Manažerské účetnictví Přednáška 7 Vysoká škola finanční a správní Katedra bankovnictví, finančního investování a pojišťovnictví telefon: 210 088 830 Bořivoj.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Aplikace vybraných metod použitelných pro stanovení cen dle principu tržního odstupu Vlastimil Roun.
Advertisements

Základní pravidla při finančním investování, rentabilita, riziko, likvidita Zdeněk Jelínek.
Projektové řízení Modul č.1.
ČLENĚNÍ NÁKLADŮ PODNIKU S DŮRAZEM NA ROZHODOVÁNÍ
Opakování k maturitě.
Informační nástroje pro řízení po linii výkonu
Metoda standardních nákladů a výnosů a analýza odchylek
Financování stavební zakázky
Účetní subsystémy dle primárních uživatelských potřeb
Finanční řízení podniku
Úvod do podnikových financí
Ing. Jiří Šilhán.  představuje komplex aplikačního a základního software, technických prostředků, podnikových procesů a personálních zdrojů určených.
ÚČETNÍ SYSTÉM PODNIKU.
Informační strategie. řešíte otázku kde získat konkurenční výhodu hledáte jistotu při realizaci projektů ICT Nejste si jisti ekonomickou efektivností.
Výkazy pro měření a řízení zisku
Ing. Gabriela Dlasková ZÁKLADY PODNIKÁNÍ Ing. Gabriela Dlasková
2. téma 1MU305, 211 – Manažerské účetnictví I.
Předmět: Řízení podniku 1
Rizika a finanční řízení banky
Tvorba hodnoty a řízení rizik Přednáška 6 Vysoká škola finanční a správní, o.p.s. Katedra financí a finančních služeb telefon: Bořivoj Pražák.
Tvorba hodnoty a řízení rizik
ROZPOČTY REŽIJNÍCH NÁKLADŮ
Informační nástroje pro řízení po linii výkonu. Řízení po linii výkonu 2 PODNIKATELSKÝPROCES Vnitropodnikové útvary a jejich členění  každý útvar má.
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
Manažerské účetnictví Přednáška 6 Vysoká škola finanční a správní Katedra financí telefon: Bořivoj Pražák – UČO 5947
Rizika a Basel II Přednáška 6 Vysoká škola finanční a správní Katedra bankovnictví, finančního investování a pojišťovnictví telefon: Bořivoj.
Riziko a řízení banky Ekonomika a řízení subjektů finančních služeb 1. ročník – letní semestr Přednáška
Finanční analýza.
Analýza rozvahy a výkazu zisků a ztrát
Treasury, transfer a oceňování zdrojů Ekonomika a finanční řízení bank a finančních institucí 1 3. ročník – zimní semestr Přednáška 7 – 2006/7.
NBCA – Basel II Ekonomika a řízení subjektů finančních služeb 1. ročník – letní semestr 2006.
Manažerské účetnictví, rozpočet Ekonomika a finanční řízení bank a finančních institucí 1 3. ročník – zimní semestr Přednáška 10 – 2005/6.
Didaktický rozbor vybraných okruhů učiva Kurz DEP 507.
Členění nákladů v nákladovém účetnictví
Podnikatelský plán struktura plánu.
Postavení rozpočtu nákladů v systému plánů a rozpočtů
SYSTÉM PLÁNŮ A ROZPOČTŮ V PODNIKU
MORAVSKÁ VYSOKÁ ŠKOLA OLOMOUC VÁŠ PARTNER PRO BYZNYS INOVACE.
1 NÁKLADOVÉ ÚČETNICTVÍ (MU_305). 2 Ing. Jaroslav Wagner, PhD. Katedra manažerského účetnictví Místnost: 285 NB KH: Pondělí 15,00 – 17,00 hod.
Klientský přístup ve finančních službách Přednáška 2 Vysoká škola finanční a správní Katedra bankovnictví, finančního investování a pojišťovnictví telefon:
Organizace a organizování podniku
Řízení a hodnocení banky
1 Název celé následující kapitoly Řízení hospodárnosti režijních nákladů.
Úvod do podnikových financí
Náklady, výnosy, hospodářský výsledek
Rozpočet, řízení distribučních kanálů a produktů Přednáška 8 Vysoká škola finanční a správní Katedra bankovnictví, finančního investování a pojišťovnictví.
Manažerské účetnictví
Finanční výkazy obchodních společností
Název projektu: ICT ve výuce Označení materiálu: VY_32_INOVACE_PRA_313 Ročník: 1. Vzdělávací obor:
VYSOKÁ ŠKOLA FINANČNÍ A SPRÁVNÍ o.p.s. CONTROLLING Ing. Jan Cedl AŘ KONTAKT s.r.o.
MANAŽERSKÉ ÚČETNICTVÍ
FINANČNÍ ŘÍZENÍ NEZISKOVÝCH ORGANIZACÍ
Ekonomika a řízení bank
Ekonomická a správní funkce Ekonomika a řízení podniku 2008/2009 Přednáška č. 3 JUDr. Martin Landa
Ekonomika a finanční řízení bank a finančních institucí 2
Eva Tomášková Ukazatel EVA Ekonomické souvislosti právní úpravy obchodních společností 3. přednáška.
Manažerské účetnictví a řízení nákladů
Struktura podnikatelského plánu
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 10: Personální řízení v MSP.
Vztah finančního, nákladového a manažerského účetnictví.
Tato prezentace je spolufinancována Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky. Navrhování a hodnocení technického produktu z hlediska.
Hospodaření nepodnikateských organizací 1 Finance a řízení - rozpočty.
Téma 13: Finanční plánování
KEM / PEPL2 Finanční plán Jan Cedl Finanční plánování Finanční plánování je „formalizované rozhodování o způsobu financování (získávání kapitálu),
Ekonomika malých a středních podniků Přednáška č. 8: Finanční řízení MSP.
Vnitropodnikové účetnictví. Finanční účetnictví Normativně upraveno Sleduje aktiva, pasiva, náklady a výnosy účetní jednotky za celek Poskytuje souhrnné.
Řízení vztahu podniku k věřitelům
Katedra řízení podniku
Ekonomika malých a středních podniků
Vyhodnocení stavební zakázky
Transkript prezentace:

Manažerské účetnictví Přednáška 7 Vysoká škola finanční a správní Katedra bankovnictví, finančního investování a pojišťovnictví telefon: Bořivoj Pražák – UČO 5947 Ekonomika a řízení poskytovatelů bankovních a investičních služeb zimní semestr 2011

2 Rizika banky jsou klasifikována podle mezinárodních doporučení stanovených Výborem pro bankovní dohled – "Basel I a II" Klasifikace rizik podle Basel úvěrové investiční riziko protistrany kursové úrokové akciové riziko tržní procesy lidé systémy externí faktory riziko operační Rizika banky BASEL I BASEL II

3 Koncept Basel II je založen na třech pilířích Pilíře Basel II Basel II - Pilíře Minimální kapitálové požadavky -Stanovení minimálních kapitálových požadavků -Úvěrové riziko je založeno na stanovení ratingu - externí rating - interní rating -Nově je zařazeno operační riziko -Tržní riziko zůstává beze změny Dohled regulátora -Banky samy hodnotí kapitálovou přiměřenost ve vztahu k rizikovému profilu -Provádí se dohled nad stanovením a udržováním kapitálové přiměřenosti -Banky musí mít více kapitálu, než je stanoveno minimálními požadavky -Dohled zasahuje při poklesu kapitálové přiměřenosti Tržní disciplína -Zveřejňovat informace o struktuře kapitálu -Zveřejňovat informace o měření a řízení rizik -Zveřejňovat rizikový profil banky -Zveřejňovat údaje o kapitálové přiměřenosti

4 Doporučení Basel II přináší dvě zásadní změny - jiný způsob stanovení kapitálového požadavku pro úvěrové riziko a nově i pro operační riziko Stanovení kapitálových požadavků Kapitálová přiměřenost je poměr kapitálu a ukazatelů charakterizujících úvěrové, tržbní a operační riziko Kapitál se skládá z více složek (tier 1 -3) Kapitálová přiměřenost musí být minimálně 8 % Basel II zavádí podrobnější výpočet kapitálového požadavku na úvěrové riziko a stanovení kapitálového požadavku na operační rizika Pro stanovení kapitálového požadavku na úvěrové riziko je možné využívat více přístupů Basel II – Změny oproti Basel I

5 Dimenze měření vytváření hodnoty Účel manažerského účetnictví je zjišťovat informace, které jsou potřebné pro řízení banky a přitom nejsou přímo dostupné ve finančním účetnictví Manažerské účetnictví – Účel Základem je finanční účetnictví – účetní záznamy, ale jejich zpracování, členění a úhel pohledu se liší Účel – řídit ziskovost, efektivnost, rizika, obchod 3 hlavní dimenze řízení + další specifické – klient, produkt, organizační jednotka + distribuční kanál, region, oblast podnikání – nutný komplexní pohled R egion Zákazník Distribuční kanál Oblast podnikání P rodukt Banka

6 Základní dimenzí v manažerském účetnictví je organizační pohled, kdy sledujeme plánované a dosahované výsledky podle jednotlivých organizačních jednotek Organizační dimenze Při řešení organizační dimenze je nutné rozhodnout o řadě konceptuálních otázek nastavení úrovně podrobnosti – detailní / precizní model x srovnávací model vymezení typů hospodářských středisek – útvary zařazení hospodářských středisek podle jednotlivých typů středisko: –hlavní činnosti – „profit centrum“ – prodejní místa, dealing, obchodní místa,.. –servisní střediska – „cost centrum“ – IT, budovy, školicí centrum,... –správní střediska – podpora nezařaditelná nebo obtížně kvantifikovatelná – právní, audit, PR, podpora statutárních orgánů –specielní – zbytek dekompozice a agregace – možnost hierarchického rozkládání a sečítání jednotlivých úrovní reporting – nástroj, forma, příjemci, periodicita, zhotovitel, … Manažerské účetnictví – Dimenze manažerského účetnictví – 1

7 Další dimenze manažerského účetnictví umožňují analyzovat dosahované výsledky podle hledisek zachycujících všechny významné faktory ovlivňující podnikatelskou činnost banky Dimenze linie podnikání a produktová Dimenze oblasti (linie) podnikání je zpravidla vymezena obvykle používanými hlavními oblastmi bankovnictví, i když zde není jednotný obecně uznaná definice: retailové bankovnictví – zaměření na fyzické osoby, podnikatele a malé a střední podniky korporátní bankovnictví – orientace na firemní klientelu finanční trhy – podnikatelská činnost na finančních trzích, klienty jsou zpravidla jiné finanční instituce Toto členění je jen základní a orientační, existuje řada dalších kategorizací. Jednou z nich jsou linie podnikání použité u standardního přístupu ke stanovení kapitálového požadavku podle BASEL II Produktová dimenze hodnotí výsledky podle produktů a jejich skupin externí produkty – tj. produkty poskytované klientům, tato dimenze umožňuje hodnotit ziskovost produktů v různých fázích jeho životnosti (marketing, vývoj produktů, životní cyklus produktu apod.) vnitřní produkty – produkty vymezené pro účely manažerského účetnictví Manažerské účetnictví – Dimenze manažerského účetnictví - 2

8 Další dimenze manažerského účetnictví umožňují analyzovat dosahované výsledky podle hledisek zachycujících všechny významné faktory ovlivňující podnikatelskou činnost banky Dimenze distribučního kanálu, zákaznická a regionální Dimenze distribučního kanálu: ziskovost DK řízení kanálů – kanibalistický efekt – řízená migrace aktivit mezi kanály Zákaznická dimenze je zaměřena na klienty banky segmentace klientů – segmenty, cílové skupiny, jednotliví klienti – různý přístup podle typu a velikosti banky integrovaný pohled na klienta – „výsledovka“ klienta ziskovost klienta a hodnocení obsluhy Dimenze regionální umožňuje hodnotit výsledky dosahované v různých regionech, kde banka podniká volba členění – vychází z teritoriálního působení banky specifičnost regionů – srovnávání výsledků podle geografického působení banky Manažerské účetnictví – Dimenze manažerského účetnictví – 3

9 Výchozím principem pro řízení nákladů je jejich přiřazení vlastníkům procesů, které je spotřebovávají Principy pojmy: –dimenze řízení nákladů – organizace, procesy, produkty, segmenty trhu, distribuční kanály –alokace nákladů – proces přiřazování nákladů –alokační klíč – pravidlo nebo ukazatel, podle kterého jsou náklady přiřazovány –neúrokové náklady – nesouvisející s položkami pasiv bilance, t.j. leasing, mzdy, cestovné, spotřeba, odpisy,. –přímé náklady – lze je přiřadit přím nákladovému středisku (mzdy, nájem) –nepřímé náklady – nelze je z podstaty věci přiřadit – přístup ABC – Activity Based Costing Manažerské účetnictví – Principy řízení nákladů

10 Pro stanovení ziskovosti jednotlivých oblastí podnikání je nezbytné dokázat alokovat na ně i ty náklady, které vznikají mimo tyto oblasti Přístup „alokace neúrokových nákladů“ postup v několika krocích: –vymezení tří typů hospodářských středisek – střediska hlavní činnosti, servisní střediska, správní střediska –vymezení vnitřních produktů – služby poskytované uvnitř banky jedním útvarem jinému útvaru –finanční účetnictví – zaúčtování –základní zaúčtování nákladů hospodářským střediskům (nejsou respektovány spotřebované náklady) –alokace nákladů servisních středisek (přímé a režijní náklady) na střediska HČ a správní střediska – alokační klíče, vnitřní produkty nebo alokace servisní režie (rozpočtové náklady mínus výnosy vnitřních produktů) –servisní střediska mají nulový hospodářský výsledek (v závislosti na dodržení rozpočtu), střediska HC a správní mají ve výsledku alokované servisní náklady –alokace rozpočtované správní režie střediskům HČ –alokační klíče - zaměstnanci, personální náklady, využívaná plocha, fond pracovní doby, spotřeba času, počet transakcí Manažerské účetnictví – Alokace neúrokových nákladů (1)

11 Pro stanovení ziskovosti jednotlivých oblastí podnikání je nezbytné dokázat alokovat na ně i ty náklady, které vznikají mimo tyto oblasti Výkazy a hodnocení Konečný stav výkazů: –středisko hlavní činnosti –přímé náklady –náklady využitých vnitřních produktů –alokovaná část servisní režie –alokovaná část správní režie –středisko servisní a správní –rozdíl mezi rozpočtovanými a skutečnými náklady Hodnocení středisek hlavní činnosti – podle výkazu zisku a ztrát Evidence a hodnocení servisních a správních středisek - vytvoření fiktivního střediska Důležité aspekty – míra detailu, účelnost, reálnost, proveditelnost, podrobnost výsledku, objem nákladů Manažerské účetnictví – Alokace neúrokových nákladů (2)

12 Rozpočet je soustava plánů nákladů a výnosů na období jednoho roku, která se vytváří rozpočtovacím procesem zaměřeným na jednotlivé dimenze činnosti banky Rozpočet účel –řídit banku finančními nástroji –stanovit omezení a úkoly pro činnost jednotlivých útvarů –monitorovat činnost a prognózovat její další vývoj členění –hierarchické – podle organizační struktury – různá podrobnost –obsahové – náklady x výnosy (kapitál) principy –jednoznačné vymezení a popis rozpočtovaných dimenzí –dosažení shody při přípravě rozpočtu –SMART x náročnost –průhledná metodika – fáze sestavení a hodnocení rozpočtu, role, odpovědnosti –charakteristika rozpočtů – úplnost, pružnost, přehlednost, časové vymezení –způsob hodnocení Manažerské účetnictví – Dimenze manažerského účetnictví – 3

13 Rozpočet současně vychází z obchodní činnosti banky a současně tuto činnost vymezuje Druhy rozpočtu a způsob sestavení Druhy rozpočtu podle východiska pro sestavení rozpočtu –s nulovou bází – „zero based budgeting“ – začíná se od nuly –změnový / indexovaný – plánuje se změna proti předcházejícímu období podle přístupu ke změnám –fixní – nemění se v průběhu rozpočtovacího období – problém odchylek –klouzavý – v průběhu období se mění – limity, pohyblivý cíl podle způsobu sestavení –zdola nahoru – základem je sběr návrhů na nejnižší úrovni – zasvěcenost nositelů x „měkký rozpočet“, reálnost –shora dolů – konzistentnost x reálnost a akceptování Postup sestavení rozpočtu závisí na řadě faktorů, jako je alokace kapitálu, plánovaná struktura hlavních položek A/L, kvantifikace rizikovosti, plán neúrokových nákladů a příjmů, plánovaná tvorba rezerv a opravných položek, propojení věcných a finančních plánů, daňová optimalizace, atd. Manažerské účetnictví – Rozpočet

14 ABC je metoda sledování nákladů jednotlivých činností podnikových procesů, které je třeba realizovat, aby byl vyroben a dodán produkt, poskytnuta služba či obsloužen zákazník Účel a použití metody ABC Účel metody ABC: odstranit slabé stránky tradičního nákladového účetnictví; poskytnout bázi na přesné a objektivní přiřazování nepřímých nákladů produktům; nabídnou alternativní pohled na spotřebu nákladů - aktivity a procesy versus funkční (organizační) úroveň; vytvořit nákladovou strukturu produktu napříč organizaci, která zohledňuje vynaložené náklady na vývoj, zajištění, marketing, obchod, dodání,…; zajistit maximálně objektivní kalkulaci nákladů produktu; Použití metody ABC: Realizujete dodávky různých produktů/služeb různým zákazníkům, skupinám zákazníků. Využíváte více distribučních cest, či působíte ve více regionech. Máte potíže s přesným určením nákladů a zisku na jednotlivé produkty, skupiny zákazníků, distribuční cesty. Manažerské účetnictví – Metoda ABC

15 ABC využívá stejnou informační základnu jako tradiční účetnictví, ale pohled na náklady je zaměřen horizontálně podle jednotlivých procesů a činností Pohled na náklady podle metody ABC Aktivity a procesy zákazník vstupy finanční řízení nákup obchod marketing rozvoj a strategie informatika Manažerské účetnictví – Metoda ABC

16 V rámci prací byla provedena analýza 47 účtů, které odpovídají 78% nákladů společnosti mimo položek započítávaných proti výnosům Příklad výstupu Manažerské účetnictví – Metoda ABC

17 Příklad výstupu Manažerské účetnictví – Metoda ABC V rámci prací byla provedena analýza 12 účtů, které odpovídají 99 % výnosů společnosti mimo položek započítávaných proti nákladům

18 Účty Hlavní knihy Produkty Nákladové účty Výnosové účty Přímé náklady Nepřímé náklady (včetně alokovaných jako režie) Správní náklady a režie Produktová marže Alokační klíč výnosů Alokační klíče nákladů Činnosti přímé napojení na produkty nepřímé napojení na produkty ostatní vzájemné započtení vybraných nákladů a výnosů nepřímo přiřaditelné náklady přímo přiřaditelné náklady správní náklady a režie Manažerské účetnictví – Metoda ABC Pomocí alokačních klíčů jsou nepřímo přiřaditelné položky přiřazeny nákladům a výnosům pro stanovené produkty nebo další objekty

19 Příklad výstupu Manažerské účetnictví – Metoda ABC Smyslem ABC je vykázat náklady finančního účetnictví z pohledu jednotlivých aktivit

20 Manažerské účetnictví – Metoda ABC Aktivity, na které byly alokovány náklady a výnosy, je možné rozdělit podle toho, jakou přinášejí společnosti hodnotu a podle toho s nimi dále zacházet

21 Manažerské účetnictví – Metoda ABC Jednou z možností je využít výsledky ABC pro porovnání jednotlivých poboček nebo pracovišť

22 Pro řízení finančních institucí je nezbytné disponovat výkonným a komplexním systémem manažerského účetnictví Účel manažerského účetnictví je zjišťovat informace, které jsou potřebné pro řízení banky a přitom nejsou přímo dostupné ve finančním účetnictví Základní dimenzí v manažerském účetnictví je organizační pohled, kdy sledujeme plánované a dosahované výsledky podle jednotlivých organizačních jednotek Další dimenze manažerského účetnictví umožňují analyzovat dosahované výsledky podle hledisek zachycujících všechny významné faktory ovlivňující podnikatelskou činnost banky Výchozím principem pro řízení nákladů je jejich přiřazení vlastníkům procesů, které je spotřebovávají Pro stanovení ziskovosti jednotlivých oblastí podnikání je nezbytné dokázat alokovat na ně i ty náklady, které vznikají mimo tyto oblasti Rozpočet je soustava plánů nákladů a výnosů na období jednoho roku, která se vytváří rozpočtovacím procesem zaměřeným na jednotlivé dimenze činnosti banky ABC je metoda sledování nákladů jednotlivých činností podnikových procesů, které je třeba realizovat, aby byl vyroben a dodán produkt, poskytnuta služba či obsloužen zákazník ABC využívá stejnou informační základnu jako tradiční účetnictví, ale pohled na náklady je zaměřen horizontálně podle jednotlivých procesů a činností Shrnutí