Komunikativní dovednosti Téma: Komunikace – 1 z klíčových kompetencí Autor: Mgr. Michaela Škodová MVČ – I. ročník, 3.12. 2004.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Videotrénink interakcí
Advertisements

pro společnost Chodura
1 Týmová práce TYMP1/ C3 Komunikace (nejen) v týmu. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV MARKETINGOVÝCH.
1 Týmová práce TYMP 2/ C3 Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
1 Týmová práce TYMP 2/ C3 Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová UNIVERZITA TOMÁŠE BATI VE ZLÍNĚ, FAKULTA MULTIMEDIÁLNÍCH KOMUNIKACÍ, ÚSTAV.
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Komunikace Aktivita č.1: Člověk a svět práce Prezentace č. 6
PSYCHOLOGICKÁ PŘÍPRAVA - ÚVOD
Řízení vztahu s klientem – rámec EDICT. Fáze Vstup. Pavla Kotyzová
Role supervize v bilanční diagnostice BDg z pohledu poradce pro dospívající z dětských domovů Tento projekt je financován z ESF a státního rozpočtu ČR.
AKTIVNÍ STÁRNUTÍ A MEZIGENERAČNÍ SOLIDARITA, ČILI JAK VŠTE VEDE STUDENTY K RESPEKTU A CHÁPÁNÍ STARŠÍCH OBČANŮ Mgr. Lenka Hrušková, Ph.D. VŠTE v Českých.
Seminář pracovní parta Komunikace. To podstatné Jak jste hodnoceni pro následující výběr pracovníků – docházka (dochvilnost), plnění úkolů, aktivity,
KLÍČOVÉ KOMPETENCE Lucie Hučínová Výzkumný ústav pedagogický v Praze
OSOBNOST.
KOMPETENCE V EDUKAČNÍM KONTEXTU
On-line forma výuky Cvičení z techniky a technického vzdělávání Zpracoval: Jan Drobný (209671)
Jitka Navrátilová, PhD..  Přímá práce v rodině – home visiting (nástroj podpory rodiny.  Profesionální, či poloprofesionální pomoc rodině.
Jak efektivně komunikovat s klientem?
Sociální vztahy Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace Interakce Interpersonální vztahy Sociální vztahy.
Supervize v rámci sociální práce Specifické metody SP LS 2014 Specifické metody SP LS 2014.
(komentovaný přehled)
Zdravá škola.
MEDIÁLNÍ KOMUNIKACE.
Vyjednávání I sebelepší mezilidské vztahy nebo manažerské techniky nás čas od času nedokážou ochránit před střetem různých názorů, myšlenek nebo přístupů.
Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání -
Klíčové kompetence, výchovné a vzdělávací strategie Náměty a zkušenosti, jak pracovat s KK a VVS.
Národní konference kvality ve veřejné správě
Týmové dovednosti 2 Marie Blahutková. Tým – základ dobré spolupráce Neustálý růst týmů a jejich výkonnosti Zlepšování klíčových postupů Schopnost efektivně.
AUTOR: Mgr. Lenka Bečvaříková
Chyby ve vnímání První dojem Haló efekt Soukromé teorie osobnosti
Zdravotnický asistent, první ročník Komunikace Autor: Mgr. Lenka Březíková Vytvořeno: jaro 2012 SZŠ a VOŠZ Zlín ZA, 2. ročník, Planimetrie, Vzájemná poloha.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorMgr. Benedikt Chybík Název šablonyIII/2.
1 Roman Kučera – VŠB – TUO Radka Najmanová - OU Michael Rada – VŠP Jiří Bolgáč – SLU 2.
Metodika posouzení Metody, techniky, postupy. Klíčová otázka: n Jak provést posouzení, aby co nejlépe reflektovalo situaci uživatele služby?
VÝCHODISKA SPORTOVNÍHO TRÉNINKU
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Androdidaktika Vzdělávání. Smyslem vzdělání je dosáhnout moudrosti, nejen prostého vědění J. A. Komenský.
1.1. Formování veřejného mínění dr.Ján Mišovič, CSc
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Manažer a leader. Klíčové kompetence. Pavla Kotyzová
Předškolní vzdělávání v Evropských školách PhDr. Dana Musilová Inspektorka pro předškolní a primární cyklus Evropských škol
Projektová výuka na školách HEURÉKA CZ, spol. s r.o vzdělávací společnost pro podporu a rozvoj efektivity a adaptability lidských zdrojů a mezilidských.
Vzdělávaní a stanovení cílů ÚOS Jitka Navrátilová
KOMUNIKACE.
1 Inovace vzdělávacího procesu založeného na získávání kompetencí prostřednictvím výstupů z učení ve studijních oborech PODNIKÁNÍ
Sociální psychologie se zaměřením na sport
Koncepce třídy  Činnost třídního učitele.  Třídní učitel by měl mít podporu v pracovníkovi pověřeném prevencí, ve školním psychologovi, ve výchovném.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
KOMUNIKACE A JEDNÁNÍ s LIDMI – na vysoké škole, v organizaci, ve společnosti.
Pilotní tréninky hotel Zlatý Orel K1- K14 Výsledky hodnocení tréninku kompetencí: Bilanční workshop hotel Troyer
Vliv společenského prostředí na utváření osobnosti, sociální prostředí, komunikace a socializace.
KVALITNÍ OBCHODNÍK... není prodavač
Osobnost žáka jako jeden ze subjektů výchovně-vzdělávacího procesu Autor: Miroslav Vild.
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání Zásady předškolního vzdělávání Cíle vzdělávání Podmínky vzdělávání Obsah vzdělávání Autoevaluace.
 Souhrn hybných činitelů v činnostech, učení a osobnosti  Skutečnosti, které jedince podněcují, podporují nebo naopak tlumí, aby něco konal či nekonal.
Ekonomika malých a středních podniků
MAP Místní akční plán rozvoje vzdělávání v SO ORP Šternberk
Člověk a zdraví Vysvětlení pojmu ASERTIVITA
Zpětná vazba Jitka Navrátilová
Praha, 1. – ročník mezinárodní konference k profesnímu rozvoji pedagogických pracovníků Profesní rozvoj pedagogů.
INTERAKCE KOMUNIKACE PEDAGOGICKÁ KOMUNIKACE
Sociologie pro SPP/SPR/VPL
Klíčové kompetence Pavla Kotyzová
Vztahy mezi lidmi Percepce a komunikace Sociální a masová komunikace
1. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání
Bc. Helena Selucká Podpora čtenářství – podzim 2011
ZÁKLADY SOCIÁLNÍ KOMUNIKACE
Komunikační a prezentační dovednosti / C2
Místo lidských zdrojů ve znalostní ekonomice
Pedagog.
Transkript prezentace:

Komunikativní dovednosti Téma: Komunikace – 1 z klíčových kompetencí Autor: Mgr. Michaela Škodová MVČ – I. ročník,

Klíčové kompetence jsou výrazem schopnosti člověka chovat se přiměřeně situaci, v souladu sám se sebou, tedy jednat kompetentně různé velmi komplexní schopnosti působící společně spolupůsobení 3 oblastí kompetencí:

3 oblasti kompetencí: 1) Sociální kompetence: schopnost týmové spolupráce kooperativnost schopnost čelit konfliktním situacím komunikativnost

3 oblasti kompetencí: Sociální kompetence = všechny schopnosti, které umožňují kompetentní kontakt s kolegy, se zákazníky, s představenými a s obchodními partnery Sociální kompetence je dnes velmi důležitá v souvislosti s propojováním oddělení, s týmovou prací ve výrobě a s prací na projektech X „osamocený bojovník“ tradičního vzděl.

3 oblasti kompetencí: 2) Kompetence ve vztahu k vlastní osobě: kompetentní zacházení se sebou samým být svým vlastním manažerem schopnost reflexe vůči sobě samému vědomé rozvíjení vlastních hodnot schopnost posuzovat sám sebe a dále se rozvíjet

3 oblasti kompetencí: 3) Kompetence v oblasti metod: uplatňovat odborné znalosti plánovitě, se zaměřením na cíl „jít mimo vyšlapané cesty“ (tvořivé, neortodoxní řešení) strukturovat a kvalifikovat nové informace dávat věci do kontextu, poznávat souvislosti

3 oblasti kompetencí: 3) Kompetence v oblasti metod (pokrač.): kriticky přezkoumávat v zájmu dosažení inovací zvažovat šance a rizika

3 oblasti kompetencí Sociální kompetence Kompetence ve vztahu k sobě Kompetence v oblasti metod Individuální kompetence k jednání

Schopnosti tvořící kompetence Kompetence sestávají z rozličných schopností. V praxi jsou požadovány: KOMUNIKACE a KOOPERACE jako schopnost vědomě komunikovat a aktivně, tvůrčím způsobem přispívat ve skupinových procesech ŘEŠENÍ PROBLÉMŮ a TVOŘIVOST (poznávat problémy a tvořivě je řešit)

Schopnosti tvořící kompetence SAMOSTATNOST a VÝKONNOST (samostatně plánovat, provádět a kontrolovat průběh a výsledky prací) ODPOVĚDNOST PŘEMÝŠLENÍ a UČENÍ ARGUMENTACE a HODNOCENÍ (schopnost věcně posuzovat a kriticky hodnotit vlastní, společné i cizí způsoby práce a výsledky)

Klíčové kompetence Prostřednictvím vlastní zkušenosti se učíme tyto klíčové dovednosti spojovat, tj. propojovat je jak vzájemně mezi sebou, tak s dříve nabytými znalostmi, takže se z různých dovedností vytvářejí schopnosti. Získávání klíčových kompetencí je celoživotní, individuální proces, který slouží k rozvoji osobnosti.

Schopnost komunikovat = jedna z nejčastěji požadovaných klíčových kompetencí na trhu práce Analýza vlastní schopnosti komunikovat Odpovězte si na následující otázky: 1. Ostatní lidé se mi často svěřují se svými problémy (velmi často zřídka kdy) 2. Dokážu věci „vystihnout“ (velmi dobře – zřídka)

Schopnost komunikovat Analýza vlastní schopnosti komunikovat (pokrač.) 3. Vidím, co si ostatní myslí a cítí (často – málokdy) 4. Dovedu říci druhým své mínění (snadné – těžké) 5. Jsem žádán o osobní radu (velmi často – nikdy) 6. Dovedu projevit pocity (velmi snadné – je to pro mě těžké)

Schopnost komunikovat KOMUNIKATIVNOST znamená připravenost a schopnost jedince vědomě a harmonicky komunikovat, tzn. vypovídat o sobě ostatním co nejjasněji a nejsrozumitelněji, vědomě ostatním naslouchat, umět rozlišit podstatné od nepodstatného, být vstřícný k potřebám druhých a úzkostlivě dbát neverbálních signálů.

Znát potřeby Dávat zpětný signál Vyjadřovat se jasně Umět naslouchat Opakovat, shrnovat Všímat si neverbálních signálů

Schopnost komunikovat Intrapersonální komunikace – komunikace uvnitř nás samých Interpersonální komunikace – mezi 2 a více lidmi Každý z nás má oblasti, které si neuvědomuje nebo které chce skrýt před ostatními. První, kdo tyto jevy popsal byl Johari v 50. Letech 20. stol.

Johariho okénko Veřejná osobnostNepoznaná osobnost Tajemná (utajená) osobnost Archetypální osobnost Já vímJá nevím Oni ví Oni neví

Johariho okénko - popis Ukazuje na kolik vím nebo nevím já a sociální prostředí (oni) Veřejná osobnost = modely chování, které určitě fungují Nepoznaná osobnost = okolí nás vnímá jinak – o těchto skutečnostech nevíme Tajemná osobnost = předsudky, věci, za něž se stydíme Archetypální osobnost = věci, které se objeví až při vystavení se náročným/zátěžovým situacím

Schopnost komunikovat Cvičení: Rozhovor paní domácí a mladého podnájemníka -ukázka, jak vypadá rozhovor „navenek“ = typická interpersonální komunikace a co probíhá v intrapersonální komunikaci zúčastněných osob („vnitřní hlasy“)

Schopnost komunikovat 10 zlatých pravidel úspěšného vedení rozhovoru: 1.Můj základní postoj je: „Já jsem O.K. – ty jsi O.K.“ (Erik Berne) 2.Čím lépe znám své potřeby a potřeby druhých, tím lépe jim mohu vycházet vstříc 3.Čím vstřícnější jsem k potřebám partnera, s nímž hovořím, tím více bude on (automaticky) uspokojovat mé vlastní potřeby.

10 zlatých pravidel vedení rozhovoru (pokračování): 4. Pohledem do očí se navazuje kontakt – proto jsou kontrolní pohledy nezbytné. 5. Čím výrazněji se rozhovor dotýká mých pocitů partnera, tím důraznější je také naše gestika a mimika. 6. Moudrý sklání skromně hlavu tam, kde chytrý mluví (Karl Peltzer) – proto umím dobře naslouchat 7. Vyjadřuj se jako „já“, ne jako „ono se“ nebo „my“

10 zlatých pravidel vedení rozhovoru (pokračování): 8. Důležité není jen to, co se říká, ale „jak“ se to říká – a jak tomu druhý „rozumí“ 9. Proto se snažím o jasnou, srozumitelnou a názornou výpověď – vlastní harmonie přesvědčuje. 10. Selhávají-li všechny pokusy o smysluplný rozhovor, musím se rozhodnout, zda dosažení optimálního řešení stojí za námahu a vynaložený čas – mohu dobře žít i s kompromisy

Použitá a doporučená literatura: Horst Belz, Marco Siegrist: Klíčové kompetence a jejich rozvíjení. Praha, Portál, 2001 Craeme Burton and Richard Dimbleby: Between ourselves. Oxford University Press Josef Valenta: Manuál k tréninku řeči lidského těla. Aisis, Kladno, 2004