Didaktika hudební výchovy 1

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Diagnostika vnitřních podmínek výuky
Advertisements

Příprava na hodinu dějepisu, organizace výuky dějepisu
Didaktika fyziky jako vědecká disciplína
Vzdělávání a jeho kategorie
Každý může potřebovat pomoc aneb K čemu je sociální práce?
Reagují fakulty připravující učitele na vznik RVP? Jana Coufalová.
Celoživotní vzdělávání a projektová metoda vyuČování
Dosavadní možnost studia učitelství Mgr. - odborné (s možností učitelské způsobilosti) – FF - učitelství (PdF, FTK, PřF)
POLYTECHNICKÁ VÝCHOVA A VZDĚLÁVÁNÍ V MŠ
katedra pedagogiky PedF UK
KURZY PRO VYSOKOŠKOLSKÉ PEDAGOGY doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Výuka fyziky v ČR vývoj, současnost a perspektivy Jiří Tesař.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
DIDAKTIKA EKONOMICKÝCH PŘEDMĚTŮ doc. Ing. Pavel Krpálek, CSc
Kvalita praktické výuky a masové vzdělávání: zkušenosti PdF Vlastimil Švec & Tomáš Janík Edukační praxe v éře masového vzdělávání 6. listopadu 2013.
RVP PV a jeho realizace v MŠ – předškolní vzdělávání v uplynulých 10 letech Zora Syslová.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
Problémy vymezení hledisek kvality v přípravě učitelů pozitivní přínos určení a uplatňování hledisek kvality závisí na splnění podmínek pro jejich užitečné.
Pedagogika jako věda Její předmět, cíle, metody, postavení v rámci společenských věd, jednotlivé disciplíny, základní pojmy.
Digitální výukový materiál zpracovaný v rámci projektu „EU peníze školám“ Projekt:CZ.1.07/1.5.00/ „SŠHL Frýdlant.moderní školy“ Škola:Střední škola.
dotazníkové šetření na vysokých školách
RVP ZV příloha Vzdělávací oblast Umění a kultura
Cíle studia didaktiky pedagogiky
259 Vybrané kapitoly z didaktiky 195 Vybrané kapitoly z didaktiky
Didaktika distančního vzdělávání Základní pojmy a vztahy.
Vzdělávání odborníků ze škol zapojených v projektu RŠPP
Katedra didaktiky ekonomických předmětů VŠE v Praze DIDAKTICKÁ SLOŽKA STANDARDU UČITELE ODBORNÝCH PŘEDMĚTŮ Miloslav Rotport Kostelec nad Černými lesy 27.
PaedDr. Jana Škrabánková, Ph.D.
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 4 didaktických pojmů + 2 otázky.
ANALÝZA UČIVA V EKONOMICKÉM VZDĚLÁVÁNÍ © Prof. ing. Ondřej Asztalos, CSc.
Studijní program /obor Speciální pedagogika na Pedagogické fakultě MU
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková ANOTACE: Tento modul slouží jako výukový materiál pro žáky 1. a 2. ročníku oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika KLÍČOVÁ.
Západočeská univerzita v Plzni
Inovace pedagogických praxí na PdF MU: výzvy a očekávání
Technická univerzita v Liberci LIBEREC I Studentská 2 Inovace vzdělávání v oboru čeština jako druhý jazyk (CZ.1.07/2.2.00/ ) podpořeného z.
Didaktika přírodopisu 2 Mgr. Libuše VODOVÁ Katedra biologie PdF MU.
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
Základy pedagogické metodologie Mgr. Zdeněk Hromádka
Postavení pedagogiky mezi vědami
SPLBP_ZSE Základy speciální pedagogiky Etopedie
Didaktika přírodopisu 1 1. seminář
Pedagogická diagnostika
TEORIE A METODIKA VÝCHOVY Mgr. Kateřina Lojdová
Faktory ovlivňující rozvoj pedagogických dovedností studentů Jana Stávková.
PŘEDŠKOLNÍ PEDAGOGIKA 1
Název kapitoly Název podkapitoly Text Rozvoj klíčových kompetencí v rámci oborových didaktik, průřezových témata mezipředmětových vztahů Praha, 1. února.
Ústav pedagogických věd Mostní Zlín Tel: Fax:
KATEDRA CHEMIE Fakulta pedagogická Západočeské univerzity v Plzni 2016.
Pedagogické zásady. 1. Zásada cílevědomosti Znamená: - jasně stanovit cíle - cíle zdůvodnit a motivovat - přiměřeně cíle objasnit - důležitá je i aktivní.
Pedagogika předmět disciplíny výzkum metody. předmět Pedagogiky = výchova (záměrné působení na rozvoj jedince) výchova = celoživotní proces rozvoj jedince.
Didaktika přírodopisu 1 Přednáška Úvodní informace, Didaktika přírodopisu jako věda a její historie Mgr. Libuše VODOVÁ, Ph.D. Katedra biologie PdF MU.
Didaktika odborných předmětů jako vědní disciplína
Požadavky RVP PV Úloha diagnostiky při sledování
Pedagogické disciplíny
Pedagogická diagnostika
Univerzita Jana Amose Komenského Praha
Obecná didaktika ÚVOD.
Reforma školství, kurikula a systém kurikulárních dokumentů
PROFESE UČITELE Radek Šír.
Pedagogika jako vědecká disciplína
Ukončení: Zkouška Písemný test nebo ústní zkouška Obsah Zk: vysvětlení 6 didaktických pojmů + zodpovědět 2 otázky.
Edukátor Profese učitele
Systém podpory profesního rozvoje učitelů a ředitelů (SYPO) Celostátní seminář ředitelů středních průmyslových škol.
Komunikace učitele se žáky
Teorie a metodika výchovy Lekce 2: Alternativní školství
Teorie a metodika výchovy Lekce 3: Alternativní školství
VY_32 _INOVACE_PSYCHOLOGIE.01
KMT/DIZ1 Příprava na vyučování Příprava na vyučovací hodinu
Transkript prezentace:

Didaktika hudební výchovy 1 Úvod do předmětu Marie Slavíková

"Uměním všech umění je vzdělávat člověka, tvora ze všech nejvšestrannějšího a nejzáhadnějšího".   Řehoř z Nazianzu

Definice didaktiky Dokázali byste říci, co je didaktika? Didaktika je teorie vzdělávání, která se zabývá formami, postupy a cíli vyučování. Je součástí pedagogiky, zabývající se metodami a formami školního vyučování. Didaktika je pojem odvozený z řeckého slova didasko, které znamená učím nebo vyučuji. Předmět didaktika je nezbytnou součástí studia každého studenta, který má v úmyslu se někdy zabývat učitelským povoláním.

Didaktika Hv - troška historie Didaktika a její formování bylo a je odrazem situace v současné hudební výchově. Samostatná vědecká pracoviště pro hudební pedagogiku a didaktiku se počínají utvářet v 60. letech min. stol., kdy stav hudební výchovy v praxi se stal neutěšeným a objevuje se požadavek vysokoškolské přípravy učitelů. Na nově vznikajících katedrách hudební výchovy na pedagogických institutech a později pedagogických fakultách, částečně na katedrách hudební vědy filozofických fakult a v rámci VÚP v Praze vznikají první teoretické práce z hudební pedagogiky a didak-tiky (Lýsek, Melkus, Poledňák, Budík, Rajmon a d.).

Učebnice didaktiky Hv Po řadě předchozích studií a publikací vydává v roce 1979 Fr. Sedlák s kolektivem autorů /J. Kolář, J. Vrchotová-Pátová, V. Koula/ celostátní vysokoškolskou učebnici Didaktika Hv na 2. st. ZŠ (Praha: SPN) a později v roce 1985 ve spolupráci s R. Siebrem Didaktiku Hv na 1. st. ZŠ (Praha: SPN). Podle těchto učebnic se po léta vyučovalo a dosud vyučuje v celostátním měřítku u nás i na Slovensku. Další tituly v oboru vznikly převážně jako vysokoškolská skripta. Často obsahují spíše vybrané kapitoly z didaktiky Hv (Daniel, Fučík, Popovič, Voborník), rozpracovávaji prakticky Sedlákovu „ Didaktiku“ (Praktické úkoly z didaktiky Hv pro 1. st. ZŠ - Pecháček, Váňova) nebo mají charakter speciálnich didaktik (např. M. Holas, M. Nedělka, H. Váňová, a další).

Vztah didaktiky a pedagogiky Ve svých dílech F. Sedlák uvádí, že didaktika hudební výchovy je dosud chápána jako strukturální součást hudební pedagogiky. Sama hudební pedagogika není však dosud jednoznačně začleněna do systému příbuzných vědních oborů. Obecná pedagogika s existenci hudební pedagogiky ani nepočítá, ve svém systému uvádí jen estetickou výchovu. Oproti tomu muzikologie do své struktury hudební pedagogiku právem zařadila jako jednu ze společensko-hudebních mezních disciplin (spolu s hudební estetikou a sémiotikou, hudební psychologií a hudební sociologií)

Koncepce didaktiky Hv Chápeme-li hudební didaktiku jako otevřený systém, můžeme zkoumat i hudebně didaktické jevy v patřičných interakcích. V rámci působnosti didaktiky hudební výchovy se integrují muzikologické discipliny – např. hudební teorie, historie, organologie apod., které zde ve formě poznatků vystupují jako učivo. Hudební didaktika tyto poznatky selektuje, integruje, hledá pedagogické dimenze jejich osvojováni a optimalizuje tento proces v součinnosti výše uvedených společensko-hudebních disciplin, zejména pak hudební psychologie, sociologie a estetiky. Didaktická koncepce F. Sedláka je příznačná právě výrazným psychologickým přístupem k dítěti, zřetelem k zákonitostem jeho hudebního vývoje, respektem ke struktuře a dynamice hudebnosti dětí daného věku.

Obsah předmětu DIH1 Cíle a úkoly hudební výchovy. Současné pojetí Hv na základní škole a na gymnáziích, rámcové vzdělávací programy. Integrativní metody v hudební výchově na všeobecných a základních uměleckých školách. Hudební tvořivost, její význam, projevy a možnosti rozvoje u pubescentů a adolescentů. Zásady efektivní pěvecké výchovy ve škole. Pěvecké kompetence žáků a metody jejich rozvíjení. Charakteristika a vývoj dětského hlasu. Příčiny dětské nezpěvnosti. Význam hlasové výchovy pro zdraví jedince - jako průřezové téma v základním a gymnaziálním vzdělávání. Osvojování písní metodou imitační. Komplexní práce s písní (příklady postupu).

6. Osvojování písní intonačními postupy (příklady postupu) 6. Osvojování písní intonačními postupy (příklady postupu). Intonační výcvik na 2. a 3. školním stupni. Vokálně intonační kompetence žáka a možnosti jejich rozvíjení. 7. Psycho-didaktická východiska rytmické výchovy. Rozvoj rytmických dovedností, jeho systematika, problémy rytmické výchovy. Příklady metodických postupů. 8. Organizace vyučovacího procesu v Hv na 2. st. ZŠ a na SŠ z hlediska požadavků RVP (struktura a typy hodin Hv, plánování, přípravy, práce s učebnicí, učivo, organizační formy vyučování, vyučovací metody, klasifikace a hodnocení). 9. Dvojhlas (typy dvojhlasu, průpravná cvičení, postup při nácviku; příklady metodického postupu). 10. Instrumentální činnosti v Hv, tvorba doprovodů k písním. Instrumentální kompetence žáka.

Požadavky k zápočtu V návaznosti na předměty Hra na nástroj a Pěvecká výchova si student/ka osvojí 40 písní (20 lidových a 20 umělých) vhodných pro 2. st. ZŠ nebo střední školu, a to následujícím způsobem: vzorový zpěvní přednes písně, zpracovat vhodnou stylizaci klavírního doprovodu, předehru, umět provést transpozici písně do pěvecky vhodných tónin, promyslet si hudebně průpravná cvičení k písni.

2. Student/ka písemně zpracuje přípravu na vyučovací hodinu Hv s nácvikem písně metodou a/ imitace s notovým názorem, b/ intonačně; vychází přitom z látky učebnice Hudební výchova pro 6. - 7. ročník ZŠ (SPN) nebo Hudební výchova pro G (SPN). 3. Student/ka vytvoří partiturový záznam instrumentálního doprovodu zvolené písně (lidová nebo umělá), nejméně tři hlasy melodických nástrojů a tři hlasy rytmických nástrojů; nácvik písně podle vlastní partitury provede v semináři (možno pracovat týmově, dle zadání). Proběhne reflexe vlastní práce ve spolupráci s ostatními studenty skupiny v semináři a s vyučujícím.

Děkuji za pozornost a nashledanou příště při didaktice Hv 