS Kolektiv žáků 4.I. Nabídka Nabídka je ekonomický pojem vyjadřující objem výstupu výroby, které chce vyrábějící subjekt na trhu.
1. Předpoklady dokonalé konkurence 2. Příjmy v DK
2 JAK FUNGUJE TRH.
Charakteristika a podmínky dokonalé konkurence
CHOVÁNÍ FIREM A TRŽNÍ STRUKTURA
ZÁKLADY EKONOMIE I Poptávka a nabídka Tržní mechanismus 4
Základy ekonomie Seminář 6..
Nabídka a poptávka Nabídka množství zboží, které jsou prodávající ochotni dodat na trh při určité ceně, na určitém místě a v určitém čase tržní nabídka.
Trh a tržní mechanismus PREZENTACE. Trh Trh a tržní ekonomika cenový systém soukromé vlastnictví konkurence.
8. Monopolistická konkurence Obsah charakteristika volba výstupu firmy v SR a LR Chamberlinův model efektivnost monopolistické konkurence.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_12_09 Název materiáluNabídka.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného.
Trh a tržní mechanismus Trh, rozdělení trhu. Trh  je základní prvek tržního hospodářství  je schopen za určitých podmínek koordinovat či přímo řídit.
TRH A JEHO FUNGOVÁNÍ Cíle: Vysvětlit fungování trhu jako interakce mezi poptávkou a nabídkou, vysvětlit pojem cenová elasticita. Anotace: Trh je způsobem.
Tržní mechanismus Tržní mechanismus Tržní rovnováha Nerovnovážná situace na trhu Změny tržní rovnováhy.
nabídka, poptávka, trh, utváření ceny, základní pojmy Michal Janovec
5 FIRMA A SPOTŘEBITEL.
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
POPTÁVKa A NABÍDKA Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kateřina Linková. Dostupné z Metodického portálu ISSN: ,
Tržní mechanismus. Tržní mechanismus Tržní rovnováha.
Poptávka nabídka a tržní rovnováha
ZÁKLADY EKONOMIE Nabídka 3. přednáška
2 JAK FUNGUJE TRH.
Základy nabídky a poptávky, trh a tvorba ceny TNH 1 (S-2)
Tržní síly nabídky a poptávky, elasticita a její aplikace TNH 1 (S-3)
Základy Ekonomie pro adiktology část Prof. Martin Dlouhý
Transkript prezentace:

2 JAK FUNGUJE TRH

Tržní síly Nabídka a poptávka jsou hybateli tržních ekonomik Moderní mikroekonomie je o nabídce, poptávce a tržní rovnováze Trh = skupina prodávajících a kupujících určitého produktu/služby Nabídka a poptávka odpovídají chování lidí a jejich vzájemné interakci na trhu Základy ekonomie

Trhy a konkurence Nabídka = prodávající Poptávka = kupující Konkurenční trh = trh, kde je hodně prodávajících a kupujících, takže nikdo nemůže ovlivnit tržní cenu Základy ekonomie

Konkurence Dokonalá konkurence: Monopol: Oligopol produkce je identická mnoho prodávajících a kupujících, takže nikdo nemůže ovlivnit tržní cenu kupující a prodávající jsou cenoví příjemci Monopol: = jeden prodávající = cenový tvůrce Oligopol = několik prodávajících ne příliš agresivní konkurence Monopolistická konkurence = mnoho prodávajících odlišitelná produkce každý prodávající může stanovit cenu svého produktu Základy ekonomie

Poptávka (demand, D) Poptávané množství = množství určitého produktu, které jsou poptávající ochotni a schopni koupit Zákon poptávky = ceteris paribus, poptávané množství klesá s rostoucí cenou daného produktu Poptávková křivka = vztah mezi množstvím a cenou Základy ekonomie

Příklad Karel a rohlíky Cena rohlíku (v Kč) 0,5 1 1,5 2 2,5 3 Poptávané množství (ks) 12 10 8 6 4 2 Základy ekonomie

Karlova (= individuální) poptávková křivka cena 3 2,5 2 1,5 1 0,5 D množství 2 4 6 8 10 12 Základy ekonomie

Tržní X individuální poptávka Tržní poptávka = souhrn všech individuálních poptávek po určitém zboží/službě Graficky: horizontální součet individuálních poptávkových křivek Základy ekonomie

Posun poptávkové křivky cena růst poptávky pokles poptávky D1 D0 D2 množství Základy ekonomie

Co ovlivňuje kupujícího? Důchod spotřebitele normální X podřadná produkce Ceny příbuzné produkce substituty X komplementy Chutě Očekávání Počet spotřebitelů Základy ekonomie

Změna ceny dané produkce? Vyvolá změna poptávaného množství = posun po křivce cena 2 1 D 4 8 množství Základy ekonomie

Nabídka (supply, S) Nabízené množství = množství produkce, které jsou prodávající ochotni a schopni prodat Zákon nabídky = ceteris paribus, nabízené množství roste s rostoucí cenou daného produktu Nabídková křivka = vztah mezi množstvím a cenou Základy ekonomie

Příklad: Nabídka pekaře Housky Cena rohlíku (v Kč) 0,5 1 1,5 2 2,5 3 Nabízené množství (ks) 1 2 3 4 5 Základy ekonomie

Houskova (= individuální) nabídková křivka cena S 3 2,5 2 1,5 1 0,5 množství 1 2 3 4 5 6 Základy ekonomie

Tržní X individuální nabídková křivka Tržní nabídka = souhrn všech individuálních nabídek určité produkce/služeb Graficky: horizontální součet individuálních nabídkových křivek Základy ekonomie

Posun nabídkové křivky cena S2 pokles nabídky růst nabídky množství Základy ekonomie

Co ovlivňuje prodávající? Cena vstupů Technologie Očekávání Počet prodávajících Základy ekonomie

Změna nabízeného množství Posun po nabídkové křivce Vyvoláno vším, co mění nabízené množství S cena 3 1 3 5 množství Základy ekonomie

Trh Rovnováha = situace, kdy cena dosáhla úrovně, kde jsou se poptávané a nabízené množství rovná Rovnovážná cena – odpovídá průsečíku S a D Rovnovážné množství – odpovídá průsečíku S a D Základy ekonomie

Nabídka a poptávka Cena rohlíku (v Kč) 0,5 1 1,5 2 2,5 3 Poptávané množství (ks) 19 16 13 10 7 4 1 Cena rohlíku (v Kč) 0,5 1 1,5 2 2,5 3 Nabízené množství (ks) 1 4 7 10 13 za cenu 2 Kč se poptávané a nabízené množství rovná Základy ekonomie

Trh v rovnováze cena S E rovnovážná cena 2 D 7 množství rovnovážné Základy ekonomie

Nerovnováha trhu Přebytek: Nedostatek: Cena je vyšší než rovnovážná Nabízené množství je vyšší než poptávané Prodávají sníží cenu, aby víc prodali Nedostatek: Cena je nižší než rovnovážná Poptávané množství je vyšší než nabízené Prodávající zvýší cenu, protože si to mohou dovolit Základy ekonomie

Trh v nerovnováze přebytek cena S 2,5 E 2 D 4 7 10 množství poptávané množství nabízené množství Základy ekonomie

Zákon nabídky a poptávky Cena produkce se přizpůsobuje, čímž srovnává nabízené a poptávané množství Nutná podmínka: neregulovaný trh Základy ekonomie

Vliv státu „nespravedlivé ceny“ Cenový strop = max. cena, za kterou může být prodáváno Min. cena = nejnižší cena, za kterou může být prodáváno Důsledek: přebytek X nedostatek Základy ekonomie

Cenový strop STROP cena S 2,5 E 2 D nedostatek 4 7 10 množství Základy ekonomie