Rozpočet domácnosti www.zlinskedumy.cz Název školy Gymnázium Zlín - Lesní čtvrť Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/34.0484 Název projektu Rozvoj žákovských kompetencí pro 21. století Název šablony VI/2 Vytváření podmínek pro rozvoj znalostí, schopností a dovedností v oblasti finanční gramotnosti Název DUM Rozpočet domácnosti Označení DUM VY_62_INOVACE_01_1_14 Autor Ing. Jana Starobová Datum 21. 8. 2013 Vzdělávací oblast Finanční gramotnost Vzdělávací obor Tematický okruh Hospodaření domácnosti Ročník 3. ročník osmiletého gymnázia www.zlinskedumy.cz
Pojmy domácnost – myslí se tím jak rodina, tak i jednotlivci potřeby – jsou pocity nedostatku, které chce člověk odstranit potřeby se dělí: základní (fyziologické) např. potřeba utišit hlad, žízeň ap. ostatní např. potřeba mít telefon, knihu, studovat ap. statek – jejich prostřednictvím člověk uspokojuje své potřeby
statky se dělí: volné – jsou zadarmo například vzduch, vítr, sluneční svit vzácné (ekonomické) – věci a výtvory člověka například kytara, koláč ap.; dělíme je na: hmotné (pračka, nábytek) nehmotné (software, licence ap.)
majetek domácnosti – patří do něj vše, co domácnost vlastní rozlišujeme: hmotný movitý (vybavení bytu, auto ap.) nemovitý (dům, byt, pozemek) nehmotný – autorská práva, patentovaný vynález ap. finanční – peníze, cenné papíry ap.
Rodinný rozpočet je základem pro správné hospodaření domácnosti hospodaření domácnosti by mělo být obezřetné a mělo by směřovat k určitému cíli, být předem domluvené a odsouhlasené všemi členy domácnosti rozpočet se sestává z příjmů a výdajů – předpokládaných neboť rozpočet se sestavuje dopředu
Příjmy domácnosti Do příjmů patří: mzda, plat (od zaměstnavatele) zisk z podnikání příjem z pronájmu důchod sociální dávky, výživné na děti úroky z vkladů kapesné mimořádné příjmy z prodeje majetku, výhra ap. Pozor na rozlišení pravidelných a mimořádných příjmů.
Mzda je to odměna za práci hrubá mzda – je základní měsíční mzda vypočítaná podle odpracovaného času nebo počtu vyrobených výrobků (zaměstnanec ji nedostane vyplacenou) čistá mzda – příjem zaměstnance za vykonanou práci po odečtení zákonných srážek (tuto částku zaměstnanec již obdrží)
čistá mzda = hrubá mzda – daň z příjmu – sociální a zdravotní pojištění mzdu obdrží ti členové domácnosti, kteří pracují (zaměstnanec, podnikatel), ostatní členové rodiny (děti, nemocní, důchodci) jsou závislí na rodičích případně na státu a jeho platbách
Výdaje domácnosti Pravidelné výdaje jsou za: elektřinu, plyn, vodu nájemné dopravu odvoz odpadků platby za internet, televizi, rozhlas, telefon splátky úvěrů nákup potravin a dalšího zboží do domácnosti pravidelné spoření atd.
Nepravidelné výdaje jsou za: oblečení a obuv vzdělání kulturu sport zájmovou činnost ap.
některé výdaje se v rodinném rozpočtu pravidelně opakují a ve stejné výši, jako je například nájem, energie ap. největšími „žrouty“ peněz jsou pravidelnost a zvyky např. cestou ze školy se odměnit dobrou sladkostí nebo pravidelné posezení v cukrárně vždy je nutné zvážit, bez kterých výdajů se domácnost obejde pozor na emoce při nakupování
Sestavení rozpočtu určíme si měsíční příjmy a výdaje sečteme všechny příjmové položky a dostaneme celkový příjem za měsíc sečteme všechny výdajové položky a dostaneme celkové výdaje za měsíc porovnáme celkové příjmy a výdaje a mohou nastat tyto situace: rozpočet – vyrovnaný, přebytkový, schodkový
vyrovnaný – příjmy se rovnají výdajům přebytkový – příjmy jsou větší než výdaje a vytváříme úspory schodkový (deficitní) – příjmy jsou menší než výdaje, domácnost je zadlužená v případě deficitního rozpočtu je nutné přehodnotit výdajové položky, protože narůstající dluh by rodinu dostal do potíží doporučuje se omezit zbytné výdaje (cukrovinky, časopisy, cigarety) při sestavování rozpočtu je nutné dodržet pravidlo, že výdaje přizpůsobujeme příjmům, ne naopak, abychom se nezadlužovali v případě přebytku peníze vhodně investujeme nebo spoříme, aby se dále zhodnocovaly
Úkoly č. 1 – sestavte svůj týdenní rozpočet č. 2 – vyjděte z řešení úkolu č. 1 a zamyslete se, kolik by Ondřej ušetřil za týden, měsíc, rok, kdyby zvýšil své příjmy tím, že by nakupoval (vykonal službu) i pro babiččinu sousedku vždy jedenkrát týdně a ta by ho odměnila rovněž 50 korunami a snížil by rovněž drobné útraty o 10,- Kč týdně č. 3 – zjistěte, kolik stojí základní potraviny, které nakupujete, nájem vašeho bytu a benzín či naftu
Řešení č. 1 – vzor rozpočtu (vzorové zadání): Ondřej dostane od rodičů kapesné 200,- Kč, na obědy ve školní jídelně 150,- Kč a od babičky 50,- Kč za nákup (vše na 1 týden). Příjmy Po Út St Čt Pá Celkem Kapesné 40 200 Obědy 30 150 Nákup 50 400
sestavíme bilanci, tzn., že porovnáme příjmy a výdaje, a výsledkem je ušetřených 20,- Kč za týden Celkem Obědy 30 150 Drobná útrata 20 50 90 160 Sladkosti a pití 10 70 380
č. 2 – Ondřej by ušetřil za týden 80,- Kč, za měsíc 320,- Kč a za rok 3 840,- Kč č. 3 – např. cena benzinu Natural 95 je nyní 34,80 Kč/litr, mléka 18,- Kč/litr, 250 g másla 35,- Kč atd.
Zdroje Klínský, P., Munch, O., Chromá, D. Ekonomika. Ekonomická a finanční gramotnost pro střední školy. Třetí upravené vydání. Praha: EDUCO, s.r.o., 2012. ISBN 978-80-87204-65-8