Mimoúrovňové křižovatky Petr Tkadlec
Názvosloví Křížení: místo, v němž se komunikace protínají, aniž jsou vzájemně spojeny Křižovatka: místo, v němž se pozemní komunikace protínají nebo stýkají a alespoň 2 z nich jsou vzájemně propojeny Mimoúrovňová křižovatka: křižovatka, na níž jsou vzájemně propojeny pozemní komunikace, křížící se v různých úrovních Průplet: manévr, při kterém dochází k postupnému připojování a odbočování vozidel, nebo k jejich křížení pod malým úhlem (do 15°) Průpletový úsek: část křižovatky, na níž dochází k průpletu jízdních proudů
Znázornění hlavních pojmů
Schémata MUK
Schémata MUK
Schémata MUK
Vyřešení levého odbočení
Principy dispozičního uspořádání Princip A: Volba typu a geometrických prvků podle intenzity dopravy Princip B: Odbočování dopravních proudů nemá významně snižovat rychlost v průběžném směru Princip C: Při připojování dopravních proudů je třeba zajistit řádný rozhled zpět i vpřed Princip D: Průpletové úseky (krátkého typu) mimo průběžné jízdní pásy Princip E: Na hlavním směru jen jeden odbočný a jeden přípojný bod
Přídavné pruhy
Průpletový úsek Průpletovým úsekem neprojíždí obvykle jen proudy, které se navzájem proplétají, ale většinou i vozidla, která se průpletu neúčastní Použití přídavných pásů Krátký p.ú. – připojování a odbočo- vání téměř v jednom bodě Dlouhý p.ú. – 2 proudy vozidel se nejdříve sloučí v 1 a později znovu rozvětví
Délka d.p.ú.
Délka p.ú.
Mimoúrovňová okružní křižovatky Doporučené hodnoty dle Britských směrnic Schéma M ÚOK na D1 u Liptovského Mikuláše (sk)
Použitá literatura Jirava P.:Mimoúrovňová křižovatka Projekt křižovatky, ČVUT, 1981 ČSN 73 61 01 Projektování silnic a dálnic ČSN 73 61 02 Projektování křižovatek na silničních komunikacích