Věty s podmětem, věty bez podmětu, větný ekvivalent

Slides:



Advertisements
Podobné prezentace
Digitální učební materiál
Advertisements

Věty s podmětem, věty bez podmětu, větný ekvivalent
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
32_07_21 Věty jednočlenné a dvojčlenné
DRUHY VĚT PODLE POSTOJE MLUVČÍHO, VĚTA JEDNOČLENNÁ, DVOJČLENNÁ, VĚTNÉ EKVIVALENTY Mgr. Michal Oblouk.
Věta dvojčlenná, jednočlenná, větný ekvivalent
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÉ EKVIVALENTY
Určování větných členů - procvičování
EU Peníze školám Inovace ve vzdělávání na naší škole ZŠ Studánka
Vzdělávací materiál vytvořený v projektu OP VK Název školy:Gymnázium, Zábřeh, náměstí Osvobození 20 Číslo projektu:CZ.1.07/1.5.00/ Název projektu:Zlepšení.
Anotace: Prezentace seznamuje žáky se stavbou souvětí
VĚTNÉ ČLENY V PŘÍSTAVKOVÉM VZTAHU
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Metodický list Pořadové číslo: VY_32_INOVACE_I.A.17 II
Několikanásobné větné členy
Věta.
Označení materiálu: VY_32_INOVACE_RUBMO_CESKYJAZYK_08
PŘÍVLASTEK (Pk) Mgr. Michal Oblouk.
Tento výukový materiál vznikl v rámci Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost 1. KŠPA Kladno, s. r. o., Holandská 2531, Kladno,
Skladba – stavba větná Zápor.
VY_32_INOVACE_Čj-Ml 6.,7.16 Anotace: Prezentace uvádí přehled a stručnou definici jednotlivých neohebných slovních druhů. Vzdělávací oblast: český jazyk.
Skladba – stavba větná Zápor.
VĚTA JEDNODUCHÁ, SOUVĚTÍ, sklaDEBNÍ VZTAHY
VĚTA DVOJČLENNÁ VĚTA JEDNOČLENNÁ VĚTNÝ EKVIVALENT
Druhy přísudku Český jazyk 2. stupeň ZŠ
Přísudek.
Shoda přísudku s podmětem
PŘÍVLASTEK A JEHO DRUHY 8. ročník.
Komplexní jazykový rozbor
Číslovky.
PŘÍVLASTEK DOPLNĚK Mgr. Michal Oblouk.
Český jazyk – 7. ročník. Vypracovala: Mgr. Věra Sýkorová Použitá literatura: E. Hošnová a kol.: ČESKÝ JAZYK pro základní školy 7, SPN, Praha E.
Věta jednočlenná a dvojčlenná
holé, rozvité, několikanásobné
Formální skladební vztahy
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): květen 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Věta jednočlenná, věta dvojčlenná, větný ekvivalent 7. třída ZŠ Polešovice Eva Andrýsková.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr. Ludmila Handrejchová Vytvořeno dne: Název: VY_32_INOVACE_6A_CJ9_09_SKLADBA.
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola, Uherský Ostroh, okres Uherské Hradiště, příspěvková organizace AUTOR: Mgr. Alena Dulová NÁZEV: VY_32_INOVACE_03_CJ_01 TÉMA:
Jméno autora: Mgr. Veronika Macků Škola: ZŠ a MŠ Náklo Datum vytvoření (období): duben 2013 Ročník: 6.,7. Tematická oblast: Skladba a tvarosloví pro 2.
Název školy: ZÁKLADNÍ ŠKOLA SADSKÁ Autor: Mgr. Eva Bartošová Název DUM: VY_32_Inovace_ podmět a přísudek Název sady: Český jazyk 7. ročník Číslo.
Dotkněte se inovací CZ.1.07/1.3.00/ Základní a rozvíjející větné členy Grafický rozbor věty jednoduché.
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_274_ČJ8
PODMĚT.
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Základní škola a Mateřská škola Choustník, okres Tábor
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Věta dvojčlenná, věta jednočlenná, větný ekvivalent
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Základní skladební dvojice Název projektu: OP VK
OZNAČENÍ MATERIÁLU: VY_32_INOVACE_276_ČJ8
Větný ekvivalent VY_32_INOVACE_54_Vetny ekvivalent
Název: VY_12_INOVACE_ČJ_15   Škola: ZŠ a MŠ Chraštice, Chraštice 44
Zvláštnosti větné stavby
Rozvíjející větné členy – 6. ročník
Název školy: Základní škola a mateřská škola, Hlušice
Vy_32_INOVACE_72_Věta jednočlenná a dvojčlenná
Autor: Mgr. Hana Novotná Název : VY_32_INOVACE_02_3A02Čj9_Větné členy
Název školy: Základní škola a mateřská škola Domažlice , Msgre B
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 7. ročník
PŘÍSLOVEČNÉ URČENÍ Název školy: Základní škola Karla Klíče Hostinné
VY_12_INOVACE_Rů_I_30 Větný ekvivalent Název projektu: OP VK
NÁZEV ŠKOLY: Základní škola Hostouň, okres Domažlice,
Mgr. Lenka Vrzáňová Větná stavba října 2011
Číslo projektu CZ.1.07/1.4.00/ Název sady materiálů Skladba 9. ročník
ROZVÍJEJÍCÍ VĚTNÉ ČLENY - PŘEDMĚT
Větné členy VY_32_Inovace_20SJ - 1
Věta jednočlenná a dvojčlenná
Název školy: ZŠ Bor, okres Tachov, příspěvková organizace Autor: Mgr
Transkript prezentace:

Věty s podmětem, věty bez podmětu, větný ekvivalent Skladba – stavba větná Věty s podmětem, věty bez podmětu, větný ekvivalent

Anotace Materiál tvoří 8 slidů, v nichž je zopakována a prohloubena látka předchozích ročníků a zavedeny nové pojmy ze syntaxe a toto procvičeno cílová skupina: 8. roč. Autor: Mgr. Tomáš Kozák očekávaný výstup: žák si připomene učivo o základech větné stavby (zápor, větný ekvivalent, věta s podmětem a bez,…), je nutno použít formu prezentace pro zachování interaktivity použitý materiál: učebnice SPN Čj pro 8. roč. a Přehled učiva čj pro ZŠ průběh: za pomoci prezentace provedeme výklad, pracujeme se žáky na cvičeních

Stavba větná – základní pojmy zápor mluvnický větný zápor mluvnický členský zápor slovní dvojí zápor shoda, řízenost, slabá závislost (přimykání) přívlastek těsný a volný přívlastek postupně rozvíjející a několikanásobný významový poměr mezi složkami několikanásobného větného členu – slučovací, stupňovací, odporovací, vylučovací a důsledkový přístavkový vztah

Věta s podmětem, věta bez podmětu; větný ekvivalent Forma výpovědi obsahuje příklady věta s podmětem část přísudkovou + část podmětovou Monika se směje. Spí jako dudek. (0) Obloha je modrá. Maminka je inženýrka. Mladost radost. věta bez podmětu Setmělo se. Už je mi dobře. Tomášovi bylo do zpěvu. větný ekvivalent základní člen podstatné jméno přídavné jméno infinitiv příslovce citoslovce částice Pozor! Těch lidí! Martine! Nádherné! Moc zajímavé! Nastupovat! Dobře! Úplně špatně! Cha cha! Achich ouvej! Ano. Kdepak!

Rozlište věty s podmětem, bez podmětu a větné ekvivalenty Rytířský turnaj Je vedro k zalknutí. Sluneční paprsky se odrážejí od rytířských brnění. Trá-ta-ta-ta-tá! Heroldi zatroubili první tóny. Pozor! Připravit! Rytíři se uprostřed louky stavějí proti sobě. Diega oslnilo slunce a zatmělo se mu před očima. Také oř pana z Luneville je zřejmě oslněn a vzpíná se. Druhé zatroubení. Sokové se pozdravují vysoko zdviženými dřevci. Při třetím zatroubení obracejí dřevce a mírným klusem míří k obvodu prostranství. Tam se zastavují a obracejí čelem k sobě. Čtvrté a poslední zatroubení. Do útoku! Diego útočí. Jeho bělouš jakoby byl srostlý s jezdcem. Rozumí každému hnutí svého rytíře. Půlobrat doprava. Krok vpřed. Diego pozvedne dřevce, okrášlené zelenou a bílou stuhou. Koněm trhne vpřed a …

věta s podmětem – věta bezpodmětá – větný ekvivalent Řešení: věta s podmětem – věta bezpodmětá – větný ekvivalent Rytířský turnaj Je vedro k zalknutí. Sluneční paprsky se odrážejí od rytířských brnění. Trá-ta-ta-ta-tá! Heroldi zatroubili první tóny. Pozor! Připravit! Rytíři se uprostřed louky stavějí proti sobě. Diega oslnilo slunce a zatmělo se mu před očima. Také oř pana z Luneville je zřejmě oslněn a vzpíná se. Druhé zatroubení. Sokové se pozdravují vysoko zdviženými dřevci. Při třetím zatroubení obracejí dřevce a mírným klusem míří k obvodu prostranství. Tam se zastavují a obracejí čelem k sobě. Čtvrté a poslední zatroubení. Do útoku! Diego útočí. Jeho bělouš jakoby byl srostlý s jezdcem. Rozumí každému hnutí svého rytíře. Půlobrat doprava. Krok vpřed. Diego pozvedne dřevce, okrášlené zelenou a bílou stuhou. Koněm trhne vpřed a …

Procvičování: 1. cvičení Napiš krátký text v němž vylíčíš ideální prázdniny nebo Štědrý den a vyznač v textu barevně věty bezpodměté a větné ekvivalenty 2. cvičení Použij vhodně věty nebo ekvivalenty když: poroučíš koni, aby se zastavil rozkazuješ družstvu, aby nastoupilo do řady sděluješ mamince, že se dnes necítíš dobře důrazně někomu přikazuješ, aby zavřel dveře voláš na kočku navrhuješ někomu, aby si šel s tebou zahrát šachy k něčemu svoluješ napomínáš malé děti, aby nemlaskaly při jídle slibuješ, že se určitě vrátíš domů včas s něčím vyslovuješ souhlas s něčím nesouhlasíš

Jarmila Loukotková (14. dubna 1923 Praha – 29. října 2007 Praha) byla česká prozaička a překladatelka (překládala mj. díla Francoise Villona). Narodila se v Praze v rodině českého amerikanisty, etnografa a lingvisty Čestmíra Loukotky, a v Praze také vystudovala reálné gymnázium (maturovala roku 1942). Po maturitě krátce studovala na soukromé jazykové škole francouzštinu, ale už od roku 1943 pracovala jako úřednice na pražském magistrátu. Až po válce mohla zahájit studium estetiky a francouzštiny na Filosofické Fakultě Univerzity Karlovy, které dokončila v roce 1949. Přispívala do periodik jako O knihách a autorech, Svoboda, Svobodné slovo, Květy a další. Pro Československý rozhlas napsala hru Fialinka (1948). Ve svých románech se zabývá především historickými náměty z období antiky, nebrání se ale i námětům ze současnosti. Je též autorkou knih pro mládež.