Www.zlinskedumy.cz Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/34.0333 Vzdělávací.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Obecná charakteristika Architektura a její znaky
Advertisements

Románský sloh Štěpán Vališ,Ondra Turek 2010.
Románská kultura 10. – 12. století
Kultura raného středověku
Románský sloh.
Využití multimediálních nástrojů pro rozvoj klíčových kompetencí žáků ZŠ Brodek u Konice reg. č.: CZ.1.07/1.1.04/ Předmět : Dějepis Ročník : 7.
Opakování Prověřování znalostí
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
KŘESŤANSKÁ ANTIKA, RANĚ KŘESŤANSKÉ UMĚNÍ
ŘÍMSKÁ KULTURA Mgr. Jitka Moskvová.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školy Základní škola Domažlice, Komenského 17 Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název projektu „EU Peníze školám ZŠ Domažlice“ Číslo a název.
Raný středověk 5. – 11. století
Charakteristika umělecké památky
Předrománské umění Kulturní okruhy: západní Evropa, východní Evropa
Fakulta architektury ČVUT / Dějiny techniky RANÉ KŘESŤANSTVÍ
VRCHOLNÝ STŘEDOVĚK 1200 – 1400.
Křesťanská antika. Náboženství vzniklo kolem roku 30.n.l. v Palestině – víra chudých V Římě byli křesťané pronásledováni R EDIKT MILÁNSKÝ Konstantin.
Stropní konstrukce klenuté
Zpracováno: Autor: Mgr. Dobruše Fajkusová
Raně středověké umění.
GOTIKA.
Registrační číslo projektu:
Antika I Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť
VY_32_INOVACE_34_08 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Trámové a žebrové žb. monolit stropy
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Mgr. Jitka Rybářová Tento materiál byl vytvořen v rámci projektu Operačního programu Vzdělávání.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Románský sloh. Materiál byl vytvořen v rámci projektu
VY_32_INOVACE_34_17 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Zobrazení ležaté stolice
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_34_06 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Autor Mgr. Z.Šupková Název šablonyIII/2.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE 34_04 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
VY_32_INOVACE_36_01 ŠkolaStřední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č.Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Název školy Střední odborná škola Luhačovice
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací.
VY_32_INOVACE_D7.16 Autor: Mgr. Nováková Jana Datum vytvoření: prosinec 2012 Ročník: 7. Vzdělávací oblast: Člověk a společnost Vzdělávací obor: Dějepis.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiáluVY_32_ INOVACE_25-05 Název školy Střední průmyslová škola stavební, Resslova 2, České Budějovice AutorIng.
NÁZEV ŠKOLY: ZÁKLADNÍ ŠKOLA TIŠICE, okres MĚLNÍK AUTOR:Mgr. Simona Rendeková NÁZEV: VY_12_INOVACE_01_ČESKÉ DĚJINY_ROMÁNSKÝ SLOH ČÍSLO PROJEKTU: CZ.1.07/1.4.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Chomutov, Mostecká 3000, příspěvková organizace AUTOR:Mgr. Marcela Jelínková NÁZEV:VY_32_INOVACE_05A_18_ Křesťanská antika II TEMA:Historie.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Strančice, okres Praha - východ AUTOR: Markéta Hanzalová Náprstková NÁZEV:VY_32_INOVACE_ N_05_Románské umění TEMA: Dějepis.
Registrační číslo: CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu: EU peníze středním školám Gymnázium a Střední odborná škola, Podbořany, příspěvková organizace.
BYZANTSKÉ UMĚNÍ. Stručná historie * po rozpadu římského impéria v 5. století(476) hl. město: Konstantinopol( město založeno císařem Konstantinem na místě.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola T. G. Masaryka, Bojkovice, okres Uherské Hradiště AUTOR: Mgr. Dagmar Svobodová NÁZEV: Kulturní vývoj – Románská kultura TÉMATICKÝ.
Dějiny ČR – románský sloh
ZŠ Masarykova, Masarykova 291, Valašské Meziříčí Autor
Křesťanství a středověká Evropa
Digitální učební materiál
Architektura do začátku 20. století.
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5B_17
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Manýrismus VY_32_INOVACE_46_930
Byzanc Označení materiálu: VY_32_INOVACE_08_byzanc.ppt
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu VY_32_INOVACE_22-10
Základní škola a Mateřská škola Bílá Třemešná, okres Trutnov
AUTOR: Mgr. Hana Műllerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_5A_19
Transkript prezentace:

Škola Střední průmyslová škola Zlín Název projektu, reg. č. Inovace výuky prostřednictvím ICT v SPŠ Zlín, CZ.1.07/1.5.00/ Vzdělávací oblast Odborné vzdělávání Vzdělávací obor Architektura Tematický okruh Středověká architektura Téma Středověká architektura Tematická oblast Středověká architektura - starokřesťanská architektura I. Název Starokřesťanská architektura I. AutorIng. arch. Jiří Šobáň Vytvořeno, pro obor, ročníkúnor 2013, stavebnictví, 3. ročník Anotacebazilika, bazilikální osvětlení, chrám centrální, sloupová arkáda, spolia Přínos/cílové kompetenceseznámit žáky s charakteristickými znaky architektury a stavitelství doby raně křesťanské VY_32_INOVACE_37_01

 CÍLE KAPITOLY  nastudovat stručnou historii raně křesťanského období architektury a stavitelství  seznámit se se stavebními konstrukcemi a stavebními hmotami  seznámit se s charakteristickými znaky stavitelství doby raně křesťanské architektury a stavitelství  RYCHLÝ NÁHLED A OBSAH TÉTO KAPITOLY  v této kapitole je nejdůležitější postupná proměna baziliky ze světské stavby antického Říma na základní typ křesťanské stavby

 ČAS POTŘEBNÝ KE STUDIU  na tuto kapitolu si rezervujte jeden a půl výukové hodiny  KLÍČOVÁ SLOVA  bazilika, bazilikální osvětlení, chrám centrální, sloupová arkáda, spolia

 rané křesťanství je časově jen velmi těžce definována, v některé literatuře je toto období označováno jako křesťanská antika.  stol.n.l. s centry v Římě, Alexandrii, Antiochii, Efezu  od 4. stol.n.l. také Konstantinopolis a Milán  od 5. stol.n.l. také Ravenna  Ostatní oblasti rozvoje: jižní Francie, Sýrie, Egypt, severní Afrika

Ve 3.stol. prožívalo Římské císařství velikou krizi. V říši se počalo velmi silně šířit křesťanství. Křesťané byli ovšem, zvláště zpočátku silně pronásledování a to bránilo prvním křesťanům vyznávat víru veřejně a budovat náboženské stavby. Proto se křesťanská architektura začala objevovat teprve na začátku 4. století, když Konstantin vroce 313 povolil zákonné vyznávání křesťanství. Skupiny věřících se zpočátku shromažďovaly v soukromých domech (např.: Dúra Európos na Eufratu).

První formy křesťanského umění se vyvinuly v katakombách, podzemních pohřebištích s množstvím chodeb, jejich ž stěny byly pokryty malbami a v nichž byly uloženy sarkofágy se skulpturální výzdobou. V Římě samém postavili nejstarší katakomby židé. Křesťané používali těchto pohřebišť jako shromaždiště, a když byl ve 4. století povoleno křesťanství, byly katakomby nahrazeny bazilikami a martyrii.

Od té doby se staly poutními místy, ale sloužily jen jako pohřebiště. V katakombách se neobjevuje kříž, který se sám o sobě začal používat od 4. století. Rozklad západořímské říše se stal významným milníkem lidských dějin, s postupným zánikem otrokářství dochází k radikální reorganizaci společnosti v Evropě.

CHRÁMOVÉ STAVBY bazilika - změna římské světské stavby na základní typ křesťanské stavby orientace západ (vstup) - východ (oltář) třílodní a pětilodní, střední loď vyšší a širší a ukončená apsidou bazilikální osvětlení obyčejně plochý strop vstup přes nartex. někdy před průčelím atrium samostatně stojící zvonice (kampanila)

CHRÁMOVÉ STAVBY chrám centrální - půdorysně kruh nebo mnohoúhelník. zastropení plochým stropem nebo kupolí, většinou jako baptisteria, martyria a mauzolea

 antické architektonické tvarosloví  sakrální architektura  jasné rozlišení mezi formou (pulchrum) a účelností (dekorum)  vnější prostor jednoduchý, nečleněný, odpovídá hmotově prostoru vnitřnímu  lidské měřítko

 použití sloupové arkády  časté používání spolia  poznámka (spolie - znovu použité starší umělecké dílo nebo část stavby, které bylo ukořistěno při válečných výpravách nebo pochází ze zničených, popř. nevyužívaných architektonických objektů)

spolie - znovu použité starší umělecké dílo nebo část stavby, které bylo ukořištěno při válečných výpravách nebo pochází ze zničených, popř. nevyužívaných architektonických objektů. Pro využívání spolií existovaly dva základní důvody: 1. nejčastější bylo racionální využití cenného materiálu (mramor) a využití práce řemeslníků a umělců. Příkladem může být použití antických sloupů v raně křesťanské bazilice (jejich výška se sjednocovala jejich zkrácením), nebo využití různých spolií v byzantské architektuře 9. stol. (potřeba urychlené náhrady škod způsobených v období ikonoklasmu); Architektura a stavitelství doby raně křesťanské části staveb a architektonické tvarosloví

2. od pozdní antiky až do raného středověku se spolií též užívalo jako znaku oprávnění vlády; spolia tedy symbolizovala kontinuitu tradice (přenesení spolií z Říma do nově založené Konstantinopole, použití spolií z Říma na reprezentačních stavbách císaře Karla Velikého v Cáchách). - Z latinského spolia loupež, kořist. Architektura a stavitelství doby raně křesťanské části staveb a architektonické tvarosloví

 VÝZNAMNÉ STAVBY  CHRÁM SV.PETRA VE VATIKÁNĚ  vybudoval Konstantin – zbouráno 1450 n.l.

 TEORIE ARCHITEKTURY  Přímé napojení na římskou tradici  URBANISMUS  Základem urbanismu

SHRNUTÍ KAPITOLY osvěžili jste si stručnou historii raně křesťanského období seznámili jste se se stavebními konstrukcemi a stavebními hmotami používanými v této době seznámili jste se s charakteristickými znaky stavitelství doby raně křesťanské. SAMOSTATNÝ ÚKOL nastudujte si princip raně křesťanské baziliky a výsledek svého samostudia vyjádřete názorně (kresbou)

 KRESBY A FOTOGRAFIE:  fotografie z volně přístupných zdrojů internetu     DUDÁK, Vladislav. DUDÁK, v. a kolektiv. Encyklopedie světové architektury: od menhiru k dekonstruktivismu. Vyd. l. Praha: Baset, 2000, s. ISBN