Mgr. Michal Oblouk.  v ě ta, která je tvo ř ena jednou skladební dvojicí  obsahuje jedno sloveso v ur č itém tvaru = jeden p ř ísudek Na nádra ž í p.

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura
Advertisements

SOUVĚTÍ PODŘADNÉ SOUVĚTÍ SOUŘADNÉ
Souvětí, věta hlavní, vedlejší
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI HLAVNÍMI VĚTAMI
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY
VÝZNAMOVÉ POMĚRY MEZI VEDLEJŠÍMI VĚTAMI
Mgr. Michal Oblouk PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ. PŘÍMÁ ŘEČ reprodukuje to, co n ě kdo ř ekl nebo si myslel, p ř ímo, doslova obsahuje č asto oslovení osoby, ke.
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKR LOUNY
PODMĚT Mgr. Michal Oblouk.
Větné celky Věta Souvětí. Větné celky Věta Souvětí.
Vedlejší věty Vedlejší věta (VV) zastupuje větný člen své věty řídící
Spojovací výrazy Zpracovala: Mgr. Martina Kadlčková Květen 2013
Název šablony: Inovace a zkvalitn ě ní výuky prost ř ednictvím ICT 32/ Č J , Beranová Vzdělávací oblast: Český jazyk a literatura Název výukového.
Věta jednoduchá a souvětí
VEDLEJŠÍ VĚTY Mgr. Michal Oblouk.
PŘÍVLASTEK Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Vedlejší věta předmětná Dostupné z Metodického portálu ISSN: , financovaného z ESF a státního rozpočtu ČR. Provozováno Výzkumným ústavem.
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
VEDLEJŠÍ VĚTA PODMĚTNÁ, PŘÍSUDKOVÁ A PŘEDMĚTNÁ
MGR. MICHAL OBLOUK PŘÍSUDEK. základní větný člen s podmětem tvoří základní skladební dvojici, mluvnicky na něm závisí vyjadřuje, co podmět dělá, co se.
Věta jednoduchá a souvětí.
Skladba souvětí.
PŘÍSUDEK Mgr. Michal Oblouk.
Mgr. Michal Oblouk.  slova ve v ě t ě spojujeme do dvojic - tvo ř í skladební dvojice  závislost v ě tných č len ů je vyjád ř ena shodou, ř ízeností.
Základní škola a Mateřská škola Slapy, okres Praha-západ
PŘEDMĚT PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ
Český jazyk 3. ročník ZŠ „Věta jednoduchá a souvětí“
Interpunkce v souvětí podřadném
Základní škola a Mateřská škola generála Pattona Dýšina, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Kateřina Palečková NÁZEV: VY_32_INOVACE_5C_01 TÉMA: ČESKÝ JAZYK.
Opakujeme vedlejší věty 3 Český jazyk 2. stupeň 1 Eva Beranová, Základní škola, Čapkova 126, Klatovy VY_32_INOVACE_06_Opakujeme vedlejší věty 3.
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 8., 9. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Dolní Benešov, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Martina Steyerová NÁZEV: VY_32_INOVACE_19_Český jazyk – 9. ročník TÉMA: Přechodníky ČÍSLO.
Souvětí Celek složený ze dvou a více vět. Věta hlavní (VH) – mluvnicky nezávisí na jiné větě Věta vedlejší (VV) – závisí na větě řídící, doplňuje její.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_09_SKLADBA.
Vyjádření příčiny a důsledku. Příčina (spojka PROTOŽE) Petr byl sám doma, protože jeho rodiče šli do divadla. Proč byl Petr sám doma? Protože jeho rodiče.
Výukový materiál zpracovaný v rámci projektu EU peníze školám Registrační číslo projektu:CZ.1.07/1.4.00/ Šablona:III/2 Inovace a zkvalitnění výuky.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Jiřina Homolová Název DUM: VY_32_Inovace_ Základní větné členy Název sady: Český jazyk 6. ročník.
Věta jednoduchá VY_32_INOVACE_8
Sada 7 Jazyková výchova Autor: Dana Doležalová ZŠ a MŠ Dešná
Mgr. Michal Oblouk INTERPUNKCE V SOUVĚTÍ.
Souvětí, věta hlavní, vedlejší
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
AUTOR: Mgr. Marcela Lazáková NÁZEV ŠKOLY:
Český jazyk 3 Souvětí a věta.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
Český jazyk 2 . ročník PŘEHLEDY
ZVLÁŠTNOSTI VĚTNÉ STAVBY PŘÍMÁ A NEPŘÍMÁ ŘEČ ZÁPOR
VÝKLAD Mgr. Michal Oblouk.
Znáš dobře mluvnici? Hodnocení testu
NÁZEV ŠKOLY: 2. základní škola, Rakovník, Husovo náměstí 3
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola a Mateřská škola Nedvědice, okr
ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Vladislav Michl
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Klasifikace větných členů, rozbor věty jednoduché
Větné členy.
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
Jazyk a jazyková komunikace
NÁZEV ŠKOLY: ZŠ Kopřivnice, Štramberská 189, příspěvková organizace
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
SKLADBA SKLADEBNÍ DVOJICE Jabloň před domem krásně rozkvetla.
DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT. DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT DRUHY VEDLEJŠÍCH VĚT.
Autor: Mgr. Vladimíra Dvořáková
Pořádek slov v české větě
Název školy:  ZÁKLADNÍ ŠKOLA PODBOŘANY, HUSOVA 276, OKRES LOUNY Autor:
Registrační číslo: CZ.1.07/1.4.00/
Transkript prezentace:

Mgr. Michal Oblouk

 v ě ta, která je tvo ř ena jednou skladební dvojicí  obsahuje jedno sloveso v ur č itém tvaru = jeden p ř ísudek Na nádra ž í p ř ijel vlak. P ů jdeš dnes do školy? Umyj si ruce!

 spojení dvou nebo více jednoduchých v ě t (podle po č tu sloves v ur č itém tvaru ur č ujeme po č et v ě t v souv ě tí)  v ě ty v souv ě tí m ůž eme spojovat: a) spojkami – a, i, nebo, ale, proto ž e, aby, -li, kdyby,… b) vzta ž nými zájmeny – kdo, co, jaký, který, č í, jen ž c) vzta ž nými p ř íslovci – kde, kdy, kam, jak, pro č,… d) č íslovkami – kolik,… Na nádra ž í p ř ijel vlak a cestující vystoupili. Na stole le ž í kniha, kterou práv ě č tu.

 mluvnicky nezávislá  vyjad ř uje svou vlastní myšlenky, proto se na ni nelze nijak zeptat  v ě ta ř ídící Slunce h ř álo a d ě ti si mohly jít hrát na h ř išt ě.

 v ě ta, která je za č len ě na do jiné v ě ty jako její v ě tný č len, proto nem ůž e stát samostatn ě  v ě tšinou je závislá, ale m ůž e být i ř ídící  mluvnicky i významov ě závislá na v ě t ě ř ídící (hlavní nebo vedlejší)  ptáme se na ni v ě tou ř ídící a tázacím slovem  odd ě lujeme ji č árkou  bývá p ř ipojena spojkami, vzta ž nými zájmeny, p ř íslovci a č íslovkami  m ůž e být vlo ž ena do v ě ty ř ídící V ě d ě l, ž e dnes p ř ijdu. Kdy ž jsme šli dom ů, za č al hust ě padat sníh. Ž idle, kterou p ř inesl, z ů stala prázdná. P ů jdeme na bor ů vky, proto ž e nám maminka slíbila, ž e upe č e kolá č.

 v psaném projevu odd ě lujeme v ě ty v souv ě tí č árkou  č árku v ě tšinou nepíšeme p ř ed spojkami A, I, ANI, NEBO  č árku p ř ed A píšeme tehdy, je-li spojka A ve dvojici s dalším spojovacím výrazem – a proto, a tak, a dokonce,…