Ratingový proces a ratingový systém Česká spořitelny Ratingem se rozumí ohodnocení příjemce úvěru z hlediska jeho schopnosti dostát včas svým (úvěrovým)

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Zahraniční obchod Platební podmínky.
Advertisements

Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
Pojištění úvěrů pro české investice v zahraničí Nový produkt dle VPP „If“ pro investiční úvěry poskytnuté finančními institucemi.
DEP 507. Co zvážit před zahájením výuky? Výběr metod výuky bude ovlivněn: věkem studentů vědomostmi z ekonomických předmětů z 1. ročníku (zejména z ekonomiky)
Finanční řízení podniku
1. přednáška Předmět finanční analýzy a finančního plánu
ÚČETNÍ SYSTÉM PODNIKU.
Bankovní služby pro malé a střední podniky Autor:Ladislav Mach Vedoucí práce:Ing. Olga Šeflová Oponent práce: Eva Faměrová.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Postakviziční integrace Jaké kroky se mají učinit po podpisu kupní smlouvy Pavel Seeman.
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
Předmět: Řízení podniku 1
Jméno firmy Podnikatelský plán. Shrnutí Jasně popište, co je smyslem činnosti vaší společnosti a jaké si kladete cíle –Stručně popište, jak si představujete.
Marketingové prostředí
Strategické plánování. Management rozhoduje o: Předmětu podnikání Jeho cíli Způsobu, jak k tomu cíli dospět STRATEGICKÉ PLÁNOVÁNÍ.
Finanční analýza.
Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát
Přednáška č. 4 controlling pohledávek a závazků
PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ
Měření a řízení výkonnosti podniku, faktory vývoje
NBCA – Basel II Ekonomika a řízení subjektů finančních služeb 1. ročník – letní semestr 2006.
EKO VY_32_INOVACE_EKO_12 MARKETINGOVÉ ŘÍZENÍ. Autor: Ing. Hana Motyčková „Autor je výhradní tvůrce materiálu.“ Datum vytvoření: Klíčová slova:
BEST PRACTICES IN TREASURY CORPORATE FUNDING COUNTERPARTY RISK MANAGEMENT WORKING CAPITAL MANAGEMENT.
„Požadavky na jakost a hodnocení jakosti zdravotnických informačních systémů“ Praha Možné přístupy k analýze hospodaření bývalých okresních nemocnic.
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Pojem a význam řízení Cash Flow ve firmě
Proces řízení kvality projektu Jaromír Štůsek
Průměrné vážené náklady kapitálu
ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
AKAD. ROK 2008/2009, LS PRŮMYSLOVÝ MARKETING - VŽ1 P R Ů M Y S L O V Ý M A R K E T I N G 8.
IMPLEMENTACE, HODNOCENÍ, OPAKOVÁNÍ
1 Ratingový proces a ratingový systém na základě systému České spořitelny test.
Petráčková Jozová Cézová
Podnikové finance Ing. Miroslav Sponer, Ph.D. - Základy financí.
11 Osobní finance a investování. 2 Osobní finanční plánování Smyslem osobního finančního plánování je ujasnit si: budoucí osobní a rodinné.
Eva Tomášková Ukazatel EVA Ekonomické souvislosti právní úpravy obchodních společností 3. přednáška.
1. 2 B_BUA Bankovní úvěrové analýzy 5. Ratingový proces a ratingový systém na základě praxe České spořitelny.
Obsah Marketingový mix Marketingový mix obchodníka Nákupní marketing.
Přednáška č. 5 Identifikace klíčových faktorů ovlivňujících výkonnost podniku.
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 12: Příčiny neúspěchu podnikání malých a středních podniků.
Podstata podniku a podnikání. Znaky podnikání Zisk Riziko Kapitál Zhodnocování Zákazníci.
Autorita Schopnost získat si respekt podřízených. Rozlišujeme formální, neformální a odbornou autoritu Autoritativní styl řízení Styl řízení založený.
Téma 8: Zdroje a formy krátkodobého financování. Platební styk 1. Strategie financování 2. Obchodní úvěr 3. Krátkodobé bankovní úvěry 4. Ostatní zdroje.
Téma 13: Finanční plánování
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Střední škola a Vyšší odborná škola cestovního ruchu, Senovážné náměstí 12, České Budějovice Č ÍSLO PROJEKTU CZ.1.07/1.5.00/ Č ÍSLO MATERIÁLU.
Název školy Gymnázium, střední odborná škola, střední odborné učiliště a vyšší odborná škola, Hořice Číslo projektu CZ.1.07/1.5.00/ Název materiálu.
Marketingový systém řízení KontrolaRealizacePlánování.
FINANČNÍ GRAMOTNOST Finanční stránka podniku. 3. ro Název projektu: Nové ICT rozvíjí matematické a odborné kompetence Číslo projektu: CZ.1.07/1.5.00/
Systém managementu jakosti
Řízení vztahu podniku k věřitelům
Kombinované metody oceňování. Metody založené na analýze trhu
MPH_FMAN Finanční management jaro 2016
Téma 6: Zdroje a formy krátkodobého financování. Platební styk
Výrobní faktory organizace
Primární emise akcií (IPO) VOKT (P-10)
Název společnosti Obchodní plán.
Příprava prezentace podnikatelského plánu pro investora
Podnikohospodářské techniky postupu
Katedra řízení podniku
Příprava prezentace podnikatelského plánu pro investora
IAS 1 Prezentace účetní závěrky
Prezentace obchodního plánu
Řízení majetku ve vazbě na zdrojovou náročnost
Prezentace obchodního plánu
Vyhodnocení stavební zakázky
EVIDENCE VÝNOSŮ A NÁKLADŮ V ÚČETNICTVÍ
Název společnosti Obchodní plán.
Prezentace obchodního plánu
PROCES INVESTIC NĚKTERÉ ASPEKTY U VEŘEJNÉ SPRÁVY.
Transkript prezentace:

Ratingový proces a ratingový systém Česká spořitelny Ratingem se rozumí ohodnocení příjemce úvěru z hlediska jeho schopnosti dostát včas svým (úvěrovým) závazkům.

Jaký je rozdíl mezi externím a interním ratingem ?   Externí ratingy jsou udělovány mezinárodními ratingovými agenturami (Moody’s, Standard & Poor’s, Fitch Ratings) a agentury jsou zásadně pověřovány samotným podnikem, který má být ohodnocen.   S udělením externího ratingu jsou spojeny vysoké požadavky a náklady pro podnik.   Účelem externího ratingu je obvykle přání podniku získat přístup na kapitálový trh.   Ve srovnání s tím jsou interní ratingy přidělovány bankami u příležitosti poskytnutí úvěru a při pravidelných kontrolách, proto je nutné bance pravidelně předkládat finanční výkazy.   Ohodnocení rizika provádí sama banka prostřednictvím svých   vlastních, interních ratingových metod.

Ratingový proces – součásti ratingu klienta   V rámci ratingového procesu se systematickým způsobem zpracovávají jak informace ohledně podnikatelského vývoje v minulosti, tak i perspektivy do budoucnosti.   Jsou zde patřičně zohledňována kritéria, jako je velikost firmy, odvětví, a skutečnosti o relevantních trzích   (např. rozdílné účetní předpisy ve středoevropských   zemích).  .

Ratingový proces – součásti ratingu klienta   Zajištění není v ratingovém procesu zohledňováno, je ovšem bráno v potaz v rámci schvalování úvěru a ovlivňuje jeho podmínky.   Samotný ratingový systém slouží výhradně k zjišťování bonity klienta   Především u ratingu firemních klientů se rozlišují kvantitativní (finanční rating = „hard facts“) a kvalitativní kritéria (kvalitativní rating = „soft facts“).

Rating klienta Ve vážení „hard facts“ lze ve srovnání se „soft facts“ v zásadě vycházet z následujícího:   Čím větší je firma, tím větší význam se připisuje „hard facts“, tzn. podnikohospodářským ukazatelům.   Čím menší je firma, tím silnější bude vliv „soft facts“. V malých podnicích mají zvláštní význam informace týkající se osobnosti podnikatele, neboť s ní je často spojen pozitivní ekonomický vývoj podniku.

Hard facts, resp. finanční rating Rozumí se tím finanční ukazatele, které představují základ pro interní rating. Tyto ukazatele se zjišťují z posledních tří až pěti ročních účetních uzávěrek, meziročních finančních dat a plánování, přičemž jsou analýze podrobovány především roční uzávěrky a čtvr tletní výsledky, které jsou aktuálně k dispozici. Zjištěné ukazatele popisují finančně- ekonomický stav podniku a jsou vyjádřeny „indikátorem bilanční bonity“.

Zvláštní význam mají následující ukazatele:   ❚ podíl vlastního kapitálu na celkové bilanční sumě   ❚ doba trvání splácení dluhů   ❚ rentabilita kapitálu   ❚ cash flow   Při hodnocení a vážení těchto ukazatelů jsou jako dodatečná kritéria zahrnuty mj. velikost podniku, odvětví a místo podnikání.   Zjištěné dosažené hodnoty z hodnocení ukazatelů jsou nakonec kombinovány a podle své významnosti převedeny do interní ratingové škály.   Tato hodnota pak slouží jako finanční rating.

Soft facts, resp. kvalitativní rating   Na rozdíl od „hard facts“ jsou v případě „soft facts“ v popředí zájmu budoucí aspekty. Ty popisují potenciály, šance a rizika, u kterých se očekává, že se dříve nebo později odrazí také v účetních uzávěrkách.   Analyzovány jsou následující faktory:

Management ❚ Logičnost dlouhodobé koncepce podniku: Existuje písemně zakotvená strategie podniku, ve které jsou konkrétně stanoveny plány a cíle pro úspěšné působení na trhu? ❚ Úprava nástupnictví/zastupování: Do jaké míry je zaručeno hladké další vedení podniku? ❚ Ochota poskytovat informace: Jsou roční účetní uzávěrky a ostatní výkazy předkládány včas? Jsou promptně poskytovány všechny odpovídající informace o chodu firmy?

Účetnictví ❚ Kvalita účetnictví: Existují auditované, potvrzené roční účetní uzávěrky? ❚ Kvalita plánování: Do jaké míry je plánování realistické, jsou plány dodržovány (srovnání plánů se skutečností)? Je kvalita plánování pro řízení podniku dostatečná?

Produkty a místo podnikání ❚ Kvalita produktů: Jak kvalitní jsou produkty a služby, resp. jsou případně zaměnitelné? ❚ Kvalita místa podnikání: Vyplývají z místa podnikání konkurenční výhody, nebo nevýhody?

Trh a jeho vývoj   ❚ Vývoj konjunktury: Jak se podnik rozvíjí v konjunkturálním prostředí? ❚ Vývoj odvětví: Posouzení budoucího vývoje trhu. ❚ Pozice na trhu: Analýza postavení na relevantním trhu (kupř. vedoucí firma na národním nebo mezinárodním trhu). ❚ Závislost na zákaznících a dodavatelích

Speciální rizika ❚ Ekologická rizika: Jsou splněny všechny povinnosti uložené úřady? ❚ Právní spory (pokud mohou trvale ovlivnit vývoj podniku).

Platební chování ❚ Obsluha účtu: Dochází (neregulovaně) k přečerpání účtu, resp. existují nedostatky v likviditě? Jsou dodržovány dohody?

Varovné signály   ❚ Jako varovné signály jsou zaznamenávány všechny okolnosti, které v krátkodobém výhledu ohrožují stav podniku. Mohou to být například opožděné platby, hromadící se zpoždění dodávek nebo vlastnické spory. Výskyt těchto signálů svědčí o zvýšeném riziku nesplácení. Informace zjištěné v rámci kvalitativního ratingu se převádějí na měřitelné veličiny, vzájemně se propojují, váží a nakonec ve spojení s finančním ratingem vedou k vypočtenému ratingu klienta.

Ratingový systém slouží České spořitelně jako základ k: ❚ co nejobjektivnějšímu rozhodování o úvěru ❚ tvorbě cen úvěrů v závislosti na bonitě klienta ❚ řízení úvěrového portfolia ❚ kalkulaci kapitálového požadavku banky v závislosti na úvěrovém riziku

Veličiny ovlivňující úvěrové podmínky   Stanovení adekvátní ceny úvěru vzhledem k riziku – i to je součástí požadavků Basel II – je určováno několika parametry.   K těm podstatným patří:   ❚ náklady na riziko, které se vypočítávají na základě ratingu a předložených zajištění   ❚ náklady na refinancování   ❚ náklady na transakci   ❚ zúročení vlastního kapitálu   Stanovení adekvátní ceny úvěrů vzhledem k riziku znamená, že klienti s dobrou bonitou jsou „odměňováni“ výhodnějšími úrokovými sazbami.

Informace pro malé a střední podniky Několik užitečných doporučení, jak nejlépe přistoupit k přípravě podkladů pro banku a zvýšit bonitu Vaší společnosti Provádějte otevřenou informační a komunikační politiku Vytvořte výkonné účetní a controllingové nástroje Plánujte finanční potřeby svého podniku Zajistěte stabilitu podniku vlastním kapitálem Snižte pohledávky z obchodního styku, resp. otevřené pohledávky Dbejte na strukturu financování v souladu s lhůtami Zajištění zlepšuje úvěrové podmínky