Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Prezentace se nahrává, počkejte prosím

Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:

Podobné prezentace


Prezentace na téma: "Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:"— Transkript prezentace:

1 Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu: VY_32_INOVACE_9_PRIMA_PECE_10 Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Téma sady: Přímá péče a osobní asistence Obor, ročník:Sociální činnost, 3. ročník Datum vytvoření:červenec 2013 Anotace:Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Metodický obsah:Výklad nového učiva, opakování učiva

2 Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Fáze životního cyklu člověka nitroděložní období novorozenecké období kojenecké období období batolete předškolní věk školní věk dospívání – puberta.

3 Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Fáze životního cyklu člověka období dorostového věku - adolescence dospělost stáří. Obr. č. 1 Obr. č. 2 - Dětství - Stáří

4 Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Nitroděložní období  Vývoj zárodku tj. etapa embryonální (početí – 2. měsíc)  Fáze: 3. týden - základy pro vznik všech orgánových soustav 6. týden - vznikají základy prstů a ucha 8. týden - vznikají jednotlivé orgány, zárodek se 100× zvětší - jsou vytvořeny téměř kompletní ruce a nohy. Obr. č. 3 - Stáří embrya 8 týdnů

5 Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Nitroděložní období  Vývoj plodu tj. etapa fetální (9.týden – porod).  Probíhá vývoj orgánových systémů, růst plodu a diferenciace orgánů. - od 7. měsíce jsou orgánové soustavy připraveny k přežití při předčasném porodu - na konci etapy dítě v děloze polyká plodovou vodu, saje si paleček, dokáže zatínat pěstičky, otvírá a zavírá oči, slyší hlas matky, může ho budit hlasitá hudba apod. => plod není zcela izolován, reaguje na řadu podnětů

6 Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Novorozenecké období  Narození – 4. týden života.  Délka cca 50 cm při hmotnosti 3,0-3,5 kg - novorozenec se postupně adaptuje na vnější prostředí.  NS není zdaleka rozvinuta; modré oči => nevidí přesně tvary a barvy.  Lebeční kryt není zcela uzavřen.

7 Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Novorozenecké období  Reflexy:  sací: Schopnost ihned se živit mateřským mlékem – ideální teplota, skladba (protilátky), produkci mléka zajišťuje hormon prolaktin.  uchopovací  polykací  dýchací - Potřeby pro dítě: jídlo, teplo, spánek, bezpečí, cit.

8 Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Kojenecké období  Do 1. roku života.  Délka těla 75 cm a hmotnost 10 kg.  Odkázáno na péči.  Intenzivní růst, fyzický i psychický vývoj, rozvoj očí a mozku.

9 Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Období batolete  Od začátku 2. roku do konce 3. roku života.  Hmotnost 15 kg.  Intenzivní motorický a neuropsychický vývoj.  Osamostatňuje se - příjem potravy, udržování čistoty, stále dokonalejší řeč a smyslové vnímání.  Chůze a pohyby, přestává nosit pleny; koncem 3. roku se prořezává všech 20 zubů mléčného chrupu.

10 Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Předškolní věk  Mezi ukončeným 3. a 6. rokem života.  Rozvoj paměti, učení, percepce (vnímání), pohybu; prořezávání 1. zubů trvalého chrupu.  Velmi se mění postava (vytahuje se); rozvíjí se CNS a vegetativní funkce.  Hlavní činností je hra.

11 Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Školní věk  Rozlišujeme: MLADŠÍ ŠKOLNÍ VĚK → 6.-12. rok STARŠÍ ŠKOLNÍ VĚK → 12.-15. rok.  Převažující činností je učení.  Rozvoj paměti - od konkrétního k abstraktnímu uvažování.  Relativně se zmenšuje poměr hlavy na celkové výšce postavy. Obr. č. 4 – Školní věk

12 Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Puberta – dospívání  Změny somatické, fyziologické a psychosociální, nastávají v souvislosti se zahájením činností gonád (pohlavní žlázy).  U dívek mezi 11. až 13. rokem.  U chlapců mezi 13. až 15. rokem

13 Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Období dorostového věku - adolescence  Období od cca 15 do 18 let života.  Puberta končí (mezi 16. a 18. rokem).  Dosaženo pohlavní zralosti × plná fyzická, psychosociální zralost až ve 21 letech - ukončen růst těla do výšky (u dívek většinou již v 18 letech), dále dochází k dotváření postavy.

14 Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Dospělost  Za dospělého považujeme člověka od 21. nebo až 24. roku života.  Největší fyzická a psychická aktivita (schopnost zabezpečit vývoj další generace; největší pravděpodobnost pro zdravý vývoj novorozence poskytují 21leté matky; průměrná reprodukční doba je 27 let).

15 Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Dospělost  Rozlišujeme: PLNÁ DOSPĚLOST - konec studií, začátek zaměstnání; na vrcholu fyzických sil (20.-30. rok). ZRALOST - kariéra, děti, práce; určitá rovnováha duševních a tělesných sil (30.-45. rok). STŘEDNÍ VĚK - převažující činnost práce, zkušenosti zúročeny; ubývají fyzické síly (45.-60. rok). Obr. č. 5 - Dospělost

16 Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Stáří  Nad 60. rokem života.  Zeslabování výkonnosti orgánových soustav, mění se struktura pojivové tkáně → snížení síly meziobratlových plotének → snížení výšky těla; ochabuje kůže, vznik vrásek.  Smrt = zástava činnosti mozku (nikoliv srdce).

17 Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Opakování nového učiva 1.Vyjmenujte fáze životního cyklu člověka. - nitroděložní, novorozenecké, kojenecké, batolecí, předškolní věk, školní věk, puberta, adolesence, dospělost, stáří 2.Do kolikátého týdne života se dítě nazývá novorozeně? - do 4. týdne 3.V jakých letech zažívají dívky a chlapci pubertu? - dívky 11-13 let, chlapci 13-15 let

18 Vývojové, zdravotní a sociální změny v životě člověka Opakování nového učiva 4.Na jaké fáze dělíme dospělost? - plná dospělost (20.-30. rok), zralost (30.-45. rok), střední věk (45.-60. rok) 5.Jak staré matky mají největší šanci pro zdravý vývoj novorozence, jaká je průměrná reprodukční doba? - 21leté, průměrná reprodukční doba 27 let 6.Co jsou to gonády? - pohlavní žlázy

19 Použitá literatura: ROZSYPALOVÁ, M., HALADOVÁ, E., ŠAFRÁNKOVÁ, A. Ošetřovatelství II. Praha: Imformatorium. 2002. ISBN 80 86073-97-1 HŮSKOVÁ, J., KAŠNÁ, P. Ošetřovatelství - ošetřovatelské postupy pro zdravotnické asistenty, pracovní sešit II/2.díl. Praha: Grada Publishink, a.s. 2009. ISBN 978 80-247-2854-4 Použitá literatura a zdroje

20 Obrazové zdroje: 1. – 2., 4. – 5. Microsoft obrázková sada 3. LUNAR CAUSTIC. Wikimedia.org [online]. [cit. 9.1.2014]. Dostupný na WWW: https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Human_Embryo_- _Approximately_8_weeks_estimated_gestational_age.jpg Použitá literatura a zdroje

21 Autor: Bc. Martina Jeřábková Název díla: Vývojové změny Datum vzniku: červenec 2013 Materiál je určen pro bezplatné používání pro potřeby výuky na všech typech škol a školských zařízení. Jakékoliv další využití podléhá autorskému právu, prezentace je autorským dílem. Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové


Stáhnout ppt "Obchodní akademie, Střední odborná škola a Jazyková škola s právem státní jazykové zkoušky, Hradec Králové Autor:Bc. Martina Jeřábková Název materiálu:"

Podobné prezentace


Reklamy Google