Rozpočet domácnosti Název školy

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Hospodaření domácnosti Rodinný rozpočet
Advertisements

VY_32_INOVACE_ Osobní finance.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Domácí rozpočet Poměr mezi příjmy a výdaji
Pojištění Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Ing. Lucie Kratochvílová
Zdanění odměn z dohod Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Základní škola praktická a základní škola speciální Heřmanův Městec
Název školy: Střední průmyslová škola, Ostrava - Vítkovice, příspěvková organizace Autor: Ing. Andrea Modrovská Datum: 18. července 2012 Název: VY_62_INOVACE_1.2.1.
HOSPODAŘENÍ RodinY 6. ročník.
Rozpočet domácnosti II Majetek zdroje financování ekonomiky a účetnictví – 9. ročník Autorem materiálu je Jitka Fialová, ZŠ Dobříš, Komenského nám. 35,
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI.
OSOBNÍ (RODINNÉ) HOSPODAŘENÍ – ZÁKLADNÍ POJMY
Rozpočet rodiny. Rozpočet rodiny Co je rozpočet aby rodina předešla problémům s nedostatkem peněz, měla by porovnat své příjmy a své výdaje Rozpočet.
Mgr. Jakub Karásek ZŠ Liberec, Na Výběžku 118,p.o. Vytvořeno: únor 2013 EU peníze školám CZ 1.07./1.4.00/ FINANČNÍ GRAMOTNOST NÁKLADY NA BYDLENÍ.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Rodinný rozpočet Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Pojištění Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Obsah smluv Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Název projektu:
Finanční plán – rozpočet domácnosti II
Přebytek finančních prostředků Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
ŠKOLA:Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace ČÍSLO PROJEKTU:CZ.1.07/1.5.00/ NÁZEV PROJEKTU:Šablony – Gymnázium Tanvald ČÍSLO ŠABLONY:VI/2.
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Rozpočet domácnosti VY_32_INOVACE_ 19 Mzda, pracovní podmínky.
Cena Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Výpočet čisté mzdy Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Peníze Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro 21.
Rozpočet domácnosti Název školy
Střední odborné učiliště zemědělské a služeb, Dačice, nám. Republiky 86 Název projektu: Zvýšení kvality profesní přípravy žáků SOU Dačice Název projektu:
Příjmy a výdaje domácnosti
Majetek a závazky domácnosti
Nedostatek finančních prostředků Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Inflace Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Produkty finančního trhu Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských.
Rozvaha domácnosti Název školy
Úročení Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí pro.
Petr Machala. Jak byste naložili s poslední tisícovkou? nájem za bydlení Mám poslední tisícovku…
Typy rozpočtů Název školyGymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název projektuRozvoj žákovských kompetencí.
Název školyStřední odborná škola a Gymnázium Staré Město Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ AutorIng. Adamčíková Zdeňka Název šablonyIII/2.
Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Sylva Čekalová. Dostupné z Metodického portálu ; ISSN Provozuje Národní.
Číslo projektuCZ.1.07/1.5.00/ Název školyGymnázium, Soběslav, Dr. Edvarda Beneše 449/II Kód materiáluVY_62_INOVACE_11_17 Název materiáluZákonná.
Finanční gramotnost ROZPOČET Pan Kouřil je svobodný, bydlí sám v nájemném bytě a má ze zaměstnání pravidelný měsíční příjem korun. Jednou za tři.
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI Domácnost a její potřeby. Projekt: CZ.1.07/1.5.00/ OAJL - inovace výuky Příjemce: Obchodní akademie, odborná škola a praktická.
Průvodní list Šablona: VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Vzdělávací materiál: Prezentace.
* Finanční gramotnost * Hospodaření domácností. ROZPOČET je porovnání příjmů a výdajů na určité období. Rozpočet si může sestavit jednotlivec i domácnost.
ROZPOČET Mgr. Michal Oblouk. ROZPOČET seznam veškerých plánovaných výdajů a příjmů porovnání pravidelných příjmů a výdajů, rozdělování a užití peněz druhy:
FINANČNÍ GRAMOTNOST Hospodaření domácnosti. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Anotace Materiál je určen pro žáky středních odborných škol a středních odborných učilišť v rámci výuky finanční gramotnosti v bloku ekonomických a příbuzných.
Rozpočet rodiny, státu Výchova k občanství 7. ročník.
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Majetek domácnosti, hospodaření.
ROZPOČTOVÁ GRAMOTNOST- rodinný rozpočet
Daně a rozpočty (Státní rozpočet, daňová soustava, hospodaření domácnosti, mzda, ZP + SP) Finanční gramotnost pro 9. ročníky 2016 / 2017 Bc. Tomáš Janda.
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Financováno z ESF a státního rozpočtu ČR.
Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Číslo materiálu
Příjmy a výdaje v domácnosti
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Střední odborná škola a Střední odborné učiliště, Hradec Králové, Vocelova 1338, příspěvková organizace Registrační číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
ŠKOLA: Gymnázium, Tanvald, Školní 305, příspěvková organizace
Název školy: ZŠ Varnsdorf, Edisonova 2821, okres Děčín, příspěvková organizace Člověk a svět práce, Finanční gramotnost, Rodinný rozpočet Autor: Pavla.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
HOSPODAŘENÍ DOMÁCNOSTI
RODINNÝ ROZPOČET (PŮJČKA, HYPOTÉKA)
Transkript prezentace:

Rozpočet domácnosti www.zlinskedumy.cz Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Název DUM Rozpočet domácnosti Označení DUM VY_62_INOVACE_01_1_14 Autor Ing. Jana Starobová Datum 21. 8. 2013 Vzdělávací oblast Finanční gramotnost Vzdělávací obor Tematický okruh Hospodaření domácnosti Ročník 3. ročník osmiletého gymnázia www.zlinskedumy.cz

Pojmy domácnost – myslí se tím jak rodina, tak i jednotlivci potřeby – jsou pocity nedostatku, které chce člověk odstranit potřeby se dělí: základní (fyziologické) např. potřeba utišit hlad, žízeň ap. ostatní např. potřeba mít telefon, knihu, studovat ap. statek – jejich prostřednictvím člověk uspokojuje své potřeby

statky se dělí: volné – jsou zadarmo například vzduch, vítr, sluneční svit vzácné (ekonomické) – věci a výtvory člověka například kytara, koláč ap.; dělíme je na: hmotné (pračka, nábytek) nehmotné (software, licence ap.)

majetek domácnosti – patří do něj vše, co domácnost vlastní rozlišujeme: hmotný movitý (vybavení bytu, auto ap.) nemovitý (dům, byt, pozemek) nehmotný – autorská práva, patentovaný vynález ap. finanční – peníze, cenné papíry ap.

Rodinný rozpočet je základem pro správné hospodaření domácnosti hospodaření domácnosti by mělo být obezřetné a mělo by směřovat k určitému cíli, být předem domluvené a odsouhlasené všemi členy domácnosti rozpočet se sestává z příjmů a výdajů – předpokládaných neboť rozpočet se sestavuje dopředu

Příjmy domácnosti Do příjmů patří: mzda, plat (od zaměstnavatele) zisk z podnikání příjem z pronájmu důchod sociální dávky, výživné na děti úroky z vkladů kapesné mimořádné příjmy z prodeje majetku, výhra ap. Pozor na rozlišení pravidelných a mimořádných příjmů.

Mzda je to odměna za práci hrubá mzda – je základní měsíční mzda vypočítaná podle odpracovaného času nebo počtu vyrobených výrobků (zaměstnanec ji nedostane vyplacenou) čistá mzda – příjem zaměstnance za vykonanou práci po odečtení zákonných srážek (tuto částku zaměstnanec již obdrží)

čistá mzda = hrubá mzda – daň z příjmu – sociální a zdravotní pojištění mzdu obdrží ti členové domácnosti, kteří pracují (zaměstnanec, podnikatel), ostatní členové rodiny (děti, nemocní, důchodci) jsou závislí na rodičích případně na státu a jeho platbách

Výdaje domácnosti Pravidelné výdaje jsou za: elektřinu, plyn, vodu nájemné dopravu odvoz odpadků platby za internet, televizi, rozhlas, telefon splátky úvěrů nákup potravin a dalšího zboží do domácnosti pravidelné spoření atd.

Nepravidelné výdaje jsou za: oblečení a obuv vzdělání kulturu sport zájmovou činnost ap.

některé výdaje se v rodinném rozpočtu pravidelně opakují a ve stejné výši, jako je například nájem, energie ap. největšími „žrouty“ peněz jsou pravidelnost a zvyky např. cestou ze školy se odměnit dobrou sladkostí nebo pravidelné posezení v cukrárně vždy je nutné zvážit, bez kterých výdajů se domácnost obejde pozor na emoce při nakupování

Sestavení rozpočtu určíme si měsíční příjmy a výdaje sečteme všechny příjmové položky a dostaneme celkový příjem za měsíc sečteme všechny výdajové položky a dostaneme celkové výdaje za měsíc porovnáme celkové příjmy a výdaje a mohou nastat tyto situace: rozpočet – vyrovnaný, přebytkový, schodkový

vyrovnaný – příjmy se rovnají výdajům přebytkový – příjmy jsou větší než výdaje a vytváříme úspory schodkový (deficitní) – příjmy jsou menší než výdaje, domácnost je zadlužená v případě deficitního rozpočtu je nutné přehodnotit výdajové položky, protože narůstající dluh by rodinu dostal do potíží doporučuje se omezit zbytné výdaje (cukrovinky, časopisy, cigarety) při sestavování rozpočtu je nutné dodržet pravidlo, že výdaje přizpůsobujeme příjmům, ne naopak, abychom se nezadlužovali v případě přebytku peníze vhodně investujeme nebo spoříme, aby se dále zhodnocovaly

Úkoly č. 1 – sestavte svůj týdenní rozpočet č. 2 – vyjděte z řešení úkolu č. 1 a zamyslete se, kolik by Ondřej ušetřil za týden, měsíc, rok, kdyby zvýšil své příjmy tím, že by nakupoval (vykonal službu) i pro babiččinu sousedku vždy jedenkrát týdně a ta by ho odměnila rovněž 50 korunami a snížil by rovněž drobné útraty o 10,- Kč týdně č. 3 – zjistěte, kolik stojí základní potraviny, které nakupujete, nájem vašeho bytu a benzín či naftu

Řešení č. 1 – vzor rozpočtu (vzorové zadání): Ondřej dostane od rodičů kapesné 200,- Kč, na obědy ve školní jídelně 150,- Kč a od babičky 50,- Kč za nákup (vše na 1 týden). Příjmy Po Út St Čt Pá Celkem Kapesné 40 200 Obědy 30 150 Nákup   50 400

sestavíme bilanci, tzn., že porovnáme příjmy a výdaje, a výsledkem je ušetřených 20,- Kč za týden Celkem Obědy 30 150 Drobná útrata 20   50 90 160 Sladkosti a pití 10 70 380

č. 2 – Ondřej by ušetřil za týden 80,- Kč, za měsíc 320,- Kč a za rok 3 840,- Kč č. 3 – např. cena benzinu Natural 95 je nyní 34,80 Kč/litr, mléka 18,- Kč/litr, 250 g másla 35,- Kč atd.

Zdroje Klínský, P., Munch, O., Chromá, D. Ekonomika. Ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. Třetí upravené vydání. Praha: EDUCO, s.r.o., 2012. ISBN 978-80-87204-65-8