Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Návrhy Ministerstva průmyslu a obchodu a zaměstnavatelů pro zlepšení pozice a kvality výstupů odborného školství v oblasti technického vzdělávání MINISTERSTVO PRŮMYSLU A OBCHODU PRO PODPORU TECHNICKÉHO VZDĚLÁVÁNÍ Tisková konference MPO
Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Návrhy Ministerstva průmyslu a obchodu a zaměstnavatelů pro zlepšení pozice a kvality výstupů odborného školství v oblasti technického vzdělávání Stav českého technického vzdělávání Průměrná vzdělanost českých žáků se mezi lety 2003 – 2009 propadla o 25 bodů. Zdroj: výzkum OECD o vzdělanosti ČR přichází snížením vzdělanosti o cca desítky mld. Kč na nižším HDP každý rok. Zdroj: Národohospodářský ústav AV ČR a CERGE-EI Za sedm let se zvýšil počet vysokoškoláků o 110 tisíc, techniků ale jen o 10 tisíc. Zdroj: Český statistický úřad Technicky orientované vzdělávací programy jsou výrazně podfinancované – příspěvek na studenta technické fakulty tvoří jen 60 % příspěvku na studenta fakulty přírodovědné. Zdroj: Prohlášení Asociace děkanů technických fakult České republiky 1
Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Návrhy Ministerstva průmyslu a obchodu a zaměstnavatelů pro zlepšení pozice a kvality výstupů odborného školství v oblasti technického vzdělávání Průmysl ČR varuje a navrhuje „Našemu průmyslu hrozí takřka kolaps, pokud během příštích pěti, deseti let nebude školský systém nastaven tak, aby se na trh práce dostávali akutně potřební technicky vzdělaní odborníci.“ Jaroslav Hanák, prezident Svazu průmyslu a dopravy ČR „Podporujeme návrh MPO na úpravu zákona o dani z příjmu tak, aby motivovala ty podnikatele, kteří se starají o vzdělávání učňů.“ Petr Kužel, prezident Hospodářské komory ČR 2
Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Návrhy Ministerstva průmyslu a obchodu a zaměstnavatelů pro zlepšení pozice a kvality výstupů odborného školství v oblasti technického vzdělávání Firma - odvod daně MF ČR - přerozdělení daní MŠMT - přerozdělení školám Škola - finanční příjem Současný zjednodušený stav přerozdělení finančních prostředků Plánovaný zjednodušený stav přerozdělení finančních prostředků Firma - přímá platba škole / vyšší daňová úspora Škola - finanční / materiální příjem 3
Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Návrhy Ministerstva průmyslu a obchodu a zaměstnavatelů pro zlepšení pozice a kvality výstupů odborného školství v oblasti technického vzdělávání Klíčová navrhovaná opatření A.Změny zákona o dani z příjmu B.Realokace prostředků v OP Vzdělávání a konkurenceschopnost na podporu materiálního a technického vybavení škol C.Zjednodušený model financování VŠ - využití ukazatele kvality a výkonu pro stanovení příspěvku na studenta/žáka a množství přijatých studentů/žáků ve vzdělávacím oboru 4
Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Návrhy Ministerstva průmyslu a obchodu a zaměstnavatelů pro zlepšení pozice a kvality výstupů odborného školství v oblasti technického vzdělávání A. Změny zákona o dani z příjmu 1) Podpora firemních investic do vzdělávání Umožnění odečtu 110 % hodnoty investice do oblasti vzdělávání od základu daně (ZD) v roce uvedení investice do užívání při současném odepisování této investice Nezbytnou podmínkou je použití na technickou výuku Při použití více než 50 % času investice na výuku je možné aplikovat 110% odečet od ZD V případě použití méně než 50 % času, alespoň však 30 % času investice na výuku, je možné aplikovat 50% odečet od ZD 5
Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Návrhy Ministerstva průmyslu a obchodu a zaměstnavatelů pro zlepšení pozice a kvality výstupů odborného školství v oblasti technického vzdělávání A. Změny zákona o dani z příjmu 2) Motivace firem k umožnění odborného výcviku v co nejvyšší míře Umožnění odečtu nákladů na žáka konajícího praxi/stáž ve firmě od základu daně paušální částkou: Žák/student musí vykonat praxi/stáž v souhrnné délce min. 400 hodin za rok, aby mohl být uplatněn odpočet od základu daně ve výši Kč na 1 žáka/studenta V případě vykonání praxe/stáže v délce hodin za rok je možné aplikovat odpočet od ZD ve výši Kč na 1 žáka/studenta 6
Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Návrhy Ministerstva průmyslu a obchodu a zaměstnavatelů pro zlepšení pozice a kvality výstupů odborného školství v oblasti technického vzdělávání A. Změny zákona o dani z příjmu 3) Podpora firemních stipendií Zvýšení částky u daňově uznatelných výdajů na stipendia u technického vzdělávání na Kč a Kč. Dnes je to a Kč – viz § 24 odst. 2 písm. zu) ZDP. 7
Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Návrhy Ministerstva průmyslu a obchodu a zaměstnavatelů pro zlepšení pozice a kvality výstupů odborného školství v oblasti technického vzdělávání A. Změny zákona o dani z příjmu – vzorový příklad Podnikatel je střední podnik. HV před zdaněním je Kč. Nakoupí stroje a vybavení za Kč jako investici tvorby vlastního učňovského střediska a zaměstná na praxi 10 učňů. Současný stavNavrhovaný stav HV před zdaněním Kč Daň před snížením Kč Nákup stroje, investice ve výši Kč, použití více než 50% času na vzdělávací účely pro technické vzdělávání Není uplatněno snížení daně Kč snížení daně (započtení 110 % investice a její odečtení od ZD x daňová sazba 19%) Bonus na žáka při splnění výuky min. 400 hodin ročně Není uplatněno snížení daně Kč snížení daně (započtení Kč x 10 žáků a její odečtení od ZD x daňová sazba 19%) Podpora stipendií žáků Kč snížení daně Kč snížení daně (oproti současnému stavu nárůst o Kč) Daň po snížení Kč Kč (rozdíl Kč) 8
Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Návrhy Ministerstva průmyslu a obchodu a zaměstnavatelů pro zlepšení pozice a kvality výstupů odborného školství v oblasti technického vzdělávání B. Realokace prostředků z OP VK na podporu materiálního a technického vybavení škol Realokace z OP Vzdělání a konkurenceschopnost ve výši 0,8 mld. Kč např. pro systémovou podporu polytechnického vzdělávání, vytvoření sítě regionálních učňovských center propojením se školicími středisky v rámci OP Podnikání a inovace, podpora technického vzdělávání přímo ve školicích střediscích firem atd. 9
Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Návrhy Ministerstva průmyslu a obchodu a zaměstnavatelů pro zlepšení pozice a kvality výstupů odborného školství v oblasti technického vzdělávání C. Zjednodušený model financování vysokých škol Využití ukazatele kvality a výkonu pro stanovení příspěvku na studenta/žáka a množství přijatých studentů/žáků ve vzdělávacím oboru 10
Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Návrhy Ministerstva průmyslu a obchodu a zaměstnavatelů pro zlepšení pozice a kvality výstupů odborného školství v oblasti technického vzdělávání Ministr Martin Kuba: „Je ve veřejném zájmu otevřít odbornou a politickou diskuzi o aktuálním stavu českého technického vzdělávání a jeho dopadu na konkurenceschopnost České republiky, životní úroveň a pracovní místa. Součástí diskuze je i předkládaný návrh, který jsme vypracovali společně se zástupci zaměstnavatelů pro zlepšení situace a rozvoje společnosti.“ 11
Martin Kuba ministr průmyslu a obchodu Návrhy Ministerstva průmyslu a obchodu a zaměstnavatelů pro zlepšení pozice a kvality výstupů odborného školství v oblasti technického vzdělávání Děkuji za pozornost