Střední zdravotnická škola O N T O G E N E T I C K Á P S Y C H O L O G I E MUDr. Jana Maňáková Střední zdravotnická škola Palackého 98 879 52Olomouc
O B S A H : 7. OBDOBÍ PUBESCENCE (PUBERTA) ÚVOD 8. OBDOBÍ ADOLESCENCE 9. ČASNÁ A STŘEDNÍ DOSPĚLOST 10. POZDNÍ DOSPĚLOST 11. STÁŘÍ (SENIUM) POUŽITÁ LITERATURA ÚVOD 1. PRENATÁLNÍ OBDOBÍ 2. NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ 3. KOJENECKÉ OBDOBÍ 4. BATOLECÍ OBDOBÍ 5. PŘEDŠKOLNÍ VĚK 6. MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK
ONTOGENETICKÁ PSYCHOLOGIE ÚVOD se zabývá psychickým vývojem jedince a základními biologickými mezníky jeho života (početí a smrti).
1. PRENATÁLNÍ OBDOBÍ Prenatální období začíná samotným početím (splynutí mužské a ženské zárodečné buňky) Pokračuje vývojem plodu v matčině těle a končí narozením. • embryonální - od početí do 2 měsíců • fetální (plod) - od 3 měsíců do narození Již v tomto období jsou patrné určité psychické funkce a reakce. Matka by se po dobu těhotenství měla vyhnout kouření, alkoholu a drogám. Psychický stav matky má na plod také vliv (pozitivní je chtěné těhotenství, podpora okolí, harmonický vztah s otcem dítěte,atd.)
2. NOVOROZENECKÉ OBDOBÍ Novorozenecké období zahrnuje prvních šest týdnů po narození. Porodem dítě přechází z nitroděložního prostředí, což způsobuje šok - samo dýchá, je mu zima, atd. Důležité jsou první okamžiky po porodu (porodní trauma způsobuje pozdější neurózy). Velmi důležitý je poporodní kontakt s matkou (tzv.„rooming in“). Normální porodní váha dítěte je 3 - 3,5 kg, výška kolem 50 cm. Dítě se vyživuje mateřským mlékem a střídají se u něj krátké úseky mezi bděním a spánkem. Psychickému vývoji napomáhá tzv. biologické zrcadlo napodobování dětí dospělými.
3. KOJENECKÉ OBDOBÍ Kojenecké období trvá do konce prvního roku života. Z hlediska tělesného vývoje dítěte dojde ke ztrojnásobení počáteční váhy, zvětšení hlavy, vyroste asi o polovinu své porodní délky. Dítě se rychle rozvíjí po stránce motorické (sezení, lezení, uchopování předmětů ). Rozvoj psychiky dítěte: rozvoj vnímání (smysly - zrak, sluch, hmat) příprava na osvojení řeči – předřečové období (broukání,žvatlání, jednoslovná řeč) diferenciace emocí a citů formování prvních trvalejších sociálních vztahů (s těmi, kteří o dítě pečují, včetně biosociálního kontaktu s matkou )
4. BATOLECÍ OBDOBÍ Batolecí období zahrnuje druhý a třetí rok. Pokračuje všestranný rozvoj dítěte (osvojení lokomoce - chození,běhání, skákání). Rozvíjí se jemná motorika - motorika rukou (samoobsluha),tvořivost (kreslení). Rozvíjí se řeč (ve 2 letech až 300 slov, ve třech letech až 1000 slov a spojování do vět). Dítě dokáže vyjádřit své přání a začíná klást otázky – rozvoj logického myšlení. Dítě si uvědomuje svoje „já“ (jáství) a zároveň rozvíjí sociální vztahy - postupně se odpoutává od matky a navazuje vrstevnické vztahy. Dítě začíná spolupracovat s okolím.
5. PŘEDŠKOLNÍ VĚK Předškolní věk končí vstupem do školy. Dítě rychle roste a zeštíhluje. Rychle se rozvíjí pohybová koordinace a zručnost. Dokáže použít 3-4000 slov. Dítě se vyvíjí k samostatnosti a udržování pozornosti. Má velmi bohatou představivost (dětské lži). Umí kreslit, převažuje konkrétně názorné a pojmové myšlení, formuje se svědomí. Dítě prožívá rychlý společenský vývoj, pociťování ženské a mužské role. Poprvé výrazněji překračuje rámec své rodiny a se svými vrstevníky dokáže realizovat hry (manipulační, pohybové, tematické - „hraní rolí“, konstruktivní, didaktické-výchovné). Hry jsou důležité pro vývoj.
6. MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK Mladší školní věk zahrnuje období od vstupu do školy po jedenáctý až dvanáctý rok, kdy se objevují první známky pohlavního dospívání. Postupuje rozvoj myšlení, veliká změna – dítě má určitou úroveň školní zralosti biologické a psychosociální. biologická - nesmí se začít moc brzy, ani moc pozdě - v 6. - 7. roce se dítě učí číst, psát,počítat (nejvhodnější doba - tzv. „kritické období“) psychosociální - rozumová vyspělost, citová, motivační a sociální zralost, sebeovládání, rozvíjení schopností, menší závislost na rodičích (stát se žákem). Pro další vývoj je nezbytná hra a učení.
7. OBDOBÍ PUBESCENCE (PUBERTA) Toto období trvá přibližně do patnácti let. Jde o vývojové období plné změn biologických (pohlavní dospívání), psychických a sociálních. Dochází k dalšímu prudkému rozvoji rozumových schopností. Jedinec se nově začleňuje do společnosti. Zároveň se komplikují vztahy – citová nestálost, změny nálad,prostořekost, nestálost a nepředvídatelnost postojů. Člověk se postupně odpoutává od rodiny, hledá sama sebe. K tomuto procesu je nutná tolerance okolí.
8. OBDOBÍ ADOLESCENCE Adolescence končí mezi dvacátým až dvaadvacátým rokem. Charakteristické je postupné osamostatňování se od původní rodiny, prohloubený vztah k vrstevníkům a rozvoj sexuality. Důležitá je volba povolání a profesní příprava.
9. ČASNÁ A STŘEDNÍ DOSPĚLOST Naplňuje dobu od 20-25 let do 40- 45 let. Jde o období biologické, psychické a sociální zralosti. Je rozvinutý smysl pro odpovědnost. Člověk se plně realizuje v pracovní činnosti. Období je charakteristické intelektuální aktivitou a vytvářením vlastních postojů. Důležitou náplní je manželství a rodičovství.
10. POZDNÍ DOSPĚLOST Pozdní dospělost se vztahuje na období od 40-45 let do 65 let. Charakteristická je změna rodinných vztahů a vrcholný profesní vývoj.
11. STÁŘÍ (SENIUM) Stáří je posledním vývojovým obdobím. Dochází k regresivnímu biologickému stárnutí organismu - pokles výkonnosti. Probíhají změny v psychickém vývoji, zhoršuje se smyslové vnímání a paměť, částečně dochází ke změně projevů osobnostních rysů. Opět se mění sociální zařazení člověka. Pozitivní je aktivní stáří - fyzicky i psychicky - koníčky, sociální zařazení, pocit užitečnosti - ještě je možnost realizace - posiluje v člověku schopnost vyrovnat se s psychosociálními krizemi.
www.cdstudent.cz OSOBNOST A VÝVOJ OSOBNOSTI Použitá literatura : OSOBNOST A VÝVOJ OSOBNOSTI ZÁKLADY SPOLEČENSKÝCH VĚD 23 www.cdstudent.cz