Kdo říká, co, jakým kanálem, komu s jakým efektem.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

DUVHOVNÍ PÉČE V NEMOCNICI
pro společnost Chodura
Péče o pacienty s chronickým onemocněním. Dispenzarizace.
Etická hlediska péče o staré občany
Střední odborné učiliště Liběchov Boží Voda Liběchov Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/ Šablona: I/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Projekt Anglicky v odborných předmětech, CZ.1.07/1.3.09/
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
PŘÍKLAD KVALITATIVNÍHO VÝZKUMU
Může ji lékař ovlivnit? Jan Soukup Psychiatrická klinika 1.LF UK a VFN, Praha Centrum pro léčbu poruch příjmu potravy Motivace k odvykání kouření.
Komunikace citů „Každý se může rozzlobit – to je snadné. Avšak rozzlobit se na toho pravého člověka, tou pravou mírou, v ten pravý čas, z toho pravého.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink.
Profesionální prezentační dovednosti a jejich trénink Cíl: V době vymezené na seminář zopakovat a prohloubit znalosti a dovednosti účastníků v oblasti.
MUDr. Radkin Honzák, CSc. Psychiatrická katedra IPVZ
Neverbální komunikace
Komunikace.
Komunikace s dětským pacientem
Jak vyjednávat o smlouvě a honoráři I. pro společnost JTP Roman Čiviš, A TREND.
Neverbální komunikace
Anotace: Výklad spojený s diskusí JMÉNO AUTORA: MGR. VLASTA KOLLARIKOVÁ DATUM VYTVOŘENÍ: ČÍSLO DUMU: VY_32_INOVACE_20_OSZV_ON Ročník: I. Vzdělávací.
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Sdělování nepříznivých informací.
Motivačně aktivační poradenský program varianta pro pilotáž.
Prezentační dovednosti
 1. Autor zprávy : Původcem zprávy a tím, kdo ji předává druhým, jste vy sami. Způsob, jakým ji předáváte dál, může být ovlivněn například :  Postoj.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
KOMUNIKACE OLGA BÜRGEROVÁ. CÍLE:  VÝZNAM PRVNÍHO DOJMU  UMĚT NAVÁZAT KONTAKT.
Spektrum didaktických stylů
Prosinec 2007 MUDr. Jana Valjentová a kolektiv Cesty domů
Interviewing = Pohovor s klientem NKPD Lucia Madleňáková.
Prezentační dovednosti Úvod do studia – prezentace domácího úkolu Bronislava Wittnerová (insp. Dr. Tomoszek)
Klinická propedeutika
Metody pedagogické diagnostiky
KOMUNIKACE S KLIENTEM MENTÁLNĚ RETARDOVANÝM
Magisterské studium navazující I. ročník navazujícího studia – učitelství zdravotnických předmětů pro střední školy.
Definice a vlastnosti Typy sociálních institucí Hodnoty a normy
Preventivní programy v ordinaci PLDD
Komunikace s rodiči.
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Mgr. Dana Vicherková Datum: Název: VY_32_INOVACE_3.1.4.
Komunikace. Komunikace Komunikace je přenos nejrůznějších informačních obsahů v rámci komunikačních systémů Komunikace je přenos nejrůznějších informačních.
VERBÁLNÍ KOMUNIKACE Olga Bürgerová.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
Název školy: Střední odborná škola stavební Karlovy Vary Sabinovo náměstí 16, , Karlovy Vary Autor: ING. HANA MOTYČKOVÁ Název materiálu: VY_32_INOVACE_17_KOMUNIKOVÁNÍ_P2.
Model transkulturní péče
Výživa v dětí do 2 let - úvod Mgr. Petra Sedlářová.
Realizace ošetřovatelského plánu/péče
Zásady efektivní komunikace
Výchova ke zdraví v porodní asistenci
KOMUNIKACE.
Absolventi na trhu práce
Anamnéza III. ročník Chirurgická propededeutika. První kontakt s nemocným (pohled ze strany pacienta) Strach z nemoci Strach z lékaře Strach ze snížení.
SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE KAPITOLA 8. Vysoká škola technická a ekonomická v Českých Budějovicích Institute of Technology And Business In České Budějovice.
Anotace Aneb o dorozumívání  Slovo cizího původu, které znamená 1. Spojení - veřejné dopravní prostředky a veřejnou dopravu ( silnice, dráha) 2. Dorozumívání.
Od výzkumného problému k jeho řešení (výzkumu) Problém: Co tvoří základ interakce zdravotní sestry s pacientem, která má povahu ošetřovatelské péče?
Operační program Vzdělávání pro konkurenceschopnost Název projektu: Inovace magisterského studijního programu Fakulty ekonomiky a managementu Registrační.
VI. Podzimní adiktologická konference Brno
VY_32_INOVACE_1/20A-ICT/PE/ON
Komunikace Mgr. Vladimír Velešík.
Mimoverbální komunikace
KOMUNIKACE Zápis do sešitu
Výukový materiál zpracován v rámci projektu EU peníze školám
PO IV na 2.stupni z pohledu školy.
VNÍMÁNÍ A PŘÍSTUPNOST PROSTŘEDÍ
  Číslo projektu: CZ.1.07./1.5.00/ Název projektu: Zlepšení podmínek pro vzdělávání na SUŠ, Ostrava.
Násilná osoba aneb co s ní
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Psychiatrické vyšetření
Střední škola obchodně technická s. r. o.
Rodičovství biologické a pěstounské
Interkulturní adaptace
Transkript prezentace:

Kdo říká, co, jakým kanálem, komu s jakým efektem. Komunikace Kdo říká, co, jakým kanálem, komu s jakým efektem. (H.D.Laswell)

Komunikace Sdělování informace prostřednictvím nejrůznějších signálů a prostředků: ústně, písemně, mimikou, gesty a dalším neverbálním chováním, a to především mezi dvěma či více lidmi, dále pak za pomoci tisku, rozhlasu a dalších médií. Způsoby a prostředky pomáhající ke spojení.

Komunikace s pacientem 70 % informací nutných pro stanovení diagnózy vychází z anamnestického pohovoru ! Komunikace není dar, který je každému lékaři automaticky dán, ale dovednost, kterou se lze naučit a dále ji rozvíjet.

Komunikace s pacientem co chci říci kdy informaci sdělím - odhadnout vhodný čas k předání informace správné místo pro sdělení informace jak informaci podám skutečnosti pro mě jasné nemusejí být jasné druhé straně

Komunikace s pacientem přiměřené tempo a odpovídající tón řeči sledovat reakce pacienta (zmatek, hněv, úzkost, akceptování) brát v úvahu pocity pacienta udržovat v přiměřené míře oční kontakt s pacientem kontrolovat své neverbální projevy

Komunikace s pacientem umožnit pacientovi, aby se v dostatečné míře vyjádřil nezneklidňovat ani nedráždit pacienta svým projevem kontrolovat, zda pacient informaci přijal a pochopil

Retence informací v průměru 66 % zkreslení význam zpětné vazby

Vnímání nemoci pacient - illness = STONÁNÍ lékař - disease = PORUCHA, CHOROBA  EMPATICKÁ KOMUNIKACE “Jak bych se cítil(a) v situaci, ve které je nyní pacient a co bych v takové situaci nejvíce potřeboval(a) ? “

Setkání s pacientem

Zahájení setkání Příprava Úvodní kontakt Dořešení předcházejícího problému Pohodlí pro lékaře Úvodní kontakt Pozdrav a jméno Představení ( pozice) Vyjádření zájmu a úcty, pohodlí pro pacienta

Zahájení setkání Důvod návštěvy O čem chce pacient hovořit Naslouchání pacientově vstupní informaci Skríning – souhrn stesků Plán setkání

Příprava Nenechávat předcházející problém nedořešený Osobní pohodlí Příprava na následujícího pacienta Provedení těchto činností před kontaktem s pacientem

Pozdrav a jméno Dobrý den, jsem Dr. Novák, prosím pojďte dál a posaďte se. Dobrý den, prosím posaďte se, asi jsme se ještě neviděli, že ? Jsem Dr. Novák

Pozice Studenti Stážisté

Ověření jména pacienta Předběžná příprava Opakovat pacientovo jméno

Pohodlí pro pacienta Teplota Světlo (oslnění) Možnost diskuse vsedě Úroveň kontaktu Oblečení

První otázka … O čem byste chtěl dnes hovořit ? Jak vám mohu pomoci ? Povězte mi, proč jste sem přišel ? Jak se vede ? Co nového ? Tak spusťte ! Jen gesto

Naslouchání pacientovi SLOVO MÁ PACIENT Ne výslech Riziko fenoménu první stopy Nonverbální signály

Naslouchání Čekací doba Facilitativní odpověď Neutrální přitakání Neopakovat Nonverbální nástroje – zejména oční kontakt Kredibilita sdělení

Skríning Shrnutí toho, co jste slyšeli + otevřená otázka Takže vás v poslední době hodně bolí hlav a točí se vám .. Máte ještě nějaké další problémy ?

Plán setkání Co budete dělat dnes a jak Další plán Pomoc při zajištění Nezapomenout na úlohu pacienta

Porozumění Přeceňování technických aspektů medicíny Význam “haló” efektu Nemoc x nemocný člověk (člověk a jeho potíže) symbol (slovo) x objekt, jev

Rozhovor s pacientem – praktické zásady

Struktura úvodního rozhovoru s pacientem Základní informace o pacientovi Popis aktuálního problému Vývoj aktuálního problému Inventura ostatních obtíží Rodinná anamnéza Sociální anamnéza

Vývoj aktuálního problému Co ? Kde ? Kdy ? Jak ? Proč ? Kdo ?

Inventura ostatních obtíží Alergie Kardiovaskulární Respirační Gastrointestinální Močení a stolice Pohybový Psychický stav Nálada, vyjadřování

Sociální anamnéza Životní styl Rodinné vztahy Jak tráví den

Prezentace pacienta na vizitě Příprava Maximum informací Selekce zásadních informací Možné otázky Učebnice tahák

Prezentace pacienta na vizitě Klid Mluvte plynně a zřetelně Buďte struční Buďte přesní Otázky Citlivost k pacientovi Zpětná vazba

Obvyklé obavy Pacient se mnou nechce hovořit Na něco zapomenu Pacient se mě zeptá na svůj stav Pacient mi svěří něco důvěrného Pláč, emoce

Sexuální anamnéza - problémy Stud Věkový rozdíl Obavy, že se pacient urazí Pocit irelevance Je to práce někoho jiného Nedostatečné proškolení a dovednosti

Nejčastější mýty o sexualitě Staří lidé nepraktikují sex Homosexuálové praktikují sex pouze s osobou téhož pohlaví Vdaná/ženatý nemohou mít pohlavní chorobu Pacienti, kteří mají sexuální obtíže je rozpoznají a navštíví lékaře Osoby mladší 15 let nepraktikují sex Každý rozumí základním principům reprodukce Pokud mají pacienti nějaké sexuální obtíže, budou o nich hovořit spontánně Má-li pacient sexuální obtíže, znamená to obvykle, že má též problémy psychické Všichni pacienti rozumí lékařským termínům týkajícím se sexuality a pohlavních orgánů Sexuální orientaci lze snadno určit podle toho, jak pacient vypadá a vystupuje

Kdy hovořit o sexualitě? Pacient přichází s problémem, který má pravděpodobně souvislost se sexualitou. Pacient má zdravotní problém, který může ovlivnit sexualitu Sexuální problémy nemají vztah k léčbě a onemocnění.

Jak hovořit o sexualitě ? Podání ruky jako signál Stávající problém a od něho k „citlivým“ otázkám Vysvětlete důvody Struktura sexuální anamnézy Věk, kdy byla první zkušenost Jaké byly dosavadní zkušenosti Těhotenství, porody, potraty, antikoncepce STD, kouření, alkohol Sexuální zneužívání Psychické problémy Psychosexuální problémy Kulturní a náboženské rituály, zvyky Nepředsudečná komunikace – životní styl, sexuální praktiky (napovídat) Edukace Spolupráce se specialisty