Verbs of Motion II Fill in the blanks with either the perfective or imperfective form of the verb in parentheses. Vzor: Včera jsem (dojíždět/dojet) až.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Practice with Numbers Answer the following questions in Czech. Remember to use the correct case of nouns after numbers. Vzor: Kolik minut má hodina?
Advertisements

Review Lesson 1: Nová slova Complete the following sentences using the appropriate vocabulary words from Review Lesson 1 of Contemporary Czech by Michael.
Practice with moci Insert the appropriate present tense form of moci into the following sentences. Vzor: Neznáte tady nikoho? ___ vám pomoct já? Neznáte.
Commands: Imperatives & aby Change the following direct commands to indirect commands using aby, and vice versa. Vzor: Martin mi řekl, „Podívej se na toho.
Svůj vs. jeho, její, jejich Fill in the blanks with the correct form of svůj or jeho/její/jejich, depending on whether the subject of the clause is the.
Kdo/Co? Fill in the blanks with the correct case of kdo or co, depending on context. Vzor: ____ políbil Jiří? Koho políbil Jiří?
Napište srovnání Join the following pairs of sentences into one, using a comparative form. Several variants may be possible. Vzor: Miloš může nosit 10.
Zájmena on, ona, oni Fill in the blanks with the appropriate forms of on, ona, or oni. Vzor: Já ___ znám jen od vidění. Já ho znám jen od vidění. *Taken.
Slovosled Unscramble the following sentences. Vzor: nebudu bez ničemu rozumnět slovníku Bez slovníku ničemu nebudu rozumnět. *Taken from Lesson 12, pg.
Word Order & Emphasis Come up with the questions that the following statements answer. Remember that new information usually comes at the end of a sentence.
21. prosince :00 Aquapalace Praha Cena: ,-
Svatba.
Správné pády I In the following sentences, put the nouns between slash marks into the correct case. Vzor: Přes naše rozdíly zůstanu /tvůj přítel/. Přes.
Verbs: Past & Future Change včera to zítra and vice versa, making the necessary changes in verb tense. Do not change the aspect of the verbs. Vzor: Včera.
Polite Commands Soften the commands according to the following pattern (that is, use the perfective future and conditional instead of the imperative forms.
Practice with Numbers II For each of the following sections, insert the correct form of the given noun and/or number. Vzor: Jeden Mám ___(sešit) a ___(kniha).
Ona a on: Masculine & Feminine Pronouns In each of the following sentences, replace ona with on, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the correct.
Mít rád Fill in the blanks with the appropriate forms of mít rád in both the present and past. Vzor: Radek ____ hudbu. Radek má rád hudbu. Radek měl rád.
Vědět vs. znát Fill in the blanks with the appropriate forms of vědět (to know a fact) or znát (to be familiar with), depending on the context. Vzor: Sestra.
ŠKOLNÍ VÝLET C1.A.
My a já: Singular & Plural Personal Pronouns In the following sentences, replace my with já, and vice versa. Remember to keep the pronoun in the appropriate.
Nová slova: Lekce 8 Fill in the blanks with the vocabulary words from Lesson 8 of Contemporary Czech by Michael Heim.
Verbs of Motion Fill in the blanks using the appropriate form of either motion verb given. Vzor: Tak malý Ivan už ___? Tak malý Ivan už chodí?
Nová slova: Lekce 7 Fill in the blanks with the appropriate vocabulary words from Lesson 7 of Contemporary Czech by Michael Heim. Remember to decline nouns.
Possessive Pronouns In each of the following sentences, change the possessive pronouns from singular to plural and vice versa. Vzor: Mám jeho sešity. Mám.
VĚTNÉ ČLENY 6.ROČNÍK 6.ročník.
Noc Pátáků(: Dominik Turoň.
 pondělí (n.)  úterý (n.)  středa (f.)  čtvrtek (m.)  pátek (m.)  sobota (f.)  neděle (f.)
Perfective v. Imperfective Choose the appropriate form of the verb (either perfective or imperfective) to complete the following sentences. For some sentences.
Kdo je tady? Kdo má domácí úkol?. Diktát: napíšeme na tabuli.
Základní škola Jakuba Jana Ryby Rožmitál pod Třemšínem Efektivní výuka pro rozvoj potenciálu žáka projekt v rámci Operačního programu VZDĚLÁVÁNÍ PRO KONKURENCESCHOPNOST.
Neurčitá zájmena Indefinite Pronouns In the following sentences, replace the underlined expressions by indefinite pronouns with approximately the same.
Conjugating Verbs Make sentences out of the following word groups. Omit personal pronouns. Use only the present tense. Vzor: /překládat/ vaši hru. (já)
Perfectives of Motion Verbs Rewrite each of the following sentences twice. Begin the first revised sentence with včera and use the past perfective of the.
Singular to Plural Rewrite the following sentences and change all nouns, adjectives, and verbs from singular to plural. Vzor: Studentka opakovala novou.
Declension Practice Insert the words in parentheses into the following sentences, using the correct case. Vzor: Ten antikvariát musí být kdesi na hlavním.
Gender Bender! Changing Gender of Nouns & Verbs In each of the following sentences, change all masculine animate nouns into their feminine counterparts,
1⇨ nominativ of singular Jeden tisíc (m.) Jeden milion (m.) Jedna miliarda (f.) 2, 3, 4 ⇨ nominativ of plural Dva, tři, čtyři tisíce Dva, tři, čtyři miliony.
Dejte slovo do věty II Translate the words in parentheses into Czech. Use the appropriate form of the word. Vzor: My žijeme v dvacátem (apartment). My.
Přeložte zájmena: Translate the Pronouns In each of the following sentences, translate the English pronouns into Czech. Possible variants will be displayed.
Všechen Fill in the blanks with the appropriate form of všechen, using the correct number, gender, and case. Vzor: Já vím ___, co víš ty. Já vím všechno,
Future Perfective Verbs Rewrite the following sentences, changing all verbs to the future perfective. Vzor: Karel volá matce. Karel zavolá matce. *Taken.
Líbit se In the following sentences, translate the English in parentheses into Czech, using the correct form of líbit se. Vzor: Jak (do you like) ta kniha?
L EKCE 2 CVIČENÍ. D OPLŇTE ROD (M, Ž, S) A UKAZOVACÍ ZÁJMENO ( TEN, TA, TO ) …… voda – rod ………… ….... město – rod ………… …… knížka – rod ………… …… stůl –
Location v. Motion To & From Form sentences based on the model. Be sure to use the appropriate words (prepositions followed by nouns in correct case, or.
1. Brzy přijde den, kdy nás přivítá náš Pán, brzy přijde den, kdy nás přivítá náš Pán, brzy přijde den, kdy nás přivítá náš Pán, haleluja, haleluja, kdy.
Povídka II In the following short story, fill in the blanks with the appropriate Czech translation of the English pronoun given in parentheses.
Přídavná jména - opakování (adjectives – revision)
Povídka In the following short story, fill in the blanks with the correct Czech form of the English pronoun given in parentheses.
ZLCJ0383 Čeština pro cizince III Zuzana měla hodně práce. Uklízela celý byt. Když uklidila celý byt, šla do kina. uklízet uklidit IMPERFEKTIVNÍ PERFEKTIVNÍ.
Practice with Numbers Answer the following questions in Czech. Remember to use the correct case of nouns after numbers. Vzor: Kolik minut má hodina?
Správné pády I In the following sentences, put the nouns between slash marks into the correct case. Vzor: Přes naše rozdíly zůstanu /tvůj přítel/. Přes.
Interrogatives with ně- and ni-
Čeština: 7. lekce Czech language: 7th lesson
Instrumentál singuláru
Gender Bender! Changing Gender of Nouns & Verbs
Numerals 0 nula 1 jeden, jedna, jedno 11 jedenáct
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organ.
AUTOR: Mgr. Ilona Jurčeková NÁZEV: VY_32_INOVACE_06_AJ_09
Possessive Pronouns Vzor: Mám jeho sešity. Mám jejich sešity.
Singular to Plural Rewrite the following sentences and change all nouns, adjectives, and verbs from singular to plural. Vzor: Studentka opakovala novou.
NAŠE PRÁZDNINY V LLORET DE MAR
ZÁKLADNÍ ŠKOLA, JIČÍN, HUSOVA 170
Verbs: Aspect & Negation
Verbs: Aspect & Negation
Kdo/Co? Fill in the blanks with the correct case of kdo or co, depending on context. Vzor: ____ políbil Jiří? Koho políbil Jiří?
Future Perfective Verbs
Verb forms with rád Insert an appropriate verb form into each of the following sentences. Some possible variants are given in parentheses. Vzor: Rád.
Neurčitá zájmena Indefinite Pronouns
Transkript prezentace:

Verbs of Motion II Fill in the blanks with either the perfective or imperfective form of the verb in parentheses. Vzor: Včera jsem (dojíždět/dojet) až do Prahy. Včera jsem dojel až do Prahy.

Verbs of Motion II 1. Moje sestra vždycky (odnášet/odnést) naše knihy do knihovny.

Verbs of Motion II 1. Moje sestra vždycky odnáší naše knihy do knihovny. 2. Včera ona (přicházet/přijít) domů v šest hodin.

Verbs of Motion II 1. Moje sestra vždycky odnáší naše knihy do knihovny. 2. Včera ona přišla domů v šest hodin. 3. Včera jsme byli v kině. (chodit/jít) jsme tam pěšky.

Verbs of Motion II 1. Moje sestra vždycky odnáší naše knihy do knihovny. 2. Včera ona přijde domů v šest hodin. 3. Včera jsme byli v kině. Šli jsme tam pěšky. 4. Moje sestra (přijíždět/přijet) k nám a řekla, „Kupte mi lístek na ten film!“

Verbs of Motion II 1. Moje sestra vždycky odnáší naše knihy do knihovny. 2. Včera ona přijde domů v šest hodin. 3. Včera jsme byli v kině. Šli jsme tam pěšky. 4. Moje sestra přijela k nám a řekla, „Kupte mi lístek na ten film!“ 5. Bratr mi vždycky (přivážet/přivézt) čokolády z Německa.

Verbs of Motion II 5. Bratr mi vždycky přiváží čokolády z Německa. 6. Včera on (přilétat/přiletět) z Frankfurtu.

Verbs of Motion II 5. Bratr mi vždycky přiváží čokolády z Německa. 6. Včera on přiletěl z Frankfurtu. 7. V den „Díkůvzdání“ jsem byla na venkově. (jezdit/jet) jsme tam autem.

Verbs of Motion II 5. Bratr mi vždycky přiváží čokolády z Německa. 6. Včera on přiletěl z Frankfurtu. 7. V den „Díkůvzdání“ jsem byla na venkově. Jeli jsme tam autem. 8. Krocani ke mně (přibíhat/přiběhnout) a řekli, „___, ___, ___.“

Verbs of Motion II 5. Bratr mi vždycky přiváží čokolády z Německa. 6. Včera on přiletěl z Frankfurtu. 7. V den „Díkůvzdání“ jsem byla na venkově. Jeli jsme tam autem. 8. Krocani ke mně přiběhli a řekli, „hudry, hudry, hudry.“